PARSA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rannari
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Rannari

Supreme Leader
BAN
Ahdistaako? Vituttaako niin ettei veri kierrä?

Jos vastasit kieltävästi niin täältä saat nopean avun.:

Partiosanomalaitesimulaattori ”Hajoa ihmisvihamieliseen käyttöliittymään!”

Tuossa on sentään QWERTY-näppäimistö? Ilmavalvontapäätteessä oli ABC-näppis, voi juma miten hidasta sillä oli kirjoittaa.

Mää olin beeta-testaamassa sitä kevättalvella -86. Alfatestaajat eivät olleet osanneet qwertyä, joten oli kuulemma muutettu tähän

Eivät osanneet qwertyä puolivälissä kasaria? Mistäköhän kyseinen testaajaporukka oli repäisty?

Edit: Näyttää siltä että näippäintaidot tulivat pakollisiksi peruskoulun opetussuunnitelmiin 1985. Ehkä on tosiaan mahdollista että osa varusmiehistä ei vielä 1980-luvun alussa osannut kirjoittaa kirjoituskoneella eikä ollut nähnyt tietokonetta.

Tässä on selvästi eletty oma lapsuus jossain keskiluokkaisessa kaupunkilaisessa kuplassa.
Juu, minäkin elin pikkukaupungissa. Kahdella parhaalla kaverillani oli, toisella Vic ja toisella C64. Minä en itselleni moista erityisesti kaivannut. Minä olin, ja olen yhä, elektroniikkamies. Uskon kyllä tilanteen keikahtaneen heti vuoden tai kahden jälkeen.

Mää olin beeta-testaamassa sitä kevättalvella -86. Alfatestaajat eivät olleet osanneet qwertyä, joten oli kuulemma muutettu tähän
Jatkan tätä vielä. Minä en juuri tätä näppäillyt. Olin IV-ryhmänjohtajana Tikkakosken glide pathin alla. Minä käskin, lentosotamiehet tekivät.

Ehkä on tosiaan mahdollista että osa varusmiehistä ei vielä 1980-luvun alussa osannut kirjoittaa kirjoituskoneella eikä ollut nähnyt tietokonetta.
1979-82 mulla oli konekirjoitus yhtenä valinnaisaineena mutta tietokonetta aloin käyttämään vasta vuonna 2000.
Ammattikoulussa 1983-84 oli Basic-kurssi mutta se oli pakkopullaa eikä kiinnostanut ollenkaan. Ei kellään mun tutulla ollut tietokone vielä 80-luvulla, 90-luvun puolivälissä näin ensimmäisen läppärin yhdellä kaverilla.

1979-82 mulla oli konekirjoitus yhtenä valinnaisaineena mutta tietokonetta aloin käyttämään vasta vuonna 2000.
Ammattikoulussa 1983-84 oli Basic-kurssi mutta se oli pakkopullaa eikä kiinnostanut ollenkaan. Ei kellään mun tutulla ollut tietokone vielä 80-luvulla, 90-luvun puolivälissä näin ensimmäisen läppärin yhdellä kaverilla.
En suorittanut yläasteella kaupallisia aineita tai konekirjoitusta, mutta lukiossa suoritin yhden vapaaehtoisen atk-kurssin n. -83. Toinenkin olisi järjestetty, mutta se olisi mennyt "iltaan", joten mielenkiinto lopahti.

Eihän silloin tietokoneita osattu. Vic20 ja Commodore 64 oli joillain.
No eipä osattu ei. Olen kai ollut ikäni maanpuolustuksesta kiinnostunut, koska muistan selvästi heti ysärin alussa kesätyöpaikassani jutelleeni intistä erään tykistön lutin/ylilutin kanssa. Itse en vielä silloin ollut käynyt inttiä, mutta jäänyt mieleen kaverin kiroilu, miten epätoivoista oli kasarin lopun kertauksissa kouluttaa metsureita ja vastaavia sanlan käyttöön. Ei ollut kuulemma tullut yhtään mitään.
Muistan varmaan siitä, kun myöhemmin intissä pääsi perehtymään sanlaan, ja seurasin oman komppanian sissikoksuja heidän kouluttaessaan Parsaa. Se tuntui ihan hirveältä laitokselta, todellakin ihmisvihamielinen.

No eipä osattu ei. Olen kai ollut ikäni maanpuolustuksesta kiinnostunut, koska muistan selvästi heti ysärin alussa kesätyöpaikassani jutelleeni intistä erään tykistön lutin/ylilutin kanssa. Itse en vielä silloin ollut käynyt inttiä, mutta jäänyt mieleen kaverin kiroilu, miten epätoivoista oli kasarin lopun kertauksissa kouluttaa metsureita ja vastaavia sanlan käyttöön. Ei ollut kuulemma tullut yhtään mitään.
Muistan varmaan siitä, kun myöhemmin intissä pääsi perehtymään sanlaan, ja seurasin oman komppanian sissikoksuja heidän kouluttaessaan Parsaa. Se tuntui ihan hirveältä laitokselta, todellakin ihmisvihamielinen.
Pahinta oli se, ettei ainakaan minulle syntynyt missään vaiheessa rutiinia laitteen tiuhaan toistuneesta näpräämisestä huolimatta. Aina piti olla muistilappu kädessä. Minkäänlaista intuitiota ei tuon vehkeen kanssa voinut soveltaa.

Onko tämä laite vielä PV:llä käytössä? Aikoinaan tuli intissä paljonkin räplättyä mutta yhden jäsen Rannariin että aina joutui lunttaamaan mitä seuraavaksi pitää tehdä. Eipä tuon simulaattorin käyttö luonannut sitäkään vähää kun koitin. :D

Onko tämä laite vielä PV:llä käytössä? Aikoinaan tuli intissä paljonkin räplättyä mutta yhden jäsen Rannariin että aina joutui lunttaamaan mitä seuraavaksi pitää tehdä. Eipä tuon simulaattorin käyttö luonannut sitäkään vähää kun koitin. :D
Käsittääkseni poistumassa vähitellen.
Lentosotamiehet teki, minä käskin. Niinhän tuon kerroin. Mutta kyllä minäkin sen käytön siinä päivän iv-hajoituksessa opin. Olisin sen jäljiltä osannut käyttää laitteen kumpaakin moodia.

"Kilks, pyedi joudi jemnas, rats kats, shiervu dee. Liivax drexi, dela ajdzez glyöo. Tservuska haidis..."

Jatkan tätä vielä. Minä en juuri tätä näppäillyt. Olin IV-ryhmänjohtajana Tikkakosken glide pathin alla. Minä käskin, lentosotamiehet tekivät.
Itäpuolella? Samalla mäellä on oltu. Kyllä oli komia istua talvi-iltana riu'ulla kun Finnairin ATR lentää yli laskuasussa.

Meillä oli tuossa harjoituksessa myös "ilmamaalinosoitin" tms. testikäytössä. Sitä ei kai koskaan otettu aktiivikäyttöön.

• Tykkää
Reactions: PSS
Back