Pasilan tornitalot& pilvenpiirtäjät Suomessa.

Wikipedia kertoo pilvenpiirtäjistä seuraavaa:



Wikipedian mukaan tällä hetkellä Suomen korkeimmat talot (hotellit, toumistorakennukset jne) ovat 80-90 -metrisiä. Ihan eivät siis pilvenpiirtäjä, mutta ei kuitenkaan kovin kaukana tuosta alimmasta lukemasta olla.
Noniin.. joko tuo wiki on päivitetty korkeimpaan rakennusten aikaan... hiekkaprinssit kun teettivät sen kunnon tötterön.
 
Onneksi Merihaan betoniharmaa neuvostokortteli on kuitenkin museoviraston suojelema :)

Brutalismi on kyllä länsimainen arkkitehtuurisuuntaus.

Merihaka on yksinkertaisesti upea alue. Asukkaat ovat samaa mieltä. Kyseisessä paikassa on lähinnä omistusasuntoja ja hinnat kertovat, että mistään kauheasta loukosta ei ole kysymys.

Suosittelen lämpimästi Sir Oliverin terassia, siinä mieli lepää kun voi tarkastalla huimaa arkkitehtuuria ja nauttia mukavan asuinalueen tunnelmasta.

 
Tallinnassa korkeimmat talot on n. 30 kerroksisia. Se on aika sopiva ja riittävän korkea mielestäni.
 
Merihaka on yksinkertaisesti upea alue. Asukkaat ovat samaa mieltä. Kyseisessä paikassa on lähinnä omistusasuntoja ja hinnat kertovat, että mistään kauheasta loukosta ei ole kysymys.

Pizzakuskit voivat olla erimieltä upeudesta, mutta kukas heiltä kysyy. Opiskeluaikainen ystäväni asui niissä betonilaatikoissa, ja huvittelimme uuden pizzerian ja kylään tulevien toispaikkakuntalaisten kanssa kertomalla että tämä on helppo löytää; Sellainen harmaa kerrostalo...
 
 
Jumalauta! En olisi uskonut, että tällä foorumilla on tarve toistaa muun maailman virheitä. Olin väärässä. :confused:

911-planes.jpg


nintchdbpict0003314673053.jpg
 
Minä asun Hervannassa 12-kerroksisessa ja tuossa lähellä on kolme 15-kerroksista. Tuolla Keskustassa on nyt sitten kaksi S-ketjun korkeampaa hotellitornia, joista toisen liki viereen rakennetaan jo uutta tornia. Ja sittenhän meillä lähtee just käyntiin toi 'Kansi ja halli', joka tuo noin parikytkerroksisia torneja (ja kiakkohallin) tohon ryssänkirkon viereen junaradan päälle.

Mielestäni loogista tilankäyttöä. Etenkin Tampereen keskustan alueella joka kaukonäköisesti aikoinaan pistettiin pystyyn kapealle niemelle.

Ylipäänsä isompien kaupunkien keskustan rakentamista kannattaisi tiivistää kerroksiin, lähtien ihan kulkureittisuunnittelusta ja liikennevälineistä.
Keskusareena_visio_kirkolta_katsottuna.jpg 13-3-9301669 (1).jpg
 
Kaupungit saisivat Suomessakin näyttää kaupungeilta. Joihinkin sopii skyline.

Etenkin kaupunkien keskustat, joukkoliikenteen solmukohdat, rantabulevardien taustat yms. sopivat korkeaan rakentamiseen. Tilaa on kasvaa taivaalle. Samalla täytyy työntää ”juuria” syvemmälle graniittiin: metrotunnelia ja muita maanalaisia menoreittejä ruuhkia vähentämään, parkkipaikkoja ja -halleja tornitalojen ja ostoskeskusten yhteyteen maan alle.

Tiiviissä rakentamisessa ja tornitalossa asumisessa on puolensa. Parkkipaikka ja autonpesijät / -pesupaikka löytyy oman talon alta; katutasolle voi laskeutua hissillä parturiin, ravintolaan tai kivijalkakauppaan; mezzanine-tasolla voi käydä tornitalon kuntosalissa, uima-altaassa, saunassa, pelihuoneessa tai leikkikentällä; kattotasolla pääsee ottamaan aurinkoa tai grillaamaan. Jne.
 
Suomihan on kalliorakentamisen suurvalta. Rakennetaan negatiiviset pilvenpiirtäjät kallion sisään. Seinille isot näytöt joihin kamerakuvaa vaikka hautausmaasta. Säästetään lämmityskustannuksista ja saadaan suojaa ydinaseilta. :)
 
Ainoa tapa että joukkoliikenne saadaan toimivaksi ja tehokkaaksi on taata sille riittävä väestötiheys. Nykyisellään pääkaupunkiseudun ideologiana tuntuu olevan että "pakko pakko pakko saada ihmiset käyttämään joukkoliikennettä koska ideologia" ja se johtaa siihen että joukkoliikenne on tehotonta eikä kovinkaan kattavaa/kannattavaa syystä että ihmiset asuu edelleen liian levällään = turhan matalissa taloissa. Tämän takia olisi oikeasti melko toivottavaa että rakennuskorkeudet saataisiin ylös jotta tämän pölhökustaa-meiningin väistämättömät seuraukset olisi vähän siedettävämmät koska nykyisellään ympäri Uudenmaan julkisilla liikkuminen perus toimistoajan ulkopuolella on silkkaa vittuilua jos et ole menossa/tulossa Helsingin keskustaan. Tästä huolimatta Helsinki koittaa tehdä kaikkensa Espoon säestäessä että yksityisautoilu olisi mahdollisimman kallista ja hankaa.
 
Tiiviissä rakentamisessa ja tornitalossa asumisessa on puolensa. Parkkipaikka ja autonpesijät / -pesupaikka löytyy oman talon alta; katutasolle voi laskeutua hissillä parturiin, ravintolaan tai kivijalkakauppaan; mezzanine-tasolla voi käydä tornitalon kuntosalissa, uima-altaassa, saunassa, pelihuoneessa tai leikkikentällä; kattotasolla pääsee ottamaan aurinkoa tai grillaamaan. Jne.

Tässä chicagolainen näkemys aiheesta. Alhaalla parkkitasot ja ylhäällä asunnot. Kämpät ovat kyllä mielenkiintoisen mallisia...

Katutason alapuolella on ravintoloita ja venevuokraamoja yms. rakennuksen vierellä kulkevan joen/kanaalin rannassa. Ruokakauppaa ei kompleksissa tainnut olla mutta jokseenkin kaikki muu päivittäin välttämätön löytyy.

1200px-Marina_City%2C_Chicago%2C_Illinois%2C_Estados_Unidos%2C_2012-10-20%2C_DD_01.jpg
 
Suomihan on kalliorakentamisen suurvalta. Rakennetaan negatiiviset pilvenpiirtäjät kallion sisään. Seinille isot näytöt joihin kamerakuvaa vaikka hautausmaasta. Säästetään lämmityskustannuksista ja saadaan suojaa ydinaseilta. :)
Meillä Hervannassa on jo maan alla kallioluolassa jäähalli, uimahalli ja pari parkkihallia (+pari muuta). Ja kaikki ne on vahvuudeltaan ydinpommiluokiteltuja väestösuojia.
 
Helsinkiin sopisi helposti semmoset 100-150/200m väliltä olevat pilvenpiirtäjät. Useassa saman kokoisessa kaupungissa on juurikin tuota luokkaa olevia pilvenpiirtäjiä. Ja lisäisivät maankäytön tehokkuutta hyvin. Jotenkin johonkin, joka ei nyt ole ihan kantakeskustaa, voisi rakentaa ihan hyvin paljonkin sellaisia noin 40-kerroksisia 150-metrisiä taloja. Saisi maankäyttöön järkeä.

Ja Tampereella sopisi hyvin useampia Sokos Hotel Tornin kokoluokkaa olevia rakennuksia rakentaa. Esim. Canberrassa, joka kokoluokaltaan on suurinpiirtein Tampereen luokkaa, on juurikin paljon tollasia 90-100-metrisiä.
 
Turkuun on suunniteltu useampaan otteeseen n.30-40 kerroksista, josta avautuisi näkymä saariston yli. Satamaan piti tulla Sail City 35-42 kerroksinen purjeen muotoinen. Kakolan kalliolle piti tulla satametrinen. Aurajoen itärantaan suunnitellaan satametristä minkä päällä olisi maailmanpyörä, ratapihan päälle 500 miljoonan hanke jäähalleineen ja E-sports areenoineen. Mutta koska Turku, niin aina löytyy joku retardi viime vuosituhannelle jumittanut ammattivalittaja ja hanke tyssää. Turkuun ei yksinkertaisesti voi rakentaa mitään niin kauan kun pidetään kiinni demokratiasta tässäkin asiassa. Jokaisesta kehitysideasta varmasti valitetaan, ihan vain valittamisen vuoksi, tai koska se nyt ei yhtä yksittäistä kommaria miellytä, yleistä hyvää eli muita ei ajatella ollenkaan. Mutta silti se yleinen hyvä eli muut ajattelevat aina yhtä pysäyttäessään hankkeen.

Ainiin, ja Loimaan toria muistuttavalle Kauppatorille ei ainakaan saa tehdä mitään. Silloinhan siellä joku saattaisi käydäkin ja viihtyäkin vielä. Parempi pitää sekin Moskovalaisen lähiöparkkipaikan kopiona. V****n itsekkäät kommunistikukkahattutätiammattivalittajamaailmannavat..
 
Turkuun on suunniteltu useampaan otteeseen n.30-40 kerroksista, josta avautuisi näkymä saariston yli. Satamaan piti tulla Sail City 35-42 kerroksinen purjeen muotoinen. Kakolan kalliolle piti tulla satametrinen. Aurajoen itärantaan suunnitellaan satametristä minkä päällä olisi maailmanpyörä, ratapihan päälle 500 miljoonan hanke jäähalleineen ja E-sports areenoineen. Mutta koska Turku, niin aina löytyy joku retardi viime vuosituhannelle jumittanut ammattivalittaja ja hanke tyssää. Turkuun ei yksinkertaisesti voi rakentaa mitään niin kauan kun pidetään kiinni demokratiasta tässäkin asiassa. Jokaisesta kehitysideasta varmasti valitetaan, ihan vain valittamisen vuoksi, tai koska se nyt ei yhtä yksittäistä kommaria miellytä, yleistä hyvää eli muita ei ajatella ollenkaan. Mutta silti se yleinen hyvä eli muut ajattelevat aina yhtä pysäyttäessään hankkeen.

Ainiin, ja Loimaan toria muistuttavalle Kauppatorille ei ainakaan saa tehdä mitään. Silloinhan siellä joku saattaisi käydäkin ja viihtyäkin vielä. Parempi pitää sekin Moskovalaisen lähiöparkkipaikan kopiona. V****n itsekkäät kommunistikukkahattutätiammattivalittajamaailmannavat..
Tuntuu siltä, että samanlaisia valittajia löytyy Helsingistäkin, kun ei sielläkään kovin korkeaa rakennusta ole päässyt nousemaan.
 
Pilvenpiirtäjät ovat ikäviä mikroilmastonsa vuoksi. Varsinkin talvella tuuli tuivertaa niiden juurella ja kun lunta tulee on fiilis kaukana juhlavasta. Jos ne ovat toimistotorneja, ne sitten aiheuttavat suuren tarpeen liikenteelle, kun työntekijöiden täytyy tulla ja mennä.

Asuintornit voisivat mahdollistaa palveluja alakertaan, koska asiakaspohjaa olisi, mutta tuo tietenkin riippuu kaavoituksesta. Ei grynderi rakenna mielyttävän ympäristön vuoksi, vaan tehdäkseen fyrkkaa.
 
Eikös Lontoossa juurikin hiljattain kärähtänyt yksi jääkaappi, jonka seurauksena koko kerrostalo paloi? Ja taisipa jossakin Aasian suunnalla ihan pilvenpiirtäjäkin leikkiä olympiasoihtua hetken aikaa.

Suomessa harvemmin on kokonaisia kerrostaloja palanut. Täällä on osattu ottaa nuo tulipalot ja niiden ennaltaestämiset tosissaan. Ja kun koko ketju arkkitehti-insinööri-pääurakoitsija-aliurakoitsija-duunari puhuu samaa kieltä ja sitä kautta ymmärtää Suomalaisen paloturvallisuusstandardin niin ongelmia ei ole ollut.

Laitetaan tähän saksalainen arkkitehti, ranskalainen insinööri, virolainen pääurakoitsija, puolalainen aliurakoitsija ja uzbekistanilainen duunari...

Sitten kun vielä korvan takana koputtaa tieto autosta jonka tunnus on H16.... Ulottuvuutta vain 61 metriä. Painoa muuten löytyy 35 tonnia, kun Merihaan betonikannen kantavuus 22 tonnia. Kauniita unia sinne yläkerroksiin.
 
Pilvenpiirtäjät ovat ikäviä mikroilmastonsa vuoksi. Varsinkin talvella tuuli tuivertaa niiden juurella ja kun lunta tulee on fiilis kaukana juhlavasta. Jos ne ovat toimistotorneja, ne sitten aiheuttavat suuren tarpeen liikenteelle, kun työntekijöiden täytyy tulla ja mennä.

Asuintornit voisivat mahdollistaa palveluja alakertaan, koska asiakaspohjaa olisi, mutta tuo tietenkin riippuu kaavoituksesta. Ei grynderi rakenna mielyttävän ympäristön vuoksi, vaan tehdäkseen fyrkkaa.
Liikenteen tulee olla suunniteltua, ei sellaista, kuin meillä Suomessa on ollut, eli sattumalta tie tulee johonkin ja pyörätie jonnekin... parhaassa kaupungissa on vihreän puolueen tyyppi, ajokortiton, liikenteen suunnittelun päällikkönä... ei paljoa autoiluun ja liikenteen sujuvuuden satasailla..
 
Back
Top