Perseidit

Maidan

Respected Leader
Joko laitoitte herätyksen klo kolmeksi?

Ne ovat täällä taas - perseidit :)Taivas näyttää ainakin täällä saaristossa kirkkaalta ja olen valmis kontaktiin :D
 
perseidit.png


https://www.ursa.fi/
 
Viimeksi muokattu:
Viimeaikoina unirytmini on ollut niin sekaisin, enkä oikein edes muista milloin viimeksi olen nukkunut hyvin, joten eilen illalla en uskaltanut laittaa herätystä yön hetkeen jotta näkisin perseidit. Tämän vuoden elokuussa toimittiin näin.

Sen sijaan menneinä vuosina olen useinkin seurannut aktiivisemmin näitä tähdenlentoparvia (virallisemmin meteoriparvia) kuten elokuun perseidit, joulukuun geminidit ja toisinaan olen yrittänyt tiirailla marraskuun leonideja. Sen sijaan tammikuun alun kvardrantideja eli bootideja en ole pahemmin yrittänyt katsella.

Etenkin perseiditien ja geminiditien kohdalla verkkokalvolle on tarttunut useitakin havaintoja tähdenlennoista, leoniditien maksimi on sen verran harvoin ettei normaalisti niiden havaintoaikana saata näkyä kuin kymmenisen meteoria tunnissa. Olisiko joku vajaat kolme vuotta sitten joulukuussa geminidejä katsellessani kun satuin näkemään parhaina hetkinä kymmeniä meteoreja hyvinkin lyhyessä ajassa - alle tunnissa. Se oli melkoisen kiehtova näytelmä.

Kerran olen sattunut olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan eli reilut kymmenen vuotta sitten myöhään illalla Keravalla kävellessäni satuin vilkaisemaan yötaivaalle ja kuinka ollakaan juuri tuolloin suhteellisen kirkas ns. tulipallo lensi taivaankannen poikki. Se ei ollut enää mikään pienikokoinen meteori vaan selkeästi isompi ja pidempi - pitkäkestoinen - koska se oli havaittavissa koko sen ajan mikä kesti taivaankannen "halkaisemiseen". Idän suunnalta se tuli kadoten jonnekin länteen Tuusulan taa - lopullista tulipallon leimahdusta en nähnyt, josko sitä edes enää tullut.

vlad.
 
Olen nähnyt tasan yhden perseidin klo 1 maissa, sitten nukahdin, heräsin itse 4:lta kun luottamustani petetty, (luotin siis klo 3 herätykseen, ja yksi törkeä ihminen sanoi että hän herätä minua vain jos perseideja näkyy) En hyväksynyt tätä, ja toistin pyyntöni, olisi minun pitänyt laittaa oman herätyksen tietenkin, kun tämä kys. ihminen petti luottamusta aikaisemminkin. Hän kuuluu myös niihin, jotka eivät koskaan huomaa mitään ylipäänsä. Ja tälläinen otti itselleen oikeuden päättää :mad: siellä hän oli kalliolla katsomassa yksin taivasta :mad:

4:lta taivas oli osin pilveissä, näkyi vain osa kirkasta, mutta se oli mennyt vaaleammaksi, enkä nähnyt yhtäkään perseideja :(

Kuulemma niitä on luvassa tänäänkin,en tiedä sitten onko yhtä komeana kuin eilen, yritän valvoa jos taivas pysyy pilvettomana. Hakeudun lähikalliolle, otan huovat mukaan ja bongan ne makuuasennosta täällä kertaa. Enkä luottaa enää kenenkään! Vain itseään.
 
Viimeksi muokattu:
Olen nähnyt tasan yhden perseidin klo 1 maissa, sitten nukahdin, heräsin itse 4:lta kun luottamustani petetty, (luotin siis klo 3 herätykseen, ja yksi törkeä ihminen sanoi että hän herätä minua vain jos perseideja näkyy) En hyväksynyt tätä, ja toistin pyyntöni, olisi minun pitänyt laittaa oman herätyksen tietenkin, kun tämä kys. ihminen petti luottamusta aikaisemminkin. Hän kuuluu myös niihin, jotka eivät koskaan huomaa mitään ylipäänsä. Ja tälläinen otti itselleen oikeuden päättää :mad: siellä hän oli kalliolla katsomassa yksin taivasta :mad:

4:lta taivas oli osin pilveissä, näkyi vain osa kirkasta, mutta se oli mennyt vaaleammaksi, enkä nähnyt yhtäkään perseideja :(

Kuulemma niitä on luvassa tänäänkin,en tiedä sitten onko yhtä komeana kuin eilen, yritän valvoa jos taivas pysyy pilvettomana. Hakeudun lähikalliolle, otan huovat mukaan ja bongan ne makuuasennosta täällä kertaa. Enkä luottaa enää kenenkään! Vain itseään.
Älä huoli, on paljon muitakin tähdenlentoparvia vuoden mittaan. Perseidit eivät edes ole komeimmat näkemistäni, ovat nyt jostain syystä mediassa eniten esillä. Liekö uutispulaa aina tähän aikaan vuodesta. Ursan sivuilta löytyy tietoja muista parvista.
 
Olet oikeassa. Pettymyksien pettymys. Yhden komean tähdenlennon bongasin, ei muuta, en todellakaan tiedä oliko se perseidi edes vain tavallinen tähden lento ja paleltuinkin. Jänis sen sijan littyi seuraani, ja pysyi vieressäni lopun asti.
 
Olet oikeassa. Pettymyksien pettymys. Yhden komean tähdenlennon bongasin, ei muuta, en todellakaan tiedä oliko se perseidi edes vain tavallinen tähden lento ja paleltuinkin. Jänis sen sijan littyi seuraani, ja pysyi vieressäni lopun asti.
Nyt @Maidan, geminidit tulevat.
Suurin aktiivisuus 14.12., jolloin voi olla jopa 70 tähdenlentoa tunnissa. Kuu ei haittaa juurikaan havaintoja.
Kaksosten tähdistöstä, eli kun löydöt Orionin, niin se yläpuolelta ja vähän vasempaan.
Sanoo Tähdet ja avaruus -lehti.
Ja kvadrantit 4.1. 50-60 tunnissa. Aamuyöllä.
 
Back
Top