pienoismalleja....

Millaisilla vehkeillä maalaatte?

En ole toviin ehtinyt harrastamaan mallailua, mutta välineet ja joltinenkin varasto erilaisia pienoismalleja on olemassa. Esim. Jak-15, Saab J 29 Tunnan, Me-1101, Ho 229 ja Do 335 ovat eri valmiusasteisina kesken. Jak tarvitsisi oikeastaan enää vain lopullisen pintamaalin, ”weatheringin”, tunnusmerkinnät ja pintalakan sekä taustatarinan.

Minulla on muutamia eri merkkisiä kynäruiskuja eri tarkoituksia ja eri kokoisia maalauksia varten sekä kynäruiskukompura. Pensseleitä on joka lähtöön ja niillä olen suurimmaksi osaksi myös maalannut. Ruiskumaalausta varten kotiverstaalle pitäisi tehdä oikeastaan pieni imukaappi. Minulla on mahdollisuus käyttää myös oikeaa maalaamoa, jossa ilmanvaihto ja suodatus ovat kohdallaan. Pienoismallien kohdalla se on melestäni kuitenkin tykillä kärpäsiä -kategorian hommia.

Isot maalausvehkeet, eli ruiskut, telat ja pensselit löytyvät kyllä myös autotallin ja verstaan hyllystä. Mutta nehän eivät kuulu tänne pienoismalliosastolle. Keulitaan nyt kuitenkin vähän. ;)

On mukava nähdä tässä ketjussa postauksia ja erityisesti foorumilaisten tekemiä malleja. Tässä kohtaa nostan hattua ja tarjoan virtuaalikompiaisia foorumiaktiiville: veli @tulikomento varustaa pienoismalli-ilmavoimia kiitettävällä tavalla. Esimerkkisi pitää yllä toivon liekkiä myös omien iäisyysprojektien kohdalla.
 
-----
 
Pääosin Ebayn kautta. Valikoima on uskomattoman laaja. Ja yleensä pääsee vielä kohtalaisen edullisesti jos ei ole ostamassa markkinoiden aivan tuoreimpia sarjoja. Tämä sopii minulle ihan hyvin kun kasailen näitä suoraan paketista, enkä tee mitään modifiointeja. En siis hifistele näiden kanssa. Eli hankin Revellin, Airfixin, Hellerin ja Matchboxin sarjoja. Vanhimmat jostain 70-luvulta. Mutta nämä riittävät ihan hyvin minun taitotasolleni.

Maalit ja muut tarvikkeet tulee yleensä tilattua Kuivalaiselta Helsingistä. Iso valikoima. Joskus jos pitäisi rakennella joku suomalainen kone, on Kuivalaisen kauppa myös hyvä paikka mallisarjan etsimiseen. Yleensä panostaa siihen, että Suomen ilmavoimien konekalustoa on saatavilla.
minä olen aina reissusta tullessa pyrkinyt käymään Kuivalaisella Helsingin Aleksis-Kiven kadulla, lähellä Linnanmäkeä. Pojalle ja tytöille tuonut sieltä malleja koottavaksi.
Kerran yritin lähettää Saksasta rahdilla, mutta se laatikko oli 8mm.ä paksu, kun tuli Suomeen. Siellä on myös maalit yms. vempeleitä.
 
1545549609926.png
 
Back
Top