Pirkkalan HX-testit (Iltavapaat-osio)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanski
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Hanski

Ylipäällikkö
Kuten tiedettyä, Pirkkalan HX-testaukset ovat edenneet jo yli puolivälin ja tässä ketjussa voidaan palata testaustunnelmiin. Tein tämän ketjun tällä kertaa Iltavapaisiin...

Viime viikolla testeissä oli Saabin JAS Gripen, joka uuden uutukaisena lensi testeihin suoraan Linköpingistä. Koneessa oli hienosti kunnioitettu ilmavoimien historiaa maalaamalla siipiin hakaristitunnus. Laskeutuminen sohjoiselle Pirkkalan kentälle sujui hienosti.
1580903864586.png

Tällä viikolla testit jatkuvat F35:n osalta, joita yllättäen saapuu Suomeen neljän koneen parvi. Kuvassa parvi on siirtolennolla Arizonasta Suomeen.
1580904041362.png
 
Viimeksi muokattu:
Ranskalaista Dassault Rafalea on epäilty vaikeasti huollettavaksi. Pirkkalan testeissä tämä ennakkoluulo osoitettiin vääräksi, kun Dassaultin mekaanikot Adam Savage ja Jamie Heineman purkivat kokonaisen Rafalen ainoastaan ruuvimeisselillä, tekivät siitä Citroen 2CV:n ja vielä muuttivat sen toimivaksi moottoripyöräksi. Tätä huollon helppoutta ei voi kuin ihailla!
 
Viimeksi muokattu:
Yhdysvaltalaisen F35:n huoltojärjestelmää ja sen ALIS-tietojärjestelmää on arvosteltu monimutkaiseksi. Lockheedin konsultti Juha Sipilä kuvaa yksinkertaisella kaaviolla ALIS-järjestelmän toimintaa:
1580908038877.png
 
Yhdysvaltalainen Super Hornet on koeteltu US Navyn pommijuhta ja Suomen testeihin on arvioitu tulevan nimenomaan laivastoversioita. Testeihin osallistuu myös Pohjanmaa-luokan korvetin prototyyppi, jonka lentokantta on julkisuudessa epäilty ylimitoitetuksi Suomen oloihin.
1580909990445.png
 
Ruotsalainen Saab yllätti ilmoituksellaan, että heidän tarjoukseensa sisältyy kaksi huippumodernia GlobalEye-valvontakonetta. Kuvassa alus on testeissä Perämeren yläpuolella ja ilmatilan tarkkailu on parhaillaan käynnissä.
1580911171134.png
 
Viimeksi muokattu:
Super Hornet -tarjoukseen sisältyvät Growler-häirintäkoneet toisivat Suomelle kokonaan uuden suorituskyvyn. Kuvan kone on RAF:n kalustoa ja se ei osallistunut Pirkkalan testeihin.
1580912640248.png
 
Boeingin F/A-18F Super Hornet -konetta uhkaa sulkeminen pois HX-kilpailusta, heidän lobbaajansa Tom "Maverick" Cruisen jäätyä jälleen kiinni sopimattomasta menettelystä markkinoinnissa Suomessa.

Boeingin lobbaajalla Tom "Maverick" Cruisella on aiempaa historiaa kaikkien sopivuuden rajojen ylittämisestä: tuomittiinhan hänet jo vuonna 1986 Suomen Eduskunnassa häpeämättömästä kampanjastaan rekrytoida suomalaista pioneerinuorisoa Yhdysvaltain laivaston lentäjiksi.

Hänen valheellinen ja rauhantahtoista Neuvostoliittoa vääristäen kuvaava, amerikkalaisen unelman kiiltokuvamainen mainoselokuva "Top Gun" tuomitiin tuolloin laajalti suomalaisissa taide- ja poliitikkopiireissä. Tuolloin "Maverick" Cruise toimi Grumman F-14 projektin lobbaajana ja luottomiehenä.

https%3A%2F%2Fapi.thedrive.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F12%2Fdd12fg.jpg%3Fquality%3D85

Kuva: Tom "Maverick" Cruise Grumman F-14 mainosesitteessä

Huolimatta tuolloin saamastaan tuomiosta, "Maverick" Cruise on taas tuomassa nyttemmin edustamansa Boeingin mainoselokuvaa Suomeen.

Elokuvasta saatujen ennakkotietojen mukaisesti menettely on vähintään yhtä törkeää, kuin mitä se oli 1980-luvulla.

Odotammekin Eduskunnalta ja taidepiireiltä järeää kannanottoa tätä häpeämätöntä lobbaria kohtaan.

Top-Gun-Maverick-photo-e1576681895270.jpg

Kuva: Tom "Maverick" Cruise Boeing F/A-18F Super Hornet mainosesitteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Yhdysvaltalaisen F35:n huoltojärjestelmää ja sen ALIS-tietojärjestelmää on arvosteltu monimutkaiseksi. Lockheedin konsultti Juha Sipilä kuvaa yksinkertaisella kaaviolla ALIS-järjestelmän toimintaa:
Lisäksi Sipilä kertoi pystyvänsä tekemään kotikoneistamossaan lähes kaikki varaosat Faarao-törtitriihin. "Nyt loppui löylykauhojen teko", maalaillee Juha Sipilä.
 
Kuten tiedettyä, Pirkkalan HX-testaukset ovat edenneet jo yli puolivälin ja tässä ketjussa voidaan palata testaustunnelmiin. Tein tämän ketjun tällä kertaa Iltavapaisiin...
...
Tällä viikolla testit jatkuvat F35:n osalta, joita yllättäen saapuu Suomeen neljän koneen parvi. Kuvassa parvi on siirtolennolla Arizonasta Suomeen.
Katso liite: 37073

Vilkaisuja vaihtoehtoiseen tulevaisuuteen, osa 1: Salama-Santerin voittoisa pommitus

F-35:n ensimmäisten koneiden saapuessa maahamme suuri uhka oli noussut pienen maamme ylle. Itäisellä maalla oli kehitetty jälleen uusi uhka; valtaisasti itämaan kansallisia resursseja kuluttanut Auringonkin pimentävä SuperAse - ja tällä kertaa sitä oli sisäpoliittisen tilanteen rauhoittamiseksi päätetty väläyttää jonkun pikku naapurin suunnassa tyytymättömien kansalaisten hiljentämiseksi. SuperAseen pelko pitäisi myös muiden maiden inisijöiden turvat tukossa. Suomen nutturapäinen nicepääministeri oli marissut sitä paitsi ihan liikaa ja sehän oli vain veren kaivamista nenästä.

Hyökkäysvalmistelut alkoivat ja uusi tuhoase valmistautui laukaisuun. Santeri 5 oli hädin tuskin tankattu saapumisensa jälkeen, kun sireenit alkoivat soida. Kiiruusti lykkivät huoltohenkilöt ÄlyPommeja ruumaan lentäjäsankari Lannistumattoman Laurin kirmatessa rinta kaarella kohti uljasta uutta konetta.

Vähemmän kiinnostavan ja tappioita tuottaneen taistelun jälkeen Lauri pyrki vuorostaan hollille. Takaa lähestyi uhkaavasti tripletti vihollisen ilkeimpiä luomuksia. Lauri viritti juuri DAS Tähtäintä (vrt. Das Auto) silmäinsä eteen ja tarkkaili etäisyysmittarin lukemia samaan aikaan kun vihollislentäjien pääilkimys sai ohjuslukituksen Laurin koneeseen takaapäin.

”Kohta tulee rankaisu ilman rasvaa kakkoseen”, hekumoi Dimitri Vanerovits nähden mustan sielunsa silmillä rektaalipuikon tunkeutumisen Santerin peräsuihkuun. Samalla jotain välähti ja vieressä olevat siipiveikot törmäilivät seiniin ja Dimitrin upouuteen SuperHävittäjään niin, että kone sinkoutui hallitsemattomasti kuilusta taivaalle Dimitrin kiroillessa katkerasti. Auringon suunnasta ilkimysten niskaan oli syöksynyt poistolaarissa jo kertaalleen ollut Hannu Yksinlentäjän ohjastama tulimaustekanansiipihävittäjä.

Lauri tähtäsi ja sihtasi maalia DAS Tähtäimellä, kun kuuli mielessään Setämiehen sanat: ”Lauri, liike lähtee lantiosta. Anna palaa!” Lauri kytki keinoavustimet pois, sulki silmänsä ja keskittyi. Taistelunjohtokeskuksessa mariseva nicepääministeri repi nutturoitaan kun kuuli, että viimeisellä uudella Santerilla ei ole sähkölelut päällä. ”Perkeleenkö takia noita ostettiin kun ne eivät toimi”, manasi pääministeri mielessään ja käärme kielessään.

Lauri visualisoi pommitusaukon mielessään ja nytkäytti lantiollaan samalla kun laski pommit irti. ”Sinne sujahtivat”, ajatteli Lauri ja kiitteli mielessään Setämiehen opetuksia. Ehkä hän vielä jonain päivänä tavoittaisi lentäjille pakolliseksi määrätyillä joogalentämistunneilla henkisen yhteyden tuohon myyttiseen hahmoon, jonka oli joskus lapsuudessaan nähnyt ilmestyvän läpitunkemattoman metsän siimeksestä - ja katoavan sinne pian takaisin tofupoliisin karauttaessa paikalle sähköpotkulaudoilla etsimään makkaransyöjiä.

Itäisen maan SuperAse räjähti aiheuttaen valtavan paineaallon pitkän matkan päähän. Pääministerikin lopetti marinansa hetkeksi ja vapautti hiuksensa nutturoilta, joilla hän oli peittänyt korvansa jottei kuulisi poliittisia soraääniä ja toimittajien hankalia kysymyksiä. Kerrankin olisi hyviä uutisia tiedotusvälineille.

 
Ranskalaista Dassault Rafalea on epäilty vaikeasti huollettavaksi. Pirkkalan testeissä tämä ennakkoluulo osoitettiin vääräksi, kun Dassaultin mekaanikot Adam Savage ja Jamie Heineman purkivat kokonaisen Rafalen ainoastaan ruuvimeisselillä, tekivät siitä Citroen 2CV:n ja vielä muuttivat sen toimivaksi moottoripyöräksi. Tätä huollon helppoutta ei voi kuin ihailla!

Ranskalaista insinööritaidetta väheksyvien nolaamiseksi voidaan osoittaa (pimeässä hohtavalla) sormella myös aikataulun mukaan käyntiin otettua, moitteettomasti suunniteltua ja toimitettua ydinvoimalaa, joka jauhaa sähköä Suomen kantaverkkoon jo ties kuinka monetta vuotta.

Ja tv-evankelista Jeremy Clarcksonin monet ylistävät lausunnot Rrrranskalaisesta suunnittelusta pistävät myös epäilijöille jauhot suuhun!
 
Yhdysvaltalaisen F35:n huoltojärjestelmää ja sen ALIS-tietojärjestelmää on arvosteltu monimutkaiseksi. Lockheedin konsultti Juha Sipilä kuvaa yksinkertaisella kaaviolla ALIS-järjestelmän toimintaa:
Katso liite: 37077

Mutta tuo järjestelmähän uudistetaan kokonaan!

Entinen ministeri Anne "loogista logistiikkaa" Berner on suunnitellut onnistuneen taksiuudistuksen periaatteiden mukaan toimivan huoltologistiikan. Sen ohjelmointi tilataan Tieto Oy:ltä. Tähän meille kaikille edulliseen diiliin päästiin kun Suomi lupautui takaamaan hankkeen kulukaton.

Samalla saatiin siirrettyä lentäjien terveydestä ja fysiikasta huolehtiminen Esperi Caren vastuulle.

Me tienataan tällä.
 
Tuli pilkattua toisessa vitjassa Gripenin jokasäänkykyjä. Aika tahmeasti tuo amerikkalainenkin kone ennättää kotimaahan.
 
Mikäli JAS Gripen on yhtä hyvä kuin Saab autot, niin kiitos vaan, niitä tänne nopsasti. Lisäksi kättä päälle yhteisistä sota... eiku puolustusharjoituksista ja yhteisestä aluevalvonnasta, niin olen tyytyväinen
 
1f0f17ae8ec51e9ffac83b66f4f2f553.jpg


Yllättäen mustana hevosena kisaan ilmestyi Ihmiskunnan Imperiumi, joka tarjoaa Suomelle omaa suorituskykyratkaisuaan tutkittavaksi Pirkkalan HX Challengeen. Tarjoukseen kuuluu 6 Emperor-luokan taistelualusta, 12 Mars-luokan taisteluristeilijää, 18 Lunar-luokan risteilijää, 22 Dauntless-luokan kevyttä risteilijää, 102 Sword-luokan fregattia ja 102 Cobra-luokan hävittäjää.

Ilmavoimat kiittivät Ihmiskunnan Imperiumia mielenkiinnosta ja tutkivat ratkaisun perinpohjaisesti lävitse ja totesivat lopuksi että ratkaisu ei käy rahoitusraamiin, koska se vaatisi 10 vuodelta koko maapallon bruttokansantuotteen ja alusten miehitys ja tukemine sitoisi vähintäänkin koko Suomen asukasluvun vauvasta vaariin.

Pettyneenä Imperiumi totesi, että pyrkii ratkaisemaan asian Suomen kustannusraamien sisällä ja palaavansa asiaan.
 
Tuli pilkattua toisessa vitjassa Gripenin jokasäänkykyjä. Aika tahmeasti tuo amerikkalainenkin kone ennättää kotimaahan.

Todellisuudessahan F-35 Ukko -lentue on ollut jo kaksi viikkoa Pirkkalassa. Kyse on A-mallin sijaan uudistetusta F-35 VS (Visual Stealth) mallista joka omaa erittäin matalan havaittavuuden sekä erilaisten tutkien että myös ihmisen silmän käyttämillä aallonpituuksilla.

Ja tässä tulee sitten se ongelma.

Pilotit parkkeeraasivat kentän kylkeen ja lähtivät Heseen vetämään kunnolliset teurasjätesämpylät. Ja sen jälkeen kukaan ei onnistunut löytämään koneita ennen kuin tapahtui kaksi asiaa.

1. Satoi lunta. Koneet huomattiin siitä, että neljässä kohtaa lumi ei satanut kentän pintaan asti vaan jäi leijumaan hassusti ilmaan.

2. Lentokentän aurauskaluston Vammas PSB 5500 teki just siinä kohtaa niin sanotun kuuloperuutuksen ja sen seurauksena Pirkkalassa on nyt sekä maailman ensimmäinen Visual Stealth lumiaura ja vähemmän stealth ja enemmän nykytaide -tyyppinen F-35 ja puoli.

Vammas käy parhaillaan Patrian ja parin muun panssaroituja militaarihippaleikkiin sopivia leluja valmistavan firman kanssa neuvotteluja uusiin tuotemallien kehittämiseen liittyvästä konsultoinnista. Lämärin lakimiehet koittavat parhaansa mukaan ottaa osaa keskusteluun, mutta se on vaikeaa koska keskustelut käydään syystä tai toisesta Vammas-Patria AMV VS esittelymallissa.

Eli ei huolen häivää USAF:in kolme ja puoli F-35 -hävittäjää esittelevät kykyjään Suomen Ilmavoimille heti kun ne taas löydetään. Lumisateen toivossa siis....
 
Back
Top