Politiikka

Pohdin tuossa itse, että vaikka noiden liittojen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistaminen sinänsä on ok varsinkin kun aikomuksena on samalla laskea tuloveroa eli tavallaan kompensoida tuota vähennys sitä kautta niin kyllä perussuomalaisten kannalta on riski, että tuo tuloveron alennus ollaan kohdentamassa tulohaitarin yläpäähän joista harva liittoon kuuluu ja näin on edes hyötyneet verovähennysoikeudesta. Lisäksi varallisuutta tuolla ylä kulmassa on jo ennestään eli rahasta ei varsinaisesti ole pulaa kuin myöskään siitä, että rahan lisääntyminen suoraan lisäisi edes kulutusta.

Tuo on siinä tapauskessa puhdas tulonsiirto pieni ja keskituloisilta duunareilta varakkaalle yläluokalle. Itse olisin kohdistanut tuon pieni ja keskituloisiin jotka olisivat käyttäneet alennuksen suoraan tavaroiden ja palveluiden kulutukseen. Toki ymmärrän Suomen haasteen houkutella mm. osaajia ja ylintä tuloluokkaa korkean progression ja marginaaliveron vuoksi. Perussuomalaisten tulisi panostaa huomattavasti enemmän viestintä osaamiseen koska nykyinen osaamisen taso ei kyllä tule riittämään. Jos suurin osa ihmisistä ei ymmärrä miksi jokin päätös on välttämätönt ja miksi se tehdään niin siinä ampuu jatkuvalla tahdilla vain omalle kintuille jonka seurauksena on, että politiikasta tulee lyhytjänteistä ja päätösten vaikuttavuus todellisuudessa jää heikoksi.
 
Tuo tarkoittaisi yhteiskuntarauhan romahtamista eli suosittelen ampumaharrastusta...
Eipä mennyt ampumaharrastukseksi usein kriisimaiksi mainituissa Kreikassa ja Portugalissakaan vaikka kehitysmaiden kurjalliston kanssa samalle viivalle putosi melkoinen osa väestöä. Lisämausteen kurjuudelle Suomessa antaa toki ilmastomme. Kun rahat eivät riitä lämmitykseen, tai edes kiinteistöveroon, ja penkoo ruokaa roskiksesta pakkasessa niin musteneehan siinä mieli. Minä veikkaan että silloin suomalainen tarttuu kuitenkin lasol-pulloon tai köyteen, ei aseeseen. Upeat poliitikkomme ovat toki humaaneja comosboliitteja jotka olisivat torjuneet ilmaston ja globaalit kriisit, kansa vaan petti kiertämällä veroja kuolemalla nälkään. :cry:
 
Jos ajatellaan, että nykyisen polun päässä olisi yhteiskunta rauhan romahtaminen niin joskus se voi sen vaatiakin. Kyllä Suomessa on niin myrkyllinen ilmasto ollut pitkään, että täältä loppuu kohta veroja vielä maksavilta maksuhalut lopullisesti. Maailman korkeimmat elämisen kustannukset yhdistettynä maailman yhdeksi korkeimpaan verotukseen. Jos robin hoodia luotaisiin tänä päivänä niin prinssi juhanaa esittäisi suomalainen verokarhu. Ei tämä näinkään voi jatkua. Täällä ei kohta elä kuin avustusten varassa. Rikkaat lähtevät ja aivovuoto syö tulevaisuutta kiihtyvällä tahdilla. Ulkomaalaisia opiskelijoita on kampukset täynnä ja kun eivät ole tyhmiä niin lähtevät kielitaitoisina kun valmistuvat. Suomessa ei ole edelleenkään sen enempää lukukausimaksuja kui kaivosveroakaan ja suomalaisetkin käyttävät puolet elämästään opiskellessaan toista tai kolmatta korkeakoulututkintoa. Koulutusta siis on mutta se kasaantuu. Kaivoksia perustetaan ulkomaisella rahalla ja arvokkaat mineraalit rahdataan maasta työn hinnalla. Joku voisi sanoa tuota ei hölmöksi vaan iditiomismiksi. Kun pelkkä työn saanti alueelle riittää.

Tämä maa on suoraan sanottuna paskottu niin monesta suunnasta ja niin monella tavalla että kyllä tässä alkaa toivomaan itse kukin että joku fiksu sanoo, että nyt alkaa riittämään. Nämä hallituksen toimet ovat maan paskomisen rinnalla pientä ja koettavat lähinnä laastarilla paikata sitä kaikkea. Edelleenkin liian vähän ja liian hitaasti muutoksen tarpeeseen nähden. Sosiaalituilla ja tulonsiirroilla elävä kansa kiukuttelee.
 
Jokainen uskoo äänestävänsä järki edellä. Silti eläköityneet puoluesihteerit kertovat, että tunne ratkaisee. He piiskaavat vaalimoottoreitaan huutamalla more feeling.

Kuntapuolen vaalisloganeita ja ehdokkaiden vaalikonelöpinöitä etukäteen tulkkaamalla näkee sokea Gretakin ketkä osapuilleen menevät läpi. Kamreerimainen talousosaaja ei nauti äänivyöryä, mutta annahan kun löpisee varhaiskasvatuksesta ja kouluista, mummoturvasta maalataan unelmapullaa ja lääkäri luvataan joka pitäjään 24 ja 7 et 365. Taakse vielä megamäärä kuntaprolea ja äänikuninkaallinen on varma.

Seuraavat edarit käytäneen vanhoilla tutuilla teemoilla. Unohtaen kuinka samaa on laulettu jo 33 vuotta....

Kokoomuksen apupuolueeksi ryhtyminen ei ole voittava kortti. Se on kuin JR:n kilpimiehen pesti. Kysykää vaikka entisiltä puoluesihteereiltä. Mutta se hillotolppa....

Alhaiset äänestysprosentit panevat miettimään.
 
Sitähän sanotaan että ei ne ikävät totuudet vaan mukavat valheet niin jono kertyy jälkimmäisen kojun eteen. Politiikasta on tullut lyhytnäköistä samalla kun siitä on tullut enemmän ulkoiseen suosioon perustuvaa. Vaikeita päätöksiä on entistä vaikeampi tehdä vaikka ne olisivat oikeita ja jopa sen äänestäjän oman edun mukaista. Tämä taas johtuu, että aika harva äänestäjä lopulta katsoo ja ajattelee kokonaisuuksia vaan nähdään se puoliksi tyhjä kyläkoulu tai terveyasema johon ei vuosiin ole saatu henkilökuntaa. Näistä pidetään kiinni kynsin ja hampain sen sijaan, että palveluja tehostettaisiin ja panostettaisiin vaikka siihen palveluiden tavoitettavuuteen muilla keinoilla. Tilanne tulee pahentumaan niin kunnissa kuin valtion päätöksenteossakin entisestään.
 


1990-luku loi monisukupolvisen ongelman. Kun joskus 1980-luvulla oli vuosittain pienimmillään 1500 huostaanotettua lasta, määrä ylitti vuonna 1993 jo yli 12 000 ja on pysynyt jatkuvasti 10 000:n päällä siitä lähtien Se on ihan karmeaa. Vuonna 2020 oli sijoitettuna 19 000...

Sekin maksaa. Eivät kouluttaudu. Jokaisesta kustannukset miljoonaluokkaa ja tulevaisuus kallis. Kokonaistappio miljardin, pari. Heittämällä.

Kokoomuksen kannatus muuten tippui 17,9 prosenttiin 1995. Sauli Niinistö tuli Salosta ja pelasti puolueen alhosta. Hänellä on muuten aina ollut myös sosiaalista silmää.

Nyt ei ole samanlaista pakkoa kuin 1990-luvulla, koska euro tuo turvaa. Sopeutuksia on silti hyvä tehdä. Ongelma on siinä, että leikkaukset kohdistuvat joukkoon, jonka taloudellinen tilanne on jo alkuaankin heikko.

Kolme vuosikymmentä sitten säästöt koskivat kaikkia ja samaan aikaan kiristettiin hyvin voimakkaasti hyvätuloisten verotusta. Verotuksessa oli käytössä pakkolaina ja sosiaaliturvavakuutusmaksuissa raippavero. Tuloveroasteikkoihin ei myöskään tehty inflaatiotarkistuksia.

Nyt kyseessä ei todellakaan ole tasapuolinen kipupaketti.

Sitten ovat työmarkkinauudistukset, joiden vaikutuksia yliarvioidaan koko ajan.

Kaikki sopeutuminen kohdistetaan menopuolelle. Maa on jämähtänyt. Työttömiä syntyy koko ajan. Ihmisillä ei ole näköaloja.

Huostaanottojen tarpeen ja määrän pysyminen yli 10k tasolla (kodin ulkopuolella asuu n. 18k) samalla kun ikäluokat pienenevät on kestämätön tilanne. Huostaanottojen vähentäminen ei ratkaise ongelmaa. Juurisyihin puuttumisen haluttomuus ja perheiden varhaisen tuen riittämättömyys yhdistettynä toivottomiin työllisyysnäköaloihin ja tilanteeseen, jossa ansiotyöllä ei tahdo pystyä rakentamaan perhettä ja tulevaisuutta (pl. ylin tulodesiili) kiristää jatkuvasti kuvaannollista hirttosilmukkaa Suomi-neidon kaulassa.
 
Eipä mennyt ampumaharrastukseksi usein kriisimaiksi mainituissa Kreikassa ja Portugalissakaan vaikka kehitysmaiden kurjalliston kanssa samalle viivalle putosi melkoinen osa väestöä. Lisämausteen kurjuudelle Suomessa antaa toki ilmastomme. Kun rahat eivät riitä lämmitykseen, tai edes kiinteistöveroon, ja penkoo ruokaa roskiksesta pakkasessa niin musteneehan siinä mieli. Minä veikkaan että silloin suomalainen tarttuu kuitenkin lasol-pulloon tai köyteen, ei aseeseen. Upeat poliitikkomme ovat toki humaaneja comosboliitteja jotka olisivat torjuneet ilmaston ja globaalit kriisit, kansa vaan petti kiertämällä veroja kuolemalla nälkään. :cry:
Saattaa se ruuan penkominen roskiksista jäädä haaveeksi kun ovat nykyisin lukossa tai vähintään lukkojen takana.
 
Tästä päästään mukaan, onko syytän kansalaisen moraalin velvollisuus ylittää poliitikon moraalin? Tai pitääkö elää poliitikkojen keksimien määrä ja määräysten mukaan, he itsekään eivät noudata

Joka kerta sama metodi: ensin seinäkiisto silmät puutarhapöytinä. Sitten myönnetään vähin mahdollinen. Lopuksi ihmetellään, kun kansalaiset eivät luota poliitikkoihin.
 
Huostaanottojen tarpeen ja määrän pysyminen yli 10k tasolla (kodin ulkopuolella asuu n. 18k) samalla kun ikäluokat pienenevät on kestämätön tilanne. Huostaanottojen vähentäminen ei ratkaise ongelmaa. Juurisyihin puuttumisen haluttomuus ja perheiden varhaisen tuen riittämättömyys yhdistettynä toivottomiin työllisyysnäköaloihin ja tilanteeseen, jossa ansiotyöllä ei tahdo pystyä rakentamaan perhettä ja tulevaisuutta (pl. ylin tulodesiili) kiristää jatkuvasti kuvaannollista hirttosilmukkaa Suomi-neidon kaulassa.

Mitä lastensuojeluun yleisesti tulee, niin nykyisin se puuttuu asioihin tavattoman matalalla kynnyksellä verrattuna vaikkapa parin-kolmenkymmen vuoden takaiseen tilanteeseen. Hyvin suuri osa perheistä on nykyisin ainakin joskus ollut jollain tavalla tekemisissä lastensuojelun kanssa. Perheille asetetaan aina vain suurempia ja suurempia vaatimuksia sen suhteen, että miten lapsia tulisi hoitaa ja kasvattaa.

Lisäksi yleinen kulttuuri on mennyt siihen suuntaan, että taloudellisessa mielessä lapsiperheiltä odotetaan sellaisia asioita jotka ainakin kasvukeskuksissa usein onnistuvat vain ylemmältä keskiluokalta, kuten asumista omakotitalossa tai tilavassa rivitaloasunnossa ja kalliita ohjattuja harrastuksia lapsille.

Se, että minkä verran vaatimustason nousu näkyy huostaanottojen määrässä ja että missä määrin huostaanoton tekemisen kriteerit ovat muuttuneet ajan saatossa on sitten toki eri asia.
 
Pauli Vahteraa ottaa päähän se, että yhteen asiaan on piikki auki eikä rahanmenon vartijoita ole jonoksi (FB):

Virkamiehet vievät tuhkatkin pesästä

Monissa kunnissa virkamiehet kulkevat pareittain mittaamassa mittanauhalla saunojen, puuvajojen ja grillikota-rakennelmien pituutta, leveyttä ja korkeutta.

Näin luullaan saatavan niin paljon lisää kiinteistöveroja, ettei julkisen sektorin kaikkien töiden tarpeellisuutta tarvitse edes miettiä.

Yleisenä neuvona antaisin virkakunnalle, että käykää myös mittaamassa kuka asuu sosiaalitukina maksetuissa asunnoissa. Löydettäisiin pimeästi vuokrattuja asuntoja, joiden oikeat asukkaat asuvat kotimaissaan pysyvästi tai pitkiä kuukausien jaksoja kerralla. Tai ovat moniavioisen perheen yksinhuoltaja-asuntoja. Tämän huijauksen kitkeminen säästäisi satoja miljoonia euroa verorahoja. Mutta ei kelpaa; sen sijaan suomalaisilta otetaan viimeisetkin siemenperunat tämän rikollisen toiminnan rahoittamiseksi.

Virkamieskunta uskoo kaikki kurpitsavankkuritarinat, jotka tulijat meille syöttävät, mutta eivät usko virkamiesten hyväksymien ja rakennusvalvonnan tarkastamien rakennuslupien rakennusten kokotietoja.

Mutta ähäkutti. Tämän vuoden alusta ei ole tarvittu rakennuslupaa alle 30 m2:n rakennuksiin. Rakennukset on silti ilmoitettava kiinteistöverotukseen, jos ne ovat yli 5 m2 kooltaan. Vaan hallitus valmistelee verouudistusta, jossa kiinteistöveroa ei enää maksettaisi alle 30 m2:n rakennuksista. Suunnitelmien mukaan uudistus tulee voimaan ensi vuoden alusta. Ja suuri osa mittamiesten työn tuloksista haihtuu savuna tuuleen.

Koska mittauksissa on löydetty lähinnä kirjoista puuttuvia pieniä saunoja ja usein ränsistyneitä vajoja.

Kiinteistöverojen määrää voidaan suhteuttaa julkisen sektorin rahantuhlauksiin:
• Kiinteistöverot 2,4 mrd €
• Mikkelin mittamiesten keräämä verolisä 25-30.000 euroa
• Suomen maksuosuus elpymisvälineen avustusmuotoisesta tuesta 7,2 mrd €
• EU:n biodiversiteettistrategian tavoitteiden mukaisen metsiensuojelun lisärahoitustarve on Luontopaneelin arvion mukaan 6,8 miljardia euroa.
• Uniperista Suomelle tulleet tappiot 5,8 mrd €
• Humanitaarisen maahanmuuton kustannukset vuodessa (Vahteran 2019 laskelman arvio 2025) 5 mrd €
• Liberialaiselle kansanmurhaajalle maksetut koppikorvaukset 0,6 milj €
Vahtera heittelee miljoonia ja miljardeja lukijoidensa viihdyttämiseksi. Sen ihmeempää substanssia niissä tuskin taaskaan on.
On totta että kiinteistöveroon on kaavailtu Vahteran kuvaamaa muutosta. Varmaa se ei kuitenkaan ole, ja vaikka se tuliskin, ei se tietenkään poista mittailun tarvetta. Virallisesti kiinteistöveromuutoksen on tarkoitus olla kustannusneutraali, vaikka varmaan käytännössä yleinen verotaso hiukan nousee.

Toimeentulotukea maksettiin viime vuonna 825 miljoonaa, ja asumistukea 1.7 miljardia euroa. Tätä taustaa vasten ei näytä luultavalta, että Vahteran kuvailemat tapaukset kustantaisivat Suomelle satoja miljoonia vuodessa.
 
Vahtera heittelee miljoonia ja miljardeja lukijoidensa viihdyttämiseksi. Sen ihmeempää substanssia niissä tuskin taaskaan on.
On totta että kiinteistöveroon on kaavailtu Vahteran kuvaamaa muutosta. Varmaa se ei kuitenkaan ole, ja vaikka se tuliskin, ei se tietenkään poista mittailun tarvetta. Virallisesti kiinteistöveromuutoksen on tarkoitus olla kustannusneutraali, vaikka varmaan käytännössä yleinen verotaso hiukan nousee.

Toimeentulotukea maksettiin viime vuonna 825 miljoonaa, ja asumistukea 1.7 miljardia euroa. Tätä taustaa vasten ei näytä luultavalta, että Vahteran kuvailemat tapaukset kustantaisivat Suomelle satoja miljoonia vuodessa.
Noh,
  • Helmikuussa 2025 työllisiä oli 2 528 000 ja työttömiä 263 000.

Näistä maahanmuuttajia on vajaat puolet pk seudun lukujen mukaan:

"Helsingissä jo joka kolmas työtön on vieraskielinen. Espoon työttömistä jo 43 prosenttia on vieraskielisiä ja Vantaalla 46,5 prosenttia."

Joten sanotaan 100 000 työtöntä maahanmuuttajaa, kulut per naama 20 000 € -> 2 miljardia työvoimapulan poistajiin. Kai tuonkin summan voisi vähentää velanotosta...


 
Noh,
  • Helmikuussa 2025 työllisiä oli 2 528 000 ja työttömiä 263 000.

Näistä maahanmuuttajia on vajaat puolet pk seudun lukujen mukaan:

"Helsingissä jo joka kolmas työtön on vieraskielinen. Espoon työttömistä jo 43 prosenttia on vieraskielisiä ja Vantaalla 46,5 prosenttia."

Joten sanotaan 100 000 työtöntä maahanmuuttajaa, kulut per naama 20 000 € -> 2 miljardia työvoimapulan poistajiin. Kai tuonkin summan voisi vähentää velanotosta...

Kuten jutussakin sanotaan, pk-seudulla maahanmuuttajia on suhteessa enemmän. Koko maan tilanne elokuussa:
Ulkomaalaisia työttömiä työnhakijoita oli heinäkuussa 49 543. Ulkomaalaisten työttömien työnhakijoiden määrä on mittaushistorian korkein. Kasvua selittää talousnäkymien lisäksi ulkomaalaisen työvoiman kasvu.
Ulkomaalaisia työttömiä työnhakijoita oli heinäkuussa 49 543, mikä on 16 prosenttia kaikista työttömistä työnhakijoista. Edellisvuodesta ulkomaalaisten työttömien työnhakijoiden määrä nousi 17 prosenttia (7 024 henkilöä).


16% on toki melkoinen osuus sekin, ei sen puoleen.
 
Kuten jutussakin sanotaan, pk-seudulla maahanmuuttajia on suhteessa enemmän. Koko maan tilanne elokuussa:
Ulkomaalaisia työttömiä työnhakijoita oli heinäkuussa 49 543. Ulkomaalaisten työttömien työnhakijoiden määrä on mittaushistorian korkein. Kasvua selittää talousnäkymien lisäksi ulkomaalaisen työvoiman kasvu.
Ulkomaalaisia työttömiä työnhakijoita oli heinäkuussa 49 543, mikä on 16 prosenttia kaikista työttömistä työnhakijoista. Edellisvuodesta ulkomaalaisten työttömien työnhakijoiden määrä nousi 17 prosenttia (7 024 henkilöä).


16% on toki melkoinen osuus sekin, ei sen puoleen.
Tuossa ei taida olla mukana kansalaisuuden saaneita maahanmuuttajia?

Edit: Kuvio 5. Työllisyysaste taustamaan ja sukupuolen mukaan vuonna 2023, 20–64-vuotiaat, %

1745498614515.webp
 
Viimeksi muokattu:
Hyö (politikot) ovat keksivinään viksuja sääntöjä ja määräyksiä sekä luulevat ettei kansa huomaa mitään.
Ehkä huomaa, ehkä ei mutta olennaista on se ettei välitä. Virheiden kannatus ei kyykkää kävi mikä tahansa käry, kuten tästäkin näemme. Virta varmaan vaihtuu lähivuosina mutta se johtuu siitä että hän on tähän seurakuntaan liian kaunis, hetero ja normaali. Seuraavaksi kokoomukseen?
 
Tuossa ei taida olla mukana kansalaisuuden saaneita maahanmuuttajia?

EU:n/Sveitsin ulkopuolelta maahanmuuttaneet eivät yleensä saa työttömyysturvaa. Tai näköjään voi jos heillä on pysyvä oleskelulupa. Pakolaisilla sitä kai tyypillisesti ei ole.
 
Back
Top