Polvisuojat

Peiper

Majuri
Moro,

olen itse kokenut riittäviksi maastopuku M05:n kanssa Varustelekan https://www.varusteleka.fi/fi/product/cpe-kyynar-polvisuojainsertti-pari/52497 mutta nyt alkoi Santahaminan sepeli vituttamaan.

Onko kukaan kokeillut näitä tai vastaavia? Entä onko muista malleja suositella?

edit: En siis edes ole mittaillut että mahtuisivatko edellämainitut M05 polvipehmiketaskuihin, heitin vaan idean. Haussa siis tosiaan niihin mahtuvat, tai muotoiltavissa olevat mahdollisimmat hyvät suojat.Pari viikkoa sitten näin kun kaveri käytti tuplasuojia, eli jakopehmikkeet ja Würthin raksamallit. Tuotakin voisi kokeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tein itse asiassa taannoin Kontrolliin (turvallisuusala lehti) jutun polvisuojista. Voisi laittaa sen jonnekin näkyviin, kun kerkiän.

Meillä on haalareiden sisäpuolella taskut polvisuojille, ja haalareiden mukana tuleekin sellaiset ohuet solumuoviset polvisuojat joilla ei tee mitään koska ovat liian ohuet. Olen käyttänyt vuosikausia noiden sijasta sellaisia noin kympin hintaisia paksumpia remonttisuojia. Toimivat hyvin, vaikka teoriassa onkin riski että siitä menee jokin terävä piikki tms läpi. Ainakin Blåkläderin suojissa ulkopinta on kovempi, jonka pitäisi estää tällaiset läpäisyt.

Olin vuosia sitten jollain kurssilla, missä kämppäkaverillani oli jotain polvivaivaa. Käytti haalarin alla moottoripyöräilijöiden polvi- ja säärisuojia. Itse innostuin kokeilemaan kevyitä jääkiekkoilijoiden säärisuojia, jotka olivatkin aika vaivattomat käytössä ja suojasivat tosiaan polven lisäksi myös sääriä. Ne olivat kuitenkin minulle pikkuisen liian lyhyet, joten lähtivät vähän valumaan. Lätkäsyndit ovat kalliita, joten saitana miehenä tilasin Ebaysta brittipoliisin jouhapolvarit, jotka olivat astetta jämäkämmät. Niitäkin pystyi pitämään haalarin alla, mutta tekivät jo kävelemisestä vähän tönkköä. Lisäksi tällaisissa. Suojissa on se ongelma, että suojuksen ja ihon välissä täytyy pitää jotain suojaamassa ihoa hankaamiselta. Itse hankin juoksijoiden käyttämät kompressiosäärystimet, jotka myös vähentävät jalkojen väsymistä mikäli joutuu seisomaan paljon; samaan tapaan kuin lentosukat.

Sitten on luonnollisesti haalarin päälle laitettavia nk taktisia polvisuojia, jotka laitetaan päälle tarpeen mukaan mutta ei ole käytännöllistä käyttää niitä koko ajan. Hyvää näissä on se, että suojaavat vaatetta kontattaessa; vaatteen alla pidettäessä kovat suojat (kuten lätkäsyndit) suorastaan syövät housun polvia puhki kun ne hieroutuvat kovan maan ja kovan polvisuojan välissä. Pehmeä polvari on vaatteelle paljon anteeksiantavampi.
 
Pari viikkoa sitten näin kun kaveri käytti tuplasuojia, eli jakopehmikkeet ja Würthin raksamallit. Tuotakin voisi kokeilla.
Kokemukseni mukaan tuollaiset leikattavat raksasuojat ovat ihan hyvät - tai itse asiassa varsin hyvä ratkaisu tilanteisiin joissa ei erikseen ole odotettavissa että joutuu konttaamaan paljon. Ja koska ovat leikattavat niin sopivat erilaisten housujen taskuihin.
 
20200930_084533.jpg
Joskus kauan sitten pidin perinteisiä polvien päälle tulevia suojia, mutta paine, suojien valuminen ja hiostaminen sun muut ovat saaneet siirtymään housuihin laitettaviin kiinteisiin polvisuojiin mikäli mahdollista. Paksut raksasuojat, ei mitään ohutta tavaraa.

Cryen pöksyissä on ne kovat suojat, pysyvät hyvin paikoillaan mutta hiostavat helteillä.
 
Kokemukseni mukaan tuollaiset leikattavat raksasuojat ovat ihan hyvät - tai itse asiassa varsin hyvä ratkaisu tilanteisiin joissa ei erikseen ole odotettavissa että joutuu konttaamaan paljon. Ja koska ovat leikattavat niin sopivat erilaisten housujen taskuihin.
No itse olen tosiaan käyttänyt Varustelekan pehmikkeitä, mutta nopea polvelle meno kun alla on kivi kuin kivi, mutta erityisesti terävä sepeli, on jokseenkin ikävä kokemus. Sen vuoksi olen ajatellut että jos noihin housujen taskuihin saisi kovat suojat tai sitten siirryn tuplasuojiin. Erillisiä ulkopuolelle kiinnitettivä en käytä. Yksi vaihtoehto olisi tietysti ostaa Cryen housut, mutta onhan ne hintavat :)
 
No itse olen tosiaan käyttänyt Varustelekan pehmikkeitä, mutta nopea polvelle meno kun alla on kivi kuin kivi, mutta erityisesti terävä sepeli, on jokseenkin ikävä kokemus. Sen vuoksi olen ajatellut että jos noihin housujen taskuihin saisi kovat suojat tai sitten siirryn tuplasuojiin. Erillisiä ulkopuolelle kiinnitettivä en käytä. Yksi vaihtoehto olisi tietysti ostaa Cryen housut, mutta onhan ne hintavat :)
En ole kokeillut Lekan suojia mutta vaikuttavat aika ohuilta. Kokemukseni mukaan sellaiset paksummat raksasuojat toimivat hyvin myös sepelillä. Hintaa ei ole halvimmillaan edes kymppiä, joten kokeileminen ei ole iso taloudellinen riski.
 
En ole kokeillut Lekan suojia mutta vaikuttavat aika ohuilta. Kokemukseni mukaan sellaiset paksummat raksasuojat toimivat hyvin myös sepelillä. Hintaa ei ole halvimmillaan edes kymppiä, joten kokeileminen ei ole iso taloudellinen riski.
Pitää kokeilla noita
 
Blåkläderin punamustat sisäpuolelta pehmeät ja ulkopuolelta kovemmat polvisuojat ovat omissa lekan kenttähousuissa ja ovat todella hyvät, muotoilun ansiosta ovat lähes aina oikeassa kohdassa kun menee polvelle eivätkä polven sivulla kuten lekan omat polvisuojat tai muut lättänät polvarit.
 
Itse olen myös kallistunut solumuovisten paksumpien suojien käyttöön. Kovat suojat hiertävät, eivät pysy paikoillaan, lopulta ahistavat ja v****vat. Itsellä Motonetistä paksummat suojat, jotka leikkattu sisätaskuun sopiviksi. Yläkulmista vähän pyöristin niin ei venytä/ahista kulmista polvistuessa. Mukavat myös kostealla, pitävät polvet kuivana, vaikka kangas siinä kastuukin. Helteellä kaikki hiostaa, mutta taskuun asennettuna solumuovin ja polven väliin jää mukava ilmarako seistessä. Yksinkertaista, halpaa ja toimivaa niin sepelissä kuin vaikka sienimetsälläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Crossikuskin polvisuojat housujen sisäpuolella on hyvät, hieman ohuemmat kuin lätkäsyndit, ihan mukavat käyttää, myös ihan vaikka vaellusreissuissa kun tulee kuitenkin kompuroitua
 
Töissä polvien suojana on yli 2 vuotta olleet L.Brador 540PP polvisuojat. Tuossa ajassa aika monet työhousut on tullut kulutettua loppuun mutta polvisuojat ovat vieläkin samat. Tälläkin viikolla on tullut kökötettyä aika monta tuntia betonilattialla polvillaan.


Pikku vinkki suunnittelijoille, se tiskialtaan viemäriputki kannattaisi piirtää allaskaapin keskilinjalle eikä sinne kaapin toiseen reunaan niin jäisi hiukan pelivaraa eikä olisi niin suurta vaaraa että viemäriputken suu jäisi tiskikoneen alle. Nimimerkillä: tähän mennessä 5 viemäriputkea betonilattiasta esiin piikannut. :mad: (Edit: löytyihän sieltä 2 viemäriputkea vielä lisää piikattavaksi)
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kovan suojan hiostavuus ei tosiaan tullut mieleen, se on tärkeä tekijä, lusu tai PC päällä hikoilee ihan tarpeeksi muutenkin.
Jos testais näitä https://www.motonet.fi/fi/tuote/466457/Polvisuojat-haalarimalli, ja vielä niin että laittaisi nuo ohuen ohuet jakosuojat alle antamaan lisäsuoja.

Ne ohuet jakosuojat on oikeesti aika yhtä tyhjän kanssa. Materiaalinsa takia painavat suht paljon ja hiostavatkin. Kokeillahan toki sopii, voi olla että tuplapolvareina käytettynä tuovat vähän arkielämän luksusta tetsaamiseen.

Noilla raksapolvareilla olen itse ainakin pärjännyt oikein mukavasti housujen ja haalarin kanssa. Pointti on valita sellaiset, joissa tavaraa on oikeasti riittävän paksulti, jolloin teräväkään karkeampi sepeli ei pistele läpi.
Toki noi housuihin integroitavat on aina vähän kompromissi, suosittelen kokeilemaan Arc’teryxin polvisuojia, niitä Firmakin hankki hiljattain. Matala profiili ja hyvä käyttöergonomia, lahkeiden leveydestä riippuen menee myös päälivaatetuksen alla.
 
Viimeksi muokattu:
Ne ohuet jakosuojat on oikeesti aika yhtä tyhjän kanssa. Materiaalinsa takia painavat suht paljon ja hiostavatkin. Kokeillahan toki sopii, voi olla että tuplapolvareina käytettynä tuovat vähän arkielämän luksusta tetsaamiseen.

Noilla raksapolvareilla olen itse ainakin pärjännyt oikein mukavasti housujen ja haalarin kanssa. Pointti on valita sellaiset, joissa tavaraa on oikeasti riittävän paksulti, jolloin teräväkään karkeampi sepeli ei pistele läpi.
Toki noi housuihin integroitavat on aina vähän kompromissi, suosittelen kokeilemaan Arc’teryxin polvisuojia, niitä Firmakin hankki hiljattain. Matala profiili ja hyvä käyttöergonomia, lahkeiden leveydestä riippuen menee myös päälivaatetuksen alla.
Pitää testailla, nopeastihan ne saa pois jos ovat liikaa. Eniten tässä haetaan terävän sepelin suojaavuutta. Viime treenissä pari kertaa just sopivasti polven kohdalla sepelin murikka asfaltin päällä kun syystä x jouduin olemaan se taistelija, joka sai nauttia askelkyykyistä polvellemenon yhteydessä ihan riittävästi. Ehkä sitä on vaan vanhemmiten mukavuudenhaluisempi tai jotain. :)

Monta vuotta meni ihan jakosuojilla, sitten tulivat lekan suojat ja taas haetaan lisää luksusta. Vanha mikä vanha...
 
Back
Top