Populismi

tommi

Ylipäällikkö
BAN
Vihaan ja inhoan putleria ja hänen ajatusmaailmaansa. Mutta melkein samanlaisia tunteita minussa herättää joidenkin suomalaisten "kranaattiterveiset" ammusten kylkeen Ukrainaan, varsinkin jos sitä oikein pitää erikseen somessa mainostaa, ehkäpä eduskuntavaalit mielessä. Mutta ennen kaikkea se tunnekylmyys, mitä nuo tyypit edustavat. Eivät poikkea putlereista ja hitlereistä ja stalineista jne mitenkään.
 
Mutta ennen kaikkea se tunnekylmyys, mitä nuo tyypit edustavat.
Tarpellista sodassa. Vihollinen on epäinhimillistettävä ja vaikka emme vielä ole ryssiä ampumassa niin tunnekylmyys heitä kohtaan on perusteltua. Semmoista sikailua ovat saaneet siviilien kesken aikaiseksi.
 
Tässä purkautuu se mitä kansa on sisällään tuntenut ainakin sortovuosista asti. Ryssää on ollut pakko pokkuroida, pelätä, mielistellä, peesata, sietää ja kestää jatkuva paska mitä sieltä on tarjoiltu. Pitänyt teeskennellä ystävyyttä ja hakemalla hakea yhteistä maaperää, tai edes jotain vaivan arvoista hyötyä. Nyt se on kaikki ohi ja tunteet valloillaan. Sana perivihollinen on saanut selkeän, fyysisen muodon, ja terkut kranaatissa alleviivaavat eron lopullisuutta.

Meillä ei ole sitä kuumaa vihaa mitä esim. Puolassa tunnetaan, eikä niin omakohtaista kokemusta alistamisesta ja syrjäyttämisestä omassa maassamme kuin Baltiassa. Vittuiluviesti kranaatissa kuvastaa juuri sitä kylmää, ylenkatseista halveksuntaa jota tunnemme tuota roistojen, varkaiden, juoppojen ja valehtelijoiden maata kohtaan. Onko se kypsää ja harkittua toimintaa? Ehkä ei. Itse laitan rahaa menemään ilman show'ta ja fanfaareja, mutta ymmärrän tämän karnevalisoinnin tarpeen joillakin.
 
Heh, taidan kyllä uskaltaa julkaista kuvan "omasta" kranaatista kaikista mielensäpahoittajista huolimatta ja se viestikin juuri sopiva.
Jos nyt sitten taidot riittää liittää se kuva postaukseen:unsure:
 
Mutta ennen kaikkea se tunnekylmyys, mitä nuo tyypit edustavat. Eivät poikkea putlereista ja hitlereistä ja stalineista jne mitenkään.
Aika rankka rinnastus: Voisit tietysti esittää miten esim. Kari tai Oksanen ovat Stalinin veroisia edes tunnekylmyydessään. Pystyisivätkö edellä mainitut murhauttamaan miljoonia omia kansalaisiaan, jos heillä olisi valta?
Jos kranaattiterveiset ahdistaa, kannattaa etsiä sopiva työkalu ja löysätä sitä pantaa pään ympäriltä.

Edit: Tämän aloituksen on pakko olla trollaus. Myönnän, haksahdin. Jääköön tuo vastaus näkyviin, kun sen ehdin julkaista :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Vihaan ja inhoan putleria ja hänen ajatusmaailmaansa. Mutta melkein samanlaisia tunteita minussa herättää joidenkin suomalaisten "kranaattiterveiset" ammusten kylkeen Ukrainaan, varsinkin jos sitä oikein pitää erikseen somessa mainostaa, ehkäpä eduskuntavaalit mielessä. Mutta ennen kaikkea se tunnekylmyys, mitä nuo tyypit edustavat. Eivät poikkea putlereista ja hitlereistä ja stalineista jne mitenkään.
Vois kai sitä tunnelämpöäkin voi venäläistä kohtaan tuntea mutta geneven suositukset kieltävät polttoaseet...
 
Viimeksi muokattu:
Sota on sotaa ja vihollinen on vihollinen, se on selvää. Kuitenkin, ainakin omasta mielestäni, tappamisen ihannointi ja vihollisen demonisointi, varsinkin tahoilta jotka eivät itse ole sotaa kokeneet, on varsin vastenmielistä touhua. Puhumattakaan siitä, että sitä täytyy somessa toitottaa. Mutta jotta ei nyt liian vakavaksi menisi: voi ajatella niinkin, että jos vaikkapa Halla-Ahon tappopuheet kantautuvat puuttimen korviin, mitä äijä mahtaakaan ajatella esim. suomalaisten reserviläisten maanpuolustustahdosta, kun jo siviilipalvelusmiehetkin tuohon tapaan messuavat.
 
, tappamisen ihannointi ja vihollisen demonisointi, varsinkin tahoilta jotka eivät itse ole sotaa kokeneet, on varsin vastenmielistä touhua
Niin, meillä käy vähiin jotka sodan ovat kokeneet. Ei ne sodan kokeneetkaan varmasti tunteneet mitään tappamisen ihannointia, eikä jälkipolvetkaan.
Ihan turhaa ala-arvoista lässytystä, vihoitella miten kukakin ottaa osaa vihollisen vastustamiseen ja jos sen esille tuo.
Itsekkin olen avustanut myös ns. hiljaisuudessakin.
 
Aika moni tuttu upseeri kertoi rakettirahojen menneen Ukrainaan ilman sen kummempia mehusteluja asialla. Mielestäni suorempaa sotilaalista tukea kuin signmyrocket ei juuri pysty harjoittamaan (toki sinne on voinut lahjoittaa ilman viestiäkin). Siinä ei ole mitään sirkusta, tulenjohtajana tiedän helvetin hyvin mitä terveiset perillä tekevät ja jos asiasta sosiaalisessa mediassa saa innostumaan jonkun joka ei ole ennen moista tullut mieleenkään niin loistavaa = rahallinen tuki Ukrainan asevoimille kasvoi juuri suuremmaksi. Muiden mielipiteet asiassa ei minua ihan kamalasti kiinnosta ja jos minusta on eniten tukea lahjoittajana siihen että venäjä vetäytyy Ukrainasta niin sitten kirjoitellaan kranaatin kylkee aina kun oma kassa sallii.
 
Aika moni tuttu upseeri kertoi rakettirahojen menneen Ukrainaan ilman sen kummempia mehusteluja asialla. Mielestäni suorempaa sotilaalista tukea kuin signmyrocket ei juuri pysty harjoittamaan (toki sinne on voinut lahjoittaa ilman viestiäkin). Siinä ei ole mitään sirkusta, tulenjohtajana tiedän helvetin hyvin mitä terveiset perillä tekevät ja jos asiasta sosiaalisessa mediassa saa innostumaan jonkun joka ei ole ennen moista tullut mieleenkään niin loistavaa = rahallinen tuki Ukrainan asevoimille kasvoi juuri suuremmaksi. Muiden mielipiteet asiassa ei minua ihan kamalasti kiinnosta ja jos minusta on eniten tukea lahjoittajana siihen että venäjä vetäytyy Ukrainasta niin sitten kirjoitellaan kranaatin kylkee aina kun oma kassa sallii.
Ilman muuta Ukrainaa pitää tukea! Mutta olisi hienoa jos voisi olla varma siitä, että rahat todellakin menevät sinne mihin ne on tarkoittanut. Ukraina on iso maa, ja sinne mahtuu kaikenlaista koijaria joukkoon, jopa sotatilanteessakin. Tuo signmyrocket haiskahtaa minun nenääni juuri koijaukselta, rahat pois hyväntahtoisilta (jos ilmaus ny yhteyteen sopii) ja/tai julkisuudenkipeiltä ihmisiltä.
 
Ilman muuta Ukrainaa pitää tukea! Mutta olisi hienoa jos voisi olla varma siitä, että rahat todellakin menevät sinne mihin ne on tarkoittanut. Ukraina on iso maa, ja sinne mahtuu kaikenlaista koijaria joukkoon, jopa sotatilanteessakin. Tuo signmyrocket haiskahtaa minun nenääni juuri koijaukselta, rahat pois hyväntahtoisilta (jos ilmaus ny yhteyteen sopii) ja/tai julkisuudenkipeiltä ihmisiltä.
Ei se ole, maksun kuittaukset tulee ihan Ukrainan valtion oikeaksi kuittaamalta taholta kun maksat. Sen verran olen entisessä itäblokissa viettänyt aikaani ja ukrainalaistenkin kanssa töitä tehnyt että en todellakaan naivisti lähetä rahaa jokaiselle joka väittää olevansa jotakin.
 
Ilman muuta Ukrainaa pitää tukea! Mutta olisi hienoa jos voisi olla varma siitä, että rahat todellakin menevät sinne mihin ne on tarkoittanut. Ukraina on iso maa, ja sinne mahtuu kaikenlaista koijaria joukkoon, jopa sotatilanteessakin. Tuo signmyrocket haiskahtaa minun nenääni juuri koijaukselta, rahat pois hyväntahtoisilta (jos ilmaus ny yhteyteen sopii) ja/tai julkisuudenkipeiltä ihmisiltä.
Tuosta signmyrocketista oli lehtijuttu: https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/aa091509-2209-4972-a9cd-e173f71461ea

"Signmyrocket-sivuston kautta tehdyt lahjoitukset päätyvät suoraan rekisteröidylle ukrainalaiselle kansalaisjärjestölle, joka nimensä mukaisesti kerää varoja Ukrainan asevoimien sekä sotaveteraanien ja heidän omaistensa auttamiseksi.

Vuonna 2014 Tšerkasyssa perustetun järjestön nimen voi lyhentää Armeijan avustuskeskukseksi, mitä järjestö myös itse käyttää ukrainaksi. Se on vahvistanut Business Insiderille, että Sokolenko on sen rekisteröitynyt vapaaehtoistyöntekijä.


Business Insiderin kesäkuussa julkaistun artikkelin mukaan järjestö kertoi saaneensa siihen mennessä yli 18 000 dollaria Signmyrocketin kautta."

"Uudenvuodenviestissään keskus kiittää Sokolenkoa ja Signmyrocketia avusta. Viestissä Sokolenkoa nimitetään ”meidän Elon Muskiksemme”."

Tuossa oli taustoitettu palvelua vähän laajemmin (ja kaiveltu parhaita terveisiä Suomesta). Toki kaikessa voi olla huijaus takana mutta tässä se olisi niin laaja, suurella näkyvyydellä ja lähes vuosikymmenen jatkunut etten usko sellaiseen (ja ukrainalaisviranomaiset olisivat tällä välin puuttuneet varmasti jos heidän nimissään noin laajalti julkisesti heitä koijattaisiin). Aattelin jakaa tuon kun oli asiasta viime viikolla keskustelua.
 
Back
Top