Porkkalan rakennelmia kartoitettu

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#2
Vaikuttaa hyvältä hankkeelta.

Moni ei edes tiedä, että vuokra-alue meni reilusti radan yli. Luulevat suurin piirtein, että pelkästään Porkkalanniemi, se pisara, oli vuokralla.

Turun junista peitettiin ikkunat, kun ajettiin vuokra-alueen läpi.
 
#3
Stora-Träsköllä tuli aikoinaan oleskeltua paljonkin, ja sieltä varsinkin löytyy paljon mielenkiintoisia rakennelmia ja luolia.
 

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#4
Träskössä on hyvä luonnonsatama. Mukava saari. Joskus 1980-luvulla sieltä saattoi saada ison "silakkahauen", mutta hauki on valunut enemmänkin sisäsaaristoon, sinne Linlonlahdelle päin ym. Vanhat suojapaikat, terveet rakkoleväpensaat ovat liejuuntuneet ja suurelta osin hävinneet.
 
#5
Kampelat olivat varsinaista erityisherkkua -70 luvun lopulla ja 80-luvun alussa Träskössä. Isäni kuului saareen perustetun Metsäntutkimuslaitoksen (joka silloin hallinnoi saarta) eräkerhon kämpän puuhamiehiin, ja monet toukokuun viimeiset viikonloput tuli tarkkailtua arktisten lintujen muuttoa valonheitinalustalta saaren eteläkärjen korkealta kohdalta, joka nähdäkseni ap. postauksessa on virheellisesti nimetty tykkialustaksi.
 

OldSkool

Kapteeni
Lahjoittaja
#6
Vaikuttaa hyvältä hankkeelta.

Moni ei edes tiedä, että vuokra-alue meni reilusti radan yli. Luulevat suurin piirtein, että pelkästään Porkkalanniemi, se pisara, oli vuokralla.

Turun junista peitettiin ikkunat, kun ajettiin vuokra-alueen läpi.
Laitetaanpas tänne linkki vanhempaan dokumenttiin, http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/maailman_pisin_tunneli_1500.html#media=1502 jossa kerrotaan tästä tarkemmin:
Suomen tärkein rautatieyhteys, Helsingin ja Turun välinen rantarata, oli poikki lähes kolme vuotta. Myöhemmin junat saivat ajaa Porkkalan alueen läpi, mutta ikkunat peitettiin luukuilla. Kansa kutsui tätä erikoista ratayhteyttä ”maailman pisimmäksi rautatietunneliksi”.

Suomalaisten junien ikkunat pimennettiin peltilevyillä Kauklahden asemalla. Tukikohdan jälkeen Inkoon Tähtelän pysäkillä peltilevyt sai ottaa pois.

Kulku Porkkalan alueen läpi ei ollut suomalaisille ilmaista. Jokaisesta junasta piti maksaa 50 dollarin korvaus alueen uusille isännille. Päivittäisiä junavuoroja kulki kumpaankin suuntaan kolme. Veturit piti vaihtaa venäläisiksi vuokra-alueen läpikulun ajaksi.