Positiivisten maanpuolustusasioiden ketju

Maailma ja sen kehitys ovat palkeellisesta soittopelistä. Mutta peli ei ole menetetty. Tänne saa kirjoittaa isänmaallisessa hurmoksessa, tai tietämättömyyttään tai siltä väliltä, tai molemmissa. Ihan sama. Suomi-propagandaa kehiin!

Meillä on:
- suurin osa miehistä koulutettu tietty ajanjakso elämästään toimimaan ryhmässä ja tappamaan, lukipa paperilla mikä numero hyvänsä
- aika lailla välittömän uhan puute, ja mahdollisuudet jatkaa rauhaa
- salaisia varastoja, joissa on salaisia ihmeaseita :a-rolleyes:
- perkeleen tiukassa (käykääpä pohjanmaalla!!) istuva maanpuolustushenki kaikesta huolimatta
- ihan hieno maa ja kulttuuri, kaiksita vastakkainasetteluista huolimatta
- sissejä :a-grin:
- euroopan peljöittävin ja paras epäreilu tuli

Älkää vaivautuko korjaamaan tai väittämään vastaan. Tämä on hurmosketju. Uraa.
 
En nyt nopeasti osaa nimetä asiaa, jota voisi hehkuttaa positiivisessa mielessä, mutta on lohduttavaa, että asiat voisivat kenties olla vieläkin huonommin.

Pohjalaisista olen samaa mieltä. Tämän päivän Suomessa pohjalaiset ovat jaloin Suomen heimoista.
 
Pohjolaaset ja karjalaiset; näiltä seuduin löytyy vahvin maanpuolustustahto.

Ihmekös, että juuri näille seuduille istuva hallitus presidentteineen yrittää lamautusiskua.
 
Mulla on sukujuuria molemmista, ja myöskin Venäjältä ja Ruotsista.. pitäskö muuttaa Australiaan viinitilalliskesi niin menneisyys ei paina? :D

Ja onhan meillä nukkuva, mutta urputtava, kansanaines muuallakin. Kyllä se herää jahka sen kodin polttaa.
 
Touhottaja kirjoitti:
Mulla on sukujuuria molemmista, ja myöskin Venäjältä ja Ruotsista.. pitäskö muuttaa Australiaan viinitilalliskesi niin menneisyys ei paina? :D

Miulkii on sukujuuria molemmista, ja myöskin Valko-Venäjältä ja Tanskasta.. pitäskö muuttaa Kanadaan trapperiksi niin menneisyys ei paina?
 
Tvälups kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Mulla on sukujuuria molemmista, ja myöskin Venäjältä ja Ruotsista.. pitäskö muuttaa Australiaan viinitilalliskesi niin menneisyys ei paina? :D

Miulkii on sukujuuria molemmista, ja myöskin Valko-Venäjältä ja Tanskasta.. pitäskö muuttaa Kanadaan trapperiksi niin menneisyys ei paina?

Läheksie völjyy, männäkii kahelleen.. :heart:

Tai ehkä me otetaan kaikkien esi-isien taistelutahto ja -taidot, ja opetetaan kanssaeläjillekin.
 
Tvälups kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Mulla on sukujuuria molemmista, ja myöskin Venäjältä ja Ruotsista.. pitäskö muuttaa Australiaan viinitilalliskesi niin menneisyys ei paina? :D

Miulkii on sukujuuria molemmista, ja myöskin Valko-Venäjältä ja Tanskasta.. pitäskö muuttaa Kanadaan trapperiksi niin menneisyys ei paina?

Minulla on sukujuuria Uudeltamaalta ja Itä-Suomesta. Sukututkimuksen mukaan myös Ruotsista, mutta siitä on aikaa reilu 200 vuotta...
Venäjältä ei ole verisukulaisia esi-isien kautta ainakaan 1600-luvun lopun jälkeen.

Kenties pitäisi lisääntyä jonkun somalin tai venakon kanssa, jotta kukaan ei saisi haukuttua jälkeläisiäni suomalaisiksi...
 
pstsika kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Mulla on sukujuuria molemmista, ja myöskin Venäjältä ja Ruotsista.. pitäskö muuttaa Australiaan viinitilalliskesi niin menneisyys ei paina? :D

Miulkii on sukujuuria molemmista, ja myöskin Valko-Venäjältä ja Tanskasta.. pitäskö muuttaa Kanadaan trapperiksi niin menneisyys ei paina?

Minulla on sukujuuria Uudeltamaalta ja Itä-Suomesta. Sukututkimuksen mukaan myös Ruotsista, mutta siitä on aikaa reilu 200 vuotta...
Venäjältä ei ole verisukulaisia esi-isien kautta ainakaan 1600-luvun lopun jälkeen.

Kenties pitäisi lisääntyä jonkun somalin tai venakon kanssa, jotta kukaan ei saisi haukuttua jälkeläisiäni suomalaisiksi...

Uusimaa on miinusta, mutta Finland Proper plussaa.. Kyllä sinä meidän kansainvälisten joukkoon sovit ihan hyvin panssaria syömään ja telaketjua kakkimaan. Juurista huolimtatta meillä on identiteetti. Ja se on syntynyt sorrossa ja pula-ajassakin. Ei se ihan äkkiä iiipuhelimen puuteeseen kuole. Rintamallakaan.
 
Tunnen kymmeniä ja taas kymmeniä SA-tehtäviin sijoitettuja ihmisiä, joiden kykyyn (asenteeseen, osaamiseen) suoritua tehtävästä luotan. Samoin heidän tehtäviensä kalustoon (jonka omakohtaisesti tiedän olevan olemassa ja käytettävissä) ja muihin toiminnan edellytyksiin. Siinä on positiivista asiaa ensi hätään.

Nautin siitä pienestä hätkähdyksestä, kun ulkomaaneläviä Suomessa ulkoiluttaessa arvuuttelee näkyykö katukuvassa myös sotilaskoulutuksen saaneita ihmisiä. Tiukkaa tiirailua... sitten arvaus, olisiko tuo siilitukka sotilas? Ei, vaan lähestulkoon kaikki miehet, ja ehkä muutamat naisetkin... Ja varastoissa on aseita ja muita tarpeita tehdä hyökkääjälle olo helvetilliseksi. Yleensä saa hyviä keskusteluja aikaiseksi. (Kapiainen taisi kirjoitella samaan suuntaan? Useampikin maanpuolustusaktiivinen taitaa tehdä samoja temppuja?)

Maanpuolustuksen toimeenpanopuolta enemmän nautin kuitenkin siitä poliittisesta taidosta ja tuurista, jolla Suomi on seilannut idän karhun kainalosta likimain vapaaksi pohjoismaaksi muutamassa vuosikymmenessä.
 
JO otsikosta arvasin ja niinhän siinä oli. Valitettavan lyhyt ketju eikä siinäkään ole kuin siteeksi asiaa parin viestin verran. Kieli poskessa on sitten jotain löydetty mainittavaksi, että lämölön määrä ei pääse laskemaan.
 
Höhöö, koepallo on kerännyt vähän likaakin ympärilleen.. ei se mitään.

Juuri nyt v******a, kun valtion ylin johto vaikuttaa hyysäävän valehtelevia huijareita. Sehän voisi vaikuttaa maanpuolustustahtoon siten, ettei haluta olla missään tekemisissä valtionhallintoa tukevan laitoksen kanssa.

Itse taas ajatelen niin, että olen ihan mielelläni tekemisissä laitoksen kanssa näinä aikoina. Sisäisesti kenttä saadaan ehkä puhdistettua, mutta ulkopuolisten sen suo siihen osallistuvan. Siispä maastopuku päälle, kun kutsutaan. Tai jos emäntä tykkää.

Sitten meillä on tämä uudistus. Vaikka se ei pääsekään käyntiin, ennen kuin rahaa annetaan lisää, on se lähtökuoppa hyvä. Oikeinkin hyvä. Jaetaan syvyys alueisiin, isketään eri alueeseen eri aikana eri vahvuudella, ja kulutetaan vihollista koko ajan. Lopulta otetaan joku tehonyrkki, ja kyykytetään heikennetty vihollinen sijoilleen. Hienoa. Pahuksen hienoa.

Toki se tuo paljon nato-yhteensopivuuttakin lisää. Sitä en kaipaa, enkä muutakaan nato-kiimaa. Mutta ei kai se heikkoukaan ole, jos tietyt jutut on yhteensopivia.

Hajautuksesta tulee mielestäni sekin hienous, että iedustelun ja tulenjohdon on muututtava. Myös kaukomaaleihin pitää vaikuttaa, kun kyky on, mikä uudsitaa tiedustelun. Lisäksi, hajautus tuonee mukanaan enemmän joukkoja, joiden on hyväkyetä antamaan tulikomentoja hajautetulle tykistölle. Vaatii toki massiivisen "komento ja hallinta" -portaan, ja viestien pitää kulkea ongelmitta. Mutta eiköhän se tilannekuva mahdollista juuri sen komennon ja hallinnan.

Hyvä tästä tulee.
 
Touhottaja kirjoitti:
Höhöö, koepallo on kerännyt vähän likaakin ympärilleen.. ei se mitään.

Juuri nyt v******a, kun valtion ylin johto vaikuttaa hyysäävän valehtelevia huijareita. Sehän voisi vaikuttaa maanpuolustustahtoon siten, ettei haluta olla missään tekemisissä valtionhallintoa tukevan laitoksen kanssa.

Itse taas ajatelen niin, että olen ihan mielelläni tekemisissä laitoksen kanssa näinä aikoina. Sisäisesti kenttä saadaan ehkä puhdistettua, mutta ulkopuolisten sen suo siihen osallistuvan. Siispä maastopuku päälle, kun kutsutaan. Tai jos emäntä tykkää.

Sitten meillä on tämä uudistus. Vaikka se ei pääsekään käyntiin, ennen kuin rahaa annetaan lisää, on se lähtökuoppa hyvä. Oikeinkin hyvä. Jaetaan syvyys alueisiin, isketään eri alueeseen eri aikana eri vahvuudella, ja kulutetaan vihollista koko ajan. Lopulta otetaan joku tehonyrkki, ja kyykytetään heikennetty vihollinen sijoilleen. Hienoa. Pahuksen hienoa.

Toki se tuo paljon nato-yhteensopivuuttakin lisää. Sitä en kaipaa, enkä muutakaan nato-kiimaa. Mutta ei kai se heikkoukaan ole, jos tietyt jutut on yhteensopivia.

Hajautuksesta tulee mielestäni sekin hienous, että iedustelun ja tulenjohdon on muututtava. Myös kaukomaaleihin pitää vaikuttaa, kun kyky on, mikä uudsitaa tiedustelun. Lisäksi, hajautus tuonee mukanaan enemmän joukkoja, joiden on hyväkyetä antamaan tulikomentoja hajautetulle tykistölle. Vaatii toki massiivisen "komento ja hallinta" -portaan, ja viestien pitää kulkea ongelmitta. Mutta eiköhän se tilannekuva mahdollista juuri sen komennon ja hallinnan.

Hyvä tästä tulee.

Niin minustakin. Varsinkin kun meillä on koulutettuna sissijoukot ja tiedustelutullenjohtajat. Nämä vain samaan porukkaan ja matkaan eteen. Hyvä tästä tulee :)
 
Heikki Nurmio kirjoitti:
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
me jääkärit uskoimme yhä.
Oli rinnassa yö, tuhat tuskaa,
vaan yks' aatos ylpeä, pyhä:
Me nousemme kostona Kullervon,
soma on sodan kohtalot koittaa.
Satu uusi nyt Suomesta syntyvä on,
se kasvaa, se ryntää, se voittaa.
Satu uusi nyt Suomesta syntyvä on,
se kasvaa, se ryntää, se voittaa.
 
Back
Top