Projekti 310/ J-31

Teräsmies

Respected Leader
BAN
Juke ehdotti tälle koneelle omaa ketjua, kyseessähän on siis vientiin tarkoitettu hävittäjä.

310-1_3.jpg

310-1_24.jpg

310-1_22.jpg

310-1_18.jpg

310-1_23.jpg


Malli meneillään olevilla Zhuhai 2012 messuilla.
310-1_35.jpg

310-1_37.jpg

310-1_36.jpg


Koneesta ei paljoa tiedetä, mutta tässä joidenkin arveluja koneen koosta.

Pituus: 16 metriä.
Siipien kärkiväli: 13 metriä.
Paino: ???
Nopeus: ???
Lentomatka: ???
 
AIRSHOW CHINA: AVIC proposes stealth fighter for export
http://www.flightglobal.com/news/articles/airshow-china-avic-proposes-stealth-fighter-for-export-378944/
 
Avic Promotes J-31 As An Export Fighter
As much as the resources wielded by the Chinese state aerospace industry impress outsiders these days, few could have expected that one of the companies in the sector would want to produce a stealth fighter on its own account.

But that is just what Shenyang Aircraft wants to do. Equally surprisingly, the Chinese air force is turning its nose up at the result. What looks like a thoroughly modern stealth fighter is apparently not good enough to serve as China's next medium-weight combat aircraft.

After three evidently staged appearances of the real aircraft this year, Avic displayed a model at Airshow China in Zhuhai last week, displaying the fighter that is unofficially called the J-31 and known to come from Shenyang. The aircraft is being developed “for the international defense market,” says Avic.

Loput täällä.
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_11_19_2012_p26-517474.xml&p=1
 
Kovasti se muistuttaa F22:sta, mutta onkohan se sitä kuitenkaan? Koneen tarkoitus lienee näyttää uhkaavammalta, kuin mitä se oikeasti on, jonka vuoksi malli on otettu maailman ehkä uudenaikaisimmasta hävittäjäkone F22:sta. Venäläisetkin päätyivät aivan toisenlaisiin ratkaisuihin häivekoneen rakenteessa, joten en usko että F22:sen ulkomuodon lähes suora kopioiminen vielä ratkaisee aerodynaamisia ongelmia, tai parantaa ilmataistelukykyä, koska kiinalaisversion moottorit ovat kiinteät ja siivet ovat suorat ja pienemmät suhteessa koneen kokoon.

Ilmeisesti nykyinen trendi onkin että kone näyttää modernilta, vaikka samanaikaisesti sen rakenteen vuoksi muokattu runko ei mitenkään kykene siihen kaartelukykyyn, jolla esim. F35:sta ja T50:tä mainostetaan. Toisekseen en usko että halvalla samannäköisen kehittämisellä saa hyvää, tai ainakaan yhtähyvää. Mutta kai ihmisillä on oikeus nähdä asiat mustavalkoisena, mikäli aate ja poliittiset näkemykset ovat etusijalla
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Kovasti se muistuttaa F22:sta, mutta onkohan se sitä kuitenkaan? Koneen tarkoitus lienee näyttää uhkaavammalta, kuin mitä se oikeasti on, jonka vuoksi malli on otettu maailman ehkä uudenaikaisimmasta hävittäjäkone F22:sta. Venäläisetkin päätyivät aivan toisenlaisiin ratkaisuihin häivekoneen rakenteessa, joten en usko että F22:sen ulkomuodon lähes suora kopioiminen vielä ratkaisee aerodynaamisia ongelmia, tai parantaa ilmataistelukykyä, koska kiinalaisversion moottorit ovat kiinteät ja siivet ovat suorat ja pienemmät suhteessa koneen kokoon.

Ilmeisesti nykyinen trendi onkin että kone näyttää modernilta, vaikka samanaikaisesti sen rakenteen vuoksi muokattu runko ei mitenkään kykene siihen kaartelukykyyn, jolla esim. F35:sta ja T50:tä mainostetaan. Toisekseen en usko että halvalla samannäköisen kehittämisellä saa hyvää, tai ainakaan yhtähyvää. Mutta kai ihmisillä on oikeus nähdä asiat mustavalkoisena, mikäli aate ja poliittiset näkemykset ovat etusijalla

Et kai itse syyllisty samaan? :)
 
juhapar kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Kovasti se muistuttaa F22:sta, mutta onkohan se sitä kuitenkaan? Koneen tarkoitus lienee näyttää uhkaavammalta, kuin mitä se oikeasti on, jonka vuoksi malli on otettu maailman ehkä uudenaikaisimmasta hävittäjäkone F22:sta. Venäläisetkin päätyivät aivan toisenlaisiin ratkaisuihin häivekoneen rakenteessa, joten en usko että F22:sen ulkomuodon lähes suora kopioiminen vielä ratkaisee aerodynaamisia ongelmia, tai parantaa ilmataistelukykyä, koska kiinalaisversion moottorit ovat kiinteät ja siivet ovat suorat ja pienemmät suhteessa koneen kokoon.

Ilmeisesti nykyinen trendi onkin että kone näyttää modernilta, vaikka samanaikaisesti sen rakenteen vuoksi muokattu runko ei mitenkään kykene siihen kaartelukykyyn, jolla esim. F35:sta ja T50:tä mainostetaan. Toisekseen en usko että halvalla samannäköisen kehittämisellä saa hyvää, tai ainakaan yhtähyvää. Mutta kai ihmisillä on oikeus nähdä asiat mustavalkoisena, mikäli aate ja poliittiset näkemykset ovat etusijalla

Et kai itse syyllisty samaan? :)

Toisinaan kyllä. Olen kylläkin aika puolueeton, koska en kannata vasemmistoa, enkä sen enempää oikeastoakaan. Ihmiset hamuavat valtaa ja mammonaa ja puolueellisuus on vain silmänlumetta, jonka avulla tavikset muka voivat vaikuttaa asioihinsa. Suomessakin valta on aina ollut niillä, joilla on varaa ostaa poliitikot ja media puolelleen. Tästä on viimevaaleissa saatu paljon valaisevia esimerkkejä puoliin ja toisin. Minä taas tykkään arvostella ja esittää aika kärkästäkin kritiikkä asioista, jotka perustuvat ihmisten tarkoitukselliseen harhauttamiseen, johon sekä oikeisto ja vasemmisto alati syyllistyvät. Tämä kiinalainen piraatti-raptor on taas sitä itseään.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Kovasti se muistuttaa F22:sta, mutta onkohan se sitä kuitenkaan? Koneen tarkoitus lienee näyttää uhkaavammalta, kuin mitä se oikeasti on, jonka vuoksi malli on otettu maailman ehkä uudenaikaisimmasta hävittäjäkone F22:sta. Venäläisetkin päätyivät aivan toisenlaisiin ratkaisuihin häivekoneen rakenteessa, joten en usko että F22:sen ulkomuodon lähes suora kopioiminen vielä ratkaisee aerodynaamisia ongelmia, tai parantaa ilmataistelukykyä, koska kiinalaisversion moottorit ovat kiinteät ja siivet ovat suorat ja pienemmät suhteessa koneen kokoon.

Ilmeisesti nykyinen trendi onkin että kone näyttää modernilta, vaikka samanaikaisesti sen rakenteen vuoksi muokattu runko ei mitenkään kykene siihen kaartelukykyyn, jolla esim. F35:sta ja T50:tä mainostetaan. Toisekseen en usko että halvalla samannäköisen kehittämisellä saa hyvää, tai ainakaan yhtähyvää. Mutta kai ihmisillä on oikeus nähdä asiat mustavalkoisena, mikäli aate ja poliittiset näkemykset ovat etusijalla

Et kai itse syyllisty samaan? :)

Toisinaan kyllä. Olen kylläkin aika puolueeton, koska en kannata vasemmistoa, enkä sen enempää oikeastoakaan. Ihmiset hamuavat valtaa ja mammonaa ja puolueellisuus on vain silmänlumetta, jonka avulla tavikset muka voivat vaikuttaa asioihinsa. Suomessakin valta on aina ollut niillä, joilla on varaa ostaa poliitikot ja media puolelleen. Tästä on viimevaaleissa saatu paljon valaisevia esimerkkejä puoliin ja toisin. Minä taas tykkään arvostella ja esittää aika kärkästäkin kritiikkä asioista, jotka perustuvat ihmisten tarkoitukselliseen harhauttamiseen, johon sekä oikeisto ja vasemmisto alati syyllistyvät. Tämä kiinalainen piraatti-raptor on taas sitä itseään.

Tämä selvä. Hyvin kirjoitettu.
 
Muistaakseni tämä on pienempi kuin F-22..voisiko olla hävittäjäsuoja J-21:lle ?

Alle 17 m pitkä; http://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-31

F-22 on 2 m pidempi; http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-22_Raptor

Jotenkin tulee mieleen että on rakennettu 2 moottorinen F-35; http://fi.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightning_II
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Kovasti se muistuttaa F22:sta, mutta onkohan se sitä kuitenkaan? Koneen tarkoitus lienee näyttää uhkaavammalta, kuin mitä se oikeasti on, jonka vuoksi malli on otettu maailman ehkä uudenaikaisimmasta hävittäjäkone F22:sta. ... Ilmeisesti nykyinen trendi onkin että kone näyttää modernilta, vaikka samanaikaisesti sen rakenteen vuoksi muokattu runko ei mitenkään kykene siihen kaartelukykyyn, jolla esim. F35:sta ja T50:tä mainostetaan. Toisekseen en usko että halvalla samannäköisen kehittämisellä saa hyvää, tai ainakaan yhtähyvää. Mutta kai ihmisillä on oikeus nähdä asiat mustavalkoisena, mikäli aate ja poliittiset näkemykset ovat etusijalla
Kun kerran J-31 on paskaa, niin hyvin samankaltaista muotoilua oleva japanilaisten ATD-X on myös paskaa. Yhtäläisyydet ovat niin isoja, että edellistä väitetään jälkimmäisen piraattikopioksi, vaikka jälkimmäinen on vielä suunnittelupöydällä. Intian AMCA-hahmotelma näyttää myös kulkevan samoja latuja. Väittäisin että suuri osa samankaltaisuudesta on seurausta fysiikan lainalaisuuksista. Ehdotan että välität kiireesti kaartotaisteluviisautesi japanilaisille, jotta ehtivät pistää suunnitelmansa uusiksi.

Jo kokoeron puolesta on selvää, että J-31 ei kilpaile F-22/PAK-FA/J-20-akselilla.

J-21+china.png
 
Ulkoisesti kone näyttää mielestäni ihan hyvältä ja mielenkiintoiselta. Toki se muistuttaa F-22:n ja F-35:n risteytykseltä, mutta se johtuu varmasti samankaltaisista vaatimuksista häiveominaisuuksien ja lento-ominaisuuksien suhteen. Häiveominaisuudet voivat olla varsin hyvätkin, jos rungon materiaalit ja rakenteet sekä koneen pinnoitteet ovat kunnossa. Ulkoisesti mitään isompia ongelmakohtia ei ole näkyvissä, ainoastaan moottorien pakoaukot ovat perinteiset pyöreät eikä niissä ole F-35:n kaltaista hammastusta tutkasäteitä ohjaamaan. Taaksepäin siis tutkaheijaste on varmasti selvästi F-35:sta suurempi, mutta tuo ei välttämättä ole mikään valtava ongelma.

Näkyvänä erona esim. F-35:n on optisten sensoreiden puute eli EOTS:n ja DAS:n kaltaisia sensoreita ei näy. Tietysti tässä on kyse X-35:n kaltaisesta protosta, eli mahdolliseen tuotantomalliin tuollaiset ovat toki mahdollisia.

Koneessa on kaksi melko suurta moottoria, jotka vievät tilaa enemmän kuin F-35:n yksittäinen moottori. Koska kone on suunnilleen F-35:n vastaava mitoiltaan mutta jonkun verran hoikempi, niin tilaa sisäiselle polttoaineelle ja/tai varustelulle on vähemmän. Tätä puoltaa myös Teräsmiehen linkittämän sivun tiedot normaalista lentoonlähtöpainosta (17,5 tonnia), joka on selvästi pienempi kuin F-35:llä (luokkaa 21-22 tonnia). Todennäköisesti siis koneen toimintasäde sisäisellä polttoaineella on ainakin jonkun verran pienempi ja avioniikka on huomattavasti vähäisempää (kuten sensorit, datalinkit). Keveys myös viittaa siihen, että koneessa käytetään vähemmän RAM-materiaaleja tutkasäteitä imemään (lisäävät koneen painoa). Voipi olla, että paino nousee jos kone otetaan palveluskäyttöön ja lisäominaisuuksia kaivataan.

Mielenkiintoista on se, että koko kone ei ilmeisesti ole saanut suurta innostusta Kiinan ilmavoimissa.
 
RistoJ kirjoitti:
Mielenkiintoista on se, että koko kone ei ilmeisesti ole saanut suurta innostusta Kiinan ilmavoimissa.

Se leimattiin tuoreeltaan F-22 kopioksi...joten pilotit ei oikein diggaa sellaisesta...J-21 on todella originaali.
 
Juke kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Mielenkiintoista on se, että koko kone ei ilmeisesti ole saanut suurta innostusta Kiinan ilmavoimissa.

Se leimattiin tuoreeltaan F-22 kopioksi...joten pilotit ei oikein diggaa sellaisesta...J-21 on todella originaali.

En tiedä miten J-31 olisi F-22-kopio. Selvästi enemmän se mielestäni näyttää kaksimoottoriselta F-35:ltä. No joo, kopiolta näyttää ehkä siltikin ja sivuprofiilissa on kieltämättä enemmän F-22:sta. Veikkaan kopionäköä isommaksi ongelmaksi kuitenkin sen, että kiinalaiset haluavat ensin saada yhdenkin koneen (J-21) palveluskäyttöön joskus ja kahden uuden sukupolven koneen yhtäaikainen kehittäminen on varmasti heillekin liikaa. Protokone on suht helppo ja halpa tehdä, mutta toimiva sotakone jotain ihan muuta. YF-22 kehittäminen maksoi vain noin neljä miljardia, mutta F-22:n pääseminen maksoi melkein 40 miljardia. Mahtaakohan tämän koneen kehittämiseen löytyä rahaa riiittävästi mistään?
 
Juke kirjoitti:
Se leimattiin tuoreeltaan F-22 kopioksi...joten pilotit ei oikein diggaa sellaisesta...J-21 on todella originaali.

Tämä kone on tehty vientiin ja sen takia siinä ei ole Kiinan ilmavoimien tunnuksia.
 
Disclaimerina täytyy todeta, että suurimmat erot koneiden välillä tulevat niissä asioissa, mitä on käytännössä mahdoton arvioida ilman tarkkoja speksejä. On mahdoton sanoa mitään avioniikasta (sensorit, datalinkit, tietojenkäsittelykapasiteetti, elso-järjestelmät) tai koneen häivepinnoitteista tai rakenteiden toimivuudesta. Erot voivat olla todella merkittäviäkin käytännössä vaikka ulospäin ei isoja eroja näkyisikään. Nämä ovat myös kaikkein kalleimmat ja isotöisimmät kehittää.
 
Teräsmies kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Se leimattiin tuoreeltaan F-22 kopioksi...joten pilotit ei oikein diggaa sellaisesta...J-21 on todella originaali.

Tämä kone on tehty vientiin ja sen takia siinä ei ole Kiinan ilmavoimien tunnuksia.

Voi olla vain vaikea saada konetta myydyksi tai edes kehitetyksi valmiiksi jos Kiinan ilmavoimat ei itse ole asiasta kiinnostunut. Kehitystyö kun on varmasti paljon kalliimpaa kuin jonkun JF-17 Thunderin tapauksessa.
 
RistoJ kirjoitti:
Voi olla vain vaikea saada konetta myydyksi tai edes kehitetyksi valmiiksi jos Kiinan ilmavoimat ei itse ole asiasta kiinnostunut. Kehitystyö kun on varmasti paljon kalliimpaa kuin jonkun JF-17 Thunderin tapauksessa.

Avic Promotes J-31 As An Export Fighter
As much as the resources wielded by the Chinese state aerospace industry impress outsiders these days, few could have expected that one of the companies in the sector would want to produce a stealth fighter on its own account.

But that is just what Shenyang Aircraft wants to do. Equally surprisingly, the Chinese air force is turning its nose up at the result. What looks like a thoroughly modern stealth fighter is apparently not good enough to serve as China's next medium-weight combat aircraft.

After three evidently staged appearances of the real aircraft this year, Avic displayed a model at Airshow China in Zhuhai last week, displaying the fighter that is unofficially called the J-31 and known to come from Shenyang. The aircraft is being developed “for the international defense market,” says Avic.

The model was labeled as a concept fighter, but it showed few if any differences from the real aircraft that appeared first under wraps on a truck in June, then being pulled around an airfield in September and, finally, on Oct. 31, in the air, prominently numbered “31001” and possibly making its first flight. It is clear, then, that the project has transcended the concept stage.

The aircraft has been designed to deliver a highly stealthy configuration at low cost, with a heavy weapons load capability over a wide combat radius, says Avic. The model is a single-seat, twin-tail, twin-engine aircraft with a high wing, like the real aircraft seen in unattributed photographs on the Internet. As described at the show, the fighter has a typical takeoff weight of 17.5 metric tons, is 16.9 meters (55.5 ft.) long and 4.8 meters high with a wingspan of 11.5 meters.

The aircraft that flew last month has two Klimov RD-93 engines, which project engineers do not regard as sufficiently powerful, industry executives say. As fitted to the JF-17 (or FC-1) single-engine export fighter from Shenyang's rival, Chengdu Aircraft, the RD-93 produces 19,000 lb. thrust. Regardless of the RD-93's power, Shenyang needs a Chinese engine if it is to avoid Russia holding a veto over J-31 sales. Judging from photographs of the prototype, the nacelles may be designed for engines larger in diameter than the RD-93, a derivative of the MiG-29's RD-33. The alternative may be the reported WS-13 Taishan from the Guizhou plant of propulsion specialist Avic Engine.

Avic says the J-31 has a combat radius of 1,250 km (780 mi.) on internal fuel or 2,000 km with external tanks. Maximum speed is Mach 1.8, takeoff distance is 400 meters and its landing distance 600 meters.

“Operational effectiveness will be higher than current or upgraded fourth-generation fighters or almost equivalent to typical fifth-generation,” says Avic. The reference to fifth-generation aircraft presumably indicates the Lockheed Martin F-22 and F-35.
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_11_19_2012_p26-517474.xml
 
RistoJ kirjoitti:
Mielenkiintoista on se, että koko kone ei ilmeisesti ole saanut suurta innostusta Kiinan ilmavoimissa.
Maantieteellis-strategiset syyt painavat. Kiinan potentiaaliset konfliktit käytäisiin tod.näk. merellä satoja kilometrejä rannikosta. Jos/kun J-31:n toimintasäde on vaatimaton, J-20 menee tärkeysjärjestyksessä edelle. Tukialustoimintaa Kiina on vasta opettelemassa, ja siihen on buukattu J-15:t. Asioihin voi myös liittyä samankaltaista kulissientakaista teollisuuspoliittista vääntöä kuin Venäjällä aikanaan Mig/Sukhoi ja Kamov/Mi-akseleilla.

Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka paljon Kiina rajoittaa vientihävittäjiensä ominaisuuksia. Jos/kun häiveominaisuuksissa ei olla vielä USA:n tasolla, niistä ei ole kovin paljoa varaa karsia. Perässäjuoksijana on tietenkin helpompaa kuin edelläkävijänä: yllättyisin jos Iranin "saamaa" RQ-170 Sentineliä eivät kiinalaiset ole vielä tutkineet.
 
Korsumajuri kirjoitti:
RistoJ kirjoitti:
Mielenkiintoista on se, että koko kone ei ilmeisesti ole saanut suurta innostusta Kiinan ilmavoimissa.
Maantieteellis-strategiset syyt painavat. Kiinan potentiaaliset konfliktit käytäisiin tod.näk. merellä satoja kilometrejä rannikosta. Jos/kun J-31:n toimintasäde on vaatimaton, J-20 menee tärkeysjärjestyksessä edelle. Tukialustoimintaa Kiina on vasta opettelemassa, ja siihen on buukattu J-15:t. Asioihin voi myös liittyä samankaltaista kulissientakaista teollisuuspoliittista vääntöä kuin Venäjällä aikanaan Mig/Sukhoi ja Kamov/Mi-akseleilla.

Totta ainakin osittain. Kiinalla kuitenkin on potentiaalisia konfliktipaikkoja muuallakin kuin kaukana merellä kuten Intian ja myös Venäjän suunnalla. Molempien kanssahan on historiassa ollut erilaisia kohtalaisen isojakin aseellisia konflikteja. Myös Korean niemimaa on Kiinallekin varmasti tärkeä suunta, sillä mahdollinen sota siellä olisi ihan takapihalla. Toki Kiinan selkeät painopistealueet ovat Etelä- ja Itä-Kiinan meret.

Monet nykyisetkin Kiinan ilmavoimien koneet ovat melko vaatimattomia toimintasäteen puolesta. J-10, J-8 ja J-7 ovat kaikki melko lyhyen toimintasäteen koneita ja J-31 olisi varmaan niitä selvästi parempi toimintasäteenkin puolesta. Tosin J-10 on vasta vähän aika sitten tullut palveluskäyttöön, joten luultavasti sen korvaaminen ei nyt ole muutenkaan kovin akuuttia ja taloudellisesti järkevää.

Kiinalla ei varmaan ole mahdollisuuksia kehittää kokonaan uutta tukialuskonetta ja on varmasti järkevämpää (ja paljon halvempaa) käyttää siihen tehtävään J-15:ta eli Su-33:n jatkokehitelmää.

Korsumajuri kirjoitti:
Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka paljon Kiina rajoittaa vientihävittäjiensä ominaisuuksia. Jos/kun häiveominaisuuksissa ei olla vielä USA:n tasolla, niistä ei ole kovin paljoa varaa karsia. Perässäjuoksijana on tietenkin helpompaa kuin edelläkävijänä: yllättyisin jos Iranin "saamaa" RQ-170 Sentineliä eivät kiinalaiset ole vielä tutkineet.

RQ-170 ei varmaan paljoa auta hävittäjäkoneen kehittämisessä. Häiveominaisuuksista voi toki jotain oppia hakea, mutta monet ratkaisut ja materiaalit ovat varmasti täysin erilaiset. RQ-170 on hidas tiedustelukone, joten materiaaleilla ei ole samanlaisia kestävyysvaatimuksia kuin hävittäjäkoneen materiaaleilla. Varmastikaan tuon kaltaisessa koneessa ei käytetä mitään kovin kehittyneitä materiaaleja (tulisi turhan kalliksikin ja koneen menetys vihollisen käsiin on melko varmaa jossain kohtaa).

Häiveominaisuuksista voi ehkä karsia jonkun verran sellaisille asiakkaille, jotka eivät F-35:ta voi ostaa mutta ei varmasti kovinkaan paljoa juuri tuosta mainitsemastasi syystä. Luultavasti vientikoneiden ominaisuuksista karsitaan sieltä täältä jo ihan kehityskustannustenkin takia.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_RQ-170_Sentinel

Tämä oli mulle uutta...että iranilaiset ovat noinkin sofistikoituneen laitteen saaneet ehjänä.
 
Back
Top