Puheloinen: Reserville tekeillä oma kannustinjärjestelmä

Peiper

Majuri
Puheloinen: Reserville tekeillä oma kannustinjärjestelmä
21.1.2013 9:12 0
Juha-Pekka Raeste
HELSINGIN SANOMAT

MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA

Puolustusvoimain komentaja, kenraali Ari Puheloinen puhui 204. valtakunnallisen maanpuolustuskurssin avajaisissa maanantaina.
Puolustusvoimat on kehittämässä reserviläisten sitoutumista lisäävää kannustejärjestelmää.

Sen tarkoituksena on tunnistaa reserviläisten osaaminen ja kohdentaa se aiempaa paremmin, parantaa reserviläisten omaehtoista osaamisen kehittämistä sekä mahdollisuuksia hakeutua poikkeusolojen tehtäviin.

Asiasta kertoi Puolustusvoimain komentaja kenraali Ari Puheloinen 204. valtakunnallisen maanpuolustuskurssin avajaisissa maanantaiaamuna Helsingissä.

Hänen mukaansa vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta on tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa nykyistä enemmän.

Puheloisen mukaan sodan ajan joukkoja uudistettaessa osa nykyisistä alueellisista joukoista organisoidaan paikallisjoukoiksi. Niitä ovat muiden muassa maakuntakomppaniat, sotilaspoliisikomppaniat, taistelukoulutusyksiköt ja perustamiskeskukset, jotka kootaan yhtenäiseen johtoon paikallispataljooniksi.

Yksiköt kuuluvat nykyisinkin sodan ajan joukkoihin.

Uudistuksessa niiden johtosuhteita järjestetään uudelleen ja tehtäviä tarkennetaan. Niille kohdennetaan alueellisilta ja operatiivisilta joukoilta vapautuvaa materiaalia, pääesikunta kertoo Puheloisen puheesta kertovassa tiedotteessa.

Paikallisjoukkojen tehtäviä poikkeusoloissa voivat olla kohteiden ja henkilöiden suojaaminen, valvonta ja vartiointi ja joukkojen perustaminen ja täydennyskoulutus sekä virka-apu muille viranomaisille.

"Paikallisjoukkojen koulutuksessa on tarkoitus entistä määrätietoisemmin hyödyntää vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta sekä reserviä", Puheloinen sanoi tiedotteen mukaan.

Reservin neuvottelukunnassa edustettuina olevat järjestöt on jo kutsuttu mukaan tähän kehitystyöhön.

Myös Sotilaskotiliiton ja Naisten valmiusliiton mahdollisuuksia edelleen kehittää tukea puolustusvoimille harjoituksissa ja muissa tapahtumissa ollaan selvittämässä.

http://www.hs.fi/politiikka/Puheloinen+Reserville+tekeill%C3%A4+oma+kannustinj%C3%A4rjestelm%C3%A4/a1305640079883
 
Peiper kirjoitti:
Puheloinen: Reserville tekeillä oma kannustinjärjestelmä
21.1.2013 9:12 0
Juha-Pekka Raeste
HELSINGIN SANOMAT

MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA

Puolustusvoimain komentaja, kenraali Ari Puheloinen puhui 204. valtakunnallisen maanpuolustuskurssin avajaisissa maanantaina.
Puolustusvoimat on kehittämässä reserviläisten sitoutumista lisäävää kannustejärjestelmää.

Sen tarkoituksena on tunnistaa reserviläisten osaaminen ja kohdentaa se aiempaa paremmin, parantaa reserviläisten omaehtoista osaamisen kehittämistä sekä mahdollisuuksia hakeutua poikkeusolojen tehtäviin.

Maakuntajoukot v.2.0?

Hänen mukaansa vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta on tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa nykyistä enemmän.

Tämän minä olen kuullut ennenkin.
 
Creidiki kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Puheloinen: Reserville tekeillä oma kannustinjärjestelmä
21.1.2013 9:12 0
Juha-Pekka Raeste
HELSINGIN SANOMAT

MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA

Puolustusvoimain komentaja, kenraali Ari Puheloinen puhui 204. valtakunnallisen maanpuolustuskurssin avajaisissa maanantaina.
Puolustusvoimat on kehittämässä reserviläisten sitoutumista lisäävää kannustejärjestelmää.Sen tarkoituksena on tunnistaa reserviläisten osaaminen ja kohdentaa se aiempaa paremmin, parantaa reserviläisten omaehtoista osaamisen kehittämistä sekä mahdollisuuksia hakeutua poikkeusolojen tehtäviin.

Maakuntajoukot v.2.0?

Hänen mukaansa vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta on tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa nykyistä enemmän.

Tämän minä olen kuullut ennenkin.

Kannustaminen=keppiä??!!
 
AKE-ukki kirjoitti:
Creidiki kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Puheloinen: Reserville tekeillä oma kannustinjärjestelmä
21.1.2013 9:12 0
Juha-Pekka Raeste
HELSINGIN SANOMAT

MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA

Puolustusvoimain komentaja, kenraali Ari Puheloinen puhui 204. valtakunnallisen maanpuolustuskurssin avajaisissa maanantaina.
Puolustusvoimat on kehittämässä reserviläisten sitoutumista lisäävää kannustejärjestelmää. Sen tarkoituksena on tunnistaa reserviläisten osaaminen ja kohdentaa se aiempaa paremmin, parantaa reserviläisten omaehtoista osaamisen kehittämistä sekä mahdollisuuksia hakeutua poikkeusolojen tehtäviin.

Maakuntajoukot v.2.0?

Hänen mukaansa vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta on tarkoitus hyödyntää tulevaisuudessa nykyistä enemmän.

Tämän minä olen kuullut ennenkin.

Kannustaminen=keppiä??!!

Jos tuo tummennettu kohta toteutuu tai tilanne olisi edes ottamassa pari askelta oikeaan suuntaan, niin mahtava juttu. Positiivista että ainakin ajatuksen tasolla asia on huomioitu. Vrt. esim. tälläkin foorumilla esillä ollut keskustelu siitä, että MPK:n kurssien käymisellä ei ole ollut mitään vaikutusta sa-sijoituksiin.
 
Sinänsä ihan positiivista ettei ole, MPK:n kurssien tason tuntien, kyllä koulutus pitäisi järjestää aina ammattilaisvoimin.
 
MPK:n kursseilla on tasoeroa! Ihan oikeasti. Ei yleistetä. On totta että makkaranpaistokursseja on ollut ja on olemassa jossainpäin Suomea. Kurssit ja alueet yleensä henkilöityvät vahvasti. Onneksi itsellä on ollut mahdollisuus lähialueella saada erittäin hyvää koulutusta, paljon parempaa ja pitemmälle vietyä kuin PV on suoraan tarjonnut itse koskaan. Muutaman kerran on oikein vihlaissut ajatus että entä sitten kun aika kuluu, keitä jatkajiksi? Niin laajaa tietotaitoa, henkilökohtaista kokemusta ja intohimoa on vaikea löytää yhdestä ihmisestä tai muutamasta! Itse en ole valmis sellaisiin saappaisiin vuosikausiin, kymmeniinkään ja tuskin silloinkaan. Mutta joka tapauksessa itse ainakin yritän kehittää itseäni jatkuvasti tällä harrastusten saralla, imeä tietoa ja jalostaa sitä sopivammaksi itselleni vaikka aika valmiiksi asiat on mutusteltu jo!
 
Re: RE: Puheloinen: Reserville tekeillä oma kannustinjärjestelmä

Peiper kirjoitti:
Sinänsä ihan positiivista ettei ole, MPK:n kurssien tason tuntien, kyllä koulutus pitäisi järjestää aina ammattilaisvoimin.

Vekkulisti lausuttu. Käytän esimerkkinä itseäni. Olen pitänyt MPK:n riveissä samantasoista (valmistelu, menetelmät, mitattu oppimisvaikutus) koulutusta kuin niihin aikoihin siviilityössäni. Siviilissä siitä maksettiin liikkeenjohdon konsultin taksaa mukisematta, ja tilattiin lisää. Olen myös pitänyt huonosti valmisteltuja koulutuksia, jotka olisivat mieluummin jääneet pitämättä - vaikka koulutettavien taso ei sitä välttämättä paljastanutkaan.

Yhtä lailla olen muutaman harvan kerran saanut ammattisotilaalta loistavaa koulutusta reservin tehtävään, perustasoa usein ja valitettavan tiheästi myös luokatonta. Sama pätee reserviläiskouluttajiin.

Mikä siis on MPK:n "taso"? Miten se laskee ammattisotilaan antaman koulutuksen "tasoa", jos hän pitää koulutuksen MPK hallinnoimana? Miten se vähentää kymmeniä tunteja koulutukseen valmisteluun käyttäneen, intohimoisen kapean alan asiantuntija-harrastajan "tasoa", jos etiketissä lukee MPK eikä vaikkapa yliopisto?

Siitä olen samaa mieltä, että laadunvalvonnassa, jopa vaatimusten asettamisessa on myös MPK:n puolella paljonkin kehitettävää. Mutta että MPK:n "taso"?
 
koponen kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Sinänsä ihan positiivista ettei ole, MPK:n kurssien tason tuntien, kyllä koulutus pitäisi järjestää aina ammattilaisvoimin.

Vekkulisti lausuttu. Käytän esimerkkinä itseäni. Olen pitänyt MPK:n riveissä samantasoista (valmistelu, menetelmät, mitattu oppimisvaikutus) koulutusta kuin niihin aikoihin siviilityössäni. Siviilissä siitä maksettiin liikkeenjohdon konsultin taksaa mukisematta, ja tilattiin lisää. Olen myös pitänyt huonosti valmisteltuja koulutuksia, jotka olisivat mieluummin jääneet pitämättä - vaikka koulutettavien taso ei sitä välttämättä paljastanutkaan.

Yhtä lailla olen muutaman harvan kerran saanut ammattisotilaalta loistavaa koulutusta reservin tehtävään, perustasoa usein ja valitettavan tiheästi myös luokatonta. Sama pätee reserviläiskouluttajiin.

Mikä siis on MPK:n "taso"? Miten se laskee ammattisotilaan antaman koulutuksen "tasoa", jos hän pitää koulutuksen MPK hallinnoimana? Miten se vähentää kymmeniä tunteja koulutukseen valmisteluun käyttäneen, intohimoisen kapean alan asiantuntija-harrastajan "tasoa", jos etiketissä lukee MPK eikä vaikkapa yliopisto?

Siitä olen samaa mieltä, että laadunvalvonnassa, jopa vaatimusten asettamisessa on myös MPK:n puolella paljonkin kehitettävää. Mutta että MPK:n "taso"?

Puolustusvoimat hyväksyvät MPK:n kouluttajat ja koulutuksen tason, elikkä kaikki koulutus mikä on MPK tasoa on myös hyväksyttyä PV tasoa.

Monet hyvät pitkänlinjan MPK-kouluttajat lähtivät "remmistä" pois viimesimmissä "puhdistuksissa".
Heillä olisi ollut paljon annettavaa esim. kouluttajakoulutuksessa.
Mutta kuten siviilissäkin, uudet johtajat vaihtavat esikuntansa mieleisiinsä. Näin kävi MPK:n uudistuksessa, ikävä kyllä ja monella paikkakunnalla tietotaito katosi.
 
crane kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Mitääs ne pojaat noon epäälöö?

Eikait tämä epäilyä ole, realismia vain :D

Vähän erikoinen ulostulohan tuo on, ajoituksena. Minä kun en pysty näkemään että mihin tarkoitukseen kannustinsydeemi Isossa Kuviossa nyt kuuluisi. Haluaisin ensin nähdä sitä Isoa Kuviota.
Hieman pelastusrenkaalta kuulostaa jos oikeiden joukkojen kertausharjoitukset on superminimissä ja leikkurissa, ja samaan aikaan julkistellaan aikeita tehdä kannustinjärjestelmää. Eipä ole tuntematon kaava, kyllä tuo löytyy PR-osaston reseptikirjan luvusta "ajan pelaaminen".
 
OldSkool kirjoitti:
crane kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Mitääs ne pojaat noon epäälöö?

Eikait tämä epäilyä ole, realismia vain :D

Vähän erikoinen ulostulohan tuo on, ajoituksena. Minä kun en pysty näkemään että mihin tarkoitukseen kannustinsydeemi Isossa Kuviossa nyt kuuluisi. Haluaisin ensin nähdä sitä Isoa Kuviota.
Hieman pelastusrenkaalta kuulostaa jos oikeiden joukkojen kertausharjoitukset on superminimissä ja leikkurissa, ja samaan aikaan julkistellaan aikeita tehdä kannustinjärjestelmää. Eipä ole tuntematon kaava, kyllä tuo löytyy PR-osaston reseptikirjan luvusta "ajan pelaaminen".

Muista kuuleneeni vastaavia höpinöitä n. 10 vuotta sitten....
 
Monet hyvät pitkänlinjan MPK-kouluttajat lähtivät "remmistä" pois viimesimmissä "puhdistuksissa".

Kerrotko lisää mistä puhdistuksista on kysymys koska olen kai liian nuori sellaisten muisteluun tai kokemiseen.
 
commando kirjoitti:
Monet hyvät pitkänlinjan MPK-kouluttajat lähtivät "remmistä" pois viimesimmissä "puhdistuksissa".

Kerrotko lisää mistä puhdistuksista on kysymys koska olen kai liian nuori sellaisten muisteluun tai kokemiseen.

MPK organisaatio-uudistus n. 3 vuotta sitten.
 
Kyllä se on vaikea asia mitattavaksi tuo koulutuksen taso. Jos istuu pulpetissa ja koulutusaihe on itselle lähinnä sarja kysymysmerkkejä lähtökohtaisesti niin arvioipa sitä sitten. Jos esim. meikäläinen istuisi opetettavana aiheesta: "kranaattikonekivääritulen vaikutus kohteen promiskuiteettiin pitkällä aikavälillä" niin hankala olisi sanoa onko koulutus ollut hyvää vai huonoa?

Kouluttajan laatu on yksi asia, toinen asia on kouluttajien määrä ja käytettävissä ollut aika, koulutusvälineet, koulutettavan joukon vastaanottavuus jne.jne. sehän kokonaisuus paketoituu sen kymmenistä asioista. Koulutettava asiakin voi olla pirun hankala, kun siihen alkaa perehtyä kylmiltään jne. Jotkut eivät tykkää nykyisestä kiireen vourakasta, joka on alituisesti läsnä koulutustapahtumissa. Survotaan viikonloppu turvoksiin asiaa ja lennetään paikasta toiseen kuin hellekesän oravat. Olen koettanut lanseerata käsitteen "näennäistehokkuus" kuvaamaan tätä asiantilaa. Toki voin kuulua siihen kehnoon kolmannekseen, joka ei omaksu asiaa pelkällä ev.lut:n silmäniskulla.

Joskus olen miettinyt sitäkin, että pitäisikö pysytellä tiukasti muutamassa aihealueessa ylipäätään: käsiaseiden käyttäminen, vartiointi, suojaaminen ja jotain lähipartiointia ja sen perusteita jne.?
 
baikal kirjoitti:
Joskus olen miettinyt sitäkin, että pitäisikö pysytellä tiukasti muutamassa aihealueessa ylipäätään: käsiaseiden käyttäminen, vartiointi, suojaaminen ja jotain lähipartiointia ja sen perusteita jne.?

Ilmavoimat/MPK-ilmapuolustuspiirit ovat siirtyneet ko. tyyppiseen taistelijakohtaisten taitojen kouluttamiseen kursseillaan. Kyse on ns. ICCS-koulutuksesta ( juu, on se ulkomailta lainattuja NATO-oppeja)

Lyhenne on sanoista Individual Collective Combat Skill. Tarkoitus on, että kaikki organisaatioon kuuluvat Everstistä apumekaanikkoon osaavat taistelijan perus-taidot. Mm. henkilökohtaisen aseen taktisen käytön.

Kurssit ovat VEH:iä, kouluttajat kantahenkilökuntaa ja asiansa osaavia reserviläisiä. Ja aikataulusta/ohjelmasta on tehty sopivan intensiivinen. Kurssien henki on kaiken lisäksi erinomainen!

HUOM! TÄMÄ EI OLE MAKSETTU MAINOS!
 
1900-luvulla reserviläisiä kannustettiin reservin ylennyksillä. Niissä on se huono puoli 2000-luvulla, että ne ovat kiinni kertausharjoituksissa. Kertausharjoituksia ei enää ole, mistä syystä ei voi jannuja ylentää eikä kannustaminen siis pelaa. Pakko on keksiä uutta, mitä tahansa uutta!, aivan samaan tapaan kuin bensaveron tilalle on kertakaikkiaan pakko keksiä jokin, mikä tahansa!, uusi tapa kerätä rahat pois, kun sähköautotulevaisuus painaa päälle.
 
Korvaavia kertausharjoitusvuorokausia saa MPK:n kursseilta ja ainakin minä olen oppinut taistelijan yksittäisistä taidoista paljon enemmän jo vkl:n kurssin parissa tunnissa kuin koko viikon kestävässä kertausharjoituksessa. Syyhän on se että kertausharjoituksissa kertautetaan joukon suurimpia johtajia lähinnä johtamisen kitkalla johon normaali kertauksiin kutsuttava ei millään pääse kurkistamaan sisään niin kauan kuin sotilasarvo ei ole kapteenitasoa eikä yksittäinen taistelija saa kertausharjoituksissa oikein mitään uutta oppia. Kerrataan vain hiukan vanhentuneita ja unohtuneita taitoja. Mielestäni kertausharjoitukset yksittäisen taistelijan pitämisessä sotakuntoisena on naurettavan tehotonta. Johtajat tietysti tarvitsevat sitä johtamiskokemusta kertausharjoituksista mutta valitettavasti pelinappulana yksittäisille epämotivoituneille ja rapistuville jääkäreille ja alijohtajille ne eivät oikein tarjoa mitään. Itsellä ei ainakaan sotilasarvon nostaminen ei ole motiivi vaan mielekäs tekeminen, harrastaminen ja mukavat kurssilaiset, jotka ovat samoista asioista kiinnostuneita ja motivoituneita. Henkilökohtaisesti näen itseopiskelukurssien tarjoamisen ja MPK:n kurssien lisäämisen hyvänä askeleena että yhä useammalle reserviläistoiminnasta voisi tulla harrastus. Toinen seikka on sitten miten pahoin se mokataan käytännössä... ;)
 
Mielestäni tämä ilmiö on vaivannut vähän koko puolustuslaitosta. Koulutuksessa on keskitytty siihen että joukot liikkuvat ja johtajat saavat johtajasuorituksia mutta yksittäisen taistelijan tappotaidot eivät missään vaiheessa oikein saavuta tavoitetasoa. Se että yksittäiset taistelijat käsittelevät asettaan tai antavat loistavasti ensiapua tai suunnistavat ei tietenkään näytä hienolta näytöksissä...
 
Zero The Hero kirjoitti:
Mielestäni tämä ilmiö on vaivannut vähän koko puolustuslaitosta. Koulutuksessa on keskitytty siihen että joukot liikkuvat ja johtajat saavat johtajasuorituksia mutta yksittäisen taistelijan tappotaidot eivät missään vaiheessa oikein saavuta tavoitetasoa. Se että yksittäiset taistelijat käsittelevät asettaan tai antavat loistavasti ensiapua tai suunnistavat ei tietenkään näytä hienolta näytöksissä...

Jep. On tehty näennäisesti kovia juttuja. Ryydyttämisen taito on osattu ja sitä on toteutettu. Halpaa ja helppoa. Paino sanalla halpaa. Mitä sillä on saavutettu? Varmasti jotain, mutta konseptin vaihtoon on varmasti aihetta.
 
Back
Top