Puolan presidentti kuollut lento-onnettomuudessa

Hans

Alikersantti
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Puolan+presidentti+kuoli+lento-onnettomuudessa+Venäjällä/1135255991418

Toivottavasti taustalla ei ole mitään terroritekoa tai muuta vastaavaa.
 
Lento-onnettomuudessa kuoli koneellinen Puolan eliittiä aina presidentistä ja puolustusvoimien komentajasta alakaen. Suomessa käytiin menneinä vuosina keskustelua siitä miksi valtionjohtoa ei kelkota eu-kokouksiin samoilla koneilla. Tämä onnettomuus on hyvä esimerkki ettei kaikkia munia kannata laittaa samaan koriin.

Puolan ylin eliitti kuoli turmassa: presidentti, armeijan komentaja, keskuspankin johtaja, piispa...
10.04.2010 13:17

Puolan presidentin Lech Kaczynskin ja hänen Marija-vaimonsa lisäksi lentoturmassa kuoli suuri joukko Puolan poliittista ja yhteiskunnallista eliittiä.

Matkustajalistojen mukaan koneessa oli muun muassa Puolan armeijan komentaja Franciszek Gagor ja maan keskuspankin johtaja Slawomir Skrzypek.

Surmansa saivat myös Puolan parlamentin varapuhemies Krzysztof Putra, senaatin varapuhemies Krystyna Bochenek ja varaulkoministeri Andrzej Kremer, kertoi Vesti-tv-kanava.

Lisäksi koneessa oli muun muassa Puolan entinen puolustusministeri, maan seuraavaksi presidentiksi havitellut Ezhi Shmaidzinski.

Puolan kirkon johtajista koneessa oli muun muassa piispa Tadeusz Płoski.

Presidentin hallinnosta koneessa oli ainakin presidentin kanslian päällikkö Vladislav Stasjak.

Käytännössä koko kone oli täynnä puolalaisia merkkihenkilöitä, joten oheinen nimilista ei ole vielä läheskään täydellinen.
Arja Paananen, Pietari
 
Tässä meikäläisten malli miten herrojen kuljetukseen.

Suomessa samaan koneeseen pääsee kahdeksan ministeriä
Lauantai 10.4.2010 klo 16.44 (päivitetty klo 17.13)

Suomessa valtiojohdon yhteismatkustamista on rajoitettu turvallisuussyystä.

Jotta mahdollinen onnettomuus ei lamauttaisi hallituksen toimintakykyä, voi korkeintaan kahdeksan ministeriä matkustaa samassa lentokoneessa tai muussa liikennevälineessä.

Valtioneuvoston kanslian mukaan sääntö perustuu siihen, että hallitus on päätösvaltainen, kun viisi ministeriä on paikalla.

Myöskään presidentin ja pääministerin ei suositusten mukaan pitäisi kulkea yhteisellä lentokoneella tai autolla. Suosituksesta on kuitenkin joskus poikettu käytännön syistä. Esimerkiksi helmikuussa 2005 presidentti Tarja Halonen ja pääministeri Matti Vanhanen (kesk) lensivät samalla yksityiskoneella Brysseliin, kun presidentin varaama reittilento oli myöhässä. Poikkeus tehtiin, jotta presidentti ehtisi ajoissa EU-johtajien ja Yhdysvaltain silloisen presidentin George W. Bushin tapaamiseen.

Samantyyppinen linja on käytössä Puolustusvoimissa. Pääesikunnasta kerrotaan, ettei asiasta ole varsinaista virallista ohjeistusta, mutta yleensä korkein johto pyrkii matkustamaan eri liikennevälineissä.

STT
 
Siinä meni sitten mukana enemmänkin asevoimien johtoa :-/

Puolaan ennenaikaiset vaalit, asevoimien ylin johto sai surmansa

"Erityisesti onnettomuus iski juuri asevoimiin. Koneessa olivat myös Puolan maavoimien, laivaston ja ilmavoimien komentajat".
 
Sinne meni aikalailla johtoa kerralla. Siitähän se äläkkä alkas kun paljastus että onnettumuus olikin terrori-isku.
 
Smolenskin kenttä ei ollut ilmeisesti varustettu ILS laitteella, joten laskeutuminen sinne hernerokkasumussa on kohtalaisen kummaa touhua.

Lentäjällä oli jo kolme aikaisempaa yritystä laskeutua ja neljäs johti sitten tähän. Oliko lentäjää painostettu laskeutumaan ko. kentälle esim. jonkun tai joidenkin koneessa olleiden toimesta, vai oliko kyse vain lentäjän harkitsemattomuudesta tai vääristyneestä kunnianhimosta?
 
Lujin että venäjä ei halunut puolalaiset sinne.
Jos se oli jotain että venäjä halusi näyttä kuka täällä määrä.
 
Hans kirjoitti:
Smolenskin kenttä ei ollut ilmeisesti varustettu ILS laitteella, joten laskeutuminen sinne hernerokkasumussa on kohtalaisen kummaa touhua.

Lentäjällä oli jo kolme aikaisempaa yritystä laskeutua ja neljäs johti sitten tähän. Oliko lentäjää painostettu laskeutumaan ko. kentälle esim. jonkun tai joidenkin koneessa olleiden toimesta, vai oliko kyse vain lentäjän harkitsemattomuudesta tai vääristyneestä kunnianhimosta?

Kohtuu arvovaltaista kööriä oli rahtina: voisi olettaa, että lennonjohdon ohjeiden vastainen toiminta ei ole lentokapteenien no1-juttu...veikkaan, että jostain aikataulu- tms. syystä kapteenia kehotettiin painavasti tekemään lasku ko. kentälle.
 
baikal kirjoitti:
Hans kirjoitti:
Smolenskin kenttä ei ollut ilmeisesti varustettu ILS laitteella, joten laskeutuminen sinne hernerokkasumussa on kohtalaisen kummaa touhua.

Lentäjällä oli jo kolme aikaisempaa yritystä laskeutua ja neljäs johti sitten tähän. Oliko lentäjää painostettu laskeutumaan ko. kentälle esim. jonkun tai joidenkin koneessa olleiden toimesta, vai oliko kyse vain lentäjän harkitsemattomuudesta tai vääristyneestä kunnianhimosta?

Kohtuu arvovaltaista kööriä oli rahtina: voisi olettaa, että lennonjohdon ohjeiden vastainen toiminta ei ole lentokapteenien no1-juttu...veikkaan, että jostain aikataulu- tms. syystä kapteenia kehotettiin painavasti tekemään lasku ko. kentälle.

Tarina kertoo, että vuonna 2008 samaisen koneen kipparia uhkailtiin työpaikan menetyksellä, jos ei laskeudu sinne, mihin oli määrä. Koneen kippari, kun ei tuntenut kenttää turvalliseksi ja kieltäytyi.

Oliko niin, että Smolenskin kentällä oli soittokunta valmiina ja varakentällä musiikkia ei ollut tarjolla? Halusiko joku tai jotkut, että ko. kentälle mennään, koska muuten jää musiikit kuulematta?
 
Ashes to ashes, dust to dust...

Lentokaaos voi siirtää Puolan presidentin hautajaisia

Perjantai 16.4.2010

Euroopan lentokaaos saattaa siirtää Puolan presidentin sunnuntaisia hautajaisia Krakovassa, kertoo Puolan presidentinkanslian edustaja.

Venäjällä lentoturmassa surmansa saanut Lech Kaczysnki ja hänen vaimonsa on määrä haudata Krakovaan sunnuntaina.

Hautajaisiin odotetaan lukuisia maailman johtajia, heidän joukossaan Yhdysvaltain presidenttiä Barack Obamaa, Venäjän presidenttiä Dimitri Medvedeviä ja Saksan liittokansleria Angela Merkeliä.

Puolan kaikki lentokentät on suljettu Krakovaa lukuun ottamatta.

STT-REUTERS
 
Huonon suunnittelun jäljet

Jyri Raivio / Suomen Kuvalehti kirjoittaa numerossa 15/2010 seuraavan hyvä loppuarvion tähän onnettomuuteen: (lyhennelty)
Smolenskin lento-onnettomuuden syyt pystyttänen selvittämään hyvin tarkasti. Molemmat lennonrekisteröimislaitteet löytyivät romuista pian maahansyöksymisen jälkeen ja niiden kerrottiin toimineen hyvin.
Poikkeuksellisen traagisen tapahtuman yhteydessä ei malteta odottaa tutkinnan valmistumista tai edes väliaikatietoja. Syitä ja syyllisiä pitää löytää nopeammin.
  • Ensimmäinen ehdokas oli lentokone, Tupolev 154. Venäläisillä oli poikkeuksellinen kiire puhdistaa konetyypin maine. Koneen jäännökset savusivat vielä, kun viranomaiset ilmoittivat lennonrekisteröimislaitteen ilmoittavan, ettei koneessa ollut mitään vikaa.
  • Seuraava teoria liittyi presidentin aiempaan toimintaan. Kaczynski oli elokuussa 2008 yrittänyt painostaa pilottiaan laskeutumaan Georgian ssodan vuoksi suljetulle Tbilisin kentälle. Lentäjä oli kieltäytynyt ja saanut valtionpäämieheltä haukut. Presidentia arveltiin taas painostaneen lentäjää. Mitään todisteita tällaisesta ei ole esitetty. Ne voivat löytyä tai olla löytymättä ohjaamonauhurilta.
  • Sää Smolenskissa oli huono, mutta se on erittäin harvoin onnettomuuden todellinen syy. Pilvessä ja sumussa huolellinen lentäjä liukuu vain niin kutsuttuun ratkaisukorkeuteen, ei yhtään alemmaksi. Ellei kiitoradan valoja näy, hän tekee ylösvedon tai lentää koneen varakentälle.
Surullinen tapahtuma tarjoaa opetuksen niille, jotka matkoja suunnittelevat. Ei kannata käyttää näin huonosti varustettuja kenttiä. Smolensk on sotilaskenttä. Sieltä puuttuvat ILS-tarkkuuslähestymislaitteet. Kun laitteita ei ole, sääminimit ovat hyvin korkeat, eli laskeutuminen huonolla säällä ei onnistu.
Vain muutaman tunnin ajomatkan päässä on useita hyvin varustettuja kenttiä (Moskova, Vitebsk ja Misnk). Lennonjohto jopa ehdotti niiden käyttämistä. Järjettömän tiukaksi laaditussa aikataulussa pysymistä pidettiin ilmeisesti turvallisuutta tärkeämpänä.
 
London: Sensational footage apparently showing Russian soldiers shooting survivors of the air crash that obliterated most of Poland’s top-brass, including President Kaczynski and three military chiefs, has surfaced.


The blurred film clip, recorded on a mobile phone, is now being studied by Polish and Russian experts to determine its authenticity. There have been claims the clip is a deliberate attempt at sullying Moscow.

The film was initially shown on Rossiya-24 TV two days after the Tupolev Tu-154 plane crashed near Smolensk military airport in Russia on April 10, killing 96 people on board. The clip did not appear to include shooting sounds now heard on the Internet version, London’s Daily Express reported.

There is also shouting heard in Russian to “kill” survivors on the web clip, which was not on the earlier footage. The TV station denied masking gunfire and said they merely edited out a swear word.

On Saturday, Russian officials said they interviewed the man who allegedly made the film. He was not named, nor has he spoken in public about whether he heard gunfire.

An aviation expert said: “The way this footage has spread on the web means it is essential to get answers on which version of the footage has been altered. What is clear is the scenes shown on several versions are from this crash site.”

Investigators are not ruling out the possibility of the bullets of the President’s armed guards exploding at the crash site. Seven pistols were recovered from the wreckage.

http://www.mumbaimirror.com/article/4/2010051720100517025245592ab52b681/Footage-%E2%80%98shows-Russians-killing-crash-survivors%E2%80%99-.html
 

Mikä helkkari tuo junan torvi oikein on? Yritetäänkö sillä peittää jotakin?
 
Last edited by a moderator:
Lisää tietoa tippuu. Ei tämä kyllä mitenkään selkeältä näytä.
Voisikohan näitä nauhoja lähettää FBI:lle ja CIA:lle (KGB lienee ne jo kuullut :p ).

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2153216&pos=no-tu

Puolan presidentin koneessa oli ylimääräistä väkeä

Puolan presidentin turmakoneen ohjaamossa oli henkilökuntaan kuulumattomia ihmisiä ennen koneen maahansyöksyä, sanoi turmaa tutkivan komitean edustaja Tatjana Anodina keskiviikkona.

Anodinan mukaan yhden ulkopuolisen ääni on selvästi tunnistettu ohjaamon keskustelut tallentaneelta nauhalta. Lisäksi kuuluu yksi tai useampia ääniä, joiden selvittelyissä tarvitaan lisätietoa puolalaisviranomaisilta.

Puolan presidenttiä Lech Kaczynskia ja kymmeniä muita puolalaisia arvohenkilöitä kuljettanut kone syöksyi huhtikuussa maahan Smolenskin lähellä Länsi-Venäjällä. Kaikki 96 koneessa ollutta kuolivat.

STT-AFP
 
Se ohjaamon ylimääräinen oli Puolan ilmavoimien komentaja, kenraali Andrzej Blasik.
Lähde: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2164496

mitään merkkejä ei kuitenkaan ole, että kenraali olisi sanallisesti painostanut koneen ohjaajaa laskeutumaan Smolenskin lentokentälle Venäjällä.

Kone syöksyi huhtikuussa maahan ja kaikki siinä olleet 96 ihmistä saivat surmansa. Heidän joukossaan oli presidentti Lech Kaczynski ja Puolan asevoimien korkeinta johtoa.

- Mitään lausetta, jonka voisi kuvitella olevan suoraa painostusta, ei ole mustan laatikon nauhoituksissa. Toki painostusta voi olla pelkästään se, että kenraali oli ohjaamossa, Klich sanoi.

Smolenskin lennonjohto varoitti konetta kahdesti laskeutumasta.

Puolassa on epäilty, että joku koneessa olleista korkea-arvoisista puolalaisista olisi määrännyt lentäjät laskeutumaan varoittelusta huolimatta.
STT-Reuters-AFP
 
Back
Top