Puolustusbudjetti 2018

Creidiki

Ylipäällikkö
BAN
Valtiovarainministeriö on julkaissut talousarvioesityksen vuodelle 2018. Plm näyttäisi saavan lähinnä kuivana kakkoseen.
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto...rainministerionKanta.xml&opennode=0:1:241:491:

2017: 2.83 Miljardia euroa
2018: 2.87 Miljardia euroa

lisäystä ~40 miljoonaa euroa, käytännössä palkkakulujen nousu syö tuon lisäyksen,, MPK:lle ei ole luvassa senttiäkään lisää. Kertauksia vähennetään.
 
Perussuomalaisilta olis voinu odottaa isompaa panostusta kyllä armeijaan.

Puolustusvoimien budjetti pitäisi suhteuttaa myös Venäjän sotilasmenojen kasvuun.

Onneksi hävittäjähankinnat tulevat kuitenkin tämän ulkopuolelta. Kertausmenojen vähennys on silti aika kauhia juttu. Satinkutia saa hallitus nyt!
 
Perussuomalaisilta olis voinu odottaa isompaa panostusta kyllä armeijaan.

Puolustusvoimien budjetti pitäisi suhteuttaa myös Venäjän sotilasmenojen kasvuun.

Onneksi hävittäjähankinnat tulevat kuitenkin tämän ulkopuolelta. Kertausmenojen vähennys on silti aika kauhia juttu. Satinkutia saa hallitus nyt!

PS ei ole hallituksessa..

Budjetin, organisaation ja palvelusaikojen kuuluisi meidän joustavan järjestelmämme mukaan elää uhkan mukaan riippumatta siitä keitä on hallituksessa.

Uhka on ollut selvästi havainnoitavissa, tutkittavissa ja kasvussa vuodesta 2008.
 
Valtio ei tiedä tehtäväänsä. Sen tehtävä pohimmiltaan on luoda turvallisuutta eli sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden takaaminen. Suomessa tuohon päälle on ympätty niin paljon kaikkea menoa ja meininkiä, että se valtion todellinen ja yksinkertainen tehtävä on unohtunut.

Valtion budjetti olisi helppotasapainottaa sosiaali ja terveysmenoja leikkaamalla. On suurin rahan käyttäjä ja menot kasvaneet joka vuosi. Ihmisiä siis hoidetaan yhä enemmän ja enemmän. Joskus jopa liikaa.
 
Sosiaali ja terveysmenot pitää jakaa eri osikseen ja aloittaa kustannusten vähentäminen sosiaalipuolelta.
Yhteiskunnan maksamat sosiaalikulut sen voi laittaa tarkemman loopin alle ja kuluja pienentää.

Terveydenhoidon menot on asia jota ei pidä kiristää. Kaikille on oltava yhtäläinen terveydenmahdollisuus, koska terveys on lopulta aika lottoa millainen onni meille jokaiselle napsahtaa. Parantaminen ei saa olla lompakosta kiinni. Tässä asiassa olen hyvin demari.
 
Sosiaali ja terveysmenot pitää jakaa eri osikseen ja aloittaa kustannusten vähentäminen sosiaalipuolelta.
Yhteiskunnan maksamat sosiaalikulut sen voi laittaa tarkemman loopin alle ja kuluja pienentää.

Terveydenhoidon menot on asia jota ei pidä kiristää. Kaikille on oltava yhtäläinen terveydenmahdollisuus, koska terveys on lopulta aika lottoa millainen onni meille jokaiselle napsahtaa. Parantaminen ei saa olla lompakosta kiinni. Tässä asiassa olen hyvin demari.
Lähinnä tarkoitan, että ihmisiä ylihoidetaan todella paljon, teetetään turhia tutkimuksia, jne. Hoidetaan vaikka elämänlaatu ei siitä parane. Näitä on vaikka miten paljon. Sosiaali puolelta tottakai. Esim. sosiaalietuudet täytyisi muutta perustuslaissa siten, että koskevat vain kansalaisia. Ei niitä oikein tuosta muutoin voi huonontaa tai rajata koska se lisää vain jännitteitä yhteiskunnassa. Sosiaalietuudet ovat monasti se jolla ostetaan sitä yhteiskunta rauhaa eikä se tasoltaan ole edes mitenkään suuri. Toki asumistuet ovat se mihin täytyisi puuttua. Se toki aluksi pakottaisi ihmiset muuttamaan kauemmas ja töissä käynti monella vaikeutuisi mutta ennen pitkää se pakottaisi yritykset miettimään sijoittumistaan koska halpaa työtvoimaa ei enään olisikaan saatavissa esim. helsingin keskustassa.
 
Mutta koska ketju ei koske budjettia 2018 vaan puolustusbudjettia 2018 niin onhan tuo vähän jännää veivaamista, että luvataan 50milj ja annetaan puolet siitä ja loput vähennetään kun on sovittu säästöistä... :D Huvittavaa etten sanoisi. Tällaisena aikana pv:n budjetin pitäisi olla kaikkien säästöjen ulkopuolella. Sen sijaan Suomessa säästetään turvallisuudesta kun muualla siihen panostetaan.
 
Tai laittaa samat kriteerit asumistukeen koko maahan, Lapista Helsinkiin. Esim minä tuskin olisin saanut yksinelävänä asumistukea (n. 500km Helsingistä) jos vuokrani olisi lähes 1000eur kuussa yksiöstä kuten olen ymmärtänyt tilanteen olevan Helsingissä. Ei se ole mikään laki tai ihmisoikeus että on saatava asua Helsingin keskustassa jos on pienituloinen.
 
Tai laittaa samat kriteerit asumistukeen koko maahan, Lapista Helsinkiin. Esim minä tuskin olisin saanut yksinelävänä asumistukea (n. 500km Helsingistä) jos vuokrani olisi lähes 1000eur kuussa yksiöstä kuten olen ymmärtänyt tilanteen olevan Helsingissä. Ei se ole mikään laki tai ihmisoikeus että on saatava asua Helsingin keskustassa jos on pienituloinen.

Aivan, se on kumma kun pitää raahautua asumaan sellaiseen paikkaan, että ei perse kestä vaan yhteiskunnan pitää sponssata sitä. Ei sitä nyt itsekään prkl osta 500 m2:n omakotialoa koska tietää oikein hyvin, että ei voi maksaa sitä. Mennyt meno kummaksi kun ihmiset hassaa sellaiseen, mihin ei omat rahat riitä ja sitten huudetaan muita maksamaan se.

Edit: Suu säkkiä myöten
 
lisäystä ~40 miljoonaa euroa, käytännössä palkkakulujen nousu syö tuon lisäyksen,, MPK:lle ei ole luvassa senttiäkään lisää. Kertauksia vähennetään.

Ydintoiminnot turvataan. Joukot on kertautettu. MPK pärjää ilman lisähilloa.
 
Tai laittaa samat kriteerit asumistukeen koko maahan, Lapista Helsinkiin. Esim minä tuskin olisin saanut yksinelävänä asumistukea (n. 500km Helsingistä) jos vuokrani olisi lähes 1000eur kuussa yksiöstä kuten olen ymmärtänyt tilanteen olevan Helsingissä. Ei se ole mikään laki tai ihmisoikeus että on saatava asua Helsingin keskustassa jos on pienituloinen.

Helsingissä maksimituki yksiöön on n. 400 euroa, nollatuloisilla toimeentulotuki kattaa loppuvuokran 690 euroon asti. Tuohan ei koske mitenkään Helsingin keskustaa erityisesti, vaan koko pääkaupunkiseudulla ovat pienetkin yksiöt alkaen 650 euron tuntumassa aina Vantaan perukoille asti. Muissa vähänkään isommissa kaupungeissa yksiöt ovat hinnat alkaen 450-500 eur.

Yksi millä valtio voisi hyvinkin säästää, on perustulo jokaiselle vakiona - ja sitä mukaa kun tulot nousevat, niin veroprosenttia nostetaan ottamaan pois se perustulon osuus. Kaikenlaisten sossulappujen kanssa puljaaminen vie pirusti aikaa paitsi hakijalta, myös itse KELAn päässä eri hakemusten ja lausuntojen kirjoittelussa, käsittelyssä ja päätöksien teossa. Ja pahinta tietenkin että koska kytätään tarkkaan tuloja, niin tukien varassa oleva ei voi käydä vaikka tekemässä lyhyttä työkeikkaa, koska sitten taas pitäisi täyttää miljoona lappua, hakea uusia päätöksiä joka tukeen ja saa pelätä tukien lakkauttamista.

Samassa paperissa muuten oli vastaanottokustannukset tälle vuodelle 600 miljoonaa euroa.. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Yksi millä valtio voisi hyvinkin säästää, on perustulo jokaiselle vakiona - ja sitä mukaa kun tulot nousevat, niin veroprosenttia nostetaan ottamaan pois se perustulon osuus. Kaikenlaisten sossulappujen kanssa puljaaminen vie pirusti aikaa paitsi hakijalta, myös itse KELAn päässä eri hakemusten ja lausuntojen kirjoittelussa, käsittelyssä ja päätöksien teossa. Ja pahinta tietenkin että koska kytätään tarkkaan tuloja, niin tukien varassa oleva ei voi käydä vaikka tekemässä lyhyttä työkeikkaa, koska sitten taas pitäisi täyttää miljoona lappua, hakea uusia päätöksiä joka tukeen ja saa pelätä tukien lakkauttamista.
Mutta sitten pitäisi kaikki niitä hakemuksia syynäävät virkamiehet pistää "työmarkkinoiden käytettäväksi" - ja sitähän ei yksikään puolue halua ottaa omalle tililleen, kun siinä joukossa on niin paljon äänestäjiä.
 
Tarttisin apuja... Suomen puolustusbudjetti on kotimaisittain laskettuna 2018 muistaakseni 1,24% bkt:sta.
Mikä on suomen puolustusbudjetti prosentteina bruttokansantuotteessa Naton laskutavalla? Entä sitten kun lentokoneita hankitaan?
Ja jos on mahdollista niin saisinko lähteetkin näkyviin. Tiedot tulee erittäin hyvään tarkoitukseen.

Kiitos avusta!
 
Tarttisin apuja... Suomen puolustusbudjetti on kotimaisittain laskettuna 2018 muistaakseni 1,24% bkt:sta.
Mikä on suomen puolustusbudjetti prosentteina bruttokansantuotteessa Naton laskutavalla? Entä sitten kun lentokoneita hankitaan?
Ja jos on mahdollista niin saisinko lähteetkin näkyviin. Tiedot tulee erittäin hyvään tarkoitukseen.

Kiitos avusta!

Nato ei huomioi asevelvollisten eli varusmiesten ja kertaavien bkt-osuutta jonka he antavat puolustusvoimille. Suomi puolestaan ei laske mm eläkekuluja puolustusmenoihin ja monet hankkeet ja menot (mm HX, rauhanturva, veteraanit...) ovat puolustuspudjetin ulkopuolelta.
 
Nato ei huomioi asevelvollisten eli varusmiesten ja kertaavien bkt-osuutta jonka he antavat puolustusvoimille. Suomi puolestaan ei laske mm eläkekuluja puolustusmenoihin ja monet hankkeet ja menot (mm HX, rauhanturva, veteraanit...) ovat puolustuspudjetin ulkopuolelta.

RVL? Ja jotain muutakin.
 
Tarttisin apuja... Suomen puolustusbudjetti on kotimaisittain laskettuna 2018 muistaakseni 1,24% bkt:sta.
Mikä on suomen puolustusbudjetti prosentteina bruttokansantuotteessa Naton laskutavalla? Entä sitten kun lentokoneita hankitaan?
Ja jos on mahdollista niin saisinko lähteetkin näkyviin. Tiedot tulee erittäin hyvään tarkoitukseen.

Kiitos avusta!

Miltähän vuodelta tämä on?

NATOn käyttämän laskutavan mukaan Suomen puolustusbudjetti on vuositasolla noin 1.4 % BKT:sta. Tässä yhteydessä on kuitenkin huomattava, että puolustusmenojen kansainvälinen vertailu on ylipäätään vaikeaa puolustusjärjestelmien erilaisuudesta johtuen eikä puolustusmenojen BKT-osuus kerro koko totuutta. Suomelle tämä vertailu on epäedullinen, koska Suomen kustannustehokkaan asevelvollisuusarmeijan kokonaiskustannukset ovat selkeästi pienemmät kuin Euroopassa yleisten ammattiarmeijoiden. Puolustusmateriaalihankintoja vertailtaessa Suomi sijoittuu jo huomattavasti korkeammalle. Nykyisellään materiaalihankintoihin käytetään Suomen puolustusmenoista noin kolmannes, eli runsaat puoli miljardia euroa. Hieman laskutavasta riippuen Suomi on väkilukuunsa suhteutettuna EU-maiden joukossa kolmanneksi tai neljänneksi suurin puolustusmateriaalin hankkija.

http://www.eva.fi/wp-content/uploads/files/nato/NATO-I.pdf
 
Onko Suomen puolustusmenoihin huomioitu kertaerät, liikekannallepanossa kansallistettava reserviläisten omaisuus? PERK:in lattialle riisutut Acogit, röllipuvut, tarkkuuskiväärit, univormut, luotiliivit, kypärät, optiikka ja sivuaseet muine tilpehöörineen nostavat hetkellisesti puolustusbudjetin vuositasolla helposti n. 3 %:iin bkt:sta. Olemme ehdottomasti Nato-kunnossa.
 
Back
Top