Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eihän konsultteja yleensäkään käytetä siksi, ettei tiedetä mitä pitää tehdä, vaan siksi, ettei haluta itse tehdä ikäviä päätöksiä. Konsulentin leikkurilistoista voi se laajalti ylistetty Suuri Suomalainen Ammattijohtaja sujuvasti pestä kätensä. Se on kyllä huolestuttavaa, jos meillä on liuta kenraaleja ja everstejä, mutta porukasta ei löydy yhtään, jolla olisi valmius antaa alaisilleen niitä ikäviäkin määräyksiä. Aika paljon sottaisempia hommia pitäisi kuitenkin saada teetettyä, jos paha paikka tulee.
Suurena periaatteena pitäisi jo puolustusvoimien omankin edun takia luonnollisesti olla se, että henkilökunnan määrä seuraa automaationa sodanajan vahvuutta. Ei välttämättä yksi-yhteen, eikä viiveettä, mutta karkealla tasolla. Muuten käy niin kuin nyt on käymässä ja resurssit hukkuvat kiihtyvällä tahdilla koneiston itsensä pyörittämiseen.
Suurena periaatteena pitäisi jo puolustusvoimien omankin edun takia luonnollisesti olla se, että henkilökunnan määrä seuraa automaationa sodanajan vahvuutta. Ei välttämättä yksi-yhteen, eikä viiveettä, mutta karkealla tasolla. Muuten käy niin kuin nyt on käymässä ja resurssit hukkuvat kiihtyvällä tahdilla koneiston itsensä pyörittämiseen.
Ei tarvinne kovinkaan kummoisia ennustajanlahjoja, jos veikkaa valtion rinnakkaisten aseellisten organisaatioiden lisääntyvän useimmissa Euroopan maissa. Vallanpitäjien kannalta on suotuisaa pitää valtakeskuksen tuntumassa useampikin keskenään kilvoitteleva aseellinen organisaatio. Ne pitävät toisensa kurissa.
Ammattisotilaiden luotettavuudella on hintansa. Kehitysmaiden massiiviset kenraalikunnat eivät ole sattumaa. Ne ovat vallanpitäjän kannalta välttämättömyys. Pirstaleisessa ja epätasa-arvoisessa yhteiskunnassa vallanpitäjän on ostettava väkivaltakoneiston uskollisuus rahalla ja etuoikeuksilla. Euroopassa meneillään oleva asevoimien rakenteen muutos liittyy ensisijaisesti yhteiskuntien muutokseen. Tyytymättömät everstit ja majurit ovat vallanpitäjän kannalta yhteiskunnan vaarallisin osa.
Ei tarvinne kovinkaan kummoisia ennustajanlahjoja, jos veikkaa valtion rinnakkaisten aseellisten organisaatioiden lisääntyvän useimmissa Euroopan maissa. Vallanpitäjien kannalta on suotuisaa pitää valtakeskuksen tuntumassa useampikin keskenään kilvoitteleva aseellinen organisaatio. Ne pitävät toisensa kurissa.
Majurista alkaen YT-neuvottelut olis aika yksinkertaisia:
"Virkanne on lakkautettu, leppoisia eläkepäiviä."
Olen minäkin tuota miettinyt, että onko upseeriston lojaliteetti edelleen niin iso juttu, että esim. tiettyihin organisaatioiden tervehdyttämistoimiin ei päättäjistössä löydy halua himpun vertaa. Ohjaillaan vaan kylmästi rahavirtoja, leikataan tai ei leikata, mutta kukaan ei hätistele organisaatiota muutoin uusiutumaan. Kyllä tuo lojaliteetti-kysymys voi olla edelleen kuumaa tavaraa. Mutta katsotaan mitä tuleman pitää.
Upseereita ei ole varsinaisesti liikaa mutta meillä on esikunnat sota-ajan vahvuudessa rauhan aikana ja kouluttaja puute kentällä.
Nykyistä suuremman määrän upseereista pitäisi erikoistua johonkin osa-alueeseen sen sijaan että pyörivät ympäri valtiota.
Et nyt oikein tainnut ymmärtää. Mielestäni upseereita ei ole lukumäärällisesti liikaa mutta juuri noita korkea-arvoisia upseereita joilla ei ole kummempaa tietotaitoa ja jotka ovat vielä lisäksi erityisen kalliita on mielestäni liikaa.On niitä liikaa. Mikäli rahaa olisi kuin öljyntuottajavaltiolla niin mikäs hänessä, mutta kun ei ole niin määrä on liian suuri.
Kenraalikunnan koko on suurempi kuin sota-aikana. Silloin koko kansakunta oli tavalla tai toisella mukana toiminnassa ja kenttä-armeijan kokokin oli liki 700 000 miestä.
Mutta mennään vain Ruotsin mallin mukaisesti, leikataan suorittajaporrasta ja lisätään johdon määrää...