Puolustusvoimien raskaiden maantiekuorma-autojen hankinnasta

Tvälups

Ylipäällikkö
PM Tiedotteet

11.12.2013 08:12
Puolustusvoimien raskaiden maantiekuorma-autojen hankinnasta
Maavoimien Materiaalilaitoksen Esikunta käynnisti tarjouskierroksen logistiikan alueellisten joukkojen huollon kehittämisen hankkeeseen kuuluvien raskaiden maansiirtoalustaisten 8 x 4- ja 6 x 4- vetojärjestelmällä varustettujen kuorma-autojen hankinnasta. Hankittava määrä on yhteensä noin 170 + 70 ajoneuvoa. Hankinnasta kiinnostuneilta yrityksiltä pyydettiin osallistumishakemuksia Lain julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista (1531/2011) mukaiseen rajoitettuun hankintamenettelyyn.

• Tarjoukset saatiin seuraavilta yrityksiltä: Iveco Finland, Oy Scan-Auto Ab, Veho (Mercedes-Benz) ja Volvo Finland Ab

• Puolustusministeriön, Pääesikunnan ja Maavoimien Materiaalilaitoksen hankintayksikön arviointien mukaan hankintaprosessi on ollut syrjimätön ja muutoinkin lain mukainen.

• Hankintaa jatketaan jäljelle jääneiden tarjoajien kanssa.

Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille kelpoisuusvaatimukset täyttäville ehdokkaille osallistumishakemusten käsittelyn jälkeen. Hankinnan päätöksentekoperusteena käytetään vaatimukset täyttävien tuotteiden sekä 6 + 6 vuoden huolto- ja korjaussopimuksen alinta yhteishintaa. Sisu ei jättänyt tarjousta. Näin ollen se ei ole enää hankinnassa mukana.
 
yle 1.4.2014 klo 10:09
Armeija ostaa uudet kuorma-autonsa Suomesta
Puolustusvoimat on päättänyt hankkia uudet kuorma-autonsa kotimaasta.

Nykyään Puolustusvoimilla on käytössä muun muassa kuvankaltaisia Sisun valmistamia maastokuorma-autoja. Kuva: Puolustusvoimat
Puolustusvoimat ostaa raskaita kuorma-autoja Scania Suomelta ja selvittää autojen ostamista Sisu Auto Oy:ltä.

Scanialta hankitaan raskaita maantiekuorma-autoja ja Sisulta kaavaillaan ostettavaksi kriisinhallintatehtäviin sopivia maastokuorma-autoja.

Scanialta ostetaan 151 raskasta neliakselista kuorma-autoa ja 21 kolmiakselista raskasta kuorma-autoa. Lisäksi kauppaan kuuluu huolto- ja korjaussopimus, joka voi optioineen kestää jopa 15 vuotta.

Autojen päällisrakenteet tekee suomalainen Cargotec Oy ja autot toimitetaan vuosina 2014–2017.

Huoltosopimuksineen ja optioineen kaupan hinta on noin 66,2 miljoonaa euroa.

Lisäksi puolustusvoimat selvittää 12 kriisinhallintatehtäviin sopivan auton ostamista. Ne on tarkoitus ostaa suorahankintana Sisu Auto Oy:ltä. Hankkeeseen sisältyy 12 auton optio ja sillä pitäisi olla merkittävä työllistävä vaikutus.

Kaupat vaativat vielä eduskunnan raha-asiainvaliokunnan hyväksymisen. Asia käsitellään valiokunnassa keskiviikkona 2. huhtikuuta.

Puolustusministerin mukaan hanke sisältyy budjettikehykseen eikä se vaadi lisärahoitusta.
 
Pv ostaa 172 Scaniaa Scania Suomelta. Suomalaisia ne autot eivät kuitenkaan ole, vaikka otsikko sellaisen kuvan antaakin.

Scaniat ovat edelleen ruotsalaisia autoja, mutta ne ostetaan (luonnollisesti) Suomessa toimivalta maahantuojalta. Sehän olisi ollutkin uutinen, jos Scaniat olisi ostettu Scanian Espanjan maahantuojalta.
 
Aika pieni määrä. Saksa teki 40-luvulla sodan tarpeisiin 95 000 Opel Blitz kuorma-autoa, joista 25 000 oli nelivetoisia.

Ja hävisivät, eli määrä oli liian pieni. Ei saatu tarpeeksi ruokaa Stalingradiin.
 
Aika pieni määrä. Saksa teki 40-luvulla sodan tarpeisiin 95 000 Opel Blitz kuorma-autoa, joista 25 000 oli nelivetoisia.

Ja hävisivät, eli määrä oli liian pieni. Ei saatu tarpeeksi ruokaa Stalingradiin.

Vaikka Göring lupasi.
 
Aika pieni määrä. Saksa teki 40-luvulla sodan tarpeisiin 95 000 Opel Blitz kuorma-autoa, joista 25 000 oli nelivetoisia.

Ja hävisivät, eli määrä oli liian pieni. Ei saatu tarpeeksi ruokaa Stalingradiin.

Ei auta autojen määrä, jos ruoka pitää saada pussin perälle.
 
Pv ostaa 172 Scaniaa Scania Suomelta. Suomalaisia ne autot eivät kuitenkaan ole, vaikka otsikko sellaisen kuvan antaakin.

Scaniat ovat edelleen ruotsalaisia autoja, mutta ne ostetaan (luonnollisesti) Suomessa toimivalta maahantuojalta. Sehän olisi ollutkin uutinen, jos Scaniat olisi ostettu Scanian Espanjan maahantuojalta.


Yleisradio on päivittänyt otsikkoaan:

Armeija ostaa uudet kuorma-autonsa Scanialta - Sisu menetti tilauksen
Puolustusvoimat on päättänyt hankkia uudet kuorma-autonsa Scania Suomelta. Ajoneuvojen alustat kootaan Ruotsissa ja niiden päällirakenteet asennetaan Suomessa.

Edelleenkin on epätarkkuutta eli päällirakenteet myös valmistetaan Suomessa. Miten voi YLEn taloustoittajalla olla tuollaisia vaikeuksia aivan perusuutisten kirjoittamisessa?
 
Aika pieni määrä. Saksa teki 40-luvulla sodan tarpeisiin 95 000 Opel Blitz kuorma-autoa, joista 25 000 oli nelivetoisia.

Ja hävisivät, eli määrä oli liian pieni. Ei saatu tarpeeksi ruokaa Stalingradiin.

Sodan sattuessa suurin osa PV:n joukoista tulee liikkumaan ottoajoneuvoilla.

Siitä huolimatta olisi hyvä että valmiusprikaatien ja muutamien muiden joukkojen kuljetukseen tarvittavia raskaampia ajoneuvoja olisi valmiiksi vihreissä maaleissa.
 
Sodan sattuessa suurin osa PV:n joukoista tulee liikkumaan ottoajoneuvoilla.

Siitä huolimatta olisi hyvä että valmiusprikaatien ja muutamien muiden joukkojen kuljetukseen tarvittavia raskaampia ajoneuvoja olisi valmiiksi vihreissä maaleissa.

Onhan niitä maastovärisiä otto-autoja aika paljon sitten kun on sotasaalista. Huolto-auton kaappaaminen on muuten yllättävän helppoa. Jos jättää tien varteen kiinnostavan näköisen syötin, niin auto pysähtyy.
 
Onhan niitä maastovärisiä otto-autoja aika paljon sitten kun on sotasaalista. Huolto-auton kaappaaminen on muuten yllättävän helppoa. Jos jättää tien varteen kiinnostavan näköisen syötin, niin auto pysähtyy.

Jotta ajokortti ja ajokokemus puuttuu myös, vai?
 
Ajokortti saatu yli 20v sitten ja omistan kolme autoa. Mistä saatais sinulle edes yksi?

Tehdäänpä testi, sano että miksi auto nyökkää kun jarrutetaan? Veikkaan että et tiedä.

Oletettavasti et halua mitään dynamiikan koevastausta, vaan vastauksen minkä kuka tahansa autokoulun käynyt tietää: Koska iskarit antavat myöten. Jos näin ei tapahtuisi, niin auton takapää pyrkisi nousemaan ilmaan(ja tämä ei ole hyvä ohjattavuuden takia).

Mutta monestikko itse olet pysäyttänyt auton vain siksi, että satuit näkemään jotakin mielenkiintoista tien reunassa? Siis oikeasti ajaessasi, eikä vaikkapa sienestysreissulla nähdessäsi jotakin oranssia metsätien varressa. Saa olla aika iso kiinnostava syötti, jotta sitä edes huomataan vaikapa 60 nopeudesta. Sitten kun tulet sen kohdalle ja saat katsottua sitä kunnolla, niin olet jo ohi siitä ennen kuin kerkeät pysähtyä ja sitten tajuat, että seuraava KA on heti perseessä, jos nouset autosta ja lähdet jonnekin vaeltelemaan. Myöskin tietäen, että esimies tulee kysymään syytä pysähdykselle ja käytännössä mikään selitys ei tule kelpaamaan juurikin sissien takia, niin jotenkin veikkaan että ei niitä syötillä saa pysäytettyä. Kuskilla on käsky suorittaa tehtävä, niin silloin ei pysähdellä ihan mitä varten tahansa.

Jos haluat sen KA:n pysäytettyä, niin kaada puu tien yli tai muuten tuki tie. Saattaa olla, että ruumiin dumppaaminen tielle voisi toimia, mutta en laskisi sen varaan. Samalla kerro toki, että millä meinasit saada sen KA:n pois sieltä vihollisen selustasta? Sitä en epäile, ettetkö keksi keinon millä saat yhden KA:n sieltä, mutta mitä väliä sillä olisi? Keinot käy vähiin joka kerta mitä tuota konstia yrität.

Sisseillä on omat konstit vankien sieppaamiseen, joten he saattavat kertoa lisää.
 
Onhan niitä maastovärisiä otto-autoja aika paljon sitten kun on sotasaalista. Huolto-auton kaappaaminen on muuten yllättävän helppoa. Jos jättää tien varteen kiinnostavan näköisen syötin, niin auto pysähtyy.

Peli on aika pitkälle menetetty jos perustamispaikoilta joukot joutuvat lähtemään itärajalle varastamaan autoja, jotta raskas kalusto saataisiin liikkeelle
 
Mitä ihmettä? Sanoisin että aletaan olla aika sivussa itse keskustelun aiheesta, jos herra on lähdössä itse varastelemaan kuljetuskalustoa?

Tuntuuko sinustakin setämies, että tässä sekoaa, kun näitä lukee? Nyt olen virittynyt erittäin lepsakalla asenteella, söin valtaisan vuoren perunoita, hyvää uunimakkaraa ja huuhdoin komeuden tsekkiläisellä juotavalla leivällä alas. Erilaisten mielihyvähormonien hyöky aiheuttaa näköjään sen, että näihin suhtautuu sopivasti. Nälkäisenä en enää lähde edes lukemaan posteja.
 
Tuntuuko sinustakin setämies, että tässä sekoaa, kun näitä lukee? Nyt olen virittynyt erittäin lepsakalla asenteella, söin valtaisan vuoren perunoita, hyvää uunimakkaraa ja huuhdoin komeuden tsekkiläisellä juotavalla leivällä alas. Erilaisten mielihyvähormonien hyöky aiheuttaa näköjään sen, että näihin suhtautuu sopivasti. Nälkäisenä en enää lähde edes lukemaan posteja.

Jaa että kurjuutta ei tarvitse harjoitella kun se tulee itsestään?

Eikö mitä! Väsyneenä, nälkäisenä, märkänä ja viluissaan se virtuaalisotilaskin karvansa näyttää! Humalakirjoittelukin antaa osviittaa tst-kestä- ja kelpoisuudesta.
 
Tuntuuko sinustakin setämies, että tässä sekoaa, kun näitä lukee? Nyt olen virittynyt erittäin lepsakalla asenteella, söin valtaisan vuoren perunoita, hyvää uunimakkaraa ja huuhdoin komeuden tsekkiläisellä juotavalla leivällä alas. Erilaisten mielihyvähormonien hyöky aiheuttaa näköjään sen, että näihin suhtautuu sopivasti. Nälkäisenä en enää lähde edes lukemaan posteja.
Kävin just läheisellä laavulla tulistelemassa ja pääsin pannukahvitkin juomaan kirpsakassa, joskin tuulisessa kevät iltapäivässä. HUumoriarvojen pitäisi olla kohdillaan, mutta välillä vetää tietyllä tavalla sanattomaksi kun lukee palstalta tekstiä joka on kirjoitettu hampaat irvessä ja ilman pilkettä silmäkulmassa.
 
Back
Top