Pv:n säästölistojen julkistamista lykätään yli vaalien

skärdis

Respected Leader
Puolustusministeriö on perunut lupauksensa Puolustusvoimien säästöohjelman ja suljettavien varuskuntien julkaisemisesta tammikuussa.

Taustalla lienevät ns. yleiset syyt ja halu estää haitallinen keskustelu ennen presidentin vaaleja. Ilmeisestikin oli unohdettu vaalien tuleminen annettaessa lupausta tietojen julkaisemisesta tammikuussa tai sitten vaaliasetelma on kääntymässä erilaiseksi kuin tuolloin uumoiltiin.

"Puolustusvoimien uudistuksen esittely on siirtymässä helmikuulle.

Puolustusministeri Stefan Wallinin (r.) valtiosihteeri Marcus Rantala vahvistaa STT:lle, että asian valmistelu on kesken ja vaatii yhä töitä. Uudistus tuskin valmistuu esittelykuntoon vielä tässä kuussa, kuten alun perin oli tarkoitus. Rantalan mukaan uudistus esitellään todennäköisesti vasta helmikuun puolella.

Jos Puolustusvoimien suursaneerauksen esittely siirtyy helmikuulle, se ei ehdi sekoittaa ainakaan presidentinvaalikamppailun ensimmäistä kierrosta.

Puolustusvoimien uudistuksen odotetaan johtavan reservin merkittävään pienentämiseen ja useiden varuskuntien lakkautuksiin. Myös sotilashenkilökunnalle on luvassa irtisanomisia.

Hallitusneuvotteluissa asetettiin tavoitteeksi leikata Puolustusvoimien menoja 825 miljoonalla eurolla neljässä vuodessa.
"

http://www.kauppalehti.fi//5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201201111985
 
Aivan normaalia suomalaisen poliittisen- ja virkamieseliitin touhua.
Kaikki epäedullinen piilotetaan julkisuudelta tai vastuuta siirretään "seuraavalle hallitukselle"
Todellakin "haitallinen keskustelu" !
 
Taitaa olla tulossa historiallisen kova ratkaisu. Juustohöylä lienee vaihdettu lihamyllyyn!
 
Julkistaminen voisi aiheuttaa turvallisuuspoliittista keskustelua, jopa Natö-kysymyksen esiintulon....parempi on keskustella ehdokkaiden uintituloksista, kravatin väristä ja mahdollisista promiskuiteettiin vivahtavista harrastuksista tms. Ehdokkaille ja eliitille sopii vallan hyvin, ettei mistään oikeasta asiasta tarvi aloittaa keskustelua.
 
Tuohan olisi juurikin pitänyt julkistaa Tammikuussa niin olisivat äänestäjätkin saaneet päättää paremmin asiasta, kun asia olisi vielä muistissa.
Tietysti toisten mielestä tuo olisi haitallista ja toisten mielestä asiallista keskustelua.
Ne jotka kannattavat leikkauksia pitävät tuota haitallisena ja jotka eivät kannata niin heille tuosta olisi etua.
 
baikal kirjoitti:
Julkistaminen voisi aiheuttaa turvallisuuspoliittista keskustelua, jopa Natö-kysymyksen esiintulon....parempi on keskustella ehdokkaiden uintituloksista, kravatin väristä ja mahdollisista promiskuiteettiin vivahtavista harrastuksista tms. Ehdokkaille ja eliitille sopii vallan hyvin, ettei mistään oikeasta asiasta tarvi aloittaa keskustelua.

Juu eipä ole Suomessa ollut tapana keskustella maanpuolustusasioista ja Pv:lle se tuntuu sopivan kaikkein parhaiten. On helpompi puuhastella, kun kukaan ei pääse kyseenalaistamaan tehtyjä linjauksia tai vaatimaan niille kurantteja perusteluja. Eipä tippunut keväälläkään tietoja firman ajatuskuvioista uudistusten suhteen ennen eduskuntavaaleja. Ei tämä voi olla sattumaa. Kyllä meille sitten vuosien päästä selviää, mitä on jo tehty ja hävitetty.
 
Presidentin tehtävävähistä on jäljellä kuitenkin postia lähinnä turvallisuuspolitiikan alalta. Olisi kiinnostanut nähdä tahi kuulla keskustelu, joka olisi just kosketellut näitä presidentin tehtäviä. Nato-kanta on kullakin nyt niin jemmassa, ettei visummin taida olla edes valtionvarainministerin arkun avainkaan.

En tiedä tehtiinkö päätös tästä pv:n vai ehdokkaiden aloitteesta? Epäilen wahwasti, että ehdokkaat eivät halunneet koroittaa thråådille tällaista pikkujuttua kuin turvallisuuspolitiikka kontra Suomen asevoimien tulevaisuus kontra liittoutuminen jne. Vaikea aihe, eihän kansalaiset kuitenkaan mitään siitäkään ymmärrä. Parempi on lotista esim. pääkaupungin vuokrista ja maahanmuuton ongelmista, jotka johtuvat sitten lähinnä alkuasukkaiden hölmöydestä ja rassismista.

Ja nämäkin edm. asiat ovat sitä presidentin tehtäväpaletin kovinta ydintä.
 
Tvälups kirjoitti:
Taitaa olla tulossa historiallisen kova ratkaisu. Juustohöylä lienee vaihdettu lihamyllyyn!

Jep, motti on vedetty kiinni ja nyt vaan odotellaan vaalien ylitse, että nälkä ja kylmyys tekee tehtävänsä. Vaalien jälkeen hoidetaan homma loppuun.
 
Lienette huomanneet, että kuntauudistuksen esittely lykättiin vastaavalla tavalla helmikuulle. "Yllättäen."

Ikäviä nämä suorat kansanvaalit. Pitää hyssytellä muutoksia aina vähän väliä, ja vain vaalikausien ensimmäisen kolmanneksen kohdalla voi runtaista oikein kunnolla että ennättää karjalta unohtua.
 
koponen kirjoitti:
Lienette huomanneet, että kuntauudistuksen esittely lykättiin vastaavalla tavalla helmikuulle. "Yllättäen."

Ikäviä nämä suorat kansanvaalit. Pitää hyssytellä muutoksia aina vähän väliä, ja vain vaalikausien ensimmäisen kolmanneksen kohdalla voi runtaista oikein kunnolla että ennättää karjalta unohtua.

Ikävien asioiden julki lausumiselle jää tosiaan hyvin kapoiset ikkunat vaalien välillä. Homma alkaa muistuttaa satelliitin laukaisua. Olisikohan helpompaa pitää kaikki vaalit kerralla? Sen jälkeen voisi suhteellisen vapautuneesti rellestää kaksi, jopa kolmekin vuotta ennen kuin tulee aika lähteä taas mielistelemään äänestäjiä vaalikentille.

Pv:n uudistusten aiheuttama älämölö lienee hyvin vaatimatonta, jos sitä verrataan tulevaan kuntauudistukseen. Voi olla, että varuskuntia yms. maakunnan toimintoja päästäänkiin lakkauttamaan lähes vaivihkaa ja Wallin löytää näppärän suoja-aseman Virkkusen selän takaa.
 
koponen kirjoitti:
Ikäviä nämä suorat kansanvaalit. Pitää hyssytellä muutoksia aina vähän väliä, ja vain vaalikausien ensimmäisen kolmanneksen kohdalla voi runtaista oikein kunnolla että ennättää karjalta unohtua.

Toisaalta jokin kuntauudistus ei kyllä kuulu tasavallan presidentin toimivaltaan sitten niin mitenkään. Ehkä hyväkin, ettei presidentin vaaleissa käydä mitään varjoeduskuntavaaleja.

Puolustusvoimien rakenneuudistus on täysin eri asia, kun tasavallan presidentti sentään on ylipäällikkö, eikä sitä tehtävää kaiketi olla presidentiltä poistamassa.
 
Muodollisesti skärdis on täysin oikeassa, reaalipolitiikassa kuitenkin käydään seuraavia eduskuntavaaleja täyttä häkää.

Handen kommentti on minusta osuva. Jollakin tavalla pitäisi kehittää yhteiskuntajärjestelmää niin, että päätös- ja toimeenpanokykyinen aika maksimoituisi keskeisissä valtakeskittymissä.

PV:n säästöjen osalta ei voi kuin toivoa että lopputulemassa olisi pystytty lähtemään fundamenteista, ja kääntämään rauhan ajan armeijan räme valituiksi, teräviksi suorituskyvyiksi.
 
koponen kirjoitti:
Muodollisesti skärdis on täysin oikeassa, reaalipolitiikassa kuitenkin käydään seuraavia eduskuntavaaleja täyttä häkää.

Handen kommentti on minusta osuva. Jollakin tavalla pitäisi kehittää yhteiskuntajärjestelmää niin, että päätös- ja toimeenpanokykyinen aika maksimoituisi keskeisissä valtakeskittymissä.

PV:n säästöjen osalta ei voi kuin toivoa että lopputulemassa olisi pystytty lähtemään fundamenteista, ja kääntämään rauhan ajan armeijan räme valituiksi, teräviksi suorituskyvyiksi.


Olipas muotoilu. Ja mitäpä arvelet? "toivoa", tässä kohtaa, kertoo paljon. Olen edelleen vakuuttunut, että nyt juuri tässä kohtaa puolustusvoimien asioita olisi pitänyt avata ja tarjota keskusteltaviksi. Edelleen homma menee kuvaannollisesti selkä yleisöön päin muminaa liitutaululle......ei hyvä. Hlökoht. odotin, että tämän rakennemuutoksen yhteydessä olisi avattu hyvinkin avoimesti keskustelua ja asioita. "toivoa" saa, odottaa ei paljon kannata.

Olin kerran tilaisuudessa, jossa esitelmöi englantilainen professori. Hän oli tutkinut kansoja ja niiden eroja jne.jne. Suomalaisista hän sanoi: "suomalaiset ovat hyvin selvästi kansa, joka haluaa, että sille annetaan tosiasioita, joiden pohjalta he tekevät päätöksiä ja luovat käsityksensä. Falskiuden ja vilpin suomalaiset erottavat monia muita kansoja tarkemmin. Ja asennoituvat hyvin passiivisesti tilanteisiin ja asioihin, joissa huomataan tai selvästi epäillään fuskua". Muistelen, että tämä kohta Herran puheessa oli ainoa yksityiskohta, jota hän korosti erona suomalaisten ja yleisesti eurooppalaisten välillä.

Väitän, että tuo oppinut harmaaparta tiesi mitä puhui. En muista todellakaan mitä muuta eroa eurooppalaisiin hän olisi korostanut näin vahvasti.

No. Sitten kysytään: "miksi ruotsalaiset ja norjalaiset vapaaehtoisjoukot vetävät väkeä kymmenin tuhansin" ja Suomessa on kiven alla saada 30 komppaniaa. Vastaukseksi tarjotaan: suomalaiset ressut ovat nössöjä, laiskoja, mukavuudenhaluisia, töhöjä, pinnareita, vittumaisia, passiivisia jne.jne. Hevonpaskaa, sanon minä. Ollaanhan me sitäkin, mutta väitän, että syytä on sysissä jos sepissäkin. Minä ainakin sain kysta kyllin jo aikoja sitten "selkä yleisöön päin puhumisesta". Ja edelleen väitän, näin on käynyt monelle muullekin. Aikuisille ja täysjärkisen kirjoissa oleville ihmisille pitää olla avoin ja selvittää tosiasiat, faktat, reality. Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa.
 
baikal kirjoitti:
Olen edelleen vakuuttunut, että nyt juuri tässä kohtaa puolustusvoimien asioita olisi pitänyt avata ja tarjota keskusteltaviksi. Edelleen homma menee kuvaannollisesti selkä yleisöön päin muminaa liitutaululle......ei hyvä. Hlökoht. odotin, että tämän rakennemuutoksen yhteydessä olisi avattu hyvinkin avoimesti keskustelua ja asioita. "toivoa" saa, odottaa ei paljon kannata.

Melko ihmeellisiä asioita pitää tapahtua ennen kuin meillä aletaan käydä faktoihin pohjaavaa keskustelua maanpuolustuksesta. Sillä tiellä on yksi ylitsepääsemätön este, eli ns. "maanpuolustuksen etu". Keskustelu on yleensäkin hankalaa, kun pitäisi pystyä perustelemaan tehtyjä linjauksia ja vielä niin, että hanke saisi laajemminkin kannatusta. Pienessä piirissä on PALJON helpompi puuhastella.
 
baikal kirjoitti:
Olin kerran tilaisuudessa, jossa esitelmöi englantilainen professori. Hän oli tutkinut kansoja ja niiden eroja jne.jne. Suomalaisista hän sanoi: "suomalaiset ovat hyvin selvästi kansa, joka haluaa, että sille annetaan tosiasioita, joiden pohjalta he tekevät päätöksiä ja luovat käsityksensä. Falskiuden ja vilpin suomalaiset erottavat monia muita kansoja tarkemmin. Ja asennoituvat hyvin passiivisesti tilanteisiin ja asioihin, joissa huomataan tai selvästi epäillään fuskua". Muistelen, että tämä kohta Herran puheessa oli ainoa yksityiskohta, jota hän korosti erona suomalaisten ja yleisesti eurooppalaisten välillä.

No. Sitten kysytään: "miksi ruotsalaiset ja norjalaiset vapaaehtoisjoukot vetävät väkeä kymmenin tuhansin" ja Suomessa on kiven alla saada 30 komppaniaa. Vastaukseksi tarjotaan: suomalaiset ressut ovat nössöjä, laiskoja, mukavuudenhaluisia, töhöjä, pinnareita, vittumaisia, passiivisia jne.jne. Hevonpaskaa, sanon minä. Ollaanhan me sitäkin, mutta väitän, että syytä on sysissä jos sepissäkin. Minä ainakin sain kysta kyllin jo aikoja sitten "selkä yleisöön päin puhumisesta". Ja edelleen väitän, näin on käynyt monelle muullekin. Aikuisille ja täysjärkisen kirjoissa oleville ihmisille pitää olla avoin ja selvittää tosiasiat, faktat, reality. Metsä vastaa niinkuin sinne huutaa.[/size]

Onhan se erikoista, että näin maailmanmenoa aktiivisesti seuraavana suomalaisena olen paremmin perillä naapureiden puolustuspolitiikasta. Viro ja Norja luottavat suoraan NATO:on. Ruotsi on luopunut yleisestä asevelvollisuudesta ja puolustusvoimien ydintehtäviin kuuluu kv.operaatiot ja kotimaassa ilma- ja merivoimiin panostaminen. Edelleen kodinturvajoukot ovat selvää kauraa kuten sekin, että kriisitilanteessa turvaudutaan läntisten liittolaisten apuun.

Entäs Suomi? Yleinen ja yhtäläinen asevelvollisuus, pärjäämme omillamme, reserviläisyyttä kestää 60. ikävuoteen asti, kaikkia miehiä tarvitaan, varuskuntaverkosto on korvaamaton, kertausharjoitusrotaatio kiertää tasaisesti, NATO on sielunvihollisen maanpäällinen ilmentymä (vaikka taistelemmikin vierailla mailla sen joukossa), jne jne.

Melkoista tuubaa tuollainen, johon ei vähänkään kriittisesti maailmanmenoa seuraava voi sinisilmäisesti uskoa.

Reservin määrä pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä, alueellisesta puolustuksesta ollaan kaikessa hiljaisuudessa luovuttu, asevelvollisuus on salaisesti muuttunut valikoivaksi jne jne.

Onko tässä valtakunnassa sanallakaan keskusteltu esimerkiksi reservin radikaalista pienentämisestä? Ei ole, ei. Kaikki tällaiset asiat tulevat annettuina ja eduskunnalla ei ole yhtään sen enempää sanavaltaa asiassa. Oppositiosta ei voi vaikuttaa ja hallituspuolueissa jyllää ryhmäkuri.

En toki voi todistaa, että tällaiset asiat vaikuttaisivat maanpuolustustahtoon, mutta pakkohan sen on jossakin näkyä. Enkä tarkoita sitä pömpöösimäistä maanpuolustustahtoa, jossa kysytään pitäisikö maatamme puolustaa.
 
skärdis kirjoitti:
Yleinen ja yhtäläinen asevelvollisuus, pärjäämme omillamme, reserviläisyyttä kestää 60. ikävuoteen asti, kaikkia miehiä tarvitaan, varuskuntaverkosto on korvaamaton, kertausharjoitusrotaatio kiertää tasaisesti,

Puolustuvoimat on vahvempi kuin koskaan historiamme aikana...
Sotiemme veteraanit...
Pienenevät ikäluokat...
Kallistuva materiaali

Kohottakaamme kolminkertainen...


Siinäpä se oli Lippujuhlan päivän paraatipuhe kertaa n.
 
Jäitä hattuun. Puolustusvoimien säästöilä tukisn olisi mitään vaikutusta vaalien lopputulokseen ja vaikka olisi niin eipä presidentti paljoa asialle voi.
 
RDF kirjoitti:
Jäitä hattuun. Puolustusvoimien säästöilä tukisn olisi mitään vaikutusta vaalien lopputulokseen ja vaikka olisi niin eipä presidentti paljoa asialle voi.

Eihän se vaalien lopputulos ole tässä yhteydessä se merkittävä asia vaan se mahdollinen keskustelu maanpuolustuksen linjauksista, jota kerrankin voitaisiin käydä korkeimmalla tasolla mediassa. Erityisen kannatettavaa se olisi siksi, että kerrankin olisi pöydällä konkreettisia ehdotuksia iankaikkisen p-jauhannan sijaan....
 
Nimenomaan, keskustelua tässä kaivataan, eikä luulotella uuden presidentin hoitavan kaiken kotiin. Ei tässä sentään uutta Kekkosta olla valitsemassa.
 
Johan massiiviset säästöt on kaikkien tiedossa. Jos joku ehdokas kokee asin omakseen niin voisi nostaa sen esiin. Media sitä tuskin tekee.
 
Back
Top