PV:n valopistoolin kaliiperi?

samip

Kapteeni
Eli olisi tarvetta PV:n valopistoolin patruunan mitoille (pituus ja halkaisija) mieluiten milleinä.
 
Hylsyn pituus 78mm, kannan halkaisija 30mm, muuten ulkohalkaisija 26mm. Mitat ulkolaisesta hylsystä, jonka olen ampunut vpist43:lla. Vanhoissa kotimaisissa lisäpituutta patruunalle tuli kolmisen milliä hylsyn suun tukkivasta muovikannesta, en muista onko näissä ulkolaisissa samanlaista ulkonevaa tulppaa.

Teetkö taskun niille?
 
Hylsyn pituus 78mm, kannan halkaisija 30mm, muuten ulkohalkaisija 26mm. Mitat ulkolaisesta hylsystä, jonka olen ampunut vpist43:lla. Vanhoissa kotimaisissa lisäpituutta patruunalle tuli kolmisen milliä hylsyn suun tukkivasta muovikannesta, en muista onko näissä ulkolaisissa samanlaista ulkonevaa tulppaa.

Teetkö taskun niille?
En taida ruveta tekemään/teettämään taskua. Mutta joku tasku niille pitäisi hommata....
 
@samip 12 kaliiperinen haulikon patruuna on jonkun verran ohuempi kuin valopistoolin patruuna, mutta molemmat varmasti menevät elastiseen lenkkiin. Taskusta riippuu mahtuvatko vierekkäin vai pitääkö osa lenkeistä jättää tyhjiksi. Pituus ei ole ongelma, sillä yleisin palveluskäytössä olevien 12 kaliiperisten haulikloiden hylsynpituus on 76 mm.
 
Hylsyn pituus 78mm, kannan halkaisija 30mm, muuten ulkohalkaisija 26mm. Mitat ulkolaisesta hylsystä, jonka olen ampunut vpist43:lla. Vanhoissa kotimaisissa lisäpituutta patruunalle tuli kolmisen milliä hylsyn suun tukkivasta muovikannesta, en muista onko näissä ulkolaisissa samanlaista ulkonevaa tulppaa.

Kiitos mitoista! Haulikkokaliiperi (gauge) kertoo, montako pyöreää täyteistä syntyy yhdestä naulasta lyijyä.

"Puolustusvoimien ainoa kaliiperin 4 ase on valopistooli", kertoi P.T. Kekkonen aikoinaan.

Kuula siis suurenee, kun naulakaliiperiluku pienenee, eli 4 gauge on järeimmästä päästä. Sitä ohuemmista tunnetuimmat ovat 8, 12 ja 16.
 
Back
Top