QAnon

Passi

Ylipäällikkö
Tässäkään jutussa, ei ole muuta ihmeteltävää, kuin sen ympärille syntyvä joukkopsykoosi.
Siinä sitä onkin taas seurattavaa , kun analyyshia rupeaa pukkaamaan. Muutama propellipää saa koko älymystön liikkeelle.

ag1yk.jpg

baikal

Supreme Leader
Onko tuo Johanneksen viesti ymmärrettävä niin, että Silakkaliikkeen kannattajissa on uskossaan horjuvia ja ovat hairahtuneet oikealta polulta? Tuskin Johannes natseista huolta kantaa noin parahdellen. :)

-älkää katsoko sitä materiaalia- tai silmänne palavat helvetin tulessa?

Uskon kyllä sen, että moniammatillinen ruohonjuuritason asiantuntijaverkosto ryhtyy toimeen.

Mikä on niin vaarallista, että -kannattajia kehotetaan olemaan katsomatta-.....onko somen yli tapahtuva aivopesu saavuttanut jo taianomaiset mittasuhteet? Pekingin ja Kremlin taikamestarit ovat kyllä ihmeellisiä....vai onko kyseessä trumpilainen aivopesu?

Jännästi nämä aatteelliset liikkeet lähenevät koko ajan uskontoja tai pakontoja, liikkeiden etujoukot alkavat jakaa kehotuksia toimimaan -oikein-.

StmSvejk

Ylipäällikkö
QAnon on mukava salaliittoteorioiden noutopöytä josta voi itse kukin poimia itselleen sopivat elementit. En usko että muuten punaniska-Trump-Putin miehet ja joogasalien voimautujanaiset löisivät kättä. Tämä on ehkä jotain uutta. Koronakriisi ahdistaa, pistää mielenterveyden koville ja toisaalta itse kunkin hallinnon viestintä- ja toimintatöppäykset (Suomen kaikki virheet ovat pikemmin kauneusvirheitä) vähentävät luottamusta kaikkivoipaan yhteiskuntaan.

Joka tapauksessa, tästä voi olla jo huolissaan. 1910-luvulla vaikutti, että sosialismi on integroitumassa yhteiskuntaan sosialidemokraattisten puolueiden kautta ja sosialistiset äärihörhöt (kommunistit) jäisivät historian lehdille harhaoppisina. 1920-luvun alussa kansallissosialismi oli puolestaan yksi hassu pikkupuolue muiden joukossa.

QAnonhan on perinteinen millenialistinen (sana ei liity vuosituhannen vaihteisiin) kultti vaikkapa kommunismin tapaan. Elämme lopun aikoja, pian tulee puhdistava tapahtuma (kommunisteilla vallankumous), jonka jälkeen valistunut diktatuuri (kommunisteilla työväen tiedostava etujoukko) johdattaa meidät kaikki maanpäälliseen paratiisiin.

Aivan samoin kuin kommunisteilla ja natseilla antaa QAnon mahdollisuuden itse kullekin liittyä eliittikaaderiin joka on osa vallankumousta ja näin antaa merkitystä elämälle. Liitetään tähän vielä perinteistä vallankumousromantiikkaa.

Itse olen pohtinut, voisiko Steve Bannon olla yhtenä taustavoimana? Bannonhan julistautui olevansa leninisti (ei siis kommunisti, mutta haluaa tuhota valtion ja uskoo tiedostavan etujoukon valistuneeseen diktatuuriin).

QAnon hörhöillä ei toki ole samaa kapasiteettia kuin natseilla ja kommunisteilla, pitäisin suurimpana uhkana heikentynyttä luottamusta tieteeseen ja demokratiaan sekä mahdollisia terroritekoja.

Entä jos jossain QAnonilaiset pääsisivät valtaan? ISIS:n kalifaatista voi katsoa mallia...

Viimeksi muokattu:

Passi

Ylipäällikkö
QAnon on mukava salaliittoteorioiden noutopöytä josta voi itse kukin poimia itselleen sopivat elementit. En usko että muuten punaniska-Trump-Putin miehet ja joogasalien voimautujanaiset löisivät kättä. Tämä on ehkä jotain uutta

Ei tässä ole mitään uutta. Tämä ei mittasuhteiltaan eroa mitenkään siitä että esim rantaruottalaiset juo hopeavettä, tai että Maria Nordin uskoo menninkäisiin.

Tässä asiassa uutisen tekee se että se saadaan yhdistettyä kätevästi Trumpiin,populisteihin tai mihinkä vain älymystön ylenkatsomaan.

CNN rummuttaa ja Suomen metiat syö kämmeneltä.
Trollit vielä palstoilla lyö vettä myllyyn ja nauraa partaansa.

baikal

Supreme Leader
Ei tässä ole mitään uutta. Tämä ei mittasuhteiltaan eroa mitenkään siitä että esim rantaruottalaiset juo hopeavettä, tai että Maria Nordin uskoo menninkäisiin.

No tätähän minäkin vähän ajattelen. Asia saadaan kuulostamaan ja näyttämään aika karseelta, kun kaikki eri hulluuden osa-alueet yhdistellään nelikirjaimiseen otsikkoon.:)

Suomalaiskansallisen listan parasta on: Pääministeri Marinin arvostelu. Eli arvostelijan mielenterveys on kyseenalainen, jos hän osallistuu joukkoharhaiseen toimintaan.

Eipä taas tiedä itkeäkö vai nauraa.