Rajalle uusia Super Puma helikoptereita

Merten sheriffi

Supreme Leader
BAN
Rajavartiolaitos käynnisti tarjouskilpailun AB/B412 helikopterien uusimiseksi 12.1.2012. Uuden helikopterin pääasialliset tehtävät ovat meripelastus, rajaturvallisuustehtävät, muut pelastus- ja sairaankuljetustehtävät sekä muiden viranomaisten tukeminen.

Tarjouksen jättivät määräaikaan 26.4.2012 mennessä AgustaWestland, Eurocopter ja Bell Helicopter Textron. Rajavartiolaitos on arvioinut tarjoukset ja tehnyt 15.11.2012 hankintapäätöksen, jonka mukaisesti Rajavartiolaitos hankkii Eurocopterilta kaksi AS332L1e helikopteria sijoitettavaksi Helsingin vartiolentueeseen Malmin lentoasemalle. Helikopteri on samaa tyyppiä, jota Rajavartiolaitos käyttää nykyisin Turun vartiolentueessa. Uuden helikopterin avioniikka- ja suunnistuslaitteet, autopilotti, mittaristot sekä radiot ovat uusimpien standardien mukaisia.

Helsingin vartiolentueen suorituskyky paranee oleellisesti, koska helikopteriin tulee mm. jäänpoistojärjestelmä, mikä mahdollistaa toiminnan kaikissa sääoloissa, täydellinen meripelastusvarustus, uuden sukupolven suorituskykyinen lämpökamera, pimeänäkölaitteet sekä kattava ensihoitovarustus. Uudenaikainen ohjaajaa tukeva autopilottijärjestelmä mahdollistaa vaativien lentotehtävien suorituskyvyn paranemisen erittäin huonoissa sääoloissa. Uudet laitteet ja suorituskyky parantavat erityisesti meripelastuskykyä Suomenlahden alueella.

Helikopterit toimitetaan vuoden 2015 loppuun mennessä. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on enintään 62 miljoonaa euroa eduskunnan myöntämän tilausvaltuuden mukaisesti. Hanketta rahoitetaan osin Euroopan Unionin ulkorajarahastosta (External Borders Fund, EBF). Sopimusneuvottelut valmistajan kanssa kestävät noin kuukauden, jonka jälkeen tiedotetaan hankkeen tarkemmat yksityiskohdat.


AS332L1e helikopterin perustiedot:

Lentoonlähtöpaino 8 600kg
Matkustajamäärä 16–20
Toiminta-aika 4 tuntia
Matkalentonopeus 130 solmua
Pelastuskyky 10 henkilöä / 200km matkan päästä / huonoissa sääoloissa
Miehistö 2 ohjaajaa, lentomekaanikko ja 2 pintapelastajaa
Meripelastusvarusteet (pelastusvinssi, vinssausvarusteet, hätäkellukkeet, pelastuslautta)
Laaja ensihoitovarustus (mm. paarit, pulssioksiometri, sydämentahdistin, happi ja intubointi, monipuolinen lääkitys)
Pimeänäkölaitteet
Lämpökamera
Etsintävalonheittimet
Etsintä- ja säätutka
Kyky lentää kaikissa sääoloissa, ml. jäätävät sääolot

http://www.raja.fi/tietoa/tiedotteet/1/0/rajavartiolaitoksen_ab412_helikopterien_seuraajan_hankinta
 
Mikäli helsingin 412:t korvataan noilla,niin mites käy rovaniemen koptereiden?
 
Eiköhän ne lahjoiteta Baltian maille. Sinne ne on menneet aiemmatkin kalustot.
 
Turun vartiolentolaivueen teknisen huollon kohtalo on sinetöity.
Työpaikat valuvat Helsinkiin. Tämä on sitä alueellistamispolitiikkaa.
Saatte nähdä.
 
crane kirjoitti:
Mikäli helsingin 412:t korvataan noilla,niin mites käy rovaniemen koptereiden?

412:t on muistaakseni hankittu pidemmän ajan (15 vuoden?) kuluessa, joten Rollon kopterit saattavat olla vielä jonkin aikaa rivissä? Riittäisikö Koala jatkossa hoitamaan noiden hommat pohjoisessa?
 
Tvälups kirjoitti:
Eiköhän ne lahjoiteta Baltian maille. Sinne ne on menneet aiemmatkin kalustot.
Ainakin Viro lentää modernilla kalustolla. Tuskin ottaisivat edes vastaan.
 
Latvia / Liettua ? Jostain kuulin, että Merikarhu lahjoitettaisiin puolalaisille jahka se uusin alus valmistuu.
 
Hande kirjoitti:
crane kirjoitti:
Mikäli helsingin 412:t korvataan noilla,niin mites käy rovaniemen koptereiden?

412:t on muistaakseni hankittu pidemmän ajan (15 vuoden?) kuluessa, joten Rollon kopterit saattavat olla vielä jonkin aikaa rivissä? Riittäisikö Koala jatkossa hoitamaan noiden hommat pohjoisessa?

Mie muistelen,et koalat hankittiin nimenomaan korvaamaan 206:t ja 412:sten tilalle hankittais uus konetyyppi kans.
Voin muistaa kyllä väärinki.
 
crane kirjoitti:
Mie muistelen,et koalat hankittiin nimenomaan korvaamaan 206:t ja 412:sten tilalle hankittais uus konetyyppi kans.
Voin muistaa kyllä väärinki.

Kyllä kyllä, nämä Pumathan tulivat nimenomaan korvaamaan Malmilta lentävää 412-kalustoa. Mutta onko Helsingistä ja Rovaniemeltä lentävillä koneilla yhtenevät suorituskykyvaateet? Varaudutaanko pohjoisessa missä laajuudessa meripelastukseen ja millaisia rajoituksia kevyen kaluston käytössä noin yleensä on?

Koalahan on huomattavasti räyhäkkäämpi peli kuin 206 ja on jo osittain korvannut 412:n joissain tehtävissä. Hommat kannattaa kuitenkin aina hoitaa kevyimmällä mahdollisella kalustolla.
 
Hande kirjoitti:
crane kirjoitti:
Mie muistelen,et koalat hankittiin nimenomaan korvaamaan 206:t ja 412:sten tilalle hankittais uus konetyyppi kans.
Voin muistaa kyllä väärinki.

Kyllä kyllä, nämä Pumathan tulivat nimenomaan korvaamaan Malmilta lentävää 412-kalustoa. Mutta onko Helsingistä ja Rovaniemeltä lentävillä koneilla yhtenevät suorituskykyvaateet? Varaudutaanko pohjoisessa missä laajuudessa meripelastukseen ja millaisia rajoituksia kevyen kaluston käytössä noin yleensä on?

Koalahan on huomattavasti räyhäkkäämpi peli kuin 206 ja on jo osittain korvannut 412:n joissain tehtävissä. Hommat kannattaa kuitenkin aina hoitaa kevyimmällä mahdollisella kalustolla.
Lentäähän Rovaniemen kalustokin meren yllä perämerellä ja ainakin 412:ssa on ollu suksissa täyttyvät ilmaponttoonit hätätilanteen varalta.
Muttei sen tulevan koneen tarvi olla noin iso,kuin super puma on. Saas nähdä hoidetaanko toiminta jatkossa vain yhdellä konetyypillä täälläpäin.
 
Koalat korvasivat Jetikat mutta eivät voi korvata 412:a koska niissä ei ole kuin 1 moottori. Lentäminen merenpäällä ei onnistu kuin olikos se nyt 10-15 min. ulos rannikosta. Koaloissa tusin löytyy jäänpoistoa ja nostokyky/kantokyky on liian pieni meripelastukseen koska miehistöäkin vaaditaan vinssauksessa/pelastuksessa 4 kpl min. (2 pilottia, loadmaster/mekaanikko ja pinturi).

Kaivakoon joku koneiden factumit esille jos haluaa vielä tarkentaa, mä en nyt jaksa penkoa.
 
Einomies1 kirjoitti:
Koalat korvasivat Jetikat mutta eivät voi korvata 412:a koska niissä ei ole kuin 1 moottori. Lentäminen merenpäällä ei onnistu kuin olikos se nyt 10-15 min. ulos rannikosta. Koaloissa tusin löytyy jäänpoistoa ja nostokyky/kantokyky on liian pieni meripelastukseen koska miehistöäkin vaaditaan vinssauksessa/pelastuksessa 4 kpl min. (2 pilottia, loadmaster/mekaanikko ja pinturi).

Kaivakoon joku koneiden factumit esille jos haluaa vielä tarkentaa, mä en nyt jaksa penkoa.

Eli pelkällä Koalalla toimittaessa pitäisi meripelastus pohjoisessa pyyhkiä tehtäväluettelosta. Siihen kun viimeinenkin 412 poistuu on toisaalta vielä reilusti aikaa, mikäli nuo lennetään loppuun, eikä aleta typistää tyyppikirjoa etuajassa.
 
yle uutiset Kotimaa 23.12.2012 klo 18:52
Rajavartiolaitos myi helikoptereita Latviaan

Suomen rajavartiolaitos on myynyt vanhoja helikoptereitaan Latviaan. Rajavartiolaitos toivoo myynnin edistävän Euroopan unionin ulkorajan lentovalvontaa.

Rajavartiolaitos on myynyt kaksi käytöstä poistettua AgustaBell 206 –helikopteria Latvian rajavartiolaitokselle. Helikopterit siirtolennettiin Latviaan ja luovutettiin Latvian Rajavartiolaitokselle Ludzassa lentoyksikön tukikohdassa 22.12.2012.

Suomen rajavartiolaitos on myynyt kaksi käytöstä poistettua helikopteria Latvian rajavartiolaitokselle. Rajavartiolaitos on käyttänyt AB206-tyypin koptereita lähinnä itärajan valvontaa, lentokoulutukseen, sairaankuljetuksiin ja pelastuspalvelutehtäviin.

Rajavartiolaitos on käyttänyt AB206-koptereita vuodesta 1969. Rajavartiolaitos hankki uusia helikoptereita vuonna 2011.

Rajavartiolaitos myi helikopterit Latviaan noin miljoonalla eurolla. Myynti on jatkoa Suomen ja Latvian rajavartiolaitosten yhteistyölle, sillä vuonna 2002 Suomi lahjoitti yhden AB206-helikopterin Latviaan.
 
Tvälups kirjoitti:
yle uutiset Kotimaa 23.12.2012 klo 18:52
Rajavartiolaitos myi helikoptereita Latviaan

Suomen rajavartiolaitos on myynyt vanhoja helikoptereitaan Latviaan. Rajavartiolaitos toivoo myynnin edistävän Euroopan unionin ulkorajan lentovalvontaa.

Rajavartiolaitos on myynyt kaksi käytöstä poistettua AgustaBell 206 –helikopteria Latvian rajavartiolaitokselle. Helikopterit siirtolennettiin Latviaan ja luovutettiin Latvian Rajavartiolaitokselle Ludzassa lentoyksikön tukikohdassa 22.12.2012.

Suomen rajavartiolaitos on myynyt kaksi käytöstä poistettua helikopteria Latvian rajavartiolaitokselle. Rajavartiolaitos on käyttänyt AB206-tyypin koptereita lähinnä itärajan valvontaa, lentokoulutukseen, sairaankuljetuksiin ja pelastuspalvelutehtäviin.

Rajavartiolaitos on käyttänyt AB206-koptereita vuodesta 1969. Rajavartiolaitos hankki uusia helikoptereita vuonna 2011.

Rajavartiolaitos myi helikopterit Latviaan noin miljoonalla eurolla. Myynti on jatkoa Suomen ja Latvian rajavartiolaitosten yhteistyölle, sillä vuonna 2002 Suomi lahjoitti yhden AB206-helikopterin Latviaan.

Olisko ollut sijaa jonkinlaiselle kokonaissuunnittelulle, ministeriöt ylittävälle aivoriihelle jo aikaa sitten...ja hankkia samaa kalustoa niin pv:lle kuin rvl:lle...yhdistää huolto- yms. asiat yhteen pakettiin?
 
baikal kirjoitti:
Olisko ollut sijaa jonkinlaiselle kokonaissuunnittelulle, ministeriöt ylittävälle aivoriihelle jo aikaa sitten...ja hankkia samaa kalustoa niin pv:lle kuin rvl:lle...yhdistää huolto- yms. asiat yhteen pakettiin?

Rajalla tehdään ihan liian fiksuja ratkaisuja, jotta Pv voisi lähteä rinkiin mukaan? :a-grin:

Muutama Super Puma (vai Cougar?), max.10kpl, olisi ollut riittävä kopterikalusto maavoimille. Koneet olisi tällöin myös saatu lopullisina versioina suoraan käyttöön ja tämä olisi tapahtunut jo vuosia sitten.
 
Back
Top