Tvälups
Ylipäällikkö
yle 18.3.2013 klo 5:45
Rajavartijat muuttuneet passintarkastajiksi – rajanylitykset huimassa kasvussa
Rajanvartijan työ itärajalla on jatkuvan muutoksen kourissa. Nykyisin työstä on rajavalvontaa vain viidennes työmäärästä, kun vielä 10 vuotta sitten sen osuus oli lähes puolet. Samalla on lisätty koulutusta muun muassa rikosten torjuntaan.
Mistä on kyse?
Rajavartijan työn painotus on siirtynyt rajavalvonnasta rajatarkastuksiin
Työn kuvan muutokseen ovat vaikuttaneet kasvavat matkustajamäärät ja EU:n jäsenyys
Rajavartiolaitoksella oli 2012 lopussa kaikkiaan 2784 työntekijää, joista rajavartioita 1658
Vuonna 2012 oli rajanylittäjiä itärajalla lähes 12 miljoonaa, laittomia rajanylityksiä 15
Rajavartijan työnkuva elää jatkuvassa muutoksessa. Kymmenen vuotta sitten rajanvartija teki valvontaa huomattavasti enemmän kuin nykyisin. Vuotuisesta työajasta enää viidennes on rajavalvontaa.
Kaakkois-Suomen rajavartiostossa työskentelevä vanhempi rajavartija ja Rajaturvallisuusunioinin luottamusmies Jouni Kurttila pitää nykyisiäkin muutoksia merkittävinä, mutta suurin muutos työkuvaan tuli jo parikymmentä vuotta sitten:
- Passintarkastus, eli virallisemmin sanottuna, rajatarkastukset, siirtyivät 90-luvun alussa Poliisilta Rajavartiolaitokselle. Tämä on ollut yksi suurimmista muutoksista, joka on vaikuttanut rajavartijan työhön.
- Myöhemmin isommille rajanylityspaikoille tuli tarve eriyttää henkilöstöä, joka työskentelee pääsääntöisesti rajatarkastusten parissa, sanoo Kurttila.
Passintarkastus, eli virallisemmin sanottuna, rajatarkastukset, siirtyivät 90-luvun alussa Poliisilta Rajavartiolaitokselle
- Jouni Kurttila
Rajavartijat tekevät rajavartioasemilla rajavartijan tehtäviä, eli perinteistä rajavalvontaa ja rajatarkastusasemilla rajatarkastajina rajatarkastustehtäviä.
Rajatarkastustehtäviin tuli muutoksia jälleen vuonna 2001, jolloin mukaan tuli Euroopan unionin kautta Schengen lainsäädäntö.
Vuodesta 2005 lähtien tehtävät laajentuivat entisestään, koska Rajavartiolaitos alkoi itse tutkia muun muassa ne rikokset, jotka ovat tulleet esille rajatarkastuksissa.
Rajanylitykset jatkuvassa kasvussa
Rajavartijan työnkuvan muutokseen on vaikuttanut ennen kaikkea alati kasvavat matkustajamäärät kansainvälisillä rajanylityspaikoilla.
Itärajan rajanylittäjien määrä on lähes kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2012 itärajan ylitti lähes 12 miljoonaa ihmistä.
Kansainvälisten rajanylityspaikkojen matkustajavirrat kasvavat kohisten. Suuret massat liikkuvat Kaakkois-Suomen rajanylityspaikkojen kautta. Esimerkiksi Nuijamaalla ylittäjien määrä on yli kaksinkertaistunut.
Myös raideliikenne näyttää pysyvän kasvuvauhdissa, sillä Vainikkalassa kiskoja pitkin rajan ylittäjien määrä on lähes kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa.
Tohmajärven Niiralassa itäraja ylitettiin viime vuonna yli 1,5 miljoonaa kertaa. Pohjois-Karjalan rajavartiosto arvioi, että 2 miljoonan ylittäjän rajapyykki rikkoutuu kahden vuoden kuluessa.
Matkustajavirrat tuovat mukanaan haasteita. Rajavartilaitos tarvitsee lisää henkilökuntaa, kaistoja ja rajatarkastuskäytäntöjä on muutettava.
Lisääntyvät matkustajamäärät tuoneet koulutuspaineita
Jos entisaikaan rajavartijat opiskelivat pääasiassa rajan vartiointiin liittyviä asioita, niin nykyisin koulutuksen tarve uusille työntekijöille on hyvin laaja:
- Lainsäädäntöä, kielikoulutusta (mm. venäjä, ruotsi, englanti), rajatarkastuskoulutusta, rikostorjuntakoulutusta jne. on lisätty merkittävästä viimeisen 10 vuoden aikana, Kurttila sanoo.
- Rajavartijan koulutukseen on Suomessa myös sisällytetty vuodesta 2005 lähtien Euroopan Unionin rajavartiomiehille tarkoitettu yhteinen eurooppalainen opintosuunnitelma, kertoo vanhempi rajavartija Jouni Kurttila.
Jos ajatellaan työn monipuolisuutta, rajatarkastus on mielenkiintoisempaa kuin vartiointi
- Jouni Kurttila
Lisäkoulutusta annetaan kurssimuotoisesti Raja- ja Merivartiokoululla. Myös työpaikkakoulutus on lisääntynyt voimakkaasti.
Hiihto- ja moottorikelkkailuajat ovat rajanvartijoilla vähentyneet ja sisätyöt ovat lisääntyneet. Kurttilan mukaan työn mielykkyys on säilynyt.
- Kun katsoo ikkunasta ulos, hanget hohtavat valkoisina ja aurinko paistaa. Olisihan se mukava valvoa rajoja hiihtämällä. Jos ajatellaan työn monipuolisuutta, rajatarkastus on mielenkiintoisempaa kuin vartiointi, arvioi Kurttila.
Rajavartijat muuttuneet passintarkastajiksi – rajanylitykset huimassa kasvussa
Rajanvartijan työ itärajalla on jatkuvan muutoksen kourissa. Nykyisin työstä on rajavalvontaa vain viidennes työmäärästä, kun vielä 10 vuotta sitten sen osuus oli lähes puolet. Samalla on lisätty koulutusta muun muassa rikosten torjuntaan.
Mistä on kyse?
Rajavartijan työn painotus on siirtynyt rajavalvonnasta rajatarkastuksiin
Työn kuvan muutokseen ovat vaikuttaneet kasvavat matkustajamäärät ja EU:n jäsenyys
Rajavartiolaitoksella oli 2012 lopussa kaikkiaan 2784 työntekijää, joista rajavartioita 1658
Vuonna 2012 oli rajanylittäjiä itärajalla lähes 12 miljoonaa, laittomia rajanylityksiä 15
Rajavartijan työnkuva elää jatkuvassa muutoksessa. Kymmenen vuotta sitten rajanvartija teki valvontaa huomattavasti enemmän kuin nykyisin. Vuotuisesta työajasta enää viidennes on rajavalvontaa.
Kaakkois-Suomen rajavartiostossa työskentelevä vanhempi rajavartija ja Rajaturvallisuusunioinin luottamusmies Jouni Kurttila pitää nykyisiäkin muutoksia merkittävinä, mutta suurin muutos työkuvaan tuli jo parikymmentä vuotta sitten:
- Passintarkastus, eli virallisemmin sanottuna, rajatarkastukset, siirtyivät 90-luvun alussa Poliisilta Rajavartiolaitokselle. Tämä on ollut yksi suurimmista muutoksista, joka on vaikuttanut rajavartijan työhön.
- Myöhemmin isommille rajanylityspaikoille tuli tarve eriyttää henkilöstöä, joka työskentelee pääsääntöisesti rajatarkastusten parissa, sanoo Kurttila.
Passintarkastus, eli virallisemmin sanottuna, rajatarkastukset, siirtyivät 90-luvun alussa Poliisilta Rajavartiolaitokselle
- Jouni Kurttila
Rajavartijat tekevät rajavartioasemilla rajavartijan tehtäviä, eli perinteistä rajavalvontaa ja rajatarkastusasemilla rajatarkastajina rajatarkastustehtäviä.
Rajatarkastustehtäviin tuli muutoksia jälleen vuonna 2001, jolloin mukaan tuli Euroopan unionin kautta Schengen lainsäädäntö.
Vuodesta 2005 lähtien tehtävät laajentuivat entisestään, koska Rajavartiolaitos alkoi itse tutkia muun muassa ne rikokset, jotka ovat tulleet esille rajatarkastuksissa.
Rajanylitykset jatkuvassa kasvussa
Rajavartijan työnkuvan muutokseen on vaikuttanut ennen kaikkea alati kasvavat matkustajamäärät kansainvälisillä rajanylityspaikoilla.
Itärajan rajanylittäjien määrä on lähes kaksinkertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2012 itärajan ylitti lähes 12 miljoonaa ihmistä.
Kansainvälisten rajanylityspaikkojen matkustajavirrat kasvavat kohisten. Suuret massat liikkuvat Kaakkois-Suomen rajanylityspaikkojen kautta. Esimerkiksi Nuijamaalla ylittäjien määrä on yli kaksinkertaistunut.
Myös raideliikenne näyttää pysyvän kasvuvauhdissa, sillä Vainikkalassa kiskoja pitkin rajan ylittäjien määrä on lähes kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa.
Tohmajärven Niiralassa itäraja ylitettiin viime vuonna yli 1,5 miljoonaa kertaa. Pohjois-Karjalan rajavartiosto arvioi, että 2 miljoonan ylittäjän rajapyykki rikkoutuu kahden vuoden kuluessa.
Matkustajavirrat tuovat mukanaan haasteita. Rajavartilaitos tarvitsee lisää henkilökuntaa, kaistoja ja rajatarkastuskäytäntöjä on muutettava.
Lisääntyvät matkustajamäärät tuoneet koulutuspaineita
Jos entisaikaan rajavartijat opiskelivat pääasiassa rajan vartiointiin liittyviä asioita, niin nykyisin koulutuksen tarve uusille työntekijöille on hyvin laaja:
- Lainsäädäntöä, kielikoulutusta (mm. venäjä, ruotsi, englanti), rajatarkastuskoulutusta, rikostorjuntakoulutusta jne. on lisätty merkittävästä viimeisen 10 vuoden aikana, Kurttila sanoo.
- Rajavartijan koulutukseen on Suomessa myös sisällytetty vuodesta 2005 lähtien Euroopan Unionin rajavartiomiehille tarkoitettu yhteinen eurooppalainen opintosuunnitelma, kertoo vanhempi rajavartija Jouni Kurttila.
Jos ajatellaan työn monipuolisuutta, rajatarkastus on mielenkiintoisempaa kuin vartiointi
- Jouni Kurttila
Lisäkoulutusta annetaan kurssimuotoisesti Raja- ja Merivartiokoululla. Myös työpaikkakoulutus on lisääntynyt voimakkaasti.
Hiihto- ja moottorikelkkailuajat ovat rajanvartijoilla vähentyneet ja sisätyöt ovat lisääntyneet. Kurttilan mukaan työn mielykkyys on säilynyt.
- Kun katsoo ikkunasta ulos, hanget hohtavat valkoisina ja aurinko paistaa. Olisihan se mukava valvoa rajoja hiihtämällä. Jos ajatellaan työn monipuolisuutta, rajatarkastus on mielenkiintoisempaa kuin vartiointi, arvioi Kurttila.