Rajavartiolaitos

Kasvokirjasta löysin.


Rajavartiolaitoksen erikoisjoukot ovat harjoitelleet kuluvien viikkojen aikana Pohjois-Suomessa osana Utin jääkärirykmentin johtamaa Northern Griffin 24 -harjoitusta. Erikoisrajajääkärikurssi on harjoitellut erä- ja selviytymistaitoja haastavissa talviolosuhteissa sekä valmistautunut alkavaan pitkäkestoiseen tiedustelu- ja vaikuttamistehtävään. Ammattihenkilöstön osalta 1. valmiusjoukkueen harjoituksessa kehitettiin kykyä toteuttaa operaatioita pohjoisella alueella yhteistoiminnassa muiden joukkojen ja viranomaisten kanssa.


417480706_788868509944256_1988111983796775891_n.jpg

417485453_788868516610922_1845169353903251522_n.jpg

418150441_788868556610918_6423548441840327101_n.jpg
 
MVX -hankkeen voittaja selvillä kesällä.



Rajavartiolaitoksen uusien lentokoneiden hankinta on edennyt neuvotteluihin kahden toimittajan kanssa. Toimitussopimus on tarkoitus solmia kesällä, ja koneet on määrä saada käyttöön vuosien 2026‒2027 aikana.


Laaja juttu myös päivän Hesarissa.

 
Viimeksi muokattu:
Jutussa ei mielestäni ollut mainintaa mitkä nämä kaksi jäljellä olevaa vaihtoehtoa ovat? Onko valistuneita arvauksia?
 
En nyt tiedä onko miten luotettavaa tietoa, mutta Rajan Lontoon kielisessä Wikissä todetaan että nämä pääsivät loppusuoralle:

- Cessna Citation Longitude
- Bombardier Challenger 650
- Dassault Falcon 2000MVX
Vanha tieto syyskuulta tilanteesta, jossa oli vielä 4 tarjoajaa mukana.
Hankkeessa on mukana kolme liikesuihkukonetyyppiä, jotka ovat kanadalainen Bombardier Challenger 650, ranskalainen Dassault Falcon 2000LXS ja yhdysvaltalainen Cessna Citation Longitude.
Mutta tuohon palaamalla voi todelta, kuinka aikataulu ryssittiin. Eli edes syyskuussa ei osattu arvioida asiaa joulukuuhun asti.
Hankkeen seuraavassa vaiheessa pidetään mahdollisesti toinen neuvottelukierros ja karsinta, minkä jälkeen toimitetaan lopullinen Final RFQ -tarjouspyyntö tähän vaiheeseen eteneville kandidaateille. Lopulliset tarjoukset on tarkoitus vastaanottaa loppuvuonna siten, että sopimus valitun toimittajan kanssa on mahdollista solmia vuoden 2023 loppuun mennessä.
Alkuperäisistä koneista on tippunut Cessna Citationin Latitude-versio, Embraer Praetor 600 ja Gulfstream G280.
Tämän artikkelin perusteella voisi arvioida, että tarjoajista ulkona on ainakin ELTA, ehkä myös Elbit.
ELTA Systems on toteuttanut Gulfstream G280 -valvontakoneen sekä Embraer 600 Praetor -liikesuihkukoneeseen toteutetun P600 AEW-valvontalentokoneen. Suomi ei tosin ole hankkimassa ilmavalvontatutkalla varustettua versiota. Niin ikään israelilainen Elbit Systems LTD on rakentanut valvontakoneita mm. Gulfstream G550-liikesuihkukoneisiin.
Dassaultille peukut pystyssä, saataisiin jännätä palstalla yhteistyötä ranskalaisten kanssa! ;)
 
Viimeksi muokattu:
Pitkähkö pätkä 28. huhtikuuta 2023 päivätystä uutisesta. Tuon perusteella prosessi etenee sensorivarustus edellä ja pari toimittajaa on tarjonnut asennusta kahteen eri konetyyppiin. Mielenkiintoisesti yhdeksästä neljään karsinnassa, ainakin minun nähdäkseni, ehkä tunnetuimmat firmat ovat pudonneet pois.

Neljän kilpailijan vaiheessa mukana näyttävät olleen sensoritoimittajat Field, L3Harris, Sierra Nevada ja ST Airborne System, jotka tarjosivat asennusta konetyyppeihin Challenger 650, Falcon 2000LXS, Citation Longitude. Mitä konetta kukin tarjosi selviää lainauksen toisesta kappaleesta.

"The MVX requirement—for an aircraft that can perform maritime and overland surveillance and environmental monitoring—was raised in 2019, with requests for information being sent to the industry in the following year. In April 2022 the government allocated a budget of €163 million ($179 million). Twenty-two potential suppliers responded to the request for information. In November 2022 the Raja announced that the MVX would be a business jet, naming the Bombardier Challenger 650, Cessna Citation Longitude, Dassault Falcon2000LXS, Embraer Praetor 600, and Gulfstream G280 as possible candidates.

At the same time, the number of suppliers was reduced to nine, comprising: Dassault Aviation (Falcon 2000LXS); Elbit Systems (Praetor 600 or Challenger 650); Elta Systems (G280); Field Aerospace (Challenger 650), General Dynamics Mission Systems-Canada (Challenger 650); L3Harris Technologies (Falcon 2000LXS), PAL Aerospace Ltd. (unknown); Sierra Nevada Corporation (Challenger 650); and ST Airborne Systems (Challenger 650 or Citation Longitude).

In late April 2023, the field was narrowed to four, comprising three U.S. companies (Field, L3Harris and Sierra Nevada) and Swedish supplier ST Airborne Systems."



rapcon-x_fbg_credit.jpeg
 
Rajavartijan ammatti kiinnostaa nykynuorisoa, toteaa Raja- ja merivartiokoulun rekrytoinnista vastaava upseeri. Taustalla lienee vaikuttaa Rajavartiolaitoksen saama medianäkyvyys itärajan tilanteen myötä.

 
Back
Top