Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ok. Eli varsin vaatimaton koon lisäys. Onko Turva suunniteltu tehottamaksi vai miten jokseenkin samankokoiseen kuoreen saadaan lisää kaikkea?

Odotamme mielenkiinnolla tätäkin uutuutta. Toivottavasti tiedottaminen on yhtä aktiivista kuin Turvan osalta aikanaan.
Asiaa voi lähestyä myös toista kautta: miten iso osa aluksesta on lopulta varattu evakoille, tai merestä kerätylle tavaralle? Se ei ole 100%, vaan vaikkapa 10%. Evakuointeihin ei tarvita yksinomaan korvamerkittyjä tiloja, vaan niiden rinnalla myös monitoimisia, joten kokonaistilantarve ei välttämättä kasva lainkaan Turvasta. Merkittävin yksittäinen muutos lienevät siis nuo kerätyn tavaran säiliöt perän työkannen alla. En ole enää kartalla rungon sisäisten öljynkeräyskalustojen kehityksestä, mutta pelkästään tuota kautta voitaisiin periaatteessa säästää paljonkin tilaa. Eivät nuo julki annetut lukemat siis tarkoita, että kaikki kääntyisi päälaelleen, vaan tuo on enemmänkin tavanomaista prototyypin pohjalta tapahtuvaa viilausta. Muutos säiliötilavuudessa on joka tapauksessa kunnianhimoinen, kun Turvassa on n. 1000 m3 säiliöt öljylle ja n. 200 m3 kemikaaleille. Jokainen voi äärimittojen pohjalta haarukoida rungon kokonaistilavuutta ja em. säiliöiden osuutta siitä.
 

Tiedotteessa mainitaan öljynkeräyskapasiteetiksi 1180 m3, eli fyysisesten tankkien koko ei tuplaannu. Joko keräysnopeutta ollaan saatu kasvatettua uusilla järjestelmillä tai laivoihin tulee järjestelmät joilla pystytään "dumppaamaan" kerätty Öljy kellumaan irtosäiliöissä takaisin mereen. Tai sitten kenraali on puhunut läpiä päihinsä..
 

Tiedotteessa mainitaan öljynkeräyskapasiteetiksi 1180 m3, eli fyysisesten tankkien koko ei tuplaannu. Joko keräysnopeutta ollaan saatu kasvatettua uusilla järjestelmillä tai laivoihin tulee järjestelmät joilla pystytään "dumppaamaan" kerätty Öljy kellumaan irtosäiliöissä takaisin mereen. Tai sitten kenraali on puhunut läpiä päihinsä..
Kiitos tästä. Kannattaisi lukea ensin lähteet, vaikka on miten mökkilaiturilla ja lomatunnelmissa :rolleyes:

Sen verran olen joskus muinoin Turvan tilajärjestelyihin tutustunut, että tuo aluksen säiliökapasiteetin tuplaus olisi ollutkin varsin haasteellista. Käytössä on varmaan tullut esiin kaikenlaista muuta paranneltavaa, mutta keräyssäiliöiden kasvattamiseen on aluksella niukalti fyysistä tilaa. Paitsi jos konehuone olisi viety keskilaivasta muualle. Omat voimakkaat rajoitteensa senkin sijoittelulle on kuitenkin olemassa, tai tulisi samoin tein "vähän" isompaa muutostarvetta propulsio-osastolle. Eikä tuo kyllä muutenkaan kuulosta houkuttelevalle oikein mistään näkökulmasta.
 
Rauman telakka on ainoita jos ei ainoa jossa vartiolaivoja voisi ajatella kasattavan. Jos puhutaan pelkästä varustelusta laiturissa niin mukaan saadaa Työvene Uudestakaupungista ja ehkä Olkiluodonkin telakka? Ensin mainittu hoiti tosiaan aikanaan Louhen varustelun Latviassa hitsattuun runkoon. Jälkimmäinen rakensi aikanaan miinalautat ja oli jotenkin mukana myös niiden peruskorjauksessa.

Olkiluodossa on telakka-allas mutta siinä riittää leveys juuri kymmenmetriselle miinalautalle eli vartiolaivaa ei tuolla rakenneta. Alue on sekä Patrian/Millogin että Meyerin kanssa yhteistyötä tekevän teräsfirman hallinnassa eli sikäli mahdollinen. Ugissa ei varsinaista telakka-allasta kaiketi ole? Porissakin olisi jonkinlainen telakka-alue mutta siellä touhutaan kai nykyään tuulivoiman parissa.

Jos vartiolaivojen runkoja ei kasata Turussa niin vaihtoehtoisena lokaationa jäljelle jää lähinnä Rauma.
 
Verrokkia mitä ostetaan Ruotsissa parhaillaan. Eli näitä pieniä hankkivat ulkomailta.
The Coast Guard has ordered the next generation of surveillance vessels - the 320 series - from Damen Shipyard. Coming into operation in 2024. The 320 series means better maritime safety, less climate impact and a better working environment. The Coast Guard ensures continued good capability.

Briefly about KBV 320​

Length: 26.7 meters
Width: 6.40 meters
Displacement: 53 tons
Cruising speed: 25 knots
Normal crew: 4

  • The hull is about 10 tons lighter and has an 18% lower hull resistance in the water compared to traditional hulls
  • The vessels are estimated to have 20% lower fuel consumption compared to previous series
  • Carbon dioxide emissions are expected to decrease by 70 tonnes per vessel and year compared with the series that is replaced
  • Electricity consumption is estimated to decrease by 35%
  • The propulsion system has a smaller external environmental impact
  • Idle driving is reduced by 30% through electrically powered hydraulics.

KBV 034 on isompi 890 tn, vuodelta 2013. Tehty Stralsundissa, Saksassa.
 
Viimeksi muokattu:
KBV.n 310-sarja ja sen korvaava uusi 320-sarja vastaavat lähinnä suomen partioveneitä (PV08-lka). Eli isommalla kalustolla naapurissa operoidaan.
Nuo 031-034 ovat sitten ympäristövahinkojen torjuntaan erikoistuneita, joille vastineet meillä ehkäpä Halli ja Hylje.
KBV001-003 ovat sitten oikeita vartiolaivoja, joille meillä vastineena vl Turva.
 
Vartiolaivojen suunnittelussa on otettu oppia/vaikutteita Ukrainan sodasta. Mitä lie sitten käytännössä tarkoittaa?
Tämä juttu harmillisesti maksumuurin takana:

Näin rajavartiolaitoksen 98-metriset laivat varustellaan – helikopterikenttä, 800 metriä öljypuomia, kolme partiovenettä​

Ukrainan sota eli turvallisuusympäristön muutos vaikutti alukseen tuleviin ratkaisuihin, myöntää kenraaliluutnantti.

 
Mitäköhän kauppalehti tarkoittaa esiin taitettavalla helikopteri kentällä? Kiinteältä tuo ainakin Turvassa vaikuttaa.
 
Eikös ne kentän reunat ole kuitenkin saranoitu ja voidaan kääntää sisään:

finnish-offshore-patrol-ship-turva-helsinki-finland-june-enters-port-helsinki-largest-vessel-fleet-79694351.jpg


turva.JPG
 
Nonni, aina oppii uutta. Olen vain nähnyt kuvia näköjään jossa ovat olleet avattuna tai sitten en ole vain kiinnittänyt huomiota. Ihan fiksulta idealta vaikuttaa.
 
Vartiolaivojen suunnittelussa on otettu oppia/vaikutteita Ukrainan sodasta. Mitä lie sitten käytännössä tarkoittaa?
Tämä juttu harmillisesti maksumuurin takana:

Näin rajavartiolaitoksen 98-metriset laivat varustellaan – helikopterikenttä, 800 metriä öljypuomia, kolme partiovenettä​

Ukrainan sota eli turvallisuusympäristön muutos vaikutti alukseen tuleviin ratkaisuihin, myöntää kenraaliluutnantti.

Eivät tuota Ukrainan oppia paljasta. Ullatus.

Mielenkiintoisin tieto, jota en myöskään muista aiemmin mistään kuulleni, on laivojen kotisatama. Jatkossa kaikki kolme vartiolaivaa tukeutuvat Lappohjaan.
 
Eivät tuota Ukrainan oppia paljasta. Ullatus.

Mielenkiintoisin tieto, jota en myöskään muista aiemmin mistään kuulleni, on laivojen kotisatama. Jatkossa kaikki kolme vartiolaivaa tukeutuvat Lappohjaan.
Helpottaa varmaan miehistöjen ja kalustonkin pyörittämistä verrattuna siihen että oltaisiin rinnan Turussa ja Kirkkonummella.
 
Helpottaa varmaan miehistöjen ja kalustonkin pyörittämistä verrattuna siihen että oltaisiin rinnan Turussa ja Kirkkonummella.
Vaikea oikeastaan keksiä hajauttamisen hyötyjä tilanteessa jossa alus on sen verran suuri, että omaa pitkän toiminta-ajan eli voi siirtyä toiminta-alueelle kauempaakin. Ja onhan noita pienempiä edelleenkin siellä sun täällä joiden toiminta-alue rajoittuu käytännön syistä lähialueelle.
 
Vaikea oikeastaan keksiä hajauttamisen hyötyjä tilanteessa jossa alus on sen verran suuri, että omaa pitkän toiminta-ajan eli voi siirtyä toiminta-alueelle kauempaakin. Ja onhan noita pienempiä edelleenkin siellä sun täällä joiden toiminta-alue rajoittuu käytännön syistä lähialueelle.
Merivartioasemat veneineen ovat tietysti oma lukunsa.

Jos ajattelee miehistöjen värväämistä niin läntinen Uusimaa lienee kohtuuhintainen alue asua verrattuna Turkuun tai Kirkkonummeen. En tiedä mutta oletan. Eikä tule niin herkkään tarvetta muuttaa töiden takia jos homma vaihtuu alukselta toiselle.
 
Perinteisesti ei ole ollut tarvetta muuttaa töiden perässä eri paikkakunnalle kun palvellut merellisessä yksikössä. Tuoputket useamman päivän pituisia, samoin kun vapaat. Työmatkojen pituudella ei niin väliä, kun ei tarvitse matka tehdä kuin 1 krt/vko.
Eräällä laivalla palvelevan ukon työmatka ylittää reilusti 900 km.
 
Perinteisesti ei ole ollut tarvetta muuttaa töiden perässä eri paikkakunnalle kun palvellut merellisessä yksikössä. Tuoputket useamman päivän pituisia, samoin kun vapaat. Työmatkojen pituudella ei niin väliä, kun ei tarvitse matka tehdä kuin 1 krt/vko.
Eräällä laivalla palvelevan ukon työmatka ylittää reilusti 900 km.
Ok. Poistetaan tuo arvelu listalta.
 
Mielenkiintoisin tieto, jota en myöskään muista aiemmin mistään kuulleni, on laivojen kotisatama. Jatkossa kaikki kolme vartiolaivaa tukeutuvat Lappohjaan.
 

Tiedotteessa mainitaan öljynkeräyskapasiteetiksi 1180 m3, eli fyysisesten tankkien koko ei tuplaannu. Joko keräysnopeutta ollaan saatu kasvatettua uusilla järjestelmillä tai laivoihin tulee järjestelmät joilla pystytään "dumppaamaan" kerätty Öljy kellumaan irtosäiliöissä takaisin mereen. Tai sitten kenraali on puhunut läpiä päihinsä..
Vastaanpa itselleni.
Nyt kun lukee tiedotetta ajatuksella, niin nykyinen keräyskyky tuplaantuu. Eli tällä hetkellä oleva kyky (Turva, Uskon ja Tursas) tuplaantuu uusien laivojen myötä.

Kenraali puhui myös medialle tiedotustilaisuudessa, että havainnointi- ja VAIKUTTAMISKYKY sekä pinnan päälle, että pinnan alle paranee.
Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan?
 
Back
Top