Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En usko virheeksi kuitenksan. Ehkä tämäkin joskus selviää?

Ei se toimittajan lapsus ole, mutta muuten asia ei liene sen enempää julkinen.

Joo ei ole lapsus, sekavaa kirjoittamista vain Lentopostin osalta. Ruotuväestä löytyi myös juttu ja siellä maininta pinnanalaisesta valvonnasta.

Lähdeviitteenä siinä on Rajan esite, jota on ilmeisesti jaettu vain medialle, koska RVL sivuilta sitä ei löydy.

Valvontakyky ja kyky reagoida nopeasti tapahtumiin kehittyvät RVL:n esitteen mukaan merkittävästi. Laivan yli 18 solmun nopeus takaa kyvyn siirtyä kohteelle nopeasti.

Rajan vartiolaivan tehtäviin kuuluu monipuolinen kokonaisuus rajojen valvonnasta ja meripelastustehtävistä vesiliikenteen valvontaan ja sotilaalliseen maanpuolustukseen.

Alus on kuitenkin suunniteltu vastaamaan kaikkiin sen kohtaamiin haasteisiin. Sillä on laaja öljynkeruukapasiteetti ja kemikaalintorjuntakykyä. Myös laivapaloihin sekä saariston maasto- ja mökkipaloihin kyetään reagoimaan ja massaevakuoinnit ovat mahdollisia.

– Monipuoliset valvontasensorit tehostavat ilma- ja pintavalvontakykyä sekä vedenalaista valvontaa, esitteessä kerrotaan.

Mitä kaikkea pinnanalaista kykyä löytyy ei varmasti ole julkista ja tuskin ihan tuleekaan julkiseksi tässä maailman tilanteessa. Varmasti ihan pätevää valvontakykyä.

 

MVX_2025_1
Rajavartiolaitoksen MVX-hanke on ottanut jälleen yhden edistysaskeleen, kun ensimmäisen sinivalkoisen Bombardier CL-600-2B16 Challenger 650 -liikesuihkukoneen (msn 6226) koelennot ovat alkaneet Kanadan Montrealissa. Suomeen ensimmäistä koneyksilöä odotetaan saapuvaksi keväällä 2027.

Rajavartiolaitoksen ensimmäinen uusi MVX-valvontakone aloitti koelennot Montrealissa 29. elokuuta 2025. Koelentorekisterissä C-FAYD lentävällä koneella on takana nyt jo neljä koelentoa, joiden aikana on lennetty yhteensä reilut yhdeksän tuntia. Aikanaan kyseinen koneyksilö saa Suomen ilma-alusrekisterissä tunnuksen OH-MVX.

Nyt syksyn 2025 aikana liikesuihkukone lennetään Bombardierin Montrealin tehtaalta järjestelmäintegraattori Sierra Nevada Companyn tehtaille Yhdysvaltain Marylandissa sijaitsevaan Hagerstowniin. Siellä liikesuihkukoneeseen tehdään järjestelmä- ja sensoriasennukset.

Raja_MVX_1Toisen MVX-koneyksilön (OH-MVY) on odotettu valmistuvan Bombardierin tuotantolinjalta kesällä 2026.

Rajavartiolaitos korvaa MVX-hankkeessa kaksi vuonna 1995 hankittua Dornier 228 -valvontalentokonetta kahdella uudella MVX-monitoimilentokoneella vuosien 2027-2028 aikana. Viimeisimmän arvion mukaan ensimmäinen MVX-valvontakone on valmis toimitettavaksi Suomeen maaliskuussa 2027.
 
Onko kukaan muuten löytänyt yleistä löpinää tarkempaa tietoa noiden varustelusta? Esimerkiksi tutkan malli kiinnostaisi. Mutta tämän hetken tilanteessa voi olla hyvin punaisilla leimoilla lätkittyä tietoa. Dorniereiden kanssa oltiin avoimempia vielä modernisoinnin aikaankin, olihan silloin ikuinen rauha maassa.
 
Olis kyllä pitänyt katsoa vähän pidemmälle. Venäjän tilanne ei tuu katoamaan mihinkään ja niiden tarkkailuun ois tarvittu kaikki mahdolliset kyvyt. Vaikka öljypäästöjä olis kytätty, samalla ois voinut haistella myös muutakin armeijan käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan muuten löytänyt yleistä löpinää tarkempaa tietoa noiden varustelusta? Esimerkiksi tutkan malli kiinnostaisi. Mutta tämän hetken tilanteessa voi olla hyvin punaisilla leimoilla lätkittyä tietoa. Dorniereiden kanssa oltiin avoimempia vielä modernisoinnin aikaankin, olihan silloin ikuinen rauha maassa.

Sierra Nevada Corporationin (SNC) tiedote RVL:n konehankinnasta:

"SPARKS, Nev. (June 27, 2024) – SNC has been awarded a $170-million contract to deliver two RAPCON-X jets to the Finnish Border Guard as part of the “MVX” program. Currently in production, the RAPCON-X family of systems is SNC’s newest integrated aerial intelligence, surveillance and reconnaissance (A-ISR) solution. For this program, SNC is using a RAPCON-X-configured Bombardier Challenger 650 aircraft tailored to the Finnish Border Guard’s MVX specifications that provides a modernized and dramatically increased capability to the fixed-wing fleet."


Leonardo on kesällä 2023 julkaissut tiedotteen MOU-tasoisesta yhteistyösopimuksesta SNC:n kanssa otsikolla "LEONARDO AND SIERRA NEVADA CORPORATION PARTNER TO EXTEND GLOBAL ISR REACH", jossa mm. sanotaan:

"Leonardo UK Ltd. and its U.S.-based subsidiary, Leonardo Electronics US Inc., today signed a Memorandum of Understanding (MOU) with U.S.-based Sierra Nevada Corporation (SNC) that brings the companies together to jointly address a range of international defence and security markets."

"Leonardo and SNC have worked together previously on several projects for U.S. and international customers, with SNC selecting Leonardo as its radar supplier of choice for maritime patrol aircraft programmes. Most recently, SNC chose Leonardo to supply its Osprey 50 E-scan surveillance radar for the RAPCON-X intelligence, surveillance & reconnaissance (ISR) aircraft."


 
Miksei näihin koneisiin laitettu globaleye tai vastaava tutkaa katolle samalla?

Onko kukaan muuten löytänyt yleistä löpinää tarkempaa tietoa noiden varustelusta? Esimerkiksi tutkan malli kiinnostaisi. Mutta tämän hetken tilanteessa voi olla hyvin punaisilla leimoilla lätkittyä tietoa. Dorniereiden kanssa oltiin avoimempia vielä modernisoinnin aikaankin, olihan silloin ikuinen rauha maassa.

Sierra Nevada Corporationin (SNC) tiedote RVL:n konehankinnasta:

"SPARKS, Nev. (June 27, 2024) – SNC has been awarded a $170-million contract to deliver two RAPCON-X jets to the Finnish Border Guard as part of the “MVX” program. Currently in production, the RAPCON-X family of systems is SNC’s newest integrated aerial intelligence, surveillance and reconnaissance (A-ISR) solution. For this program, SNC is using a RAPCON-X-configured Bombardier Challenger 650 aircraft tailored to the Finnish Border Guard’s MVX specifications that provides a modernized and dramatically increased capability to the fixed-wing fleet."


Leonardo on kesällä 2023 julkaissut tiedotteen MOU-tasoisesta yhteistyösopimuksesta SNC:n kanssa otsikolla "LEONARDO AND SIERRA NEVADA CORPORATION PARTNER TO EXTEND GLOBAL ISR REACH", jossa mm. sanotaan:

"Leonardo UK Ltd. and its U.S.-based subsidiary, Leonardo Electronics US Inc., today signed a Memorandum of Understanding (MOU) with U.S.-based Sierra Nevada Corporation (SNC) that brings the companies together to jointly address a range of international defence and security markets."

"Leonardo and SNC have worked together previously on several projects for U.S. and international customers, with SNC selecting Leonardo as its radar supplier of choice for maritime patrol aircraft programmes. Most recently, SNC chose Leonardo to supply its Osprey 50 E-scan surveillance radar for the RAPCON-X intelligence, surveillance & reconnaissance (ISR) aircraft."



Julkistuksen aikaan kaivelin asiaa ja Rapcon-X on tosiaan rakennettu Leonardo Osprey 50 päälle, joten oletettavasti näihin sellainen tulee.

Skannaa maahan, merelle ja ilmaan ja erityiskykynä hyvin pienten objektien tunnistusmoodi (esim. periskoopit). Kantamaa jonkun tiedon mukaan 200nm. Tällä näkee koko Itämeren kerralla.

AI-yhteenveto alla.

The
Leonardo Osprey 50 is the largest and most capable variant of Leonardo's Osprey Active Electronically Scanned Array (AESA)multi-mode surveillance radar family, designed for enhanced performance in defense, security, and environmental monitoring missions. Its key features include multi-domain capability, offering high-resolution surveillance for maritime, air-to-ground, and air-to-air scenarios, and a unique patented small target detection mode effective even in challenging conditions. The Osprey 50's flexible AESA design and low size, weight, and power (SWaP) enable its use on various platforms, from rotary-wing aircraft and medium to large fixed-wing aircraft, to uncrewed platforms.
Key Characteristics:

  • Multi-Domain Capability:The Osprey 50 provides simultaneous air-to-air, air-to-ground, and maritime surveillance, enabling a single platform to perform multiple mission types.
  • Advanced AESA Technology:As a second-generation AESA radar, it uses hundreds of tiny modules to steer an electronic beam, allowing for rapid switching between tasks and improved stealth.
  • Patented Small Target Detection:A unique feature allows the radar to detect and track very small targets, such as submarine periscopes, even in rough seas, a capability not found in competing systems.
  • Flexible Installation:The radar can be configured with different numbers of antenna arrays and can be mounted on a gimbal or as fixed panels, making it adaptable to various aircraft and uncrewed platforms.
  • High Reliability:The innovative design leads to superior reliability and availability, resulting in lower through-life costs and reduced maintenance requirements.
Applications:

  • Maritime Surveillance:Excellent performance for tracking small targets and monitoring large areas of the sea surface.
  • Land Surveillance:Features wide-swath land surveillance and high-resolution mapping capabilities.
  • Air-to-Air Surveillance:Provides high-performance tracking and engagement for air-to-air missions.
  • Civil Missions:Used for search and rescue, environmental monitoring, and civil protection operations.
  • Uncrewed Platforms:Its low SWaP and high reliability make it well-suited for uncrewed air systems (UAS) like the US Navy's MQ-8C Fire Scout.
 
Ja jos jollain on vielä epäilyksiä MVX suorituskyvyn suhteen, niin

SPARKS, Nev. (Nov. 22, 2024) – SNC announced the successful first flight of its RAPCON-X aircraft solution this month. The milestone marks a significant step forward for the aerial intelligence, surveillance and reconnaissance (A-ISR) platform, which has been selected for the U.S. Army’s Theater Level High Altitude Expeditionary Next Airborne ISR (ATHENA) project.


 
Ja jos jollain on vielä epäilyksiä MVX suorituskyvyn suhteen, niin
Kuuluisi kai asiaan, että täällä alettaisiin listata mitä kaikkea koneista puuttuu. Ei ole AEW tutkaa eikä aseistusta, eikä ilmatankkauskykyä eikä eikä...

Aikas kattavasti varustellut koneet sieltä tosiaan on tulossa, joten ainakaan kurjuudessa ei kannata rypeä. Jotain ihan muuta kuin nykyinen kalusto.
 
Tutkan speksejä katselemalla MVX:llä lienee varsin hyvä ilmavalvontakyky. Todellisuus voi toki olla varsin kaukana brosyyristä, mutta parhaassa tapauksessa hankittiin kaksi mini-AWACS:ia.
Noihinhan lisättiin .atkan varrella rahoitusta ja monenlaista tiedustelukykyä alkuperäisiin kaavailuihin verrattuna. Fiksu liike, lennoilla on hyvä pitää silmät ja korvat auki.
 
Back
Top