Ranskan presidentinvaali 2017

Kuka on Ranskan seuraava presidentti?

  • Benoît Hamon

    Ääniä: 0 0.0%
  • Jean-Luc Mélenchon

    Ääniä: 0 0.0%
  • Joku muu ehdokas

    Ääniä: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    42
  • Äänestys suljettu .

Huhta

Greatest Leader
Ranskan tasavallan seuraavaa presidenttiä haetaan sunnuntaina 23.4. järjestettävässä presidentinvaalissa. Mikäli yksikään ehdokas ei saa yli puolta äänistä, järjestetään toinen kierros kahden parhaiten menestyneen välillä sunnuntaina 7.5.

Yle uutisoi hiljattain, että äärioikeistolainen Marine Le Pen ja ennen valtiovarainministerin pallilla istunut Emmanuel Macron ovat kannatusmittauksissa tasoissa, 23 prosentissa kumpikin. Konservatiivien Francois Fillon saisi 19 prosenttia ja vasemmistolainen Jean-Luc Mélenchon puolestaan 17 prosenttia äänistä.

Kumpi voittaa, karhu vai leijona? Miten vaalitulos vaikuttaa Suomeen? Pitääkö tässä alkaa öljytä ressukivääreitä ja kumpaan suuntaan niillä osoitellaan, Moskovaan vai Brysseli-Pariisiin?

Taustaluettavaa:

http://yle.fi/uutiset/3-9562138
http://yle.fi/uutiset/3-9561653
https://en.wikipedia.org/wiki/French_presidential_election,_2017
 
Arvelisin, että Macron saattaisi vedota laajemmin kansaan. Etenkin niihin, jotka eivät missään tapauksessa halua Le Penia. Vähän sama tilanne, kuin Clinton vs. Trump...tosin Macron on ilmeisesti hieman täyspäisempi kuin noista kumpikaan.
 
File, kynä ja makarooni johdossa... :D
 
Fine! Jutkunpistooli olin minä, valapatot! Olen sentään lusinut kaksi vuotta Pariisissa duunissa, elämäni paskimmat 24kk.
 
Haluaisin veikata Le Peniä ihan vittumaisuuttani, mutta en sitten tiedä, haluanko kuitenkaan sotaa. Macron muistuttaa monella tapaa Trumpia, eräänlainen musta hevonen, mutta vähän liian myöhään tuli mukaan skabaan, jos minulta kysytään.
 
Niin mielenkiintoista kuin olisikin nähdä Le Penin nousevan presidentiksi, en kuitenkaan toivo sitä Suomen kannalta siitä seuraavan epävakauden vuoksi (tosin se pakottaisi Saksan varmaankin heräämään sotilaallisesti, joka voisi olla meille hyvä asia). Todennäköisesti Macron voittaa, hän on saanut Ranskassa maineen valtiomiestaitoisena poliitikkona, Le Pen on pelkkä protestiehdokas.

Toki jos Turkki avaa rajansa uudelleen, keikahtaa tilanne ehkä Le Penille suotuisaksi.
 
Niin mielenkiintoista kuin olisikin nähdä Le Penin nousevan presidentiksi, en kuitenkaan toivo sitä Suomen kannalta siitä seuraavan epävakauden vuoksi (tosin se pakottaisi Saksan varmaankin heräämään sotilaallisesti, joka voisi olla meille hyvä asia). Todennäköisesti Macron voittaa, hän on saanut Ranskassa maineen valtiomiestaitoisena poliitikkona, Le Pen on pelkkä protestiehdokas.

Toki jos Turkki avaa rajansa uudelleen, keikahtaa tilanne ehkä Le Penille suotuisaksi.

Joku tällä foorumilla kirjoitti aikanaan, että Le Pen on yhden terrori-iskun päässä presidenttiydestä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että terroristeilla on kiire iskeä, jos tuo "tavoite" aiotaan saavuttaa.

Mutta onko tuo edes terroristien tavoite? Eikö heidän kannaltaan olisi parempi, että Le Pen häviää vaalit? Arvelisin melkein, että ISIS on kieltänyt terroritekojen suorittamisen Ranskassa, mutta vaikea sanoa, kun arabia ei taivu meikäläiseltä, vaikka kielitieteilijä olenkin.
 
Venäläiset eivät peittele kenet haluaisivat presidentiksi joten itänaapurilla on motiivi järjestää jonkinlaista hässäkää mikäli vain mahdollista.
 
Macron on Hollanden entinen kaaderi, joten kovin suuria muutoksia Ranskassa ei kannata odotella, jos valta siirtyy hänelle. Omasta mielestäni tämä Macronin ehdokkuus on lähinnä ovela juoni tehdä näennäinen pesäero vallankahvassa ryvettyneeseen sosialistipuolueeseen ja varmistaa, että valta pysyy jatkossakin tietyn piirin käsissä. Merkel ja muut federalismin kannattajat lienevät myös tyytyväisiä Macronin suosiosta.

Itse toivon Le Penin voittoa nyt, koska sitä seuraava kaaos lienee vielä hallittavissa nykypäivän Ranskassa. Mutta onko se hallittavissa 5 vuoden kuluttua?
 
Makron voi voittaa, mutta veikkaan Le Peniä.
Osa ranskiksista on korviaan myöten täynnä pakolaispaskaa.
No, nähtäväksi jäänee, että miten käy.
 
Haluaisin veikata Le Peniä ihan vittumaisuuttani, mutta en sitten tiedä, haluanko kuitenkaan sotaa.

Sota tästä tulee kumminkin, joten mieluummin se sota nyt, kuin viiden tai kymmenen vuoden päästä, jolloin vihollinen on taas astetta voimakkaampi. Sitä paitsi, näin parantumattomana fennofiilinä, kunnon pidempikestoinen rytinä Ranskassa saattaisi herätellä täällä pohjolan perukoilla poliitikkoja siihen, mitä ovat tehneet ja saaneet aikaiseksi. En minä ranskiksista niin piittaa, omasta porukasta senkin edestä.
 
Itse toivon Le Penin voittoa nyt, koska sitä seuraava kaaos lienee vielä hallittavissa nykypäivän Ranskassa. Mutta onko se hallittavissa 5 vuoden kuluttua?

Tarkoittaisiko Le Penin Ranska de facto Unionin ajamista päätyyn?

No, ranskalaiset valitsevat itse...ainakaan minulta ei ole kysytty neuvoa, kuten eivät kysyneet amerikkalaisetkaan Trumpia valitessaan. :cool:
 
Tarkoittaisiko Le Penin Ranska de facto Unionin ajamista päätyyn?

No, ranskalaiset valitsevat itse...ainakaan minulta ei ole kysytty neuvoa, kuten eivät kysyneet amerikkalaisetkaan Trumpia valitessaan. :cool:
Tuskin sentään... bisnes on kuitenkin bisnes, ja ranskalaiset ay-syndikaatit ovat Euroopan kärkkäimpiä ja aggressiivisimpia lakkoilijoita. NAFTA:n (North American Free Trade Agreement) purkamisesta ei ole Trumpilta vaalivoiton jälkeen kuulunut juuri pihaustakaan... eikä Euroopassa kukaan tosissaan halua paluuta jonkinlaiseen tariffeilla nokittelevaan merkantilismin-tynkään, lisäksi kaikki paitsi paatuneimmat laidat ymmärtävät EU-talouden olevan aivan liian hauras ego-trippailuihin ja tarpeettomiin uppoavan veneen laidalla pomppimisiin.
 
öööö, mitkä osapuolet tuossa sodassa seikkailevat vastakkain? Hyökkääkö Venäjä Pariisiin vai Pariisi Berliiniin?

Well, mahtuuko manner-Euroopan titaanien johtoon kaksi naista, jotka edustavat niin eri linjoja? Merkel yrittää avata rajat ja ottaa Turkin EU:n jäseneksi, kun taas Le Pen yrittää sulkea rajat ja rakentaa muurin Turkin rajalle.
 
öööö, mitkä osapuolet tuossa sodassa seikkailevat vastakkain? Hyökkääkö Venäjä Pariisiin vai Pariisi Berliiniin?

Minä luulin että Huhta tarkoitti Fransmannit vastaan musulmaanit.

Jos Le Pen voittaa ja pitää lupauksensa että laittaa oikeauskoiset muutamaa astetta ahtaammalle, niin eiväthän ne siitä tykkää. Siellä pamahtaa maanlaajuiset mellakat jo jostain some-huhustakin, jos Marine- täti ruuvaa sosiaaliavustukset ja muut ansaitut edut musuilta reilusti alemmas tämänhetkisistä, pistää stopin muslimien maahanmuutolle ja potkii oikeasti ne miljoonat laittomat helvettiin Ranskasta, niin siitä se sota sitten tulee. Tai ainakin käytännössä sotaa vastaava tila.
 
Back
Top