Rasitusvammat ja niistä palautuminen

Nonni. Otin ja lähdin pidemmälle lenkille eilen illalla ja tänään aamupäivällä harvoin käyttämäni maiharit jalassa. Nyt on koipi kipeä, mikä lie penikkatauti iski. Nilkka tuottaa kivun tunnetta liikuteltaessa.

No, mitä opimme tästä? Venytellä pitäisi ennen suorituksia. Ja suorituksia pitäisi tehdä jatkuvasti, eikä parin kuukauden välein. Eikä liian montaa kymmentä kilsaa kerralla. Ja jälkkäteenkin oilisi hyvä varmasti verrytellä.

Mutta nyt vinkkejä. Oire siis kipu koivessa, ilmenee kenties parhaiten "polttavana" tunteena, edenkin silloin kun jalkapöytää nostan ylös. Eli jos jalka on maassa normaalisti, ja nostan päkiän irti maasta, sattuupi eniten. Tarkempi kipukohta on suossa sääriluun "ympärillä" etupuolella kuitenkin.

Venyttelenkö, laitanko kylmägeeliä, hieronko, otanko jalkakylvyn, amputoinko välittömästi vesurilla? Vai annako olla?
 
Ja sitten jos olis jollain kunnon hoitokeinoa lateraaliseen epikondyliittiin.
 
Muistan kaukaa menneisyydestä tapauksen, johon tuo tenniskyynärpää liittyi. Lääkärit olivat lastoittaneet wanhan rakennusmiehen käden, kun ei osannut muuten olla sitä rasittamatta. Ukko itse ei ollut kovin tyytyväinen tilanteeseen. Äkkiä arvattuna tuhelhduskipulääkkeet vois auttaa?
 
Touhottaja kirjoitti:
Muistan kaukaa menneisyydestä tapauksen, johon tuo tenniskyynärpää liittyi. Lääkärit olivat lastoittaneet wanhan rakennusmiehen käden, kun ei osannut muuten olla sitä rasittamatta. Ukko itse ei ollut kovin tyytyväinen tilanteeseen. Äkkiä arvattuna tuhelhduskipulääkkeet vois auttaa?

Just haudoin suolavesihauteella reilun puoli tuntia. Buranaa tulee jo korvista. Magneetti viikon päästä.
 
Vaihda parasetamoliin välillä.. Jos se oikeista sietämättömäksi heittäytyy, lääkäri voinee määrätä vahvempiakin troppeja.. toivotaan, ettö siellä nyt ei isompata vikaa olisi. Aika äärimmäinen hoito voisi olla kortisonipiikki, mutta en tiedä haluaako ne sellaista tuikata ennen kuin on magneettikuvat.
 
Touhottaja kirjoitti:
Vaihda parasetamoliin välillä..

Joka tapauksessa kannattaa vetää välillä muuta kuin ibuprofeenia, ettei maha-suolikanava rupea pykimään. Parasetamolista ei ole vastaavaa hyötyä, käy mieluummin hakemassa jotain koksibeja lekurilta. Tai vedä samalla mahahaavalääkkeitä, toimii sekin.

Sisäisiin verenvuotoihin tulehduskipulääkkeistä johtuen kuolee vuosittain saman verran väkeä kuin liikenneonnettomuuksiin.
 
juhapar kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Muistan kaukaa menneisyydestä tapauksen, johon tuo tenniskyynärpää liittyi. Lääkärit olivat lastoittaneet wanhan rakennusmiehen käden, kun ei osannut muuten olla sitä rasittamatta. Ukko itse ei ollut kovin tyytyväinen tilanteeseen. Äkkiä arvattuna tuhelhduskipulääkkeet vois auttaa?

Just haudoin suolavesihauteella reilun puoli tuntia. Buranaa tulee jo korvista. Magneetti viikon päästä.

Itsellä auttoi samaan vaivaan "sähköllä ja hyperkylmällä viritetty fysioterapia": käpälä lämmiteltiin aluksi sähköisesti, sen jälkeen "rankka hieronta" (=oikeasti alkuun tuli tippa linssistä :lanssi:), sen jälkeen ns. hyperkylmää. Mikkelistä löytyi moinen terapeutti, joka osasi käsittelyn. Kotiläksyiksi sitten opasti, miten hiirikäpälää tulee venytellä pitkin päivää.

Vaiva alkoi helpottaa itse asiassa jo parin käyntikerran jälkeen: Minulla olikin siis hiirikäpälän käsivarren lihakset niin jumissa että generoivat tuon akuutin tenniskyynärpään (vaivasta kärsin varmaan vuoden verran). Olin jo kerran varustautunut hammasharjalla ja menossa Tampereella "leikkauksen esivalmisteluihin". Käsikirurgi kuitenkin totesti, että mitä jos vielä kerran koetetaan..

Onneksi ei ottanut työn alle; nyt sillään ei mitään vikaa pitkään aikaan. Nuita venytyksiä/vanutuksia pitää kyllä muistaa tehdä pitkin päivää. Minä kun konetta naputtelen päivät pitkät...

edit: Tuo hyper/superkylmä http://www.mikkelinfysioterapia.fi/fi/Erikoishoidot.html
 
Minun tapauksessani venyttely muuten auttoi.. Nyt kun malttaisi olla ravaamatta, taitaa olla puntinnostelupäivä. Siihen ohjelmaan kuuluu onneksi venyttely.
 
koponen kirjoitti:
Touhottaja kirjoitti:
Vaihda parasetamoliin välillä..

Joka tapauksessa kannattaa vetää välillä muuta kuin ibuprofeenia, ettei maha-suolikanava rupea pykimään. Parasetamolista ei ole vastaavaa hyötyä, käy mieluummin hakemassa jotain koksibeja lekurilta. Tai vedä samalla mahahaavalääkkeitä, toimii sekin.

Sisäisiin verenvuotoihin tulehduskipulääkkeistä johtuen kuolee vuosittain saman verran väkeä kuin liikenneonnettomuuksiin.

Jep..rasitusvammojen kanssa on se ongelma että parasetamolista ei ole muuta hyötyä kuin kivun poistoon, se kun ei tulehdukseen sinänsä vaikuta..rasitusvammaan kun kuitenkin useimmiten liittyy se tulehdus.

Sen kuitenkin voin kokemuksesta vahvistaa, että ilman resptiäkin saatavat tulehduskipulääkkeet, ibuprofeeni ja vastaavat, ovat oikeasti vaarallisia jos niitä käyttää yhtään pidempään. Viimeisinä kilpaurheiluvuosina kun jaloissa alkoi olemaan aika paljon vaivaa, tekohengitin itseäni kisakunnossa sellaiset noin 5kk tulehduskipulääkkeillä. Lopputulos oli ikävästi vuotava mahahaava ja sen seurauksena yleiskunto lopulta romahti. Paino putosi lähes 10kg kun mikään energia ei tulehtuneesta mahasta imeytynyt eteenpäin jne. Oksentelua, jatkuva mahakipu jne jne. Gastroskopiassa todettiin haavan olevan EDELLEEN melko vaikea, vaikka siinä vaiheessa mahahaavalääkitys oli ollut menossa jo lähes 2kk.
No, kyllä se siitä sitten lopulta parani - mutta opettipa oikein kunnolla "siperian kautta" että tulehduskipulääkkeiden vaarat ovat todellisia!

Nykyisin käytän niitä rasitusvammoihin 5pvän kuureina ja aina mahahaavalääkkeen kanssa..kuten lääkäri joskus silloin neuvoi tekemään. Sanoi myös rasitusvammojen kohdalla sen 5-7vrk olevan se aika jonka kuluessa tulehduskipulääkkeistä saadaan hyöty irti - sen jälkeen haitat kasvavat kuulemma hyötyjä isommiksi..ja sen vahvistan todeksi ainakin omalla kohdallani.

Kun rasitusvamma iskee on paras hoito lepo ja kylmähoito (vammasta riippuen toki se kylmä). Lyhyellä tulehduskipulääkekuurilla voi lepoa tukea jos haluaa..mutta sen olen todennut että lepo ja maltti sen levon kanssa on paras hoito. Rasitusvamma kroonistuu hyvin helposti ja viikko liian aikaisin treeniin tekee äkkiä lopulta usean kuukauden tauon..jolloin se viikon ajansäästö kääntyikin täysin itseään vastaan. Tietenkin varsinkin kilpaurheilijan on hyvin vaikea levätä sitä "ylimääräistä" viikkoa..ja tietysti kaudessa on aikoja, jolloin kipulääkityksellä..ja jopa puudutuksella on perusteltua sinnitellä hetki eteenpäin..olen niin itsekin tehnyt useampaan otteeseen..mutta se vaatii perusteellista harkintaa ja riskien ymmärrystä. Kuntoilijalle en suosittele.
 
En tiedä mitä vamma minulla on nyt ja hoidin sitä mitä todennäköisempi väärin. Jaloissani oli venähdys ainakin, mahdollisesti kerran leikattu jäntenikin venähti pahasti, magnettikuvan mukaan oli kuitenkin paikallaan. Jos siihen on uskomista - "näyttää olevan paikallaan".

Nyt jalkani meni todella oudoksi. Sen huomasin vasta tänään uimahallissa. Vesijuoksu en tunnu miltään, jaloissa ei mitään tunnetta kun juoksi. vedessä vyön kanssa, uiminenkään ei tunnu alakehossa miltään. Tunne vain käsissä. Alkoi ärsyttää. Valitsin vaikein muoto - vesijuoksu ilman vyötä, uimalasit päälle ja pomppinut vedessä kun jojo, veden alle ja ylös, silloin tunsin edes hiukan jotain, ja näin olisin voinut mennä vaikka kilometrin..Tiedän ennestään että vesijuoksu ilman vyötä on pirun vaikea. Olen vesijuossut yhden ammattitanssijan kanssa kerran, hän oikeastaan ehdotti sitä parhaana rasvapoltto menetelmänä. Silloin olin tosi hyvässä kunnossa, ja se tuntui tosi raskaalta, en jaksanut kun 50 m. Nyt jaksoin vaikka kuin pitkälle..olin myös uimahallin ainoa, joka teki tämän extreamin tauotta. Lopetin vain koska armahdin polveni, miettinyt, jaksanko edes kävellä huomenna..
 
Viimeksi muokattu:
Unohdin laitaa kysymyksen: jos nivusten lihakset, polven nivelsiteet venähtävät ja jänteetkin, voiko jalassa olla silloin hermokivun tapaista kipua?
 
Unohdin laitaa kysymyksen: jos nivusten lihakset, polven nivelsiteet venähtävät ja jänteetkin, voiko jalassa olla silloin hermokivun tapaista kipua?

Ehdottomasti. Lihas tai jänne voi painaa hermoa.
 
..
 
Viimeksi muokattu:
Kaverin jälkikasvu on hyväksytty Vekaralla aukkiin. Iso juttu isälle. Kuten myös nuorelle.
Mutta, epäilee marssimurtuman oiretta. Kokemuksia kenellä?
Voisin kuvitella, että ei aukissa ainakaan parane. Itsellä tai lähipiirillä ei ole koskaan ollut.
 
Kaverin jälkikasvu on hyväksytty Vekaralla aukkiin. Iso juttu isälle. Kuten myös nuorelle.
Mutta, epäilee marssimurtuman oiretta. Kokemuksia kenellä?
Voisin kuvitella, että ei aukissa ainakaan parane. Itsellä tai lähipiirillä ei ole koskaan ollut.

Vois olla myös ns. "penikkatauti".
 
Pieni sotilas ja joku paljon tavaroita kantava aselaji kuulostaisi aika klassiselta tapaukselta. Otille vaan ja siellä kieltäyty buranasta ja pyytää lekuria/röntgenkuvaa niin on teoreettiset mahdollisuudet saada ammattilaisen mielipide.
 
Pieni sotilas ja joku paljon tavaroita kantava aselaji kuulostaisi aika klassiselta tapaukselta. Otille vaan ja siellä kieltäyty buranasta ja pyytää lekuria/röntgenkuvaa niin on teoreettiset mahdollisuudet saada ammattilaisen mielipide.
Jalkaväki. Minä sanoin sille reilu vuosi sitten, että ala treenaamaan painojen kanssa. Reppuun eka viisi kiloa ja lenkille, ja siitä nousujohteisesti. Harjoittelemaan tottuneelle urheilijalle tuo ei olisi ollut iso juttu valmistautua.
On RUK-ainesta vaan, minä olen aika taitava erottamaan johtaja-aineksen. Harmi jos joutuu sivuun tällaisen vaivan takia.
Mutta itepähän osaa asiat hoitaa, neuvot on annettu, ja nuoriso valitsee neuvonsa :). Eli ei mitään :D.
 
Jalkaväki. Minä sanoin sille reilu vuosi sitten, että ala treenaamaan painojen kanssa. Reppuun eka viisi kiloa ja lenkille, ja siitä nousujohteisesti. Harjoittelemaan tottuneelle urheilijalle tuo ei olisi ollut iso juttu valmistautua.
On RUK-ainesta vaan, minä olen aika taitava erottamaan johtaja-aineksen. Harmi jos joutuu sivuun tällaisen vaivan takia.
Mutta itepähän osaa asiat hoitaa, neuvot on annettu, ja nuoriso valitsee neuvonsa :). Eli ei mitään :D.

Jos se todella on marssimurtuma, niin ei se aukissa itsestään parane. Nykyinen käytäntö taitaa olla 6kk tai 12kk tauko ja uusi yritys. Viineisenä kikkana voisi kokeilla kunnon pohjallisia tai jopa omien maihareiden ostoa. Saappaillahan nuo taitavat talvella metsään mennä eli ainakin ne pohjalliset.
 
Back
Top