Realistinen joukkojen koulutus-simu

AKE-ukki

Respected Leader
Poistin linkin epäkelpona.
 
(Videon näkee kopioimalla linkin suoraan osoiteriville.)
Code:
http://link.brightcove.com/services/player/bcpid50062332001?bclid=0&bctid=85579948001
Vaikuttavan näköistä jälkeä, varsinkin nuo haavoittuneet ja maalisimulaattorit vaikuttavat erittäin realistisilta. Ainoa mikä jäi epäilyttämään on räjähdysten painevaikutuksen taso, onko sitä tarpeeksi jotta nuo lähellä laukeavat ovat tarpeeksi realistisia? Vai onko se ääni ja savu jo tarpeeksi vaikuttava ilman varsinaista paine-iskua?

Kovasti kehuvat tuotettaan kustannustehokkaaksi, mutta paljonkohan tuo mahtaa oikeasti kustantaa esim per komppania vaikkapa viikon keikalla. Hinnat on tietty eri kun kun USMC lähtee tilaamaan, verrattuna vaikkapa jos Suomen Afganistanin joukolle tai EU task forcen-valmiusporukalle tilaisi joka erälle leirityksen.

Muoks: MP.net kommentoijat sanovat notta näyttää huomattavasti paremmalta videolla kuin livenä.
 
ei toimi ja mun työlenovossa pitäisi olla olevinaan kaikki mahdottomat ja mahdolliset pyöritysherkut..... eli minua on kusetettu.
 
baikal kirjoitti:
ei toimi ja mun työlenovossa pitäisi olla olevinaan kaikki mahdottomat ja mahdolliset pyöritysherkut..... eli minua on kusetettu.

Eikö toimi edes kopioimalla linkki? Minulla toimii oikein Firefoxilla jossa flash ja muut perusjutut asennettuna.

http://www.strategic-operations.com/zones/videos/mediaplayer/?&STOPfile=BC6259&STOPfileType=MP4
Tuossapa linkki firman sivuille jossa video esillä myös. Paina fullscreen nappia, tulee aika hyvälaatuisena.

Loppupuolella tulee hyvä akronyymi (tjsp) GetFO, kaidesysteemi joka nopeuttaa joukkojen poistumista kuorma-autosta.

Wall Street Journal artikkeli aiheesta:
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703494404575081722665561464.html?
 
Aika rankkaa koulutusmetodia asymmetrisesta sodankäynnistä.

Välillä tulee miettineeksi Puolustusvoimien käyttämiä koulutusmenetelmiä sodankäynnistä... ovatkohan turhan kliinisiä? Kuinka voidaan testata joukkojen/johtajan toimintakykyä esim. videon mukaisissa tilanteissa? Kaikkea kun ei voi nähdä henkilöstä psykotestien perusteella.

Toki "Taistelukenttä" video on askel oikeaan suuntaan, mutta siihen se realismi esittäminen useimmiten Puolustusvoimissa taitaa sitten jäädäkkin.

Sota ei ole kaunista.
 
Näen videosta jostakin syystä vain ensimmäisen puolikkaan. Ihan nättejä kohtauksia, mutta pistetäämpä vertaukseksi tämä:


No siis mahdollisuusksiahan on. Niin TNT-palasten räjäyttämiset taisteluammunnoissa kuvaamaan tulivalmistelua. Varomääräyksethän tässä rajoittaa toimintaa. Mikä se vähimmäis etäisyys on 200 gramman TNT-paloista kuustuvaan räjähde kentään. Samoin kuulonsuojaus on vaatimus. Toi nämä ongelmat koskevat täysin varmasti tuota harjoitusmuotoa siinä vaiheessa kun kyse on perus-värvätyistä sotilaista joiden harjoittelua koskee käsitääkseni melkolailla samat varosäännöt/määräykset kuin meilläkin on varusmiesten kohdalla. Komea video, ihan kuin tuo kotimainen "propaganda"-video joissa varusmiesten harjoittelua kuvataan vähän virheellisestä vinkkelistä = kaverit juoksee suoraa räjähde kentän läpi! Juu aivan varmasti näin käy myös oikeassa koulutuksessa. Ja asiaa tuntematommalla jopo keulii ja sotamiehen ura siintää silmissä.

Haavoittuneiden hoito ja haavojen mallinnus on kyllä varmasti ihan toisella tasolla ainakin siihen mitä minä itse koin, toki minä en lämäri ole. "Verta" unifurmulla, potilas makaa tiedottomana. Siihen sitten painesidettä värkkäämään. :D Lämäreiden koulutuksesta en tiedä. Taitaa se heilläkin keskittyä pässin äksiisiin.

Toisaalta minä olen sitä mieltä että nuo kikkailut on suhteellisen turhia jos kaverit saadaan koulittua toimimaan automaationa. Itselläni on sellainen vakaa usko että vain pieni osa ihmisistä oikeasti lamaantuu jos pohjakoulutus (=automaatio taso) on kohdallaan. Eli jos kaveri lamaantuu osin, niin silloin automaatio kytkeytyy päälle. Suurimalla osalla kavereista. Ei ole montakaan vuotta kuin Ruotuväen haastettulla sotilaan maastonkäytöstä kouluttaja kommentoi että sotatilanteessa kyllä evoluutio hoitaa homman ja suoritusten oikeellisuuden. Eli sikäli PV:n koulutusmentaliteetti on tosiaan vähän karskimpi.

Kysymys kuuluu miksi HELVETISSÄ yrityksen pitää tarjota koulutusta ihan normaaleissa perustoiminnoissa jotka armeijan kyllä pitäisi kyetä järjestämään ihan omin voimin? Vai onko niin että USA:n sotavoimat ulkoistavat jopa koulutustaan? No ehkä sillä voidaan saada jotakin positiivisempaa aikaiseksi.

Toisaalta kuten eräs ranger-laskuvarjo koulutettu Irakit ja Afganistanit läpi kolunnut kaveri aikanaan mainitsi niin "minä tahansa mikä tarjoaa edes jonkinlaista lisäkoulutus-arvoa tekee paremman sotilaan". Jotenkuten sanatarkasti lainattuna. Hankalapa tuohon on mennä vastaan väittämään.

Yksi juttu joka minulla nousee mieleen on se että militääri-koulutus-simulaattori-systeemi tuo selkeästi lisää tilauksia myös siviilisektorilta. Isossa maassa on varmasti valtava määrä ihmisiä jotka haluavat harrastaa sotilaallisia extreme-harrastuksia, halutaan leikkiä armeijaa ilman värväytymistä (ja ikäviä lieveilmiöitä) niin sanotusti. Onko tämä tietynlainen markkinointi kikka myös tämän tuote-ryhmän kohdalla? Tietokonepelien maailmassa tätä on käytetty ja käytetään edelleen yhtenä markkinointi kikkana. Väitän että airsoft ja vastaavien pelimuotojen maailmassa vastaavaa tendenssiä on myös. Toki tuo on kaiketi iso firma ja ihan vain extreme-harrastajien varaan se ei voi toimintaansa perustaa. Vai?
 
Last edited by a moderator:
Back
Top