Rekka ajanut väkijoukkoon Tukholman keskustassa

Näitä nousevia tolppia on jo joissakin länsi-Euroopan suurkaupungeissa jotakuinkin kaikkien kävelykatujen sisäänkäynneillä. Onhan niillä hintaa, mutta käytännössä mitään porsaita ei voi käyttää, koska jakeluautojen pitää kuitenkin päästä paikan päälle hiljaisempina aikoina.
 
En oikein ymmärrä että mitä todellista hyötyä noista nousevista tolpista on juuri tässä yhteydessä. Rekkaiskut tapahtuvat nopeasti, kuka tai mikä ehtii painaa nappia että tuollainen tolpparivistö saadaan ylös kadusta pysäyttämään juuri se rekka? 99% ajasta ne ovat siellä kadun sisällä, koska normaali liikenne. Ainoastaan pitämällä ne aina ylhäällä, ja laskemalla ne hetkellisesti alas jotta todennetusti ajoluvan omaava rekka voi esteen ylittää, saataisiin jotain todellista ennaltaehkäisevää vaikutusta. Sellaisen käytännön vaikutus liikenteen sujuvuuteen olisi kuitenkin katastrofaalinen.
 
En oikein ymmärrä että mitä todellista hyötyä noista nousevista tolpista on juuri tässä yhteydessä. Rekkaiskut tapahtuvat nopeasti, kuka tai mikä ehtii painaa nappia että tuollainen tolpparivistö saadaan ylös kadusta pysäyttämään juuri se rekka? 99% ajasta ne ovat siellä kadun sisällä, koska normaali liikenne. Ainoastaan pitämällä ne aina ylhäällä, ja laskemalla ne hetkellisesti alas jotta todennetusti ajoluvan omaava rekka voi esteen ylittää, saataisiin jotain todellista ennaltaehkäisevää vaikutusta. Sellaisen käytännön vaikutus liikenteen sujuvuuteen olisi kuitenkin katastrofaalinen.
Kävelykaduilla ne ovat aina ylhäällä paitsi tiettyinä hiljaisina kellonaikoina, kun jakelua suoritetaan. Tämä ei ehkä ole se toimivin ratkaisu Suomeen, koska vastaavia alueita on kaupungeissa vähän, mutta tolpilla voi lisätä turvallisuutta tietyissä paikoissa.

Joka tapauksessa mitään todellista kestävää ratkaisua iskujen estämiseen ei ole paitsi ääri-islamin kitkeminen juurineen Euroopasta.
 
Tolppia on Helsingissä ainakin Kluuvikadun kävelykadulla. Keskimmäinen tolppa on aina ylhäällä, mutta laskee (todennäköisesti automaattisesti) kun sen eteen pysähtyy jakeluauto tai esimerkiksi taksi, jossa sennettuna on joku tunnistin. Ilmeisesi noihin tolppiin saa jotain kulkulupia anoa.

Ao. Kuvassa näkyy tolpat, joista yksi on juuri laskeutunut maan sisään.

84_big.jpg


Show
 
En oikein ymmärrä että mitä todellista hyötyä noista nousevista tolpista on juuri tässä yhteydessä. Rekkaiskut tapahtuvat nopeasti, kuka tai mikä ehtii painaa nappia että tuollainen tolpparivistö saadaan ylös kadusta pysäyttämään juuri se rekka? 99% ajasta ne ovat siellä kadun sisällä, koska normaali liikenne. Ainoastaan pitämällä ne aina ylhäällä, ja laskemalla ne hetkellisesti alas jotta todennetusti ajoluvan omaava rekka voi esteen ylittää, saataisiin jotain todellista ennaltaehkäisevää vaikutusta. Sellaisen käytännön vaikutus liikenteen sujuvuuteen olisi kuitenkin katastrofaalinen.

Niissä paikoissa, joissa halutaan oikeasti estää pääsy alueelle, tolpat on ylhäällä ja ne lasketaan alas vain luvallisille kulkijoille.
 
No niin, sama ilmiö kuin Pariisissa ("Je Suis Diesel")!


https://www.thelocal.se/20170412/touching-tributes-to-dog-who-was-fifth-victim-of-stockholm-attack

Touching tributes to dog who was fifth victim of Stockholm attack
5d41369f7dcd5bcd5420fa11f4f7c130d6138f8dc75089671d95688eacc17de5.jpg

Oliver the therapy dog placing a stuffed toy at the memorial spot for Iggy, the dog killed in the April 7th attack in Stockholm. Photo: Maria Ohlsson
The Local
[email protected]
12 April 2017
10:07 CEST+02:00
Tributes are still pouring in for the victims of the April 7th attack in Stockholm, and some of the most touching ones have been dedicated to an animal.
Along with four people, rescue dog Iggy was also killed in the attack, and Stockholmers have made sure to pay their respects to the animal too, leaving flowers, candles and dog treats in tribute in the centre of the city.

But perhaps the most moving Iggy tribute of all came from another animal. Värmdö resident Maria Ohlsson's image of her golden retriever Oliver placing a stuffed toy at the memorial spot for the dog has touched hearts since it started to spread on Tuesday.

Oliver is a therapy dog and for more than five years has been working with people who are ill or grieving. His owner describes him as a particularly intelligent animal.

"Our Oliver was really touched by the situation. It was a poignant moment. Even he felt like something wasn't quite right," Ohlsson told The Local, describing the moment Oliver took the toy out of her bag and rested it carefully on the pile of flowers.

READ ALSO: The latest updates on the Stockholm truck attack

A huge number of floral tributes in memory of the victims of the April 7th attack have been left at both the Sergels Torg square and on Drottninggatan since Friday.

1491984023_FLORAL-TRIBUTES.jpg

Floral tributes at Sergels torg in Stockholm. Photo: Christine Olsson/TT

An official memorial ceremony attended by Prime Minister Stefan Löfven and the Swedish Royal Family was held on Monday at Stockholm City Hall.


Liekö tämä ketjun alkupuolelle postattu nelijalkainen:

eptn7dZ.png
 
Sanoisin, että betonipalikat pitää sitoa toisiinsa jöötikettingillä, jotta törmäysvoima siirtyy useampaan palikkaan. Sen lisäksi pari riviä niitä. Se toimisi ainakin paremmin.
Tieturva2:lla opetetaan laskemaan pysäyttävien esteiden massoja ja sitomisia toisiinsa ym. MPK varmaan järjestää lähitulevaisuudessa :D
 
Wappu suurena suomalaisena karnevaalina jo kolkuttelee ovelle, ja joukoittain vääräuskoisia on lakittamassa eri patsaita turuilla ja toreilla. Herättääkö kellään mitään ajatuksia, että mitä jos..?
 
Wappu suurena suomalaisena karnevaalina jo kolkuttelee ovelle, ja joukoittain vääräuskoisia on lakittamassa eri patsaita turuilla ja toreilla. Herättääkö kellään mitään ajatuksia, että mitä jos..?

Herättää. Kesällä riittää yleisötapahtumia, joten maaleja riittää. Jotain rekkaiskun tapaista on mahdoton ennustaa tahi ennalta estää, joten parhaan toivominen on ainoa lääke.

Todennäköisyydet kuitenkin ovat sen puolella, että mitään ei tapahdu. Isku Suomessa ei kerää niin paljoa huomiota, kuin vaikkapa Berliinissä, Pariisissa tai Roomassa.
 
Sanoisin, että betonipalikat pitää sitoa toisiinsa jöötikettingillä, jotta törmäysvoima siirtyy useampaan palikkaan. Sen lisäksi pari riviä niitä. Se toimisi ainakin paremmin.

Kävi mielessä minullakin, mutta luulempa että parempi olisi jos tuossa olisi ollut jotakin joka estäisi noita porsaita liukumasta tieltä. Molemmissa on ongelmansa kun kyseessä on kuitenkin este joka pitäisi olla siirrettävissä nopeasti.

Eli jos ketjulla olisi tarkoitus kiinnittää noita yhteen, niin ketju joko jäisi kevyeksi (ei kestä vandaaleita) tai sitten se olisi hieman hankala yhdistää toisiinsa vandaalin kestävästi.

Ja miten sitten estää noita porsaita liukumasta? Vaatii melkein kiinteiden paikkojen rakentamista noita porsaita varten, joskin jos kadun reunakivi sattuu olemaan sopivalla paikalla, niin sitä vasten voisi laittaa.
 
Näitä nousevia tolppia on jo joissakin länsi-Euroopan suurkaupungeissa jotakuinkin kaikkien kävelykatujen sisäänkäynneillä. Onhan niillä hintaa, mutta käytännössä mitään porsaita ei voi käyttää, koska jakeluautojen pitää kuitenkin päästä paikan päälle hiljaisempina aikoina.
Kiinteillä esteillä voidaan pakottaa ajoneuvot mutkittelevaan jolloin nopeus ei ole hirveän kova ja ihmisillä on paremmat mahdollisuudet päästä alta pois.
Vaikka toisaalta rekan ajaminen vähänkin täydempään bussiin vastapalloon aiheuttaa enemmän kuolonuhreja kuin viimeisin ikävä tapaus Ruotsissa.
 
@Benelli haluatko poistaa tuon jälkimmäisen kohdan? Tuo tuntuu pirun maalaamiselta seinälle. En epäile, etteikö tuokin mahdollisuus ole voinut käydä väärien henkilöiden mielessä, mutta kuitenkin...
 
@Benelli haluatko poistaa tuon jälkimmäisen kohdan? Tuo tuntuu pirun maalaamiselta seinälle. En epäile, etteikö tuokin mahdollisuus ole voinut käydä väärien henkilöiden mielessä, mutta kuitenkin...
Modet voi minun puolesta poistaa mutta keskustelu jäisi aika kuivaksi jos jättäisin pois kaiken mistä terot voi ottaa oppia.
Ja tuo esimerkki nyt oli jotain mitä on tapahtunut ihan onnettomuuksinakin.
 
Juu, ymmärrän pointtisi. Mutta tietäneet tunteen miksi mainitsin?
No olen tietoisesti jättänyt mainitsematta täällä parhaan/pahimman suunnitelman mitä on tullut mieleen.
 
Tästä voi seurata kiinnostavaa keskuatelua täällä "lännessä":

"West 'warned' about Stockholm truck attack suspect Rakhmat Akilov

Uzebekistan has said the Stockholm truck attack suspect was linked to IS and that it had warned "Western partners" about him.

The country's foreign minister said it had passed information on Rakhmat Akilov to Sweden via another Western nation.

Abdulaziz Kamilov told reporters that Akilov had been recruited by Islamic State after he left Uzbekistan to live in Sweden in 2014.

..
."

Linkissä koko teksti: http://news.sky.com/story/west-warned-about-stockholm-truck-attack-suspect-rakhmat-akilov-10836356

Moni varmasti kysyy, mikäli varoitus oli todellinen, miksei siihen reagoitu? Tai jos reagoitiin, miksi isku siitä huolimatta tapahtui - eli mikä se reaktio loppujen lopuksi on ollut.

Toisaalta tässä on sitten se toinen puoli eli kuinka uskottavia diktatuurien ilmoitukset ovat? Onko kyse aidosta varoituksesta vai onko haluttu tehdä poliittisen vastustajan elämä hankalaksi? (No en usko, että Akilovin tapauksessa tällainen syy on taustalla varoituksen ohittamiseen, jos siis varoitus on oikeasti annettu). Venäjällä Putinin hallinto on omalta osaltaan ryssinyt tälläkin saralla ahdistellessaan poliittisia vastustajia Interpolin kautta (red notice) sekä muilla kahdenkeskisillä luovutuspyynnöillä, joiden todistusaineisto on hyvin kyseenalaista. Tällainen toiminta ei voi olla vaikuttamatta kv. yhteistyöhön Venäjän ja muiden härövaltioiden kanssa, jolloin seurauksena voi olla sama kuin vanhassa kansansadussa "Pekka ja susi". Tästä sitten nousee mieleen ajatus, että onko toiminta Venäjän taholta ollut tarkoituksellista ja näin omalta osaltaan luotu kaaosta ja heikennetty uskottavuutta, jotta myöhemmin pyyntöihin ei enää suhtauduta vakavasti ja hyötynä on juuri se, että saadaan aikaan tilanne jolloin Venäjän esittämät luovutuspyynnöt ohitetaan liiankin järjestelmällisesti ja seurauksena on... (pahimmassa tapauksessa länteen lähetetään terroristeja, joista tehdään "ilmiantoja" ja tällöin lännessä suhtautuminen ilmiannettuun voi jopa muuttua suopeammaksi, koska heidän luullaan olevan vainottuja).

vlad
 
Yksi tai useampi aseistettu tero laivalla ehtii saamaan aika paljon tuhoa ennen kun siihen voidaan tehokkaasti puuttua. Missä määrin laivaan ajettavien pakujen/kuorma-autojen lasteja tarkastellaan satamissa? Iso räjähde autossa sanoo poks keskellä suomenlahtea.. Toivottavasti ei koskaan moista nähdä, mutta valitettavan mahdollista taitaa olla.
 
Yksi tai useampi aseistettu tero laivalla ehtii saamaan aika paljon tuhoa ennen kun siihen voidaan tehokkaasti puuttua. Missä määrin laivaan ajettavien pakujen/kuorma-autojen lasteja tarkastellaan satamissa? Iso räjähde autossa sanoo poks keskellä suomenlahtea.. Toivottavasti ei koskaan moista nähdä, mutta valitettavan mahdollista taitaa olla.
Asioita joita ei kerrota suurelle yleisölle. Julkisesti tiedetään, että Tukholman iskun jälkeen autoja ratsattiin, vaikka mediassa sanottiin ettei ratsattu. Mikäköhän oli syy pimittää tämä tieto jonka varmasti moni matkustaja havaitsi.
 
Back
Top