Rajasissi kirjoitti:
Oma mielipiteeni on sellainen että ei ole yhtä reppua joka toimisi hyvin kaikissa tilanteissa, vaan reppu (kuten muutkin varusteet) pitäisi valita tehtävän mukaan.
Näin se menee.
Kuitenkin, jos katsotaan siltä kannalta että tarvitsee kantaa 1-3 päivän tarpeet (Meal-Ready-To-Eat, vaatteita, First Aid jne.), on nk. 3 Day Pack omiaan. Ei liian suuri / pieni tämänmuotoiseen tarkoitukseen on lähtökapasiteetiltaan n. 40 litran vetoinen. Itse pystyisin suosittelemaan seuraavia tuotteita:
Eagle A-III Pack
Maxpedition Vulture-II 3-Day backpack
Itseltäni noista kahdesta löytyy ylempi, laajennukseksi olen hankkinut myös kaksi kappaletta
A-III Pack Accessory Pouchia. Rajasissi totesi että rahalla saa vahavn tuotteen johon voi luottaa; Eaglen tuotos palveli mukavasti jo varusmiesaikanani, mukavampana vaihtoehtona M/85- repulle ja SA-Pieni-reppu M/05:lle (kyllä, sitä jaettiin meidän komppaniassamme, mutta A-III oli ergonomisempi, siitä ei mihinkään pääse). Sain luvalla käyttää A-III:a eräissä harjoituksissa, mukavan kompakti päiväreppuna ja mahdollisti sangen suurenkin varuste- / vaatemäärän kuljettamisen kompaktisti mukana :heart:. Tuotteella on elinikäinen takuu (noh, kestääpä astetta pidempään), ja kulumia ei ole tullut, joskin olkainten metallisista D- renkaista on lähtenyt rymyämisen (sekä vm- palveluksen että sen jälkeisen) seurauksena hieman maalipinnoitetta. Tuo Maxpeditionin tuote on tullut tietoisuuteeni paitsi YouTuben ansiosta, myös erään kyseistä reppua käyttävän ja sitä kovasti kehuvan tuttavani kertomusten kautta, tosin henkilökohtaista kokemusta ei (valitettavasti vielä) satu olemaan. Ylläolevaa Suomessa myy
FinnRappel OY, alempaa
Lamnia.fi joka toimii Maxpeditionin maahantuojana.
Kuitenkin, jos haluaa tasan yhden päivän tarpeita vastaavan, kompaktin, hieman erikoisemman näköisen kantolaitteen, on varsin varteenotettava vaihtoehto
Maxpedition Monsoon Gearslinger (kyllä, ostettu Lamniasta). Kyseinen kapistus päätyi haltuuni tämän vuoden keväällä. Ainoa huono puoli oli olkahihnan pituus; jouduin lyhennyttämään sitä n. 10 cm että se kulkisi tarpeeksi ylhäällä eikä rasittaisi roikkumisellaan ristiselkääni. Yhdysvalloissa, tavataan sanoa, on kaikki suurta ja se näkyy myös hihnan pituudessa (voin hymyillen kuvitella isokokoisen yhdysvaltalaisen kanniskelevan kyseistä bagia IOTV:N ja taktisen varustuksen päällä, onhan se sentään
NTOA:n suosittelema tuote). Vaikka epäilyksiä oli, ei muita ongelmia ole löytynyt. Mainio laukku erityisesti yliopiston viinanhuuruisiin rientoihin ja suunnistuksiin / muihin mukaviin ulkoilma-aktiviteetteihin joissa 26 litran kapasiteetti riittää paitsi väkeville, myös vaihtovaatteille yms. tarpeelliselle. Mistä päästäänkin itse asiaan, eli; soveltuuko se ihan
oikeaan toimintaan? Ja
kyllä, muutama metsäkeikka on tullut tehtyä jossa on ollut tarve moiselle tilavuudelle, hauskan nyanssin piillessä siinä että reppua ja sen sisältöä voi käsitellä kävellessäkin heilauttamalla sen vartalonsa etupuolelle. Älkää antako erikoisen ulkomuodon hämätä; reppuun saa yllättävän paljon tavaraa. Ja sitten tulevat vielä repun runsaat modulaariset ominaisuudet joiden ansiosta voi konfiguroida juuri sellaisen organisointikokoonpanon kuin itse haluaa. Itselläni on laukun etupuolella
Mil-Spec Monkey - Stealth Util / Admin Pouch, kätevä organisaattori. Loput laukussa kiinni olevista listaan myöhemmin, kamerakin pitää löytää ja on myöhä...
Kuten tästä viestistä saattaa hahmottua, olen kovin mieltynyt modulaarisiin kantolaitteisiin juuri konfigurointimahdollisuuksien ansiosta. Varusmiesaikana oli mukavaa pystyä liittämään A-III:een kaikki tarpeellinen ja / tai edellytetty varustus jonka ei tarvinnut olla välittömästi saatavissa suoraan liivistä (kiitos jaetun taisteluliivi M/05:n ja sen monipuolisen taskukavalkadin), verrattuna SA-Pieni-reppu M/05:n varsin rajoitettuun rajoitettuun modulaariseen kapasiteettiin. PALS- matriisin jolla liittää eri varuste- ja asejärjestelmille suunniteltuja taskuja sekä erikoiskäyttöön (pioneeri, EOD, lääkintä yms.) tarkoitettuja taskuja mahdollistaa kantolaitteen, puhuessamme repusta tai taktisesta liivistä, käyttäjän toiminnan monipuolisuuden ja varusteiden kuljetusmahdollisuuden (ilman että itse kantolaitteesta kuitenkaan häviää tilaa, repun tai rinkan ollessa kyseessä).
Ja summauksena näinkin pitkälle ja jaarittelevalle tekstille; 1-3 päivän tarpeisiin sopii nk. 3 Day Pack erittäin hyvin, mutta n. 20-30 litran laitteet ovat yhden päivän tarpeisiin myös erittäin käteviä. Modulaarisuus ei ole kotkotusta, PALS- matriisi mahdollistaa organisoinnin ilman että itse laukun sisältä poistuu tarpeellista tilaa, oli kyseessä reppu tai rinkka.