Reservistä siviiliin

noska

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#41
Niin nuo esittämäni sanktito olivat toki sangen kärjistettyjä, mutta tässä maassa on ollut tapana useimmiten hoitaa homamt pakolla, kieltämällä ja rankaisemalla. Palkitsemiset ovat vaan johtaneet kateuteen.
Tuo ehdotuksenihan ei siis ollut tarkoitettu varusmiespalveluksen suorittamiseen rohkaisemiseksi, vaan mahdollistamaan reserviläisten tarkkailu palveluksen jälkeen, niin että huonokuntoiset ja terveytensä menettäneet saadaan karsittua. Ehdotus on toki radikaali ja kuulostaa melkoiselta science fiction kirjallisuuden järjestelmältä, jossa isoveli valvoo kansalaisiaan. Mutta kun asiaa miettii tarkemmin niin monessa muussa asiassa ollaan jo kohta paljon pidemmällä kun luottokorttiyhtiöt suunnittelevat ihmisten kortinkäyttötietojen ja tietokoneenkäyttötietojen yhdistelemistä ja myymistä markkinointitarkoituksiin ja valvontakameroita on kohta enemmän kuin ihmisiä.
 
#42
Kapiainen kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Nythän näyttää siltä että romutetaan koulutus tasaisesti kautta linjan kaikilta! Toivottavasti joku jossain pv piirissä nyt laskee muutaman kk sisään että ei helvetti koko pakka hajoaa täysin koulutuksen tason osalta käsiin ellei tehdä jotain radikaalia ehdotusta poliitikkojen suuntaan. Kyllä tuollainen läpi menisi jos se perusteltaisiin kunnolla ja painotettaisiin esim. myönteistä kehitystä työurien pidentämisen kannalta!

Vai onko nyt niin ettei pv piirissä haluta luopua syystä tai toisesta nykyisestä systeemistä vaikka tuloksena on aika vajavaisia joukkoja ja rahapulaa vuosikausiksi eteenpäin...?
Nythän on niin, että mitkään juustohöyläratkaisut eivät toimi, eikä sellaisia ole suunnitteillakaan. Muistutan jälleen, että nyt ollaan aloittamassa todella merkittävää Puolustusvoimauudistusta, jossa säästöt ovat vain yksi..kaikesta huolimatta sanon..pieni osa. Toki tämä säästöasia saa lähes kaiken huomion, mutta uudistuksessa ei ole lopunperin kyse säästöistä, vaan ihan muista asioista.

Jos kuvitellaan tilanne, jossa säästötarvetta ei olisi syntynyt nykyiseen malliin - olisi uudistukset myös rauhanajantoiminnoissa olleet jokatapauksessa hyvin suuria, merkittäviä ja jonkun mielestä varmasti myös dramaattisia. Se jää nyt vain huomaamatta, koska säästöt vievät kaiken huomion.
Tarkoitus on uudistaa koko järjestelmä perinpohjin, oli säästötarpeita tai ei. Moni varmasti hämmästyy, joku saattaa jopa hämmentyäkin..siitä mitä tuleman pitää. Muutos lähtee niinkin perustavaa laatua olevista asioista kuin ajattelutavasta ja sen myötä suhtautumisesta ihan perusasioihinkin.

Huomionarvoista tässä on kuitenkin se, että jos hommat eivät mene täydellisesti perseelleen, tästä on tulossa jotakin joka on todella hyvää!
Minulla ei oikein riitä enää usko siihen että hyviä vaihtoehtoja olisi jäljellä:
-Uudet SA-joukkokokoonpanot on jo julkaistu pari vuotta takaperin
-Harjoitusmääristä niin reservissä kuin varusmiespalveluksessa tullaan leikkaamaan paljon
-Kalustohankinnoista leikataan (erityisesti alueelliset joukot on mainittu, eli joukot jossa tarve/mahdollisuus olisi suurin jäävät jälleen ilman...)
-Hornettien ilmasta-maahan kyvystä ei luovuta vaikka rahat uhkaa loppua = totetutetaan puolivillainen ratkaisu
-Massiivinen tilannekuva projekti jatkaa samoilla raiteillaan vaikka isolla osalla joukoista happanee jo aseistustakin sinkoja myöten varastoihin
-KV-toiminnan rahoitukseen ei säästötarpeista huolimatta kosketa, päinvastoin niitä kasvatetaan
-Varusmiesten palvelusajoista tullaan leikkaamaan se huimat pari vko lopusta

Mielestäni kaikista kokonaisuuteen vähääkään oleellisesti vaikuttavista osa-alueista on jo julkaistu aika tuoreet tulevaisuuden linjat, joten missä on se järjestelmän perinpohjainen jopa hämmennystä herättävä muutos? Joku/jotkut noista tuoreista päätöksistä pitäisi pyörtää täydellisesti että saataisiin aikaan muutos josta vihjailet. Minusta ikävä kyllä oikeen mikään ei viittaa että tuollainen käänteen tekevä mullistus olisi tulossa :dodgy:
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#43
Hevosmiesten huhumyllytietotoimisto "paljastaa", että lakkautuslistalla olisi 4-6 varuskuntaa ja laitosta, koskeeko sitten varikoitakin, en tiedä. Valikoidaanko tavalla tai toisella jatkossa entistä kovemmin ketkä palvelevat ja minkä aikaa palvelevat, mitä arvelet Ohjustaja? Minä otaksun, että valikoidaan. Se on okei.

Alueellisten joukkojen rahoitus jäänee niin torsoksi, että kannattaako siihen "malliin" panna enää latiakaan? Jos ymmärrykseni käytössä olevasta rahasta ja varustuksen hinnoista pitää paikkansa, sanoisin, jotta njet. Romut ja ukot seilaavat elinkaarensa loppuun ja sitten eikun....delete ja stenaturaatio. Huomaa, että tässä voitaneen puhua "mallista".

Puheloinen on sanonut monta kertaa, että uudistus tähtää 10-20 vuoden päähän, se kannattaa pitää mielessä. Kyllä tilanne on ihan hallinnassa, siitä ei ole kyse. Kannattaa muistaa sekin, että ns. lähialueellakin uudistukset ottavat aikansa aivan armotta, ei ole käytössä heilläkään taikaseinää.

Minäkin näen erään valitettavan epävarmuustekijän koko paketissa, mutta en tohdi sitä nyt ryhtyä sen enempää vatveloimaan.

Yksi ihan arkinen epävarmuustekijä on sotatarvikkeiden jatkuva ja mieletön hintakehitys. Ei ole leikkiä se, että hintalappuun pannaan 7-11 prosenttia hyvää joka armon vuosi...se kaventaa pienten sotabudjettien valtioiden kykyä hankkia hyvää materiaalia edes säällisiä määriä. Miten tuohon voidaan reagoida? Pistämällä lisää rahaa peliin tai supistamalla rauhan ajan orkesteria. Nyt on nähty julkisuudessa vasta se alkusoitto, lisää tulee.

Koko roska hajoaa käsiin, jos pv ei kykene uusimaan organisaatiotaan, tämä on armoton fakta. Sitten on jäljellä se yksi kortti, joka pelata ja joka voi osoittautua kaiken lisäksi hanttikortiksi.
 
#44
baikal kirjoitti:
Hevosmiesten huhumyllytietotoimisto "paljastaa", että lakkautuslistalla olisi 4-6 varuskuntaa ja laitosta, koskeeko sitten varikoitakin, en tiedä. Valikoidaanko tavalla tai toisella jatkossa entistä kovemmin ketkä palvelevat ja minkä aikaa palvelevat, mitä arvelet Ohjustaja? Minä otaksun, että valikoidaan. Se on okei.
No eihän tuo ole mitenkään maata mullistava toimepide jos läänien esikunnat lasketaan laitoksiksi, niitähän on jo yksistään neljä ja komentajan mukaan ne lakkautetaan. Tällä periaatteella ei siis lähtisi noiden lisäksi kuin kaksi varuskuntaa (jotka pv olisi halunnut lakkauttaa jo viime kierroksella) joka ei vielä kyllä tarkoita mitään pakkoa siirtyä mullistaviin valikoimisiin/uusiin palvelusaikoihin tms. Ja miksi mm. oltaisiin tuotu esiin/oltaisiin toteuttamassa palvelusaikojen parin vko lyhennys lopusta jos tiedossa olisi jo jotain paljon suurempaa? Valikointi olisi paikallaan, mutta mikään ei ikävä kyllä viittaa että siihen oltaisiin menossa.

baikal kirjoitti:
Alueellisten joukkojen rahoitus jäänee niin torsoksi, että kannattaako siihen "malliin" panna enää latiakaan? Jos ymmärrykseni käytössä olevasta rahasta ja varustuksen hinnoista pitää paikkansa, sanoisin, jotta njet. Romut ja ukot seilaavat elinkaarensa loppuun ja sitten eikun....delete ja stenaturaatio. Huomaa, että tässä voitaneen puhua "mallista".
Minkä halvatun takia näiden uusien alueellisten joukkojen organisaatioiden parissa olisi tässä puuhasteltu jo pari vuotta jos on ollut tiedossa (ilman säästötarpeitakin, kuten kapiainen vihjaa) että koko paletti menee uusiksi?

baikal kirjoitti:
Puheloinen on sanonut monta kertaa, että uudistus tähtää 10-20 vuoden päähän, se kannattaa pitää mielessä. Kyllä tilanne on ihan hallinnassa, siitä ei ole kyse. Kannattaa muistaa sekin, että ns. lähialueellakin uudistukset ottavat aikansa aivan armotta, ei ole käytössä heilläkään taikaseinää.
Minä olen ymmärtänyt että uusi organisaatio ainakin starttaa jo 2015, eli päätökset tapahtuu ja julkistetaan alkuvuoteen 2012 mennessä (toki sitä rakennetaan/kehitetään vuosia vielä siitä eteenpäin). Nyt tihkuneet tiedon jyvät joita tuossa edellisessä postissa listasin eivät vaan oikein tue mitään mullistavia muutoksia.

baikal kirjoitti:
Minäkin näen erään valitettavan epävarmuustekijän koko paketissa, mutta en tohdi sitä nyt ryhtyä sen enempää vatveloimaan.

Yksi ihan arkinen epävarmuustekijä on sotatarvikkeiden jatkuva ja mieletön hintakehitys. Ei ole leikkiä se, että hintalappuun pannaan 7-11 prosenttia hyvää joka armon vuosi...se kaventaa pienten sotabudjettien valtioiden kykyä hankkia hyvää materiaalia edes säällisiä määriä. Miten tuohon voidaan reagoida? Pistämällä lisää rahaa peliin tai supistamalla rauhan ajan orkesteria. Nyt on nähty julkisuudessa vasta se alkusoitto, lisää tulee.
Pitäisi kyetä luopumaan liian kalliista/hienoista suunnitelmista (ilmasta maahan, kaiken kattava tilannekuva, kv-kuuhastelu, uudet hävittäjät jne.) tai ainakin supistaa niitä merkittävästi.
Rauhanajan orkesteriin kajoaminen maata mullistavasti ei ole kovinkaan helppoa jos koko ikäluokka pitää kouluttaa eikä palvelusaikoihinkaan saa oleellisesti kajota. Mitä tahansa ehdotetaan niin joku yleinen älämölö/poliittinen ääni ruttaa sen heti koko Suomen puolustamisen tms. nimissä. Pääasia että on helvetin iso reservi ja hienot vehkeet 10%:lla joukoista joista osaa vielä ulkoilutetaan kaukomailla maksoi mitä maksoi...

baikal kirjoitti:
Koko roska hajoaa käsiin, jos pv ei kykene uusimaan organisaatiotaan, tämä on armoton fakta. Sitten on jäljellä se yksi kortti, joka pelata ja joka voi osoittautua kaiken lisäksi hanttikortiksi.
Minusta näyttää nyt hyvin pahalta! Politikot asettavat toiminnalle sellaiset ääriviivat (kv-toimintaa kasvatetaan, koko ikäluokka koulutetaan, varuskuntiakaan ei saisi mielellään lakkautaa jne.) joiden puitteissa ei oikein kyetä kuin puolivillaisiin ratkaisuihin, yhdistettynä säästötarpeisiin tulee nyt rumaa jälkeä. Toki syytä lienee myös pv omassa piirissä, kopteri villityksineen jne.
 
#45
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Palatakseni äskeisen (edit: jonka näköjään tässä yhteydessä vahingossa jo deletoinkin...) jälkeen maanpinnalle niin fakta taitaa kuitenkin olla se että, PV:llä on käytössään niin massiivinen reservi ettei sitä kertakaikkiaan kiinnosta haarukoida sieltä seasta niitä joitain motivoituneenpia.
Kas onhan jotain myönteistä lausuttu pv:kin suunnasta:

Kenraali Puheloisen mukaan puolustusvoimat ei tule esittämään erillisten kodinturvajoukkojen perustamista. Sen sijaan tarkoituksena on edelleen kehittää vapaaehtoisen maanpuolustuksen ja sotilaallisen maanpuolustuksen välistä yhteistyötä.

Puheloisen mukaan tavoitteena on reservin osaamisen entistä parempi hyödyntäminen sijoittamalla muun muassa vanhempia mutta kenttäkelpoisia ja kokeneita reserviläisiä paikallisjoukkojen tehtäviin nykyistä vielä huolellisemman yksilöllisen valinnan perusteella.
 

skärdis

Ylipäällikkö
#46
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Kas onhan jotain myönteistä lausuttu pv:kin suunnasta:

Kenraali Puheloisen mukaan puolustusvoimat ei tule esittämään erillisten kodinturvajoukkojen perustamista. Sen sijaan tarkoituksena on edelleen kehittää vapaaehtoisen maanpuolustuksen ja sotilaallisen maanpuolustuksen välistä yhteistyötä.

Puheloisen mukaan tavoitteena on reservin osaamisen entistä parempi hyödyntäminen sijoittamalla muun muassa vanhempia mutta kenttäkelpoisia ja kokeneita reserviläisiä paikallisjoukkojen tehtäviin nykyistä vielä huolellisemman yksilöllisen valinnan perusteella.
Tarkoittaako tuo maakuntajoukkoja vaiko kenties jotain syvään reserviin kuuluvia paikallisjoukkoja?

Kuinkakohan tuo nykyistäkin huolellisempi yksilöllinen valintaprosessi toimii, jos sijoitettaviin reserviläisiin ei ole ollut mitään kosketusta pariinkymmeneen vuoteen? Siis olettaen, ettei mitään viikonlopun mittaisia kuntotesti ja reality check -tyyppisiä kinkereitä olla järjestämässä laajemmassa mittakaavassa.
 
#47
skärdis kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Kas onhan jotain myönteistä lausuttu pv:kin suunnasta:

Kenraali Puheloisen mukaan puolustusvoimat ei tule esittämään erillisten kodinturvajoukkojen perustamista. Sen sijaan tarkoituksena on edelleen kehittää vapaaehtoisen maanpuolustuksen ja sotilaallisen maanpuolustuksen välistä yhteistyötä.

Puheloisen mukaan tavoitteena on reservin osaamisen entistä parempi hyödyntäminen sijoittamalla muun muassa vanhempia mutta kenttäkelpoisia ja kokeneita reserviläisiä paikallisjoukkojen tehtäviin nykyistä vielä huolellisemman yksilöllisen valinnan perusteella.
Tarkoittaako tuo maakuntajoukkoja vaiko kenties jotain syvään reserviin kuuluvia paikallisjoukkoja?

Kuinkakohan tuo nykyistäkin huolellisempi yksilöllinen valintaprosessi toimii, jos sijoitettaviin reserviläisiin ei ole ollut mitään kosketusta pariinkymmeneen vuoteen? Siis olettaen, ettei mitään viikonlopun mittaisia kuntotesti ja reality check -tyyppisiä kinkereitä olla järjestämässä laajemmassa mittakaavassa.
Veikkaan että kysymykseen tulee vain ja ainoastaan melko pienipiirteinen toiminta aktiiviressujen (tuossahan puhutaan kokoneista reserviläisistä = vahvasti oma-aloitteisesti vapaaehtoisessa toiminnassa mukana olevista) sijoittamiseksi, tietty asia pyritään tuomaan näyttävästi esiin :dodgy:

Olisin erittäin positiivisesti yllättynyt jos pv alkaisi omatoimisesti haravoida sijoitettavia reservistä jollain muulla perusteella (jolloin se määräkin olisi kenties jotain muuta kuin satoja).
 
Top