Retkikeittimen hankinta (neuvoja kaivataan)

Onko kellään kokemusta colemanin 533:sta Millainen on ja kuinka toimiva. Tekisi mieli hankkia hyvä ja ikää kestävä monipolttoaine keitin ja tuota olen miettinyt. Lähinnä prepper ja kevyeeseen retkeilytarkoitukseen. Tarkoitus ei ole siis lähteä monen viikon patikointi reissuille vuoristoon. Muitakin hyväksi havattuja saa suositella. Elikkä tästä vehkeestä kyse:
https://www.coleman.com/sportster-i...l?cgid=coleman-stovesandgrills-stoves#start=7
3000003654_hero_
 
Perus bensakeitin on erittäin järkevä ratkaisu juuri varautumiseen. Retkeilyyn ehkä vähän overkilliä mutta halvemmaksi tulee kuin kaasupurkkien kanssa pelailu. Tai trangian kanssa tuherointi. Vaikuttaa aika varmalta vehkeeltä. Toisaalta paineistettu bensapommi repussa... Ei viitsisi paljon heitellä reppua jos säiliössä on polttoainetta! Kai paineen voi päästää ulos, ja sulkea polttoaineputken varmasti.

Varautujalla on tietysti kaikki mahdolliset polttoaineet huomioitu, eli risukeitin, kaasukeitin, tenukeitin ja bensa- tai monipolttoainekeitin.

Oma valinta: Primus Omnifuel. https://primus.us/products/omnifuel-stove?variant=17262642437

Vähemmän yllättävästi ei ole tullut dieselillä kokeiltua, mutta kaikilla muilla kyllä. Kaikki paitsi alkoholi palaa, joten Omnifuel ja risukeitin jossa Trangian polttimo varalla = kaikki huomioitu. Polttoainepullosta lasketaan käytön lopuksi paine pois ja irrotetaan keittimestä joten menee pienempään tilaan.

Lasten kanssa kyllä fuskaan ja keittelen Spiderillä ja kaasulla.
 
Juu tuosta saa laskettua paineet pois eli ei ole pakko kannella paineistettuna. Tuota omnifuelia myöskin katsellut mutta on kovasti erityyppinen ja mietin liikkuvien osien määrää sekä sitten sen putken kestävyyttä. Lienee kuminen jossa metallinen joustovaippa?
 
Kyllä, se on melkoinen viritelmä, ja suuttimiakin pitää vaihdella poltettavan aineen mukaan. Noissa nestekeittimissä on omat kommervenkkinsa, muistan kun sain - 96 Amerikassa Appalakeille lähtiessä eteeni MSR:n silloisen mallin ja käskyn hakea siihen "white gas". Ihmettelin mikä ja mitä se on. Totesivat että sunhan se ekspertti piti olla. Samalla kertaa sain myös ensi kosketuksen vedensuodattimiin. Gurupisteet nousivat kun sanoin ettei Suomessa vettä putsata, se vain juodaan, järvestä tai tunturipurosta...

Letkun murtuminen tai vahingossa sulaminen on ihan oikea riski. Ja jos työkalu on hukassa, on parasta olla neula tms ilma-aukon hoonaukseen. Polttoainepullon pumpun mäntäkin tarvitsee voitelua, muuten ei synny painetta.
 
Täytyy tutkiskella tuota Colemania lisää. Voisi olla omaan käyttöön sopiva. 95E:n pitäisi soveltua kuitenkin siihenkin.
 
Tällaista kiinan ihmettäkin harkitsen... Tiedä kummoinen on mutta ei ilmeisesti sentään maailman paskin. :D
 
@OXPAHA Mitä muuten käytät tuossa keittimessäsi polttoaineena? Aika usein kuulee puhuttavan White Gasista mutta mitä se Suomessa käytännössä ottaen on?
 
Fishing With Grenades and Cooking With C4
:D
 
Mä olen kuullut monen käyttävän tätä:
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/neste-pro-4t-5l-pienkonebensa-4-tahti-nelitahti-bensiini

pitäisi olla puhdasta. Joku on sanonut, että tuo vastaisi ns. White Gasia. En toki tiedä kun en vielä monipolttoaine keitintä omista :)

Pienkonebensat on suht puhtaita, itse käytän ainoostaan 2-t pienkonebensaa moottorisahassa, käry on aivan olematon verrattuna normiversioon. Samoin 4-t käy paremmin ja säilyy hyvin, kannattaa myös tankata syksyllä viimesenä ruohonleikkuriin, lähtee keväällä paljon nöyremmin käyntiin.
 
Last edited by a moderator:
Kun nyt kerran ollaan aiheessa niin mitä mahtaisi tapahtua jos yrittäisi polttaa paineen alaista, esikuumennettua alkoholipolttoainetta noissa laitteissa joissa se on nimenomaan kielletty? Kuka osaa ennustaa tuloksen, pihiseekö vai räjähtääkö?
 
Veikkaan, ettei tapahdu mitään mutta laitteesta saattaa tiivisteet yms. Tykätä huonoa. Tosiaan kokemusta ei ole mutta eihän niitä ilmeisesti suositella.
 
Onko kellään kokemusta colemanin 533:sta Millainen on ja kuinka toimiva. Tekisi mieli hankkia hyvä ja ikää kestävä monipolttoaine keitin ja tuota olen miettinyt. Lähinnä prepper ja kevyeeseen retkeilytarkoitukseen.

Minulla on hieman saman näköinen. Coleman Sportster jos muistan oikein. Muutaman vuoden on ollut enkä nyt keksi muuta moitittavaa kuin että painavahko kuljetella mukana.

Siis tämähän se:
https://www.trailspace.com/gear/coleman/sportster-dual-fuel-ii/

Pienkonebensaa olen käyttänyt.
 
tuli hommattua tuollainen monipolttoainekeitin ja pienkonebensa tuntuu toimivan erinomaisesti. Ei nokea eikä mitään muutakaan ylimääräistä. Esilämmitys oli nopea ja liekki lämmin :)
 
Nyt kun on tuollaista polttoaine käyttöistä keitintä vähän käyttänyt niin täytyy sanoa, että aivan loistava vehje :) Ei ole paluuta sprii puolelle eikä välttämättä kovin usein kaasukaan. Risukeittimille löytyy edelleenkin kelien ja olosuhteiden salliessa käyttöä.
 
Minuun iski mukavuudenhalu ja investoin Jetboilin pikku kaasua polttavan vedenkeittimen. Heti kotipihassa koitin ja 2 minuuttia noin meni kuin oli vesi kiehuvana (6 desiä). Ei kovin paljoa voi helpommaksi maastoruokailua tai kahvihetkeä enää tuosta tehdä. Ainakin alkutestauksesta jäi fiilis että hyvä ostos niille reissuille missä joko kaikki tehdään mukavasti ja helposti tai sitten keveästi ja vakavissaan. Lähtee kyllä hirvipassiin tekemään minulle evästä uuden ruuan eteen kävelemistä omalle sektorilla odotellessa.
 
Back
Top