Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Sitä hyö tekkööt mitä osajaavat. :cool:

Eihän tässä vaan -järjestellä- alustaa venäläisyhtiölle? Jalostamokapasiteetti on varmasti houkutteleva asia venäläisille. Saattavat maksaa siitä ihan hilloa, kopeekkaa ja dollaria.

Varmasti sen infran ja sijainnin venäläinen ostaisi vaikka tekisi tappiota.

Valtioneuvoston kanslia omistaa yhtiön osakkeista 36 prosenttia ja Valtion Kehitysyhtiö Vake Oy 8,3 prosenttia. Jos näillä nyt olisi yhtään järkeä, se pitäisi huoltovarmuuden nimissä säilyttää omissa käsissä eikä sulkea.

Mutta siis pohjimmainen rahakysymys on siinä, että öljytuotteiden menekki on laskemaan päin ja tilanteeseen sopeudutaan. Kyse on aivan samasta jutusta kuin Kaipolan kohdalla.

Lisäksi tämä ei jää tähän. Näitä tulee vielä vaikka miten paljon.

Lisäksi tämä ei jää tähän. Näitä tulee vielä vaikka miten paljon.

Varmasti sen infran ja sijainnin venäläinen ostaisi vaikka tekisi tappiota.

Jos nämä sinun lauseesi esittää toisessa järjestyksessä, niin?

Pitääkö kannattaako Suomen tosiaan luopua jalostuskapasiteetista etupellossa? Menekki laskee, mutta melkoista vientiä alalla edelleen harjoitetaan. Miksi minun nenäkarvoissa vohisee käsitys, että venäläisyhtiöt eurooppalaisomisteiset yhtiöt aikovat ryhtyä vähän jalostelemaan?

Mielenkiintoista, todella mielenkiintoista.
On ilmeisesti osan mielestä hallituksen vika, että perinteisten polttoaineiden kysyntä maailmalla vähenee ja biokomponenttia omaavien kasvaa.
Naantalin jalostamo on tosiaan vanhentuva laitos ja ymmärrän hyvin, ettei siihen ole investointihalukkuutta kun tuotannossa olevien tuotteiden kysyntä vähenee ja tuotto pienenee.
Neste on liikeyritys jonka tehtävä on tuottaa omistajilleen rahaa, ei kituuttaa olemassa pelkästään Suomen huoltovarmuuden takia. Ne ajat oli ja meni silloin kun Nesteen pääomistajuudesta luovuttiin.
Mutta Suomen hallituksen syyksi sen vierittäminen on kyllä pikkusen omituista, sanon näin vaikken vasemmistohallituksesta siltikään tykkää vähääkään.
Olisiko sama virsi kanteleessa mikäli vallassa olisi Kok/PS, ehkäpä, ehkäpä ei.
Huoltovarmuuden kannalta olen enemmän huolissani Suomen lipun alla olevien tuotetankkereiden vähyydestä kuin jalostuskyvystä, jonka jatkuvuudesta kriisiaikana olen hieman skeptinen.

On ilmeisesti osan mielestä hallituksen vika, että perinteisten polttoaineiden kysyntä maailmalla vähenee ja biokomponenttia omaavien kasvaa.
Naantalin jalostamo on tosiaan vanhentuva laitos ja ymmärrän hyvin, ettei siihen ole investointihalukkuutta kun tuotannossa olevien tuotteiden kysyntä vähenee ja tuotto pienenee.
Neste on liikeyritys jonka tehtävä on tuottaa omistajilleen rahaa, ei kituuttaa olemassa pelkästään Suomen huoltovarmuuden takia. Ne ajat oli ja meni silloin kun Nesteen pääomistajuudesta luovuttiin.
Mutta Suomen hallituksen syyksi sen vierittäminen on kyllä pikkusen omituista, sanon näin vaikken vasemmistohallituksesta siltikään tykkää vähääkään.
Huoltovarmuuden kannalta olen enemmän huolissani Suomen lipun alla olevien tuotetankkereiden vähyydestä kuin jalostuskyvystä, jonka jatkuvuudesta kriisiaikana olen hieman skeptinen.

Arvaan että oikeistohallituksen aikana syyllinen olisi SAK :D

Paljonko Suomi vie perinteisiä polttoaineita maailmalle?
Enpä osaa yhtäkkiä sanoa tarkkoja lukuja mutta suuntaa antavia lukuja on kaikkien polttoaineiden myynti kotimaassa vuonna 2017 oli noin 7.4 miljoonaa tonnia ja Nesteen Suomen jalostamoiden tuotantokapasiteetti on noin 14 miljoonaa tonnia.
Kilpilahdessa ei suotta ole tonnimäärältään selvästi suurin satama Suomessa.

Nesteen oma ilmoitus toiminnasta:

Lisäksi wiki kertoo:

Koska jalostuksen alkutuottena on raakaöljy väittäisin, että tuotteiden joukossa on oltava myös polttoaineita. Vaikka tavoiteltaisiin ja suosittaisiin jotain tiettyjä tuotteita, niin tuotantoprosessissa syntyy sellaisia jakeita joista on mielekkäintä tehdä polttoaineita. Naantalissakin mitä ilmeisimmin pystytään näiden tuotteiden osuutta säätämään tarpeen mukaan eli polttoaineita voidaan tarvittaessa suosia.
-> vaikutus polttoaineiden huoltovarmuuteen on olemassa.
Itsekin mietin tätä kysymystä. Löysin Neste tuotantolaitosesitteen netistä. Siinä sanotaan:
"Naantalin jalostamolla valmistetaan kaikkia tärkeimpiä öljytuotteita liikenteen, teollisuuden, maatalouden ja
energiatuotannon tarpeisiin: bensiiniä, dieseliä, kevyttä ja raskasta polttoöljyä ja nestekaasuja. Jalostamo on
erikoistunut bitumien, liuottimien ja pienmoottoribensiinin tuotantoon.
"

Toisaalta Lapin kansassa eilen:
"Yhtiö suunnittelee lopettavansa tuotannollisen toiminnan Naantalin jalostamollaan kokonaan. Tuotantomääriin tällä ei olisi niin suurta vaikutusta kuin voisi kuvitella, sillä kahden paikkakunnan tuotantolaitokset ovat käytännössä toimineet tähänkin saakka yhtenä jalostamona.
– Naantalin jalostamo ei ole toiminut itsenäisenä jalostamona, vaan sen rooli on ollut syöttää syöttöainetta Porvoon jalostamolle, Jakosuo-Jansson selvittää
."

eli onko ajettu Porvooseen jotain puolivalmistetta?

Tässä taas Naantalin pääluottamusmies:
" – Jos monta kuukautta lentokoneet makaavat enemmän maassa kuin taivaalla, niin kyllähän siitä joku käry tuli, että jotain vaikutuksia täytyy tulla. "

Sitten edelliseen liittyen Nesteen omat sivut:
" Jet A1 -kerosiinimme tuotetaan omalla jalostamollamme Porvoossa "

Ilkka Remeksen kirjassa venäläiset sabotoivat sekä Porvoon että Naantalin muistaakseni.

Se yksi ja ratkaiseva muutos olisi mielestäni siinä että työnantaja olisi vapaa irtisanomaan työntekijöitä mielensä mukaan. Irtisanomisajan palkka tilille ilman työssäolovelvoitetta ja homma olisi sillä taputeltu. Kukaanhan ei irtisano ihmisiä jotka tienaavat palkkansa vaikka se olisi isokin ja jo osaaminen antaisi monelle hyvän työsuhdeturvan kunhan panos on kohdallaan. Lusmuista ja öykkäreistä pitäisi kuitenkin päästä eroon ilman oikeudenkäyntiä.
Just noin se toimii Englannissa... seuraavan kuukauden palkka tulee normaalisti tilille, työssäolovelvoitetta ei ole - useimmiten työnantaja irtisanomisen yhteydessä edellyttää kulkuluvan luovuttamista takaisin / se peruutetaan, joten töissä käynti ei onnistu vaikka jostain syystä huvittaisi.
Tämä systeemi jostain syystä vaan toimii, kyllä ihmiset työllistyvät uudelleen nopeammin kuin luulisi, tosin tietenkin on olemassa pieni porukka joka seilaa firmojen välillä koeajasta toiseen, kun on jotain ongelmaa vähän kaikessa.
Mutta enemmistölle tuo oli hyvä systeemi, ja varsinkin itse deskin vetäjänä oli suuri helpotus päästä lopulta parista tyypistä eroon melko kivuttomasti, kun oli suulliset ja kaksi kirjallista varoitusta annettu, ja järjestetty kaksi lässytys-sessiota henkilöstö-puolen valvonnassa... toisen kirjallisen varoituksen jälkeen prosessi kesti alle viikon, kun lopulta sain aikaiseksi kun hermot paloivat (lopullisesti).
Mitään sanktioita tuosta ei itselleni seurannut, eikä firmalle. Ja toinen näistä oli rodullistettu palestiinalais-nainen (tosin Italian passilla liikkeellä), ja meikäläinen apartheid-siionistina antoi sille kenkää. No problem, kunhan koko prosessi on hyvin dokumentoitu, ja firman best policy -kirjallisuustuotantoa on seurattu pieteetillä :) .

Just noin se toimii Englannissa... seuraavan kuukauden palkka tulee normaalisti tilille, työssäolovelvoitetta ei ole - useimmiten työnantaja irtisanomisen yhteydessä edellyttää kulkuluvan luovuttamista takaisin / se peruutetaan, joten töissä käynti ei onnistu vaikka jostain syystä huvittaisi.
Tämä systeemi jostain syystä vaan toimii, kyllä ihmiset työllistyvät uudelleen nopeammin kuin luulisi, tosin tietenkin on olemassa pieni porukka joka seilaa firmojen välillä koeajasta toiseen, kun on jotain ongelmaa vähän kaikessa.
Mutta enemmistölle tuo oli hyvä systeemi, ja varsinkin itse deskin vetäjänä oli suuri helpotus päästä lopulta parista tyypistä eroon melko kivuttomasti, kun oli suulliset ja kaksi kirjallista varoitusta annettu, ja järjestetty kaksi lässytys-sessiota henkilöstö-puolen valvonnassa... toisen kirjallisen varoituksen jälkeen prosessi kesti alle viikon, kun lopulta sain aikaiseksi kun hermot paloivat (lopullisesti).
Mitään sanktioita tuosta ei itselleni seurannut, eikä firmalle. Ja toinen näistä oli rodullistettu palestiinalais-nainen (tosin Italian passilla liikkeellä), ja meikäläinen apartheid-siionistina antoi sille kenkää. No problem, kunhan koko prosessi on hyvin dokumentoitu, ja firman best policy -kirjallisuustuotantoa on seurattu pieteetillä :) .

Mä näkisin että järjestely toisi hommaan oikeanlaista ryhtiä ja pienentäisi työntekijöiden palkkaamiseen liittyviä riskejä aivan olennaisesti. Se joka maksaa palkan saisi jokseenkin vapaasti päättää kelle sitä maksaa. Ei täysin ongelmaton järjestely mutta periaatteiltaan kohdillaan.

Tekstinne on jossain määrin ristiriidassa todellisuuden kanssa.

Raakaöljyn tuotanto vuoteen 2019 asti on esitetty tuolla:

Graafista huomaamme, että tuotanto (ja käyttö) oli 2019 kaikkien aikojen suurimmalla tasolla. Tänä vuonna öljyn kysyntä pienenee vuoden 2013 tasolle tunnetusta syystä:

Kun epidemia menee jossain vaiheessa ohi, kysyntä tulee palaamaan aikaisempaan ellei lama tms. vaikuta. Markkinassa on varmasti tapahtunut muutosta (mm. liuskeöljy) joka jollakin tasolla vaikuttaa Nesteen päätökseen. Suurempi syy kuitenkin lienee, että Naantali vaatisi investointeja, mm. ympäristöluvan kiristyksen vaatiman kymmenien miljoonien tuottamattoman panostuksen. Neste laskee, että sijoittamalla ulkomaille palmuöljy yms. bisnekseen saadaan investoinnille parempi tuotto.

Mä näkisin että järjestely toisi hommaan oikeanlaista ryhtiä ja pienentäisi työntekijöiden palkkaamiseen liittyviä riskejä aivan olennaisesti. Se joka maksaa palkan saisi jokseenkin vapaasti päättää kelle sitä maksaa. Ei täysin ongelmaton järjestely mutta periaatteiltaan kohdillaan.
Näin sen näkisin itsekin, tämä työmarkkinaratkaisu alentaa palkkauskynnystä merkittävästi, parantaa nuorten työllistymistä, lyhentää kokeneempien työttömyyskausia, vähentää työmarkkinoiden kitkaisuutta huomattavasti, ja viime kädessä jopa auttaa ihmisiä päätymään hommiin jotka sopivat heidän kyvyilleen ja tahtotilalleen/ motivaatiolleen parhaiten.
So what's the problem?
Epädemokraattisilta, etten sanoisi korporatistis-fasistisilta etujärjestöiltä puuttuu rooli tässä, molemmilla puolilla kenttää, siinä se ongelma Suomessa. Rahaa, rahaa olis ehkä joksikin aikaa, muttei enää valtaa. Kukaan ei enää pyytäisi heidän lausuntojaan mistään asiasta, koska ketään ei rehellisesti sanottuna kiinnostaisi pätkääkään.
Eipä se käy.
Mikään ei tule muuttumaan Härmässä, valitettavasti.

Mikäli turveveron tuplaus toteutuu, Keskustan kannatus varmaan leikkautuu sinne yksinumeroisen luvun tienoille.
Hallitus voisi sen verran ajatella työllisyyttä, että määräisi poltettavaksi vähintään 50x100 täyskanttista, tai 5/4” paksuista höylättyä lautaa. Polttoon menevälle tuppeen sahatulle ja egyptinparrulle lisäveroa 0,25 €/jm.

Muutkin järkevät ja taloudelliset toimet luvanvaraisiksi, ja vihreistä muodostettu komissio valvomaan ja rankaisemaan, tunteella ja tutkimatta.

Mikään ei tule muuttumaan Härmässä, valitettavasti.

Tulee, ole huoleti. Mutta vasta kun on pakko, ehdoton päätylauta edessä. Näin se vaan menee. Koittaako sitten jokin prolen ja toimihenkilötason Onnela....tuskin.

Se on nimittäin rankkaa kyytiä, kun aikanaan pannaan kaikki mahdolliset tuet ja mahdottomatkin vielä piilun alle. Rutu käy ja parku on kovaa ja Suomi ei ole sen jälkeen entisensä.

Ja sen verran olen tätä maailmaa nähnyt, että siinä vaiheessa kuin prole tai alihankkijayrittäjät joutuvat jonottamaan pelkkää mahdollisuutta saada pesti niin voi olla varma, että saa unohtaa Hampurin H--t ja Porschen. ;)

Maatalouteen tulee vielä melkoisia muutoksia, aika on kysymysmerkki. Sdp-Kok-PS -linjoilla ei tule riittämään mielenkiintoa sellaiseen maatalouteen, jota -harjoitetaan koko maassa-. Metsänomistaminen muuttuu -mielenkiintoiseksi- edelleen aika kysymysmerkki. Kiinteistövero on mielenkiintoinen asia. Alv taipuu vielä moneksi.

Hallitus voisi sen verran ajatella työllisyyttä, että määräisi poltettavaksi vähintään 50x100 täyskanttista, tai 5/4” paksuista höylättyä lautaa. Polttoon menevälle tuppeen sahatulle ja egyptinparrulle lisäveroa 0,25 €/jm.

Muutkin järkevät ja taloudelliset toimet luvanvaraisiksi, ja vihreistä muodostettu komissio valvomaan ja rankaisemaan, tunteella ja tutkimatta.
Joo noh ei ole egyptinparru myynyt entisellään Obaman arabikevään jälkeen... eikä ole mikään kannan otto pressanvaaleihin länsimaassa, vaan huomio että kakkoslankkua ei ole mennyt kaupaksi niinkuin ennen. Mikä on metsänomistajille sääli, joista olen mahdollisesti yksi, potentiaalisilla 1,6 hehtaarin tiluksillani nyt kun faija siirtyi autuaammille metsästysmaille (viime joulukuussa, verosota voudin ja hallinnon kanssa edelleen päällä, luonnollisesti).
Mitään kaadettavaa siellä ei ole, ainakaan lähiaikoina. Mutta sepä ei nihtiä kiinnosta.

Mä siis en saanut euroakaan tukea, kun perustin Varustelekan, ja tein hiki hatussa duunia pienellä palkalla. En saanut mitään rahoja vuonna 2006, kun aloin palkkaamaan työntekijöitä. En - eikä Varusteleka - saanut mitään rahoja kymmenen vuotta sitten, kun firma oli lähellä konkurssia ja työntekijöitä piti irtisanoa. Tätä rahaa saa vain, jos on rikas ja menee hyvin, ja siinä vaiheessa se tuleekin joka vuosi. Siinä, missä Business Finlandin yritystuki tuottanee valtiolle itsensä takaisin noin kolmessa vuodessa, saman kolmen vuoden aikana mä olen saanut sata tonnia veronalennusta, valtion saamatta siitä mitään mun näkemää etua.

Tätäkin vähemmän voisi tietysti maksaa veroja, mä en sentään lainaa omalle firmalleni rahaa kiskurikorolla.

Tämä piti purkaa, mutta Keskustalle sen säilytys oli kynnyskysymys hallitukseen tulemiselle. Nyt kun Persut ovat ilmoittaneet, että ovat nettomaksajien eikä -saajien puolue, ja Suomi pelastetaan laskemalla yritysten, yrittäjien ja työntekijöiden veroja, niin mä voin varmaan olla sellainen sankariesimerkki kummallekin puolueelle. Molemmat pyysivät mua eduskuntavaaliehdokkaaksikin viimeksi.

Mä siis en saanut euroakaan tukea, kun perustin Varustelekan, ja tein hiki hatussa duunia pienellä palkalla. En saanut mitään rahoja vuonna 2006, kun aloin palkkaamaan työntekijöitä. En - eikä Varusteleka - saanut mitään rahoja kymmenen vuotta sitten, kun firma oli lähellä konkurssia ja työntekijöitä piti irtisanoa. Tätä rahaa saa vain, jos on rikas ja menee hyvin, ja siinä vaiheessa se tuleekin joka vuosi. Siinä, missä Business Finlandin yritystuki tuottanee valtiolle itsensä takaisin noin kolmessa vuodessa, saman kolmen vuoden aikana mä olen saanut sata tonnia veronalennusta, valtion saamatta siitä mitään mun näkemää etua.

Tätäkin vähemmän voisi tietysti maksaa veroja, mä en sentään lainaa omalle firmalleni rahaa kiskurikorolla.

Tämä piti purkaa, mutta Keskustalle sen säilytys oli kynnyskysymys hallitukseen tulemiselle. Nyt kun Persut ovat ilmoittaneet, että ovat nettomaksajien eikä -saajien puolue, ja Suomi pelastetaan laskemalla yritysten, yrittäjien ja työntekijöiden veroja, niin mä voin varmaan olla sellainen sankariesimerkki kummallekin puolueelle. Molemmat pyysivät mua eduskuntavaaliehdokkaaksikin viimeksi.
Ei ole mikään kaiken helpoin heppu, jonka kanssa yrittää tulla toimeen.... mutta nyt on olut pari vuotta uus tj, jolla on Valtterin lisäksi ainoana osakkeita - ja on bad dude...

Back