Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En pidä kummastakaan.
Ihmeellinen asia; lentokoneessa matkustaminen on sallittua missä istutaan tiiviisti vierekkäin mutta teattereita ei saa pitää auki vaikka siellä voisi pitää pari-kolme penkkiä tyhjänä katsojien välillä.
Lentokoneella matkustaminen on kuitenkin aika tärkeää näille jotka isommissa viroissa ovat.Ihmeellinen asia; lentokoneessa matkustaminen on sallittua missä istutaan tiiviisti vierekkäin mutta teattereita ei saa pitää auki vaikka siellä voisi pitää pari-kolme penkkiä tyhjänä katsojien välillä.
Ei tietenkään pitäisi sallita matkustamista noista lähi-idän maista, mutta Suomi nyt on Suomi.Ihmeellinen asia; lentokoneessa matkustaminen on sallittua missä istutaan tiiviisti vierekkäin mutta teattereita ei saa pitää auki vaikka siellä voisi pitää pari-kolme penkkiä tyhjänä katsojien välillä.
En oikein ymmärrä vielä sitä että miten Suomessa asiassa olisi voitu käydä valmistelevaa keskustelua kevään aikana? Se tarkoittaisi jotain helmikuun ja toukokuun välillä.
Mikään laittamiesi linkkien päivämäärä ei mitenkään viittaa helmikuun ja toukokuu väliseen aikaan. Kaikissa linkeissä viitataan toukokuun ja kesän päivämääriin ehdotuksen julkistuksessa - ja silloinhan oli sinun mukaasi jo liian myöhäistä, niinkö?
Tarkoitatko siis että neuvottelijana toiminut Kulmuni ei keväällä tiedottanut eduskuntaa EU paketin neuvottelusta, jotta siitä olisi voitu aloittaa laaja keskustelu ja voitu vielä ajoissa vaikuttaa paketin sisältöön? Sitäkö tarkoitat?
.
22.07.2020 klo 15:08
Eurooppa-neuvosto pääsi historiallisen pitkän kokouksen päätteeksi tiistaina sopuun EU:n monivuotisesta budjetista sekä 750 miljardin euron suuruisesta koronaelvytyspaketista.
Tähän liittyen Marin kehui Suomen saaneen alkuperäistä enemmän rahaa maaseudulle pitkäksi venyneissä neuvotteluissa.
– Viimeisen (neuvottelu)yön aikana onnistuin kasvattamaan tätä kokonaisuutta 250 miljoonalla eurolla. Se taisi olla puoli kahden aikaa yöllä.
Kyllä, se oikea ajankohta päästää puhesontaa eduskunnan täysistunnossa olisi ollut huhtikuussa 2020, eikä toukokuussa 2021. Tällä teatterilla, mitä viime viikolla nähtiin ei tehty muuta kuin kusetettiin äänestäjää. Huhtikuussa 2020 viivyttämisellä olisi saatu jotain aikaan.
Kulkutauteja on historiassa torjuttu ja rajoitettu matkustusrajoituksilla ja karanteenitoimenpiteillä. Musta surma ei muuten levinnyt Suomeen eikä Islantiin. Ei levinnyt, koska matkustus ulkomailta näihin maihin oli niin olematonta.Enpä tiedä yhtään maata, joka on rajakontrollilla saanut pandemiaa kuriin. Sitä yritettiin jo mustan surman aikaan 1300 -luvulla. Ei onnistunut silloin, ei sen jälkeen, eikä nyt.
Simpauttaja
Oikeuskansleri: Katri Kulmuni ei menetellyt lainvastaisesti EU-tukiasiassa – ministeriölle sanomista
Suuri valiokunta on se instanssi joka valmistelee päätökset siitä millaisia sopimuksia Suomi tekee EU;n suuntaan. Suuren valiokunnan muistiot keväältä 2020 ovat aika sekavaa luettavaa ja niissä viitataan pääosin muiden antamiin lausuntoihin jonossa. Muistioista ei käy ilmi sellaista mikä osoittaisi Suuren valiokunnan omaa keskustelua ja päätöstä asiassa. Ainoat huomiot mitä on, eriävät mielipiteen Perussuomalaisilta ja Sari Essayahilta jo siinä vaiheessa.Heinäkuun EU huippukokouksessa ei enää neuvoteltu mitään, päätökset oli jo tehty. Ja kansamme edustajat suuren valiokunnan kokouksessa heinäkuussa, olivat ulkona kuin lintulauta tilanteesta.
Oikeuskanslerin päätöksessä todetaan että tiettyyn asiakohtaan miksi perustuslakivaliokunta ja ministeriö olivat eri käsityksessä hankkeen sisällöstä, " ei ole saatavissa selvyyttä laillisuusvalvonnan keinoin."Eihän tässä nyt kyllä ihan avoimin kortein pelattu. (Kulmuni)
Kyllä, se oikea ajankohta päästää puhesontaa eduskunnan täysistunnossa olisi ollut huhtikuussa 2020, eikä toukokuussa 2021. Tällä teatterilla, mitä viime viikolla nähtiin ei tehty muuta kuin kusetettiin äänestäjää. Huhtikuussa 2020 viivyttämisellä olisi saatu jotain aikaan.
En ole perustuslakiasiantuntija, mutta miksi oikeuskansleri teki päätöksen tässä asiassa?Oikeuskansleri: Katri Kulmuni ei menetellyt lainvastaisesti EU-tukiasiassa – ministeriölle sanomista
Entinen valtiovarainministeri Katri Kulmuni ei menetellyt lainvastaisesti viime keväänä.www.iltalehti.fi
Eihän tässä nyt kyllä ihan avoimin kortein pel
Suuri valiokunta on se instanssi joka valmistelee päätökset siitä millaisia sopimuksia Suomi tekee EU;n suuntaan. Suuren valiokunnan muistiot keväältä 2020 ovat aika sekavaa luettavaa ja niissä viitataan pääosin muiden antamiin lausuntoihin jonossa. Muistioista ei käy ilmi sellaista mikä osoittaisi Suuren valiokunnan omaa keskustelua ja päätöstä asiassa. Ainoat huomiot mitä on, eriävät mielipiteen Perussuomalaisilta ja Sari Essayahilta jo siinä vaiheessa.
Mielestäni asian valmistelu Suomessa hoidettiin keväällä huonosti ja siitä saamme nyt maksaa. Suuren valiokunnan tekstit keväältä 2020 ovat sen tasoista mössöä, että siitä ei tavallinen kansalainen ota selvää vaikka muistiota lukisi viisi kertaa. Ainakaan minulla ei onnistunut. En yhtään ihmettele jos ei kansanedustajakaan siitä tajua.
Oikeuskanslerin päätöksessä todetaan että tiettyyn asiakohtaan miksi perustuslakivaliokunta ja ministeriö olivat eri käsityksessä hankkeen sisällöstä, " ei ole saatavissa selvyyttä laillisuusvalvonnan keinoin."
Tämä epäselvyys tavallaan vapauttaa Kulmunin vastuusta. Mutta silti jää ilmaan se, miten Suuri valiokunta todella asiasta on tiedotettu ja miten se EU asioissa päättäjänä on ymmärtänyt.
Yleensä sanotaan että vastuu viestin perillemenosta on lähettäjällä. Jotain epäselvää tässä viestinnässä ilmeisesti on ollut Kulmunin ja valtiovarainministeriön taholta, jos Suuri valiokunta ei ole kyennyt asiaa ymmärtämään. Valiokunnan muistioista tosin on vaikeaa selvittää sitäkään, että missä asiassa se olisi pyytänyt selvitystä ministeriöstä jos ei jotain ole ymmärtänyt.
Asiapapereiden valossa näyttää siltä että vain Perussuomalaiset ja Sari Essayah ovat tajunneet mistä on kyse, koska osasivat laittaa eriävän mielipiteensä muistioon ajoissa jo keväällä. Muut valiokunnasta olivat ilmeisen pihalla mistä on kysymys.
.
108 §
Valtioneuvoston oikeuskanslerin tehtävät
Oikeuskanslerin tehtävänä on valvoa valtioneuvoston ja tasavallan presidentin virkatointen lainmukaisuutta. Oikeuskanslerin tulee myös valvoa, että tuomioistuimet ja muut viranomaiset sekä virkamiehet, julkisyhteisön työntekijät ja muutkin julkista tehtävää hoitaessaan noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa. Tehtäväänsä hoitaessaan oikeuskansleri valvoo perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Oikeuskanslerin on pyydettäessä annettava presidentille, valtioneuvostolle ja ministeriöille tietoja ja lausuntoja oikeudellisista kysymyksistä.
Oikeuskansleri antaa joka vuodelta kertomuksen virkatoimistaan ja lain noudattamista koskevista havainnoistaan eduskunnalle ja valtioneuvostolle.
115 §
Ministerivastuuasian vireillepano
Valtioneuvoston jäsenen virkatoimen lainmukaisuuden tutkinta eduskunnan perustuslakivaliokunnassa voidaan panna vireille:
1) oikeuskanslerin tai oikeusasiamiehen perustuslakivaliokunnalle tekemällä ilmoituksella;
2) vähintään kymmenen kansanedustajan allekirjoittamalla muistutuksella; sekä
3) eduskunnan muun valiokunnan perustuslakivaliokunnalle esittämällä tutkintapyynnöllä.
Perustuslakivaliokunta voi myös omasta aloitteestaan ryhtyä tutkimaan valtioneuvoston jäsenen virkatoimen lainmukaisuutta.
Oikeuskansleri tekee päätöksen sellaisessa asiassa joka SILLE on laitettu vireille.En ole perustuslakiasiantuntija, mutta miksi oikeuskansleri teki päätöksen tässä asiassa?
Itse tulkitsisin niin, että ainoastaan perustuslakivaliokunta voi tällaisen tutkinnan ja päätöksen tehdä.
Mutta tuon mukaan Valtioneuvoston jäsenen toiminnan laillisuudesta päättäminen ei kuulu oikeuskanslerin toimivaltaan.Oikeuskansleri tekee päätöksen sellaisessa asiassa joka SILLE on laitettu vireille.
Jos Perustuslakivaliokunnalle ei ole laitettu mitään vireille, siltä ei luonnollisesti tule päätöstäkään.
.
Toivo-oletan, että suomalaiskansallinen osoitettu nuivuus signaloi edes vähäsen EUiin päin. Eli että ainakin malliksi mm. Suomen parlamentissa kipuillaan tällaisten päätösten kanssa.
Onko typerää lukea Punahilkkaa edarissa, kun halutaan osoittaa vastarintaa jotain koettua typeryyttä kohtaan? Kun millään asia-argumentilla ei ole yhtään mitään väliä, niin sama lienee lukea vaikka Vänrikki Ståhlin kertomuksia. Suomen kohdalla ainoa asia-argumentti, joka hyväksytään siis, on että "suomi saa tilauksia hyvinvoivalta euroopalta".....no, toivottavasti teollisuuden ja palveluyritysten tilauskirjat on jo sutattu ihan tukkoon.
Mutta tuon mukaan Valtioneuvoston jäsenen toiminnan laillisuudesta päättäminen ei kuulu oikeuskanslerin toimivaltaan.
edit. Joo, nyt taisin tajuta tän lakikiemuran tässä. Eli tuo päätös on vastaus kanteluihin, ei päätös Valtioneuvoston jäsenen toiminnan laillisuudesta. Perustuslakivaliokunta voi halutessaan tai lainmukaisesti pyydettynä tutkia ministerin toiminnan laillisuuden.
Suuri valiokunta on se instanssi joka valmistelee päätökset siitä millaisia sopimuksia Suomi tekee EU;n suuntaan. Suuren valiokunnan muistiot keväältä 2020 ovat aika sekavaa luettavaa ja niissä viitataan pääosin muiden antamiin lausuntoihin jonossa. Muistioista ei käy ilmi sellaista mikä osoittaisi Suuren valiokunnan omaa keskustelua ja päätöstä asiassa. Ainoat huomiot mitä on, eriävät mielipiteen Perussuomalaisilta ja Sari Essayahilta jo siinä vaiheessa.
Mielestäni asian valmistelu Suomessa hoidettiin keväällä huonosti ja siitä saamme nyt maksaa. Suuren valiokunnan tekstit keväältä 2020 ovat sen tasoista mössöä, että siitä ei tavallinen kansalainen ota selvää vaikka muistiota lukisi viisi kertaa. Ainakaan minulla ei onnistunut. En yhtään ihmettele jos ei kansanedustajakaan siitä tajua.
Oikeuskanslerin päätöksessä todetaan että tiettyyn asiakohtaan miksi perustuslakivaliokunta ja ministeriö olivat eri käsityksessä hankkeen sisällöstä, " ei ole saatavissa selvyyttä laillisuusvalvonnan keinoin."
Tämä epäselvyys tavallaan vapauttaa Kulmunin vastuusta. Mutta silti jää ilmaan se, miten Suuri valiokunta todella asiasta on tiedotettu ja miten se EU asioissa päättäjänä on ymmärtänyt.
Yleensä sanotaan että vastuu viestin perillemenosta on lähettäjällä. Jotain epäselvää tässä viestinnässä ilmeisesti on ollut Kulmunin ja valtiovarainministeriön taholta, jos Suuri valiokunta ei ole kyennyt asiaa ymmärtämään. Valiokunnan muistioista tosin on vaikeaa selvittää sitäkään, että missä asiassa se olisi pyytänyt selvitystä ministeriöstä jos ei jotain ole ymmärtänyt.
Asiapapereiden valossa näyttää siltä että vain Perussuomalaiset ja Sari Essayah ovat tajunneet mistä on kyse, koska osasivat laittaa eriävän mielipiteensä muistioon ajoissa jo keväällä. Muut valiokunnasta olivat ilmeisen pihalla mistä on kysymys.
.