Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Pääministerin hokema "tarkkarajainen ja kertaluontoinen paketti" alkaa kuulostaa "tarkoitukselliselta ja kertakaikkiselta paksanpuhumiselta".

Kommentti: Hups, mitä tulikaan luvattua – EU:n elvytysrahasto onkin jo yli 800 miljardia eikä enää 750 miljardia euroa​

Komissio markkinoi elvytysrahastoa finanssipiireille jo yli 800 miljardin euron velanottovaralla. Summa voi vielä kasvaa, kirjoittaa erikoistoimittaja Jan Hurri.

 
Minun laskuri alkoi vuodesta 2006. Istua karjotin eräässä kokouksessa, jossa pankkimiehet valottivat käsittääkseni realistisesti Suomen ja huom. Euroopan talouskulkuja. Hämmästyttävän hyvin pankkimiesten kertoma ja ennuste on pitänyt paikkansa. Onnellista loppua odotellessa.

Kannattaa huomata jo lopulta se, että valtiontalouden tasapainottaminen noin muun muassa tarkoittaisi tässä kohtaa noin 4 prosentin kasvuvaatimusta per vuosi, mieluummin yli. Ja eläkekassoihin pitäisi virrata fyrkkaa selkeästi nykyistä enemmän. Samalla myös Sote-menoluokka on saatava aisoihin. Ja tuolla kasvulla ei vielä rahoitettaisi infran kehittämistä lainkaan.

Korkojen nouseminen kaataa koko piccadillyn käytännössä koko Euroopan osalta. Tai sitten valtiot ottavat käyttöön ravakan verottamisen moodin. Tuossa tilanteessa osa Euroopan valtioista putoaa pelistä ja mitään mahdollisuutta ns. pelastaa niiden taloutta muiden avulla ei ole.

Nykyisellä velkasuhteella ei ole mahdollista siirtyä mihinkään kelluvaan markkainkarnaatioon. Kyllä tässä kehityksessä ollaan kiinni niin juurevasti kuin vain on mahdollista. Jos tähän ratkaisuun jouduttaisiin, niin köyhiä piisaa ja keskiluokka voi sanoa hei hei nykyiselle elämäntavalleen.
Tämä järjestelmä tulee kosahtamaan ja komeasti. Kysymys on vain ajasta.

Suosittelen silmäilemään pottumaalle paikkaa. Hyvä investointi tulevaisuuteen on myös hirvipyssy sekä koira.:) Nuo auttaa pahimpaan hiukomiseen jo ihmeesti.
 
Marinin hallituksen politiikka enää ole mitään todellista demokratiaa.
Kuitenkin pari vuotta vielä on kestettävä seuraaviin vaaleihin.
Silloin on toivottavaa että demareita ja muuta vasemmistoa (sisältää ns. keskustan) ennen äänestäneet katsovat jonkun muun vaihtoehdon.

Itse suosittelen myös tulevaisuuden turvaksi kansalaiselle pienriistakiväärin ja metsästäjätutkinnon hankkimista. Sillä helpottaa tulevaisuuden elämää edes hieman kun joka tapauksessa tutkimusten mukaan syöminen helpottaa ihmisen elämää.
.
 
Hallituksen tavoite saada Suomeen huippuosaajia ei voi toteutua kun samanaikaisesti hallitus ajaa hyvätuloisten verottamisen kiristämistä. Tässähän on kyse samasta asiasta mitä puhutaan yritysten sijoittumisessa Suomeen: eli jos edellytykset ovat huonot Suomeen ei tulla. Ei vaan houkuttele.

Huippuosaaja tiedostaa oman kykynsä ja on tehnyt siitä kauppatavaraa. Kun hän toteaa, että Suomessa käteen jää hyvä palkka ja muutkin elinolot ovat ITSELLE ja perheelle suotuisat, Suomi voi olla houkutteleva sijoittumisen paikka. Se että hallitus ajaa aikaisempaa kovempaa verottamista, ei ole vetovoimatekijä potentiaaliselle tulijalle - parempi jäädä keski-Euroopan maahan X.

Milloin hallitus miettii tällaista henkilöverotuksella uhkailun lopettamista?
.
 
Tästä ei hyvä heilu. Vanhanen kummiskin kokeneena poliitikkona ei ihan kaikkeen huuhaahan lähde suunapäänä mukaan.
 
Kait sitä vähemmästäkin tytönhupakkojen hiekkalaattikkoleikkeihin ja kiukutteluun kyllästyy! :cool:
 
Hiukan päinvastaiset keinot Uudella Seelannilla hankkia ulkomailta osaajia ja parantaa kansantalouden tilaa. Suomi hamuaa väen vängällä lisää elätettäviä, jolloin verotusta on pakko kiristää varsinkin hyvätuloisten osalta, ja pitelee peukkua (perseessä) että oikeat osaajat tänne jostakin syystä tulisivat. No, se syy on jäänyt ääneen sanomatta kenties siksi, että tuskin ketään huvittaa tulla tänne tienaamaan ja antamaan rahat valtiolle.

Meillä tosin on oma sovellus tuosta alhaisen osaamistason työvoimasta: Pyrimme tuomaan maahan täysin osaamatonta, mutta työhalutonta väkeä.

Uusi-Seelanti kiristää työlupien saamisen kriteereitä matalapalkka-aloilla: maa haluaa jatkossa houkutella rikkaita sijoittajia ja erityisosaajia​

Hallitus haluaa, että jatkossa yritykset palkkaisivat uusiseelantilaisia ja ulkomaista työvoimaa hyödynnettäisiin vain huippuosaamista vaativissa tehtävissä.
UUDEN-SEELANNIN hallitus ilmoitti maanantaina kiristävänsä maahanmuuton ja työlupien saamisen kriteereitä erityisesti niiden ihmisten osalta, jotka työskentelevät matalasti palkatuilla aloilla tai aloilla, joilla vaaditaan vain vähän osaamista.

Sen sijaan maa haluaa houkutella entistä enemmän rikkaita sijoittajia ja työvoimaa, jolla on erityisosaamista. ”Kun rajamme aukeavat jälleen täysin, meillä ei yksinkertaisesti ole varaa palata aiempiin maahanmuuttoasetuksiin”, sanoi talouskehitys- ja työministeri Stuart Nash.
Nashin mukaan riippuvuus väliaikaisesta työvoimasta on mahdollistanut sen, että ”yritykset ovat voineet luottaa alhaisen osaamistason työvoimaan ja madaltaa palkkoja sen sijaan, että pääomaa investoitaisiin tehokkuutta parantaviin laitoksiin ja koneistoihin tai palkattaisiin ja koulutettaisiin uusiseelantilaisia työhön”.
”painopistettä siirretään alhaisen osaamistason työvoimasta korkean osaamistason maahanmuuttajien houkutteluun ja aitojen osaamisvajeiden paikkaamiseen”.

 
Hallituksen tavoite saada Suomeen huippuosaajia ei voi toteutua kun samanaikaisesti hallitus ajaa hyvätuloisten verottamisen kiristämistä. Tässähän on kyse samasta asiasta mitä puhutaan yritysten sijoittumisessa Suomeen: eli jos edellytykset ovat huonot Suomeen ei tulla. Ei vaan houkuttele.

Huippuosaaja tiedostaa oman kykynsä ja on tehnyt siitä kauppatavaraa. Kun hän toteaa, että Suomessa käteen jää hyvä palkka ja muutkin elinolot ovat ITSELLE ja perheelle suotuisat, Suomi voi olla houkutteleva sijoittumisen paikka. Se että hallitus ajaa aikaisempaa kovempaa verottamista, ei ole vetovoimatekijä potentiaaliselle tulijalle - parempi jäädä keski-Euroopan maahan X.

Milloin hallitus miettii tällaista henkilöverotuksella uhkailun lopettamista?
.
Muistaakseni ulkomaiselle huippuosaajalle on tehty huojennus verotukseen (merkittävä) ja kyllä niitä on Suomessa ja saavat todella hyviä vuosiansioita. Se onkin sitten takuuvarma asia, että kotimainen hyvää ansiotuloa (palkka/palkkio tai vastaava) saava henkilö verotetaan raskaimman kautta!
 
Muistaakseni ulkomaiselle huippuosaajalle on tehty huojennus verotukseen (merkittävä) ja kyllä niitä on Suomessa ja saavat todella hyviä vuosiansioita. Se onkin sitten takuuvarma asia, että kotimainen hyvää ansiotuloa (palkka/palkkio tai vastaava) saava henkilö verotetaan raskaimman kautta!
Jatkona tähän persuille kysymys: Kun persut saavat vallan tulevatko he huojentamaan hyvä tuloisten ansioverotusta? Vaikuttaisi varmasti monien äänestyskäyttäytymiseen.
 
Jatkona tähän persuille kysymys: Kun persut saavat vallan tulevatko he huojentamaan hyvä tuloisten ansioverotusta? Vaikuttaisi varmasti monien äänestyskäyttäytymiseen.
En edusta puoluejohtoa, mutta voisi veikata, että se riippuu hallituskokoonpanosta. Jos tai kun Kokoomus on mukana, niin hyvätuloisten verotus ei ainakaan kiristy.
 
En edusta puoluejohtoa, mutta voisi veikata, että se riippuu hallituskokoonpanosta. Jos tai kun Kokoomus on mukana, niin hyvätuloisten verotus ei ainakaan kiristy.
Kokemukseni mukaan ei kokoomus oikein tahdo huolehtia hyvien ansiotulojen saajien veoruksen keventämisestä tai edes verotuksen nostamisen estämisestä. Kokoomus huolehtii pääoman asioista ja usein uhraavat hyvien ansiotulojen saajat kun pitää tehdä myönnytyksiä muille puolueille.
 
Iltalehdessä oli juttu hallituksen ministerien yo-tutkinnoista. Huomioni kiinnittyi erityisesti matematiikan arvosanoihin. Voisikohan tuosta vetää johtopäätöksen, että lukumiehiä (-naisia, -tjsp) ovat, kun matikan kirja ei selvästikään ole käsissä kulunut. Piristävänä poikkeuksena RKP:n ministerit.

Voi poikani, kun tietäisit, miten vähällä matemaattisella järjellä maailmaa hallitaan.

Pitkä matematiikka:

Laudatur: Henriksson, Blomqvist
Eximia: -
Magna: Kaikkonen
Cum laude: Haavisto, Harakka, Mikkonen
Lubenter: Paatero
Approbatur: Tuppurainen


Lyhyt matematiikka:

Laudatur: -
Eximia: -
Magna: Saarikko, Haatainen
Cum laude: Marin
Lubenter: -
Approbatur: Skinnari

Ei mainintaa: Ohisalo, Lintilä, Kiuru, Vanhanen

Ei YO: Pekonen, Leppä, Saramo
 
Iltalehdessä oli juttu hallituksen ministerien yo-tutkinnoista. Huomioni kiinnittyi erityisesti matematiikan arvosanoihin. Voisikohan tuosta vetää johtopäätöksen, että lukumiehiä (-naisia, -tjsp) ovat, kun matikan kirja ei selvästikään ole käsissä kulunut. Piristävänä poikkeuksena RKP:n ministerit.

Voi poikani, kun tietäisit, miten vähällä matemaattisella järjellä maailmaa hallitaan.

Pitkä matematiikka:

Laudatur: Henriksson, Blomqvist
Eximia: -
Magna: Kaikkonen
Cum laude: Haavisto, Harakka, Mikkonen
Lubenter: Paatero
Approbatur: Tuppurainen


Lyhyt matematiikka:

Laudatur: -
Eximia: -
Magna: Saarikko, Haatainen
Cum laude: Marin
Lubenter: -
Approbatur: Skinnari

Ei mainintaa: Ohisalo, Lintilä, Kiuru, Vanhanen

Ei YO: Pekonen, Leppä, Saramo
Kyllä se paljon kertoo osaamistasosta. Hallituksen suurilla johtajilla näyttää olevan enemmänkin tuo pieni punainen kirja käsissä kulunut.
 
Samariini ottaa hieman kierrosta... :D Hutisalo höpisee ummet ja lammet yms mutta mitään konkreettista ei ole.
Otetaan tähän vastakommentit Taposelta; 1) Helsingissä ei ole katujengejä (Europolin määrittelyn mukaan). 2) Rikollisuus on vähentynyt kaikissa ikäryhmissä. Taposella on tahtotila etsiä omia intressejä edistäviä käsitteiden määrittelyjä Brysselistä asti. Taponen itse voisi avata miksi suomalainen määrittely ei kelpaa. En ole ihan varma onko Taposen linja paras mahdollinen kuvaamaan kuvaamaan Helsingin katujengitilannetta. Aika moni muu on sitä mieltä että Helsingissä on rikostelevia MAMUjengejä ja niille pitäisi tehdä jotain muuta kuin luokittelua. Voipi olla myös että poliisi vääristelee omia ja tilkkarin tilastoja mm sillä että tutkimatta jätetyistä ilmoituksista ja muista tapauksista ei taida tulla tilastomerkintää. Ei taida olla kenellekään enää epäselvää että komisario Taposen tahtotila on kiistää ja vähätellä rikosten määrää ja vaikuttavuutta ja etenkin jos tekijäoletettuna on maahanmuuttajataustaiset.

https://twitter.com/jaritaponen?lang=fi
 
Pääministerin hokema "tarkkarajainen ja kertaluontoinen paketti" alkaa kuulostaa "tarkoitukselliselta ja kertakaikkiselta paksanpuhumiselta".



Pääministerin logiikalla (jota kuvaa lyhyen matematiikan arvosana C) tässä ei ole mitään eroa.

Työssäkäyvälle suomalaiselle tästä koituu luokkaa 3500 € rasite / henkilö. Takaisin hän saisi siitä luokkaa 580 mikäli summa jaettaisiin koko väestölle tasaisesti.

Tämä on jännittävä maininta:
Mutta varsinkin maksuosuuden arvioiminen on millä tahansa kertoimilla jokseenkin turhaa, sillä kuvion kustannukset ja kunkin EU-maan osuus maksuista tarkentuvat vuoteen 2058 asti ulottuvan maksuajan päätteeksi.
Eli on annettu avoin valtakirja laskuttaa melkein mitä tahansa. Ennustan, että eteläisen Euroopan valtiot jättävät lainansa (elvytyspaketista otetun ja osuutensa elvytyspaketin maksuista) maksamatta (miksi maksaisivat, kun ei ole pakko) ja Suomen osuus kasvaa entisestään.

Nyt syntyvä lapsi olisi 36 vuotias tämän maksujärjestelyn päättyessä mikäli ei tule viivästymistä. Tosin kuka uskoo, että tällaista järjestelyä ei uusita, kun se nyt saatiin läpi. Kohta voi valtioilla olla oman velan lisäksi hyvin suuri määrä EU -velkaa.

Lieneekö tässä taustalla myös EU:sta eroamisen vaikeuttaminen? Kun valtiolla on riittävän suuri EU -velka maksettavana, eroaminen voi muuttua taloudellisesti mahdottomaksi. EU:n budjetti nousee luokkaa 66 % välillä 2021-27 elvytyspaketin ansiosta.
 
Muistaakseni ulkomaiselle huippuosaajalle on tehty huojennus verotukseen (merkittävä)
En tiedä tällaisesta. Hallituksen jäsenetkään eivät ole tuoneet huojennusta esille kun puhuvat ulkomaalaisten hyvien osaajien houkuttelemisesta Suomeen.
Mielestäni tuollainen perustelu liittyy oleellisesti ao keskusteluun ja se tulisi tuoda esille mikäli sellainen on olemassa

Ehdottomasti kannattaisi mainita tällaisista eduista kun puheessa perustelee uskoaan hyvien veronmaksajien tulemiselle. Tieto lisääntyisi myös meidän tavallisten kansalaisten keskuudessa ja koko maahanmuuttokeskustelu saisi uuden sävyn.
.
 
Pääministerin logiikalla (jota kuvaa lyhyen matematiikan arvosana C) tässä ei ole mitään eroa.

Työssäkäyvälle suomalaiselle tästä koituu luokkaa 3500 € rasite / henkilö. Takaisin hän saisi siitä luokkaa 580 mikäli summa jaettaisiin koko väestölle tasaisesti.

Tämä on jännittävä maininta:

Eli on annettu avoin valtakirja laskuttaa melkein mitä tahansa. Ennustan, että eteläisen Euroopan valtiot jättävät lainansa (elvytyspaketista otetun ja osuutensa elvytyspaketin maksuista) maksamatta (miksi maksaisivat, kun ei ole pakko) ja Suomen osuus kasvaa entisestään.

Nyt syntyvä lapsi olisi 36 vuotias tämän maksujärjestelyn päättyessä mikäli ei tule viivästymistä. Tosin kuka uskoo, että tällaista järjestelyä ei uusita, kun se nyt saatiin läpi. Kohta voi valtioilla olla oman velan lisäksi hyvin suuri määrä EU -velkaa.

Lieneekö tässä taustalla myös EU:sta eroamisen vaikeuttaminen? Kun valtiolla on riittävän suuri EU -velka maksettavana, eroaminen voi muuttua taloudellisesti mahdottomaksi. EU:n budjetti nousee luokkaa 66 % välillä 2021-27 elvytyspaketin ansiosta.
On varsin todennäköistä että kun Etelä-Euroopassa on koijattu apinoita 50 vuoden ajan, niin miksi hitossa samaa menestyksekästä peliä ei jatkettaisi maailman tappiin? Luteet imevät isäntänsä kuiviin ja EU:n ylimystö sallii sen. Eikähän Turkkikin vielä hyväksytä EU:n jäseneksi ja sinnekin saa uppoamaan muutaman sata miljardia.

Velan määrä kasvaa vuosi vuodelta about kaikissa EU-maissa ja populan määrä lisääntyy kaikissa EU-maissa paitsi orgaanisesti, myös miljoonissa mitattavan maahanmuuton vuoksi. Jokainen EU-maassa asuva tarvitsee rahaa ja rahanarvoisia tuotteita ja palveluita. Raha voi olla joko itse hankittua, tai lainattua, mutta ilman rahaa ei voi elää. Maahanmuuttajat ovat nettokustannuksia yhteiskunnissa ehkä keskimäärin jotain 20-30 vuoden ajan. Tuet EU-maiden välillä ovat tulonsiirtoja, jotka kohdemaassa lisäävät rahan määrää paikallisesti, mutta köyhdyttävät lähdemaassa. Johtopäätös; Jostakin sitä rahaa on tultava lisää talouden kiertokulkuun maiden sisällä. Keskuspankkien on lykättävä lisää rahaa kiertoon. En oikein keksi muuta ulospääsyä tilanteesta, jossa kaikki maat ovat velkaisia.

Nykyinen meno maailman mittakaavassa on hyvin toisinto 2008 finanssikriisistä. Steve Eismanin mukaan setelirahoitus ei kiihdyttänyt talouskasvua, vaan johti pörssikurssien nousuun. Aika lailla saa tilanne on kuluvalla hetkellä. Ketsuppipullon korkin irtoamisesta puhutaan kauppalehdissä päivittäin, mutta toistaiseksi konkretiaa on nähty vasta pörssikurssien nousussa.
 
Lieneekö tässä taustalla myös EU:sta eroamisen vaikeuttaminen? Kun valtiolla on riittävän suuri EU -velka maksettavana, eroaminen voi muuttua taloudellisesti mahdottomaksi.

Ei siihen mitään "EU-velkaa" tarvita. Käy kurkkaamassa nykyinen valtionvelka ja jatka ajattelua mahtaisiko lainakorot olla a) alemmat b) korkeammat, jos oltaisiin irti EU:sta ja eurosta.
 
Back
Top