Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

On tämä nyt pikkusen ihmeellistä että nyt kun pienituloisten asialla piti olla, niin ei sitten ollakkaan?
 
Vasemmistoliittoa närästää isäntämaasopimus ja HX-hanke. Aikovat kuulemma "jossain sopivassa tilaisuudessa" ottaa asian esille hallituskumppaneiden kanssa.


Isäntämaasopimuksella mässäilystä ei oikein tiedä onko se enemmän naurettavaa vai säälittävää. Tämä on sen sortin hysteeristä populistista p***aa jota en osaa arvostaa.

"Emme hyväksy isäntämaasopimusta, jonka turvin maamme sallii USA:n vyöryttävän nyt jopa itseoikeutetusti joukkonsa maahamme, milloin tahansa." Sekoittavat ilmeisesti tuon ja YYA-sopimuksen. :facepalm:

Siitä kuitenkin lähdetään että hallituksessa on vahvaa ristivetoa eri suuntiin joten ohjelmaa lähtökohtaisesti noudatetaan. Koko ajan on ollut odotettavissa että vassarit kirjauttavat eriäviä mielipiteitä hankkeen eri vaiheissa. Toistaiseksi on ollut yllättävän hiljaista.
 
Vasemmistokin saattaa puhua isänmaasta ja puolustuksen tärkeydestä, mutta lännestä ei saisi saada tukea, eikä se itsenäinen puolustuskaan maksaa mitään. Ihan turha puhua, etteikö se vanha venäjä-mielisyys vielä kummittelisi tuolla taustalla.
 
mutta lännestä ei saisi saada tukea

Kannattaa noteerate, että jos pyytelemme tukea lännestä eli anglo-amerikkalaisesta akselista niin tämä on aikalailla sama kuvio heidän (kansalaisten) näkökulmasta melkein kuin meidän suhtautuminen ruotsalaisten "Finlands sak är vår sak" ja "hurrit taistelevat viimeiseen suomalaiseen"-mentaliteettiin, koska lähtökohtaisesti on puhutaan kansan nuoren polven lähettämisestä taistelemaan jonnekin vieraan valtion kärhämiä. Voin sanoa, että jenkkeillä alkaa olla mitta täynnä "war on terror":ia ja matti on kukkarossa tätä myöten, joten tarvitaan suorempaa uhkaa jenkkejä kohtaan mikä ainakin osittain muodostuisi täällä härmässä.

Periaatteessa tuohon ulkomaiden tukeen pitäisi suhtautua ylellisyytenä eikä välttämättömyytenä. Kun tähän suhtaudutaan välttämättömyytenä niin se kielii siitä tosiasiasta, että valtio alkaa olla persaukinen... mitä se on kun katsoo valtionvelan määrää.

Valtiolla on ristiriitainen suhde mp-toimintaan etenkin mitä tulee ensi-iskun tai -puolustuksen organisointiin, koska kansalaisilla pitäisi olla korvien välissä suuresta uhasta minkä kautta ylipäätään kansa voidaan kollektivisoida valtion alle, mutta tätä ei pidä ylimitoittaa kansalaisten aseistamiseen ja yms varustautumiseksi, koska aseistautuneet kansalaiset ovat taasen uhka valtiolle jonka täytyy huolehtia että kansalaisia voidaan kontrolloida Arkadianmäen toimesta ja eliitin rahoittamana.
 
Vasemmistokin saattaa puhua isänmaasta ja puolustuksen tärkeydestä, mutta lännestä ei saisi saada tukea, eikä se itsenäinen puolustuskaan maksaa mitään. Ihan turha puhua, etteikö se vanha venäjä-mielisyys vielä kummittelisi tuolla taustalla.
Tämä. Ei kelpaa NATO-jäsenyys tai muutkaan liittoutumiset, niin sitten pitää varustautua itsenäisesti puolustautumaan. No sekään ei kelpaa.

Ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto loogisesti on se, että alamme tekemään aina niin kuin Venäjä haluaa tietyillä politiikan alueilla, jotta Venäjä ei koe syytä hyökätä tänne. Siinä vaan menee Suomen poliittinen itsenäisyys. Ja ainakin Mustajärvi ja Yrttiaho ovat valmiita myymään Suomen poliittisen itsenäisyyden jotta ei Venäjälle ilkeitä asehankintoja tarvitsisi tehdä.

Onneksi tuo asevelisosialismi on menettänyt suuren osan siitä vallastaan, joka sillä joskus oli.
 
Tämä. Ei kelpaa NATO-jäsenyys tai muutkaan liittoutumiset, niin sitten pitää varustautua itsenäisesti puolustautumaan. No sekään ei kelpaa.

Ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto loogisesti on se, että alamme tekemään aina niin kuin Venäjä haluaa tietyillä politiikan alueilla, jotta Venäjä ei koe syytä hyökätä tänne. Siinä vaan menee Suomen poliittinen itsenäisyys. Ja ainakin Mustajärvi ja Yrttiaho ovat valmiita myymään Suomen poliittisen itsenäisyyden jotta ei Venäjälle ilkeitä asehankintoja tarvitsisi tehdä.

Onneksi tuo asevelisosialismi on menettänyt suuren osan siitä vallastaan, joka sillä joskus oli.

Kieroutunutta logiikkaa. Suomi on tehostanut puolustusvalmiuttaan reaktiona Venäjän viime vuosien sikailuun (Krim, Ukraina ym.). Eli Suomi on koko ajan toiminut omista lähtökohdistaan defensiivisesti. Ja tämä vassareiden mielestä provosoi Venäjää. Ja ratkaisu: lopetetaan kv. yhteistyö länsikumppaneiden kanssa ja ajetaan omaa puolustuskykyä alas. :poop::facepalm:
 
Kieroutunutta logiikkaa. Suomi on tehostanut puolustusvalmiuttaan reaktiona Venäjän viime vuosien sikailuun (Krim, Ukraina ym.). Eli Suomi on koko ajan toiminut omista lähtökohdistaan defensiivisesti. Ja tämä vassareiden mielestä provosoi Venäjää. Ja ratkaisu: lopetetaan kv. yhteistyö länsikumppaneiden kanssa ja ajetaan omaa puolustuskykyä alas. :poop::facepalm:
Sen verran ovat menneet sekaisin haistellessa vuosikymmeniä kaalinkatkuisia pieruja. Ovat vieläkin siinä kaalinkatkuisessa pilvessä.
 
Vasemmistoliittoa närästää isäntämaasopimus ja HX-hanke. Aikovat kuulemma "jossain sopivassa tilaisuudessa" ottaa asian esille hallituskumppaneiden kanssa.

Mutta täytyy tunnustaa, että aiemmin IS ja tässä IL on isänmaan asialla ja faktantarkistuksessa mikä on mukava panna lehdestä merkille. Tällä kertaa Kreeta ja vaikka ei hävittäjiä tunnekaan niin näkee vasemmiston populismin taakse.
 
Sen verran ovat menneet sekaisin haistellessa vuosikymmeniä kaalinkatkuisia pieruja. Ovat vieläkin siinä kaalinkatkuisessa pilvessä.
Kenties kaalihuurut ovat tosiaan tehneet tehtävänsä. Vaikea tuota moskovamielisyyttä on muuten selittää, kun mitään ideologista veljeyttä ei täysin kapitalistista Venäjää kohtaan enää ole. Puolueen vanhat KGB- myyrätkin ovat jo siirtyneet sivuun, mutta ehkä vuosikymmeniä kestänyt marssi O.W. Kuusisen viitoittamalla tiellä on syövyttänyt puolueen dna:han uskollisuuden Kremliä kohtaan sen hallitsijasta riippumatta.
 
Tämä. Ei kelpaa NATO-jäsenyys tai muutkaan liittoutumiset, niin sitten pitää varustautua itsenäisesti puolustautumaan. No sekään ei kelpaa.

Ainoa jäljelle jäävä vaihtoehto loogisesti on se, että alamme tekemään aina niin kuin Venäjä haluaa tietyillä politiikan alueilla, jotta Venäjä ei koe syytä hyökätä tänne. Siinä vaan menee Suomen poliittinen itsenäisyys. Ja ainakin Mustajärvi ja Yrttiaho ovat valmiita myymään Suomen poliittisen itsenäisyyden jotta ei Venäjälle ilkeitä asehankintoja tarvitsisi tehdä.

Onneksi tuo asevelisosialismi on menettänyt suuren osan siitä vallastaan, joka sillä joskus oli.
Asevelisosialistit olivat ihan toisen suunnan toimijoita, he kamppailivat Neuvostoliiton toimia vastaan vasemmistossa:
 
Rinne ei ikinä tule myöntämään et olisi jotain väärää tehnyt joskus. Mulkku ihmiseksi selvästi jolla ihan pikkaisen nousi pääministerin titteli hattuun, tuntuu kaveri kuvittelevan et voi touhuta ihan mitä vaan. Mut jostainhan se on oppinsa saanut, eiköhän toi ole talon sisäinen tapa nyt on vaa nii töhelö ratissa et normaalisti piilossa pysyvät jutut vuotavat esiin onneksi.
 
Omistajaohjaus on haastavaa, naköjään kaikille. Postin ongelmat eivät alkaneet alkukesästä, kun Paatero siihen nakattiin, vaan paljon ennen. Aloin notkumaan täällä keväällä, kun kaikki oli huonosti. Koko hallitus sai ympäri korvia, koko ajan. Keitäs sieltä löytyi, aivan kepu, kokkelit ja persut. Persuja ne oli, vaikka jo sinertivätkin. Loikkareita, mutta persuina menneinä. Oppositiosta on hyvä ottaa vauhtia ja huudella, päätökset tehdään hallituksessa. Jostain syystä T.Soini ja
J. Halla-aho eivät ole olleet kärkkäästi menossa hallituksiin, se kun laskee kannatusprosenttia. Kuten olemme huomanneet, sitä lukua on kiva tirkkiä, mutta sillä ei hoideta asiota. Tämä ei ole mikään puoluepoliittinen kannanotto, mutta olen tottunut kantani valitsemaan asiakohtaisesti ja pidän vastuun kantajista politiikassakin. Demarit eivät ole siinä asiassa viime aikoina kunnostautuneet, mutta ei kaikkia Veijo-juttuja ainakaan kannata nykypoliitikoille sysätä.
Monet taputteli paskaa housuissaan, kun apurahoja jaettiin. Nyt jos oikein pinnistellään tuon dementian sumuverhon läpi, kuka mahtoi olla omistajaohjausministeri ennen Lintilää ja Sipilää. Taisi olla Paatero.

Omistajaohjaus on ”likainen” salkku, johon liittyy pysyviä ristiriitoja ja juridista epävarmuutta
27.4.2017 13.49

Elinkeinoministeri Mika Lintilästä tulee myös Juha Sipilän hallituksen uusi omistajaohjausministeri.
9
Elinkeinoministeri Mika Lintilästä tulee myös Juha Sipilän hallituksen uusi omistajaohjausministeri.MAURI RATILAINEN
Henripekka Kallio

Keskustele

Valtion omistajaohjausasiat siirtyvät valtioneuvoston kansliasta työ- ja elinkeinoministeriöön, kun pääministeri Juha Sipilä (kesk.) luovuttaa omistajaohjauksen salkustaan elinkeinoministeri Mika Lintilälle (kesk.).

Vielä alkuvuonna Sipilä sanoi Ylen haastattelussa, ettei aio siirtää omistajaohjausta muille ministereille. Sipilän ja valtion omistajaohjauksen suhteesta oli tuota ennen keskusteltu julkisuudessa Terrafamen rahoitukseen ja Chempoliksen vienninedistämiseen ja omistusjärjestelyihin liittyen.

Molemmissa tapauksissa keskustelu kiertyi sen ympärille, oliko Sipilä jäävi, koska hänen sukulaisillaan oli omistuksia yhtiöissä tai niiden kumppaneissa. Eduskunnan oikeusasiamies totesi sittemmin, ettei Sipilä ollut esteellinen päättämään Terrafamen lisärahoituksesta.

Valtionyhtiö Fortum puolestaan vakuutti, että Sipilän lasten omistus Chempolis-yhtiössä selvisi Fortumille vasta sen jälkeen, kun se oli päättänyt sijoittaa rahapulaa potevaan Chempolikseen miljoonia ja nousta yhtiön suurimmaksi omistajaksi.

Sipilä perusteli torstaina STT:lle omistajaohjauksen siirtoa Lintilälle työmäärän tasaamisella. Sipilän mukaan hän otti hallituskauden alussa omistajaohjausasiat salkkunsa näyttääkseen esimerkkiä tuplaministerin salkun kantamisesta tilanteessa, jossa hallituskauteen lähdettiin aiempaa pienemmällä ministerimäärällä.

Omistajaohjausasiat on hallituksessa eräänlainen ongelmasalkku, johon tuntuu sisältyvän jatkuvia ristiriitoja.

Edellisen hallituksen aikana omistajaohjausasiat olivat ulkoministeriöön sijoitetun kehitysministerin salkussa. Vihreiden Heidi Hautala erosi ministerin tehtävästä annettuaan mielestään liian hatarin tiedoin lausuntoja valtio-omisteiseen Arctia Shippingiin liittyvästä omistajaohjauksesta.

Oikeuskansleri totesi myöhemmin, ettei Hautala ollut toiminut lainvastaisesti estäessään yhtiötä tekemästä rikosilmoitusta Arctian jäänmurtajan vallanneita Greenpeacen aktivisteja vastaan.

Kiviniemen hallituksessa ja Vanhasen kakkoshallituksessa omistajaohjausasiat olivat puolustusministeri Jyri Häkämiehen (kok.) salkussa. Hänen aikanaan ainakin Paperiliitto moitti, ettei puolustusministerillä ole aikaa paneutua omistajaohjausasioihin. Keskustelua käytiin myös siitä, minkälaisilla pelisäännöillä valtionyhtiöt voivat antaa taloudellista tukea puolueille.

Ennen Häkämiestä omistajaohjausasiat pidettiin vajaat kaksi vuosikymmentä kauppa- ja teollisuusministereillä, joista Kauko Juhantalo (kesk.) erosi kesken kautensa saatuaan tuomion lahjusten ehdottamisesta.

Usein omistajaohjauksen ristiriidat tuntuvat kiteytyvän sen ympärille, mitä valtio voi yhtiöiltään vaatia. Lain mukaan osakeyhtiöiden tarkoitus on tuottaa voittoa omistajilleen, jollei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä. Valtiolla on kuitenkin myös monia muita yhteiskunnallisia intressejä, kuten työllisyyden, elinkeinopolitiikan ja vaikkapa ihmisoikeuksien edistäminen.

– Perusongelma, joka jatkuu vain vuosikymmenestä toiseen, on juuri tämä, vahvistaa tutkijatohtori Patrik Nyström Turun kauppakorkeakoulusta.

Nyström käsitteli kysymystä viime syksynä hyväksytyssä oikeustieteen väitöskirjassaan. Hänen mukaansa erilaisten tavoitteiden välillä vallitsevien ristiriitojen ratkaiseminen on juridisesti epäselvä asia.
 
Omistajaohjaus on haastavaa, naköjään kaikille. Postin ongelmat eivät alkaneet alkukesästä, kun Paatero siihen nakattiin, vaan paljon ennen. Aloin notkumaan täällä keväällä, kun kaikki oli huonosti. Koko hallitus sai ympäri korvia, koko ajan. Keitäs sieltä löytyi, aivan kepu, kokkelit ja persut. Persuja ne oli, vaikka jo sinertivätkin. Loikkareita, mutta persuina menneinä. Oppositiosta on hyvä ottaa vauhtia ja huudella, päätökset tehdään hallituksessa. Jostain syystä T.Soini ja
J. Halla-aho eivät ole olleet kärkkäästi menossa hallituksiin, se kun laskee kannatusprosenttia. Kuten olemme huomanneet, sitä lukua on kiva tirkkiä, mutta sillä ei hoideta asiota. Tämä ei ole mikään puoluepoliittinen kannanotto, mutta olen tottunut kantani valitsemaan asiakohtaisesti ja pidän vastuun kantajista politiikassakin. Demarit eivät ole siinä asiassa viime aikoina kunnostautuneet, mutta ei kaikkia Veijo-juttuja ainakaan kannata nykypoliitikoille sysätä.
Monet taputteli paskaa housuissaan, kun apurahoja jaettiin. Nyt jos oikein pinnistellään tuon dementian sumuverhon läpi, kuka mahtoi olla omistajaohjausministeri ennen Lintilää ja Sipilää. Taisi olla Paatero.

Omistajaohjaus on ”likainen” salkku, johon liittyy pysyviä ristiriitoja ja juridista epävarmuutta
27.4.2017 13.49

Elinkeinoministeri Mika Lintilästä tulee myös Juha Sipilän hallituksen uusi omistajaohjausministeri.
9
Elinkeinoministeri Mika Lintilästä tulee myös Juha Sipilän hallituksen uusi omistajaohjausministeri.MAURI RATILAINEN
Henripekka Kallio

Keskustele

Valtion omistajaohjausasiat siirtyvät valtioneuvoston kansliasta työ- ja elinkeinoministeriöön, kun pääministeri Juha Sipilä (kesk.) luovuttaa omistajaohjauksen salkustaan elinkeinoministeri Mika Lintilälle (kesk.).

Vielä alkuvuonna Sipilä sanoi Ylen haastattelussa, ettei aio siirtää omistajaohjausta muille ministereille. Sipilän ja valtion omistajaohjauksen suhteesta oli tuota ennen keskusteltu julkisuudessa Terrafamen rahoitukseen ja Chempoliksen vienninedistämiseen ja omistusjärjestelyihin liittyen.

Molemmissa tapauksissa keskustelu kiertyi sen ympärille, oliko Sipilä jäävi, koska hänen sukulaisillaan oli omistuksia yhtiöissä tai niiden kumppaneissa. Eduskunnan oikeusasiamies totesi sittemmin, ettei Sipilä ollut esteellinen päättämään Terrafamen lisärahoituksesta.

Valtionyhtiö Fortum puolestaan vakuutti, että Sipilän lasten omistus Chempolis-yhtiössä selvisi Fortumille vasta sen jälkeen, kun se oli päättänyt sijoittaa rahapulaa potevaan Chempolikseen miljoonia ja nousta yhtiön suurimmaksi omistajaksi.

Sipilä perusteli torstaina STT:lle omistajaohjauksen siirtoa Lintilälle työmäärän tasaamisella. Sipilän mukaan hän otti hallituskauden alussa omistajaohjausasiat salkkunsa näyttääkseen esimerkkiä tuplaministerin salkun kantamisesta tilanteessa, jossa hallituskauteen lähdettiin aiempaa pienemmällä ministerimäärällä.

Omistajaohjausasiat on hallituksessa eräänlainen ongelmasalkku, johon tuntuu sisältyvän jatkuvia ristiriitoja.

Edellisen hallituksen aikana omistajaohjausasiat olivat ulkoministeriöön sijoitetun kehitysministerin salkussa. Vihreiden Heidi Hautala erosi ministerin tehtävästä annettuaan mielestään liian hatarin tiedoin lausuntoja valtio-omisteiseen Arctia Shippingiin liittyvästä omistajaohjauksesta.

Oikeuskansleri totesi myöhemmin, ettei Hautala ollut toiminut lainvastaisesti estäessään yhtiötä tekemästä rikosilmoitusta Arctian jäänmurtajan vallanneita Greenpeacen aktivisteja vastaan.

Kiviniemen hallituksessa ja Vanhasen kakkoshallituksessa omistajaohjausasiat olivat puolustusministeri Jyri Häkämiehen (kok.) salkussa. Hänen aikanaan ainakin Paperiliitto moitti, ettei puolustusministerillä ole aikaa paneutua omistajaohjausasioihin. Keskustelua käytiin myös siitä, minkälaisilla pelisäännöillä valtionyhtiöt voivat antaa taloudellista tukea puolueille.

Ennen Häkämiestä omistajaohjausasiat pidettiin vajaat kaksi vuosikymmentä kauppa- ja teollisuusministereillä, joista Kauko Juhantalo (kesk.) erosi kesken kautensa saatuaan tuomion lahjusten ehdottamisesta.

Usein omistajaohjauksen ristiriidat tuntuvat kiteytyvän sen ympärille, mitä valtio voi yhtiöiltään vaatia. Lain mukaan osakeyhtiöiden tarkoitus on tuottaa voittoa omistajilleen, jollei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä. Valtiolla on kuitenkin myös monia muita yhteiskunnallisia intressejä, kuten työllisyyden, elinkeinopolitiikan ja vaikkapa ihmisoikeuksien edistäminen.

– Perusongelma, joka jatkuu vain vuosikymmenestä toiseen, on juuri tämä, vahvistaa tutkijatohtori Patrik Nyström Turun kauppakorkeakoulusta.

Nyström käsitteli kysymystä viime syksynä hyväksytyssä oikeustieteen väitöskirjassaan. Hänen mukaansa erilaisten tavoitteiden välillä vallitsevien ristiriitojen ratkaiseminen on juridisesti epäselvä asia.
Naamat norsunvitulla :)
 
Usein omistajaohjauksen ristiriidat tuntuvat kiteytyvän sen ympärille, mitä valtio voi yhtiöiltään vaatia. Lain mukaan osakeyhtiöiden tarkoitus on tuottaa voittoa omistajilleen, jollei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä. Valtiolla on kuitenkin myös monia muita yhteiskunnallisia intressejä, kuten työllisyyden, elinkeinopolitiikan ja vaikkapa ihmisoikeuksien edistäminen.

– Perusongelma, joka jatkuu vain vuosikymmenestä toiseen, on juuri tämä, vahvistaa tutkijatohtori Patrik Nyström Turun kauppakorkeakoulusta.

Nyström käsitteli kysymystä viime syksynä hyväksytyssä oikeustieteen väitöskirjassaan. Hänen mukaansa erilaisten tavoitteiden välillä vallitsevien ristiriitojen ratkaiseminen on juridisesti epäselvä asia.

Voisihan tuon ratkaista muuttamalla yhtiöjärjestystä. Omistaja kutsuu yhtiön hallituksen kokoon ja kertoo mitä tehdään, jos ei sellainen hallituksen jäsentä miellytä niin henkilö varmaan löytää itsekkin ulos...
Ongelmana vain on, että me emme ole Norja öljyineen, ja koska kommunismi. Kaiken pitää olla markkinataloutta tai muuten se on osan mielestä kommunismia.

Omistajaohjaajan tulisi olla pätevä, mutta mistäs sellaisen saat ministerinpalkalla. Oikeasti pätevät kun tienaavat enemmän ja tietävät että paljon halvemmaksi tulee yksinkertaisesti vain ostaa sitä vaikutusvaltaa, vaikka sitten kasalla lautoja..

edit: jos pistetään nollatulos rajaksi, niin 50Meuron voitolla saataisiin niille parille tuhannelle jakelijalle ihan säällinen kk-palkka.
 
Viimeksi muokattu:
Voisihan tuon ratkaista muuttamalla yhtiöjärjestystä. Omistaja kutsuu yhtiön hallituksen kokoon ja kertoo mitä tehdään, jos ei sellainen hallituksen jäsentä miellytä niin henkilö varmaan löytää itsekkin ulos...
Ongelmana vain on, että me emme ole Norja öljyineen, ja koska kommunismi. Kaiken pitää olla markkinataloutta tai muuten se on osan mielestä kommunismia.

Omistajaohjaajan tulisi olla pätevä, mutta mistäs sellaisen saat ministerinpalkalla. Oikeasti pätevät kun tienaavat enemmän ja tietävät että paljon halvemmaksi tulee yksinkertaisesti vain ostaa sitä vaikutusvaltaa, vaikka sitten kasalla lautoja..

edit: jos pistetään nollatulos rajaksi, niin 50Meuron voitolla saataisiin niille parille tuhannelle jakelijalle ihan säällinen kk-palkka.
Tai jos ei niin into pippelissä tehtäisi "bisnestä", mistä tulee koko ajan turskaa. Yritys hyvä kymmenen ja nyt pojat takaisin perusasioiden äärelle.
 
Voisihan tuon ratkaista muuttamalla yhtiöjärjestystä. Omistaja kutsuu yhtiön hallituksen kokoon ja kertoo mitä tehdään, jos ei sellainen hallituksen jäsentä miellytä niin henkilö varmaan löytää itsekkin ulos...
Ongelmana vain on, että me emme ole Norja öljyineen, ja koska kommunismi. Kaiken pitää olla markkinataloutta tai muuten se on osan mielestä kommunismia.

Omistajaohjaajan tulisi olla pätevä, mutta mistäs sellaisen saat ministerinpalkalla. Oikeasti pätevät kun tienaavat enemmän ja tietävät että paljon halvemmaksi tulee yksinkertaisesti vain ostaa sitä vaikutusvaltaa, vaikka sitten kasalla lautoja..

Ainakin yksityisten yritysten omistajat vaikuttavat yritystensä toimintaan mitä erilaisimmilla tavoilla. Eivätkä suinkaan vain totea yritystensä johtajistolle, että kohdelkaa yritystä kuin omaanne, kuten valtio tekee.

Aika kyseenalaista on, miksi edes on olemassa valtionyhtiöitä, jos valtiolla ei katsota olevan oikeutusta ohjailla yhtiöitään.

Omistajaohjauksen virkamiesten sekä hallintoneuvostojen iso ongelma on lisäksi se, että ne ovat käytännössä yhtiöiden johtajistojen ohjattavissa. Asiantuntemus yhtiöiden toiminta-aloista on johtajistoilla, joten johtajistojen on helppo suodattaa omistajaohjauksesta vastaaville sellaisia tietoja, jotka tukevat johtajiston näkemystä siitä miten yhtiötä tulisi kehittää. Tätä ohjailua helpottaa edelleen se, että yhtiöiden johtajistoilla ei ole vastaavaa muodollista vaatimusta tasapuolisuudesta ja epäpoliittisuudesta kuin mikä virkamiehillä on.
 
Back
Top