Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Eikös ne tuet luvata kyseiselle alueelle.
Ei duunareille.
Viksulla maaseutukeskuksella on nykyaikana kokoajan onget vesillä.
Etitään mahollisia yrityksiä. Räätälöidään tukipaketteja. Ja ollaan valmiina pikakoulutuksiin ja kaavoituksiin.
Tulevat maakunnat antaa ehkä pienille kunnille pelimerkkejä aluekehitykseen.
Toki alueille, ei niitä duunarin lompakkoon ole tarkoitettu, mutta silti mitä ne irtisanotut duunarit näistä erityisistä rakennemuutosrahoista hyötyvät konkreettisesti? Saavat sielunhoitoa kilometritehtaalta, kun käyvät selvittämässä montako kertaa työtä on haettu. Virkailijat yrittävät jallittaa puhejudolla, jotta löytyisi joku peruste jolla korvaukset saisi evätä.
 
  • Tykkää
Reactions: jak
Olen sinänsä samaa mieltä.

Mutta pointtini oli, että Huawein pomo on pikkasen eri asemassa kuin tavan perusduunari. Jos perusduunari paiskoisi 80-tuntista työviikkoa eikä kesälomaa olisi neljään vuoteen, muu elämä jäisi elämättä. Monet isot kihot ovat tavallaan koko ajan töissä, mutta se ei estä hoitamasta niitä duunihommia puhelimella ja Iipädillä milloin Kustavista veneeltä, milloin "sidosryhmäpalaverista" Itä-Lapista kanalintujahdista ja milloin reissun päältä ulkomaanmatkalta Venetsiasta... Tätä tarkoitin, ja minusta tuntuu että ko. boss on liian kaukana kuplassaan verrattuna työntekijään, joka on konkreettisesti sidottuna työssään aikaan ja paikkaan ilman mitään lisäetuja.

Siksi provo oli mielestäni huono, ja myös Sannan hehkutus sen suhteen.
Niin, kysymyshän on mikä on "oikeaa" työtä ja mikä vain kevyttä puuhastelua.
On monia raskaita perustöitä joita ei varmasti jaksaisi 80-tuntista viikkoa, mutta sitten on niitä perustöitä joissa rasitus ei ole sen erikoisempaa kun Huawein pomon hommassa.

Tässä kieltämättä järjettömässä Huawei esimerkissä (jos se nyt pitää oikeasti paikkaansa) on kuitenkin totuuden siemen. Suomalainen tekee lyhyttä työaikaa. Kuten aina, järkevä numero on huomattavasti pienempi kuin se 80h. Hyvä esimerkki kuinka työmarkkinaa voitaisiin korjata, ilman ostovoiman menetystä.
 
Työ on kyllä yhtä raskasta, mutta se ei tarkoita sitä, että yhtä raskaalla työllä saadaan sama tulos aikaiseksi. Monesti kovemmalla työllä saadaan aikaan huonompi lopputulos.

Näkyy hyvin kansainvälisissä konserneissa. Suomeen tuo työtapa on tullut 90-luvun jälkeen.
En tiedä onko suomalainen työ jotenkin erityisen tuottoisaa. Tämä varmasti vaihtelee aloittain ja työkohtaisesti, mutta väittäisin että keskivertoisesti suomalaisen työn hyvä tuottavuus on paljolti legendaa. Ei se ehkä huonointa ole, mutta parempaakin löytyy.
 
  • Tykkää
Reactions: ER
Niin,


Sinänsä mielenkiintoinen idea.

Kun lukee uutisointia 2004 vuodelta, kun Helsingin keskustassa kaupunki itse laski nopeudet 50kmh -> 40kmh, suusta tuli vaahtoa ja tärinä oli kovaa, että päästöt lisääntyy ja kaupunki tukkeutuu.

Helsingin kaupungin oman raportin mukaan 2005 vuonna, vuosi nopeuslaskujen jälkeen:

"Kesällä 2004 alennettiin monien Helsingin katujen nopeusrajoitusta kymmenellä kilometrillä tunnissa. Toimenpide alensi pistenopeuksia keskimäärin vain 1,5 kilometrillä tunnissa. Onnettomuuskustannusten säästö on silti noin 5 miljoonaa euroa vuodessa. Toimenpide ei lisännyt ruuhkautumista eikä siten myöskään pakokaasupäästöjä. Helsinkiläisten enemmistö oli tyytyväinen nopeusrajoituspäätökseen."

Ja sama 2010 vuoden nopeuslaskujen jälkeen:
"Kesällä 2010 tehtyjen nopeusrajoitusten laskujen jälkeen voitiin havaita ajonopeuksien keskiarvon muuttuneen vain muutamalla kilometrillä tunnissa."

Kaikki ei ole aina niin yksinkertaista, miltä se näyttää. Käytännön ajonopeus on myös suhteessa autojen määrään, eikä pelkästään maksiminopeuteen. Päästöt ovat myös suhteessa siihen aikaan, jonka auto liikkuu ja kiihdytysten määrään, eikä pelkästään maksiminopeuteen.

Simpauttaja
Hah! Missä on todisteet korrelaatiosta väkimäärän (plus maahanmuuttajat), nopeusrajoitusten ja autojen lukumäärän teillä, välillä? Mitä enemmän kehitysmaalaisia, joille auto on status-asia, sitä enemmän tyhmää pörräystä, koska eivät osaa tehdä mitään hyödyllistä. Nopeusrajoitukset maksimoivat tämän hyödyttömän kansanosan viipyvyyden tien päällä.
Ylioppilaaksi kuulostat välillä todella typerältä.
 
.
Niin, kysymyshän on mikä on "oikeaa" työtä ja mikä vain kevyttä puuhastelua.
On monia raskaita perustöitä joita ei varmasti jaksaisi 80-tuntista viikkoa, mutta sitten on niitä perustöitä joissa rasitus ei ole sen erikoisempaa kun Huawein pomon hommassa.

Tässä kieltämättä järjettömässä Huawei esimerkissä (jos se nyt pitää oikeasti paikkaansa) on kuitenkin totuuden siemen. Suomalainen tekee lyhyttä työaikaa. Kuten aina, järkevä numero on huomattavasti pienempi kuin se 80h. Hyvä esimerkki kuinka työmarkkinaa voitaisiin korjata, ilman ostovoiman menetystä.

Et siis ymmärtänyt pointtiani...
 
Hah! Missä on todisteet korrelaatiosta väkimäärän (plus maahanmuuttajat), nopeusrajoitusten ja autojen lukumäärän teillä, välillä? Mitä enemmän kehitysmaalaisia, joille auto on status-asia, sitä enemmän tyhmää pörräystä, koska eivät osaa tehdä mitään hyödyllistä. Nopeusrajoitukset maksimoivat tämän hyödyttömän kansanosan viipyvyyden tien päällä.
Ylioppilaaksi kuulostat välillä todella typerältä.

En kyllä osannut kuvitella, että kukaan pystyy vetämään taajamien nopeusrajoitukset maahanmuuttopolitiikkaan. Nyt tämäkin on sitten nähty.

Simpauttaja
 
En tiedä onko suomalainen työ jotenkin erityisen tuottoisaa. Tämä varmasti vaihtelee aloittain ja työkohtaisesti, mutta väittäisin että keskivertoisesti suomalaisen työn hyvä tuottavuus on paljolti legendaa. Ei se ehkä huonointa ole, mutta parempaakin löytyy.
Rakennusteollisuudesta oiva esimerkki kun viiden suomalaisen timpurin porukka tekee saman homman nopeammin kuin komppaniallinen etelähelsinkiläisiä adidasverkkareita ja niitä suomalaisten tekemisiä ei tarvi purkaa ja tehdä toiseen kertaan. Silti tämä komppaniallinen tilataan joka kerta uudelleen ja uudelleen. Kun vertaa suomalaisen ja slaavin tunteja samaan työhön niin on se suomalainen aika kova luu vieläkin työn jäljestä puhumattakaan. Voin tähän vielä antaa ilmaisen neuvon: älkää ikimaailmassa ostako pääkaupunkiseudulta yhtään mitään uustuotantoa.
 


Mitäpä tuohon sanoa, aina kun luulee että hulluus on jo saavuttanut maksimin, Marinin hallitus pistää kyllä paremmaksi. Kaupungeissa mateleva liikenne ei kyllä taida toimia vihreiden arvojen kanssa.
No, tuossa juurikin ns. "Jari Koskisen tietä" koluttuani pisti silmään että 60 km/h rajoitusta oli jatkettu entisestään. Onhan se toki kustannustehokkaampaa kuin korjata sitä(kin) baanaa.

Yksityinen liikkumisen salliminen ei ole koskaan komuk... kontrollihakuisten hallitsijoiden pirtaan sopinut. Sitä(kin) toi on.
 
Toki alueille, ei niitä duunarin lompakkoon ole tarkoitettu, mutta silti mitä ne irtisanotut duunarit näistä erityisistä rakennemuutosrahoista hyötyvät konkreettisesti? Saavat sielunhoitoa kilometritehtaalta, kun käyvät selvittämässä montako kertaa työtä on haettu. Virkailijat yrittävät jallittaa puhejudolla, jotta löytyisi joku peruste jolla korvaukset saisi evätä.

Pitäisikö niiden saada jotain? Sitten pitäisi muuttaa lakeja
 
En tiedä onko suomalainen työ jotenkin erityisen tuottoisaa. Tämä varmasti vaihtelee aloittain ja työkohtaisesti, mutta väittäisin että keskivertoisesti suomalaisen työn hyvä tuottavuus on paljolti legendaa. Ei se ehkä huonointa ole, mutta parempaakin löytyy.

En tarkoittanut niinkään työn tuottavuutta. Vaan työn tekemisen ja prosessin rakennetta ja sen suhdetta tuottavuuteen eri maissa ja kulttuureissa.

Menemättä tarkemmin syihin, miksi näin on, keskieurooppalainen/anglosaksinen tapa ja suomalainen tapa työskennellä ovat hyvin erilaisia. Puhumattakaan kaukoidän tavasta joka on taas äärimmäinen paikallinen kopio anglosaksisesta tavasta.

Lyhyesti sanottuna toinen tapa lähtee "linjatyön" logiikasta jossa työ on hyvin määriteltyä, ohjeistettua ja seurattua ja painopiste on formaalin suorittamisen puolella. Perinteinen suomalainen tapa taas lähtee enemmän työn lopputuloksen arvioimisesta kuin tekemisen formaalin mallin arvioimisesta jossa lopputulos on enemmän oletusarvo.

Lyhyesti sanottuna tämä on syy, miksi suomessa ei pystytä tekemään linjatyötä ja miksi taas keskieuroopassa/angloissa/idässä soveltavan työn tekeminen vaatii helposti 5-10x tuntimäärän suomeen verrattuna. Kumpikaan tapa ei ole "parempi" toiseen verrattuna. Ne vain ovat erilaisia ja mahdollistavat eri asioita.

Tästä syystä tehtyjen työtuntien vertaileminen maittain on aivan yhtä turhaa kuin esimerkiksi opiskeluaikojen vertailu maittain. Tästä saisi kirjoitettua hyvän tekstin perusteluksi, mutta menee OT:ksi joten jääköön tekemättä.
 
Rakennusteollisuudesta oiva esimerkki kun viiden suomalaisen timpurin porukka tekee saman homman nopeammin kuin komppaniallinen etelähelsinkiläisiä adidasverkkareita ja niitä suomalaisten tekemisiä ei tarvi purkaa ja tehdä toiseen kertaan. Silti tämä komppaniallinen tilataan joka kerta uudelleen ja uudelleen. Kun vertaa suomalaisen ja slaavin tunteja samaan työhön niin on se suomalainen aika kova luu vieläkin työn jäljestä puhumattakaan. Voin tähän vielä antaa ilmaisen neuvon: älkää ikimaailmassa ostako pääkaupunkiseudulta yhtään mitään uustuotantoa.
Ihmisten ja suomalaisten tuottavuuksissa on eroa. Eräs tuntemani mies rakensi omakotitaloja pääasiallisesti yksin ja useita kuukausia nopeammin kuin 3-5 hlön kirvesmiesporukat. Aikoinaan naapurustossa kahden miehen koalitio rakensi omakotitalon valmiiksi kuukausia nopeammin nopeammin kuin 5 ukkoa toisessa naapurissa.
 
Pitäisikö niiden saada jotain? Sitten pitäisi muuttaa lakeja
Eos, mutta uutisissa sanotaan aina että firmasta X irtisanotuille on varattu jotain äkillisen rakennemuutoksen rahastosta niin ja niin monta rahaa. Ihmettelen mitä näillä rakennemuutosrahoilla oikeasti tehdään. Olipa työpaikka ollut missä firmassa tahansa, km-tehtaan palvelut ovat aina samat. Kyttäämistä, kuulustelua, tyhmiä kysymyksiä ja lähihoitajan koulutuksen pakkomyyntiä.

Tunnustaako joku saaneensa jotain rakentavaa, tai elämässä eteenpäin vievää hoitoa työnvälitystoimistosta, tai mitä elinkeinokeskuksia ne nykyisin lienevät?
 
Minä nyt vaan ihmettelen tätä "pitäisi lisätä työtunteja"-keskustelua, kun pitäisi mielummin vähentää jotta tuolla kortistossa olevatkin pääsisivät mukaan.

Mutta muuten minulle ihan sama vaikka tekisivät 16-tuntisia päiviä ja kaatuisivat vuoron päätyttyä sijoilleen, josta heräisivät taas sorvin ääreen, jos kerran niin haluavat. Ja jos ei jaksa niin kortistossa on tilaa ja sieltä saa uutta verta tilalle...
 
Back
Top