Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Langan otsikko on Rinteen hallitus jne. Tästä hommasta Antti-Anteliasta ei pääse syyttämään, sillä asialla oli Juha Sipilän liikenneministeri Anne Berner. Molemmathan ovat saaneet jo aikaisemmin "hieman" arvostelua osakseen muissa asioissa.

Bernerin kuningatartie Sveitsin kansalaisesta suomalaiseksi ministeriksi alle puolessa vuodessa oli kyllä mielenkiintoinen veivaus. Jos miettii mitä hyvää siitä seurasi niin lista jää aika lyhykäiseksi. Kaikkein lennokkaimmat hankkeet jäivät onneksi toteutumatta. Tai keskenhän ne varmaankin jäivät ja toteutuvat vasta vähän myöhemmin.
 
Samaan olen kiinnittänyt huomiota. Hallituksessa on nyt kaikista kovimmat ilmastonmuutossaarnaajat. Vaan tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että hallitus ei tule tekemään kovinkaan kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa. Esimerkiksi turpeen verotuen leikkaaminen olisi fiksu teko. Vaan VM:n budjettiesityksessä turpeen verotukea korotetaan.

Nykyiset hallituspuolueet kepua lukuunottamatta kritisoivat voimakkaasti edellistä hallitusta siitä, että se petti koulutuslupauksen (luvattiin ettei leikata koulutuksesta, mutta leikattiinpa sittenkin). Se oli toki aivan asiallista kritiikkiä, eikä siinä mitään. Ei kuitenkaan kannata sellaisen kritiikin esittämisen jälkeen luvata koulutuksen suhteen sellaista, mitä itse ei voi lunastaa. Tai no toki kannattaa: valtaan sillä kyllä voi päästä, mutta samalla antaa hölmön kuvan itsestään. Ei tule koulutusmiljardia, tulee muutama kymmentä miljoonaa.


 
Sanottakoon nyt kumminkin että syntynyt Suomessa.

Kyllä. Ja kielitaidoltaankin ihan täysi suomalainen. Ei kuitenkaan kansalainen ennen kuin tammikuussa 2015.

Minua kiinnostaa mitä sellaista Berner toi mukanaan että hänestä piti ihan kilpailla puolueiden kesken ja lopulta ostaa hänet kepuun oikein ministerinsalkulla? Joku Bernerin taustajoukoista sai siinä kaupassa hyvää eikä tuollaisia palveluksia jätetä palkitsematta myöskään järjestävälle taholle. Suomi valtiona ja yhteiskuntana ei ollut hyötyjänä mutta joku oli. Ja ilmeisesti operaatio oli taustavaikuttajien mielestä onnistunut koska palkinnoksi napsahti varsin messevä hallituspaikka. Ymmärtäisin kuvion jos Suomen tieverkko olisi Bernerin johdolla saatu suunnitellulla tavalla junailtua veroparatiisiyhtiöille ja palvelujen puolella varmat miljarditason tuotot virtaamaan verottomina Cayman-saarille maailman tappiin. Vai olisiko pelkkä hyvä yritys tuonut muassaan palkinnon?
 
Jos noi on pakko vaihtaa eikö vittu olisi voitu tehdä silleen ettei tule ylimääräisiä kustannuksia ?! Vaihdetaan sit uusi tilalle kun vanha on siinä hapessa et se tarvii uuden merkin. On tyhmää rueta ihan vaa vaihtamisen ilosta vaihtamaan, kun ei kerta ole ylimääräistä rahaa tällä hetkellä. Monet hoitajat ja lääkärit noillakii rahoil ois saanut kun toi vaihto tehtäisiin sit kun merkki on niin huonossa hapessa et se muutenkii vaihdettaisiin. Ei tulisi yhtään ylimääräisiä kustannuksia.
 
Jos noi on pakko vaihtaa eikö vittu olisi voitu tehdä silleen ettei tule ylimääräisiä kustannuksia ?! Vaihdetaan sit uusi tilalle kun vanha on siinä hapessa et se tarvii uuden merkin.

Liikennemerkeistäkö puhut?

Niissä on 10 vuoden aika vaihtaa uusiin. Eli ei niitä kerralla tarvitse vaihtaa.

On se 10 vuottakin lyhyt aika, mutta jollakin tavalla voi perustella sen heijastinpinnan kestolla. Se ei kestä ikuisuuksia.

Mutku kyse ei ole vain suojatiemerkeistä vaan uusiksi menee mm. kaikki nopeusrajoitusmerkit ja siniset nuolimerkit.

Miksikö? No siksi, että kirjainten fontti muuttui.. :facepalm:
 
Olisi hyvä tietää ja saada vastuuseen ja korvauksiin ne jotka sai taloudellista hyötyä Bernerin hankkeista.Valtakunnanoikeuteen joutuu hyvinkin pienestä taloudellisen etujen koplauksista ministerin asemassa.Kannattaa vinkata iltapäivälehtiä jos tietoja on.Iso sulka sille medialle jos saa poliitikon käräytettyä petoksesta
 
Olisi hyvä tietää ja saada vastuuseen ja korvauksiin ne jotka sai taloudellista hyötyä Bernerin hankkeista.Valtakunnanoikeuteen joutuu hyvinkin pienestä taloudellisen etujen koplauksista ministerin asemassa.Kannattaa vinkata iltapäivälehtiä jos tietoja on.Iso sulka sille medialle jos saa poliitikon käräytettyä petoksesta

Voisi ajatella, että se joka hänet palkkasi, uskonveljineen ja sukulaisineen, voisi hyvinkin olla tutkimisen arvoinen. Taksipalveluissa (taksiuudistuksen jälkeiset KELA-kyydit) on ainakin veli jo napannut Kokkolan seudulla. Toki laillisen kilpailutuksen jälkeen. Iso raha taas on niissä kuorissa emmekä sinne näe.

Mutta minä möyhysin tästä jo silloin, kun oli se aika. Nyt on Rinteen hallituksen ketju tosiaan. Pitää tutkia sitä.
 
Niin menivät hoitajamitoitukset, niin meni vappusatanen.

Nyt menee ilmeisesti kulmakivi, eli 75%:n työllisyysaste.

Timo Harakan avustaja jo Twitterissä alkoi ottaa pakkia, ja tämäkin Harakan puhe tuntuu etukäteisselittelyltä. Keinoista hän mainitsee:

"Ne liittyvät työllistämispalveluiden kehittämiseen, osatyökykyisten työllistämiseen ja ennen kaikkea palkkatuen uudistamiseen ja kuntien roolin voimakkaaseen kasvattamiseen. Lisäksi odotamme paljon siitä, että työperäinen maahanmuutto siirtyy sisäministeriöltä meille työ- ja elinkeinoministeriöön ja päästään kv-rekrytoinneissa eteenpäin. Ja kaikkein tärkeimpänä tässä tilanteessa on vastaus kohtaanto-ongelmaan eli siihen, että meillä olisi osaajia tarjolla kaikkiin työpaikkoihin."

Työministeri Harakka: ”Nähtävissä jo merkkejä, ettei talouden kasvu automaattisesti auta työllisyyttä”



 
Mika Lintilä on paljon vartijana.

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk) oli jäänyt myös ihmettelemään Kopran (Ville Kopra, Harakan avustaja) ulostuloja. Hän pohtii IS:lle, haluaako joku muuttaa työllisyysasteen laskentatapaa.

– Mutta keskustan osalta ei ole linjanmuutosta, Lintilä vakuuttaa.

– Meillä on kaksi kynnyskysymystä, joista pidetään taatusti kiinni: 75 prosentin työllisyystavoite ja se, että julkinen talous on tasapainossa 2023. Ne olivat keskustan ehto sille, että tähän hallitukseen ylipäätään lähdettiin. Ei tilanne ole miksikään muuttunut, Lintilä sanoo Ilta-Sanomille.



 
Taksipalveluissa (taksiuudistuksen jälkeiset KELA-kyydit) on ainakin veli jo napannut Kokkolan seudulla.
Anteeksi kuinka?

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiteen on perustettu kuljetusten hallintaan ja ohjaukseen keskittyvä Matkapalvelukeskus. Matkapalvelukeskus tunnettiin aiemmin nimellä Kyytikeskus. Palvelun tuottaa FCG Torni.

Onko Bernerin veli mukana FCG Torni-firmassa?
 
Anteeksi kuinka?



Onko Bernerin veli mukana FCG Torni-firmassa?

Juu. Veljiä ja uskonveljiä ja liikekumppaneita ryppäässä. Se Ahola on samaa jengiä.

Ensin oli Speys...

Vanhukset ja vammaiset jääneet ilman taksikyytejä Kokkolan seudulla - Uuden kyytikeskuksen taustoja peitellään

"Speys Oy:n toimitusjohtaja ja yksi omistajista on kirkkonummelainen Jouko Sipilä. Yhtiö on perustettu alkuvuodesta 2016. Alun perin koko yhtiön omisti Mika Sorvisto, joka on työskennellyt kokkolalaisen kuljetusliike Ahola Transportin tytäryhtiössä Attracs Oy:ssä.

Pian perustamisen jälkeen keväällä 2016 puolet yhtiön osakkeista on myyty Jouko Sipilälle. Nykyään yhtiön toimitusjohtajana toimiva Sipilä ei suostu puhelinhaastatteluun. Alkaa päiväkausia kestävä sähköpostien vaihtaminen, jossa Sipilä vastaa vain osaan kysymyksistä ja niihinkin usein vuorokauden viiveellä."


Sitten Ahola ja FCG löivät hynttyitä yhteen;

FCG ja Ahola Transport yhteistyöhön uudella liiketoiminnalla

 
Viimeksi muokattu:
Tätä hommaa pohjustettiin jo ennen taksilain voimaantuloa. Sitten Kela-kyydit lukittiin.

Mutta palataan Rinteeseen.

Tuo oli vain yksi esimerkki siitä, miksi Berner palkattiin. Ei tässä pitäisi olla enää mitään epäselvää. Kukaan tutkiva journo ei ole vain oikein istunut kaivamaan. Ja varmaan laillisia hommiahan ne ovat.

Poliittisen vallan käyttäminen isänmaan parturoimiseen on toki rumaa.
 
Viimeksi muokattu:
Juu. Veljiä ja uskonveljiä ja liikekumppaneita ryppäässä. Se Ahola on samaa jengiä.

Ensin oli Speys...

Vanhukset ja vammaiset jääneet ilman taksikyytejä Kokkolan seudulla - Uuden kyytikeskuksen taustoja peitellään

"Speys Oy:n toimitusjohtaja ja yksi omistajista on kirkkonummelainen Jouko Sipilä. Yhtiö on perustettu alkuvuodesta 2016. Alun perin koko yhtiön omisti Mika Sorvisto, joka on työskennellyt kokkolalaisen kuljetusliike Ahola Transportin tytäryhtiössä Attracs Oy:ssä.

Pian perustamisen jälkeen keväällä 2016 puolet yhtiön osakkeista on myyty Jouko Sipilälle. Nykyään yhtiön toimitusjohtajana toimiva Sipilä ei suostu puhelinhaastatteluun. Alkaa päiväkausia kestävä sähköpostien vaihtaminen, jossa Sipilä vastaa vain osaan kysymyksistä ja niihinkin usein vuorokauden viiveellä."


Sitten Ahola ja FCG löivät hynttyitä yhteen;

FCG ja Ahola Transport yhteistyöhön uudella liiketoiminnalla

FCG on syvällä kuntien taskuilla..
 
En nyt oikein tätä jatkuvasti esitettävää väitettä hahmota. Miten nämä menivät?

Toinen liittyy enemmän suullisiin vaalilupauksiin ja toinen hallitusohjelmaan.

Poliittisten toimittajien mielestä Orpo hävisi pahasti (käännekohta) sen skandaalin yhteydessä, mikä liittyi Esperi Caren epäeettiseen yritystoimintaan. Heillä oli työmaalla liian vähän hoitajia, ja yhtiö merkitsi myös konttoriväen yksikön hoitohenkilöstöön. Hoitajamitoitusta luvattiin nostaa 0,5:stä 0,7:ään hallitusohjelmassa.

Nyt hallitus on tunnustanut, että mitoituksen desimaali ei merkitse, koska on erilaisia laitoksia. Joissakin on vaikeampaa ja joissakin helpompia hoidettavia. Tätä Orpo yritti selittää sanoen ihminen ei ole desimaali, minkä tylyn toteamuksen useat politiikan seuraajat katsovat aiheuttaneen kokoomuksen vaalitappion.

Vappusatanen eläkeläisille oli Rinteen omaa leikittelyä.

Ei sieltä mitään satasta tule. Heinäkuun lopussa ideana oli se, että takuueläkettä saavat saisivat 50 euroa lisää. Täysimääräistä kansaneläkettä saavat saisivat 31 euroa lisää kuussa. Tästä eteenpäin korotus laskisi portaittain. Tuhannen euroon eläkkeessä korotus olisi 19 euroa, 1 200 euron eläkkeessä vielä muutaman euron.

En tiedä, tuleeko lopulta tuotakaan.
 
Toivon toki vanhuksille hyvää. Hoitajamitoituksen uudella kirjauksella ei silti ainakaan kovin pian ole merkitystä, koska puuttuu hoitajia ja rahoistakin puuttuu puolet. Mitoitus tulee kaiketi lakiin silti. Mutta...

THL:n laskelmien mukaan mitoituksen nostamiseen tarvittaisiin lisää rahaa vajaat 200 miljoonaa vuodessa. Mutta hallitusohjelma lupaa, että hallituskauden päättyessä mitoituksen nostamiseen on käytössä 70 miljoonaa vuodessa. Sen lisäksi aikaisempina vuosina on käytössä jonkin verran kehittämisrahaa.

Rahaakin suurempi ongelma ovat hoitajat. Mitään lähi- tai sairaanhoitajapankkia ei ole. Kotihoidosta hoitajia ei voi ottaa. Ympärivuorokautisen hoidon lisäksi myös kotihoito kärsii hoitajapulasta. Tämän tietää myös hallitus.
 
Back
Top