Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Aikuisopintoraha on tarjolla työssä oleville ei työttömille.

Itseltä lähti työt Intiaan eikä uutta löytynyt ansiosidonnaisen aikana, alussa pääsi vielä haastatteluihin mutta nekin loppuivat vuoden kuluessa.
Tämän jälkeen yhteishaku ja siitä ½ vuoden päästä opiskelemaan.
Opintotuki 252,76 kuussa ja asumistuki vajaat 200. Tällä ei pärjää pk-seudulla eli pakko ottaa opintolainaa...
Kesäisin saakin olla perse ruvella jos ei löydy kesätöitä, asumistuki on ainoa tilille saapuva ilopilkku.
Aika vitun köyhää elämää saa aikuisopiskelija viettää. :confused:

Hyvä kun opiskelet.
En kuitenkaan muista, että oma opiskeluaika olisi ollut erityisen kivaa koska rahaa oli, ei ollut.
Monessa asiassa piti kiristää ja köyhäillä, pistin jopa pistoolin lihoiksi. Kaikesta tästä kuitenkin selvittiin, vaikka välillä vitutti ja talouden "normalisoituminen" vei oman aikansa.

Opiskelu on sijoitus omaan itseensä ja omaan tulevaisuuteen, toki se heikentää taloutta, mutta luo mahdollisuuden parantaa sitä myöhemmin.
Ei sillä, työttömän opiskellessa itselleen uutta ammattia, tätä voisi tukea paremmin kuin ehkä nyt tehdään.

Elämä voittaa kun opiskelee ja saa hyvän työpaikan sen jälkeen. Lainoista huolimatta.

Elämä voittaa kun opiskelee ja saa hyvän työpaikan sen jälkeen. Lainoista huolimatta.

Edit.

Kyllä nykyään aika hyvin opiskelua tuetaan, mutta ongelma on siinä että pitäisi olla pitkäaikaistyötön, joka taas tietyllä tavoin vääryys ja ilman perustavanlaatuista logiikkaa.

Edit:
Ei ole oikein että pitää ikäänkuin hakeutua pitkäaikastyöttömyyteen saadakseen riittää tukea. Kyllä se ennaltaehkäisy olisi viisaampaa.

Itseasiassa olisit atleettinen ja painoindeksin mukaan kohdillaan siellä 76-78 kg hujakoilla ;)
Joo noita bmi-indeksejä ja muita on tullut ihmetellyksi tässä vuosien varrella... olen painanut suurinpiirtein saman 25 vuotta, poislukien painonpudotukset otteluihin (4 kpl), jossa vedin sen 73kg, mikä oli ihan puhdasta helvettiä. Ja noi siis nuorena miehenä, yhteen kiipeilyprojektiin tiputin 76:teen ehkä 8 vuotta sitten (olen siis -73 syntynyt), ja se kiipeilyjuttu ei silti edes mennyt. Viheliäistä hommaa... Mutta jos meidät kaikki käskytetään hallitusvallalla kasvislinjalle niin mikäpäs siinä, kunhan ei ikinä tule mitään herkullisia grillaustuoksuja nokkaan mistään.
Sitä en ihan rehellisesti sanottuna kestäisi! Nenä muistaa herkut!

Mutta jos meidät kaikki käskytetään hallitusvallalla kasvislinjalle niin mikäpäs siinä, kunhan ei ikinä tule mitään herkullisia grillaustuoksuja nokkaan mistään.
Sitä en ihan rehellisesti sanottuna kestäisi! Nenä muistaa herkut!
Tämä :D Vittu että vituttais!

Mitä nelivitosen pitäisi tehdä?

Eläkeputkeen pääsee 62 vuotiaana. Jos sitä odotellessa köllii 15 vuotta peruspäivärahalla niin ei ole mitään putkea tuloillaan.

Eikä nelivitosen tarvitse nuorison 300 euron opintotuella opiskella kun aikuisopintoraha on tarjolla 8 vuoden työhistorian jälkeen.
Jos sen aikuisopintorahan vaan saa. Taitaa olla määräraha sidonnainen. Kyllä Suomessa täytyisi koko koulutuspuoli tunkea turkin hihaan ja nussia uudestaan vääpeli körmyä lainatakseni... Koulussa ollaan liian pitkään ja ihmisillä on yhteiskunnan tarjoama mahdollisuus hankkia liian monta tutkintoa ilman, että välissä tarvitsee käydä työelämässä katsomassa. Samaan aikaan meillä on kuitenkin ihmisiä joita työllistyäkseen pitäisi uudelleen kouluttaa mutta monelle on taloudellisesti vaikeaa lähteä koulun penkille.

Oma kokemus samalta ajalta oli taas päinvastainen. Kouluruoka oli pääsääntöisesti pahaa, tai "ei mieleistä", oli toki myös hyviä ruokia. Omia lapsia kuunnellessa tilanne ei ole muuttunut. Makuasia.
Anteeksi OT: Itse tuolloin vielä ala-asteella mutta sen verran hyvää ruokaa oli että kävipä tämä nykyisin jo edesmennyt keittäjä kihlajaisissani tekemässä ruuat. Valitettavasti yläasteelle mennessäni oli jo keskuskeittiö helvetti voimissaan ja ruuan laatu huononi huomattavasti.

Jos sen aikuisopintorahan vaan saa. Taitaa olla määräraha sidonnainen. Kyllä Suomessa täytyisi koko koulutuspuoli tunkea turkin hihaan ja nussia uudestaan vääpeli körmyä lainatakseni... Koulussa ollaan liian pitkään ja ihmisillä on yhteiskunnan tarjoama mahdollisuus hankkia liian monta tutkintoa ilman, että välissä tarvitsee käydä työelämässä katsomassa. Samaan aikaan meillä on kuitenkin ihmisiä joita työllistyäkseen pitäisi uudelleen kouluttaa mutta monelle on taloudellisesti vaikeaa lähteä koulun penkille.
Jep, olin noista harvoista kovalla koulutetuista poliitikoista aika yllättynyt, että Lepomäki on dippa inssi JA kauppatieteen (krmh!) maisteri... miksi?

Mitä helvetin kouluja olette käyneet, meillä seisovapöytä ja noin 3 eri ruokavaihtoehtoa (laktoositon vaihtoehto myös) monipuolisine salaatteineen. Leivät ja jälkiruoat juomineen. Ja hei, aamupuuro marjakeiton kera. Mitä helvettiä Valitatte!

Viimeksi muokattu:
Näin '93 syntyneenä on vaikea sanoa mitään anekdoottista 80-luvun Suomesta, ja tuolloin olin liian nuori tutustuakseni 90-luvun ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin, mutta mitä itse muistan 90-luvun jälkipuoliskalta on, että nykypäivään verrattuna se oli paljon levollisempaa aikaa. Ei niin sotilaalliset kriisit Suomen lähialueilla vaivannut, ei vielä ollut WTC-iskujen aiheuttamaa yleistä kulttuurimuutosta terrorismin pelossa länsimaissa ja ilmastonmuutosvouhotusta ei ollut olemassa niin kuin nyt.

Näin '93 syntyneenä on vaikea sanoa mitään anekdoottista 80-luvun Suomesta, ja tuolloin olin liian nuori tutustuakseni 90-luvun ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ongelmiin, mutta mitä itse muistan 90-luvun jälkipuoliskalta on, että nykypäivään verrattuna se oli paljon levollisempaa aikaa. Ei niin sotilaalliset kriisit Suomen lähialueilla vaivannut, ei vielä ollut WTC-iskujen aiheuttamaa yleistä kulttuurimuutosta terrorismin pelossa länsimaissa ja ilmastonmuutosvouhotusta ei ollut olemassa niin kuin nyt.
Maailma muuttu jatkuvasti entistä hurjempaa tahtia, nopeammin kuin koskaan aiemmin, teknologian tuomat ihmeet vaikuttaa. Faktoja ilmastonmuutoksesta on myös olemassa, ei se mitään paskapuhetta ole.

Oli siinä kai muutama vuosi levollista aikaa juuri 90-luvun lopussa, mutta ei kovin paljoa taaksepäin tarvitse mennä niin oli vähemmän levollista. Suomessa elettiin vielä YYA-aikaa ja kylmä rinki Neukkulan osalta oli vielä voimissaan. Janajevin juntta pelotti elokuussa 1991 niin paljon, että meilläkin sota-ajat kokenut opettaja keskeytti opetuksen ja ryhtyi neuvomaan miten sotaan kannattaa 7. luokkalaisten alkaa varautumana per heti.

Ahon - Viinasen "juntta" oli toistuva vieras iltauutisissa ja raippa viuhui siihen tahtiin, ettei ole jälkeenkään nähty. IMF:n troikan alle joutuminen oli ilmeisesti viikkojen päässä. Korot huiteli 15+ %:ssa ja tuntui kaikki kaatuvan.

Ilmastonmuutos on tosiasia, aika pöljää sitä ryhtyä kieltämään. Tekee itsestään vähän erikoisen jos sellaisena esiintyy.

Ja itsemurhiin tuli piikki 90-luvulla laman takia. Firmat meni konkkaan ja valtavat velat päällä niin moni ei nähnyt muuta ratkaisua.

ksyyt_2010_2011-12-16_kat_006_fi_001.gif

Ilmastonmuutos on tosiasia, aika pöljää sitä ryhtyä kieltämään. Tekee itsestään vähän erikoisen jos sellaisena esiintyy.
En sitä kiellä, mutta itsellä alkaa olla saturaatiotaso saavutettuna, ja en enää jaksa kuunnella jatkuvaa ilmastovollotusta ilmastonmuutos siellä, ilmastonmuutos täällä. Jos saisi viikonkin olla niin, ettei asiaa jostakin suunnalta pakolta tuputettaisi, niin olisin kiitollinen.

Suoraan sanottuna, ei mulla ole suurempaa tietoutta nuorisoliittojen komitean puhemiehestä. Oli se Erdogankin lomalla, kun "vallankaappausta" yritettiin. No, parissa päivässä homma oli paketissa. Seuraukset ovat kuitenkin kauskantoisia. Kansainvälinen oikeustuomioistuin tehköön päätöksensä.

Jep, olin noista harvoista kovalla koulutetuista poliitikoista aika yllättynyt, että Lepomäki on dippa inssi JA kauppatieteen (krmh!) maisteri... miksi?
Lepomäki noin minun ikäinen, kun olin armeijassa oli useampi noita tekniikan yo+kauppatieteiden yo samalla kasarmilla. Varmasti kova kombo työelämässä jos se DI tutkinto vaikka tietotekniikka puolelta ja olet sen alan yrityksessä johtotehtävissä. Tiedät jotain alasta ja siihen lisäksi kauppapuolen tietotaito. Tarja Cronbergillä oli 30 vuotiaana Tekniikan tohtorin hattu ja 45 ikäisenä kauppatieteiden tohtorin, Lepomäellä vähän kirittävää...

En sitä kiellä, mutta itsellä alkaa olla saturaatiotaso saavutettuna, ja en enää jaksa kuunnella jatkuvaa ilmastovollotusta ilmastonmuutos siellä, ilmastonmuutos täällä. Jos saisi viikonkin olla niin, ettei asiaa jostakin suunnalta pakolta tuputettaisi, niin olisin kiitollinen.
Nyt täytyy kyllä kysyä rehellisesti, että mistä tätä "vollotusta" tulee niin yllinkyllin? Omalle kohdalle ei ole osunut. Ja se FAKTA tieto tutkijoiden piiristä, niin ei vaan voida kiistää. Tosiasioita vaikea kiistää. Suodattimet päälle, ok.

Edit:

Vaikka kuinka kuselta ja paskalta haisisi, niin älkää nyt prkle lähtekö ainakaan sille linjalle, että mitään ei tarttis tehdä, kun VITTU se FAKTA on että jotain tarvii tehdä!

Back