Rumpulippaat sekä lippaat yleisesti henkilökohtaisissa aseissa

pstsika

Haukka
Onko millään porukalla rauhan/sodan ajan käytössä rumpulippaita rynnäkkökiväärille?
AUK:n aikana meillä kurssivarastossa noita jokunen oli ja niitä taidettiin vähän käpistelläkin, mutta kenellekään tai mihinkään tehtävään niitä ei ollut tarkoitettu. Jossain kuvissa/videoissa olen uttilaisilla noita myös nähnyt. Onko kyse lähinnä mainoskuvista vai käytetäänkö rumpulipasta oikeasti?

Millaisia kokemuksia foorumilaisilla muuten on rumpulippaista? Itse olen joskus lainalippaita käyttänyt ja harkinnut oman hankkimista ”nice-to-have”- mielessä, vaikka pidänkin rumpua liian isona ja painavana muutenkuin erityiskäyttöön. Lipastaskuja on vaikea löytää ja painava lipas muuttaa aseen painopistettä ja vaikeuttaa käsittelyä. Toisaalta 73 tai 75 patruunaa yhdessä lippaassa takaa melkoisen tulivoiman ylläkkötilanteissa, mutta itse olen enemmänkin pyrkinyt harjaantumaan nopeisiin lippaanvaihtoihin ja minulle sopivinta onkin käyttää 20 ja 30 patruunan lippaita. Se lyhyt hetki, jolloin ase on tyhjä ja laitan täyden lippaan paikalleen ja vedän patruunan pesään on niin lyhyt, että koen lippaanvaihdot sekä lyhyet tauot ampumisessa pienemmäksi pahaksi kuin aseenkäsittelyn vaikeutuminen.

Ketjussa sopii puhua yleisesti muistakin kuin RK:n rumpulippaista. On kyse sitten pistoolin, haulikon, tarkkuuskiväärin, rk:n tms. lippaista - kaikki sopii tänne. Jos tästä jauhaisi Uusi taistelijan ase ketjussa, niin lipaskeskustelu katoaisi jonnekin hajasivuille ja keskustelu kuolisi.
 
Lainattu yhdeltä toiselta foorumilta:

Laskuvarjojääkärien tiedusteluryhmässä yhdellä taistelijalla on RK:ssa rumpulipas, yleensä kiinalainen. Näin muutama vuosi takaperin, tuskin ovat vaihtaneet käytäntöä.

Ja ITKK:n apuaseen varusteisiinhan kuuluu kolme rumpulipasta.
 
pstsika kirjoitti:
Onko millään porukalla rauhan/sodan ajan käytössä rumpulippaita rynnäkkökiväärille?
AUK:n aikana meillä kurssivarastossa noita jokunen oli ja niitä taidettiin vähän käpistelläkin, mutta kenellekään tai mihinkään tehtävään niitä ei ollut tarkoitettu. Jossain kuvissa/videoissa olen uttilaisilla noita myös nähnyt. Onko kyse lähinnä mainoskuvista vai käytetäänkö rumpulipasta oikeasti?

Millaisia kokemuksia foorumilaisilla muuten on rumpulippaista? Itse olen joskus lainalippaita käyttänyt ja harkinnut oman hankkimista ”nice-to-have”- mielessä, vaikka pidänkin rumpua liian isona ja painavana muutenkuin erityiskäyttöön. Lipastaskuja on vaikea löytää ja painava lipas muuttaa aseen painopistettä ja vaikeuttaa käsittelyä. Toisaalta 73 tai 75 patruunaa yhdessä lippaassa takaa melkoisen tulivoiman ylläkkötilanteissa, mutta itse olen enemmänkin pyrkinyt harjaantumaan nopeisiin lippaanvaihtoihin ja minulle sopivinta onkin käyttää 20 ja 30 patruunan lippaita. Se lyhyt hetki, jolloin ase on tyhjä ja laitan täyden lippaan paikalleen ja vedän patruunan pesään on niin lyhyt, että koen lippaanvaihdot sekä lyhyet tauot ampumisessa pienemmäksi pahaksi kuin aseenkäsittelyn vaikeutuminen.

Ketjussa sopii puhua yleisesti muistakin kuin RK:n rumpulippaista. On kyse sitten pistoolin, haulikon, tarkkuuskiväärin, rk:n tms. lippaista - kaikki sopii tänne. Jos tästä jauhaisi Uusi taistelijan ase ketjussa, niin lipaskeskustelu katoaisi jonnekin hajasivuille ja keskustelu kuolisi.
RK:n rumpulippaita käytetään ainenkin ITKK:n apuaseessa. Ja Suomen ISAF-joukoilla on ainenkin käytössä, siellä se korvaa "kevytkonekiväärin".
 
Afgoissa näin tasan yhden RK:n rumpulippaan. Eivät ne ihan yleisessä käytössä sielläkään ole.
 
winsu kirjoitti:
Afgoissa näin tasan yhden RK:n rumpulippaan. Eivät ne ihan yleisessä käytössä sielläkään ole.

Eivät varmasti ole kovin yleisiä, mutta niitä näkyy silloin tällöin.

Minkä yhteydessä tämä yksi kerta oli, jos saa udella?
 
pstsika kirjoitti:
Onko millään porukalla rauhan/sodan ajan käytössä rumpulippaita rynnäkkökiväärille?

Ollessani Immolassa 96-97, Kalenius tiesi kertoa että LJK:ssa olisivat noita siihen aikaan käyttäneet, ilmeisesti vartiomiehelle sellainen olisi jaettu. Kalenius luonnollisesti haukkui samalla LJK:n, koska hänen mielestään ketunlenkin vartiomiehen ei pitäisi tarvita niin paljon patruunoita = huono paikka. :a-rolleyes:
 
Ressuporukoissa on näkynyt rumpuja jonkun verran. Itsellänikin on muutama venäläinen (kiinalaisten toimivuus on vähän arvoitus), mutta ainoa käyttö on ollut virkistysammuntojen yhteydessä. Jos isokapasiteettisemman aseen kanssa pitäisi tehdä sotatöitä niin mieluummin kk.

Tietenkin, jos ei ole kk ja tehtävä on jäykkä torjunta, niin miksei sitten...
 
Periaatteessa RK varustettuna rumpulippaalla voisi toimia ns. hatkalippaana. Eli kun tulee yllättäen tulikosketus niin painetaan kaasua ja ammutaan häiritsevää suojatulta piippu savuten. Panokset ei kuitenkaan maksa kenellekään mitään verrattuna henkeen ja lipaskin voi tarvittaessa jäädä kentälle, pasin lattialle tai dumppiin. Koska kuitenkaan rumpulipas on aika tehoton tapa säilyttää kokoonsa nähden patruunoita ei kenelläkään yleensä ole muita rumpulippaita kuin se joka on kiinni aseessa. Rumpulippaat vaativat enemmän tilaa suhteessa ammusten määrään kuin tankolippaat. Lisäksi ne ovat kalliimpia ja häiriöherkempiä. Ne myös vaativat omat taskunsa eli käytännössä yleistaskuja, joka vie kuitenkin useiden lipastaskujen tilan tarjoten taskujen suhteen vain puolet ammuskapasiteetista. RPK:n saadessa pikkuveljen pienemmässä kaliibereissa luovuttiin rumpulippaista melkein kokonaan 45 patruunan tankolippaiden eduksi.
 
samip kirjoitti:
winsu kirjoitti:
Afgoissa näin tasan yhden RK:n rumpulippaan. Eivät ne ihan yleisessä käytössä sielläkään ole.

Eivät varmasti ole kovin yleisiä, mutta niitä näkyy silloin tällöin.

Minkä yhteydessä tämä yksi kerta oli, jos saa udella?

CPT:n kaveri kokeili vähän sarjoja radalla, kun olimme punapisteitä ja VV:itä kohdistelemassa. Jos en ihan väärin muista, niin IEDD- teamin RG:n perällä taisi myös yksi olla.

Olen commandon kanssa yhtä mieltä siitä, että noi voisi toimia semmoisina worst case scenario- juttuina. Pääasiassa tulenavauksen hoitaa KRKK/vaunuampuja ja TRG- hemmot suurimmassa osassa incidenteistä. Ametit on jotain 600-1000m luokkaa.
 
Onko puolustusvoimilla "lipasklipsejä" (engl. "magazine clamp") rynkyn lippaille? Ovatko ne ylipäätään käyttökelpoisia vai tuleeko aseesta liian raskas? Aiheuttavatko sääolosuhteet ongelmia? Tuollainenhan olisi oiva peli, tuplalipastaskuja kun ei tarvitsisi kolmea enempää, mutta silti kannossa olisi kahdeksan lipasta.
DJ3-1.jpg
 
Noi tuplalipaskiinnitykset AK-sarjalaisissa tuppaa hyvin nopeasti häviämään, ainakin vähänkään vakavastiotettavilta käyttäjiltä, kun niiden kanssa hetken heiluu maastossa. Toi kahden lippaan paketti ei mahdu oikeen mihinkään tyhjänä (dumppi, 2 lippaan tasku yms.), painaa ja saattaa löystyä käytössä. Näkyvillä oleviin patruunoihin tarttuu kaikenlaista paskaa/lunta. Hetken kun harjoittelee lippaanvaihtoa ja yleensäkin taistelijan henkilökohtaisia taitoja, häviää iso osa tuosta tuplalippaan vaihdon nopeuserosta.
 
Afgoissa näin tasan yhden RK:n rumpulippaan. Eivät ne ihan yleisessä käytössä sielläkään ole.

Eivät varmasti ole kovin yleisiä, mutta niitä näkyy silloin tällöin.

Minkä yhteydessä tämä yksi kerta oli, jos saa udella?

CPT:n kaveri kokeili vähän sarjoja radalla, kun olimme punapisteitä ja VV:itä kohdistelemassa. Jos en ihan väärin muista, niin IEDD- teamin RG:n perällä taisi myös yksi olla.

Olen commandon kanssa yhtä mieltä siitä, että noi voisi toimia semmoisina worst case scenario- juttuina. Pääasiassa tulenavauksen hoitaa KRKK/vaunuampuja ja TRG- hemmot suurimmassa osassa incidenteistä. Ametit on jotain 600-1000m luokkaa.

Noita taisi tulla pika-ratkaisuna A-maahan silloin kun ensimmäiset uuden mallin panssarimersut tuli joissa oli kattoluukku. Noissahan ei ole mitään kk-jalustoja, joten noita pyydettiin käyttöön luukku-apinoille. Muistaakseni niissä NSE:n tornittomissa XA-185:ssa käytettiin noita taka-ampujilla myös.
 
Onko puolustusvoimilla "lipasklipsejä" (engl. "magazine clamp") rynkyn lippaille? Ovatko ne ylipäätään käyttökelpoisia vai tuleeko aseesta liian raskas? Aiheuttavatko sääolosuhteet ongelmia? Tuollainenhan olisi oiva peli, tuplalipastaskuja kun ei tarvitsisi kolmea enempää, mutta silti kannossa olisi kahdeksan lipasta.
DJ3-1.jpg

Laitetaan jotain Jeesus-teippia niihin lippaisiin, ei tarvita mitään ihmeen muovipömpylöitä !!! Tornitouhua tuommoset muovipömpylät :D

Juu meillä olisi ollut rumpulippaita loppusodassa.

Skapparit huusi vihoissaan meille kun ei ollut alikit / huolto jakaneet joukoille, rumpulippaita vaikka niitä oli saatavilla helposti. Ne vain olivat unohtuneet kuorma-auton pohjalle.

Kyllä niistä olisi hyökkäyksissä ollut hyötyä minun mielestäni...
 
Rumpulippaasta ei saa tukea niin hyvin kuin normaaleista lippaista maasta, myös lipasotetta on vaikea ottaa ja kun mies makaa muualla kuin takki auki ampumaradan peitolla kuten maastossa liivit täynnä kamaa niin äkkiä alkaa kaipaamaan pitempää lipasta kuin 30 ptr. lipas puhumattakaan rumpulipas.
 
Rumpuja oli Kosovossa 2000-luvun alussa. Taisin nähdä yhden kerran, joitain motivaatioammuntoja niillä vissiin oli jopa ammuttu. Olinkohan itse lomalla just silloin tai jotain.

Suomessa joskus enempi fiilistelyn nimissä testattiin noita kahden lippaan teippaamisia yhteen. Kyllä se jesarilla ihan kohtalaisesti toimi, kun teippasi sopivan kalikan lippaiden väliin. Uskon kyllä, että olisi kestänytkin. Ja pätkä jesaria avoimien patruunien päälle niin nekin oli kohtalaisesti suojassa.

Mutta hyöty ja tarve, no. Aika raskas ja kömpelö paketti siitä tulee, ennestäänkin raskaaseen aseeseen. Jos sotavarjeet olisi mallia leipälaukku tai päiväreppu m/jatkosota, kuten meillä toisinaan, niin sit varmaan yhden tommoisen voisi askaroida. Muuten Stagideuksen näkemyksiin on vähänlaisesti lisättävää.
 
Niin, voi olla että parempi systeemi olisi:

-dumppi-bägi, kiinni tst vyössä, johon heitää tyhjän lippaan nopeesti. (olettaen ettei nyt ihan nenä etäisyydellä olla vihuista yms, jos ollaan niin sitten tyhjät lippaat saa kyytiä ja utta peliin vaan kokoajan)

-sitten vaan uutta peliin.
 
Ne myös vaativat omat taskunsa eli käytännössä yleistaskuja, joka vie kuitenkin useiden lipastaskujen tilan tarjoten taskujen suhteen vain puolet ammuskapasiteetista. RPK:n saadessa pikkuveljen pienemmässä kaliibereissa luovuttiin rumpulippaista melkein kokonaan 45 patruunan tankolippaiden eduksi.

Pienellä haulla löytyy vaikka kuinka 100-150 patruunan 223 rumpuja.

Jotenkin epäilyttää tuo viittaus kaliperiin.

 
Back
Top