Rynnäkkövaunuihin

Wabbajack

Alokas
Terve.

Menossa kesällä Vekaranjärvelle palvelukseen ja rynnäkkövaunuihin pitäisi päästä. Miten siellä menee valinnat ja tarviikos tehdä jotain erikoista että pääsee sinne. B- kortti löytyy.
 
KymJP ja P-kauden jälkeen 1. PsjK.

Edit.
Täsmennän sen verran, että vaatimuksina on:
- B-ajokortti.
- Ei suuremmin liikennerikoksia. Yhdet ylinopeussakot eivät varmaankaan haittaa, mutta jos kortti on otettu joskus kuivumaan niin kannattaa harkita jotain muuta.
- Riittävä näkökyky. En muista rajaa, mutta oiskohan sama kuin C-ajokortille.
- Palveluskelpoisuusluokka A.
 
Wabbajack kirjoitti:
Miten KymJp pääsee vai pistetäänkö kaikki mihin PV haluaa?

Ennen palvelukseen astumista pitäisi kolahtaa postin kautta lappu, jossa voi esittää toiveita siitä mihin joukko-osastoon päätyy.
 
Ja sitten ei saa lannistua, vaikka joutuisikin aluksi johonkin toiseen yksikköön, kuin mihin halusi. Pontevasti vaan omaa halukkuutta esille, siirrot on vielä P-kauden aikana ja hitusen sen jälkeen mahdollisia. Motivoituneita ukkoja koulutetaan mieluummin kuin minnentaho-taistelijoita.

Eräs tuntemani hiimailija vaihtoi kerran pataljoonaa ja 3 kertaa yksikköä, ennen kuin sai haluamansa koulutuksen. Oli siinä jo tuuriakin mukana, että haluamaansa pääsi.
 
Itse olisin vakavasti harkinnut palveluksenkeskeytystä ja seuraavaa saapumiserää jos olisin joutunut esimerkiksi tykistöön, huoltoon, viestiin tai ilmatorjuntaan. Taistelupioneerin hommat olisivat ehkä kiinnostaneet vähän, mutta minulla oli ehdoton himo jalkaväkeen ja jääkärihommiin.
Onneksi pääsin siihen aselajiin, komppaniaan ja tehtävään mihin pyrinkin. :)
Tosin monen mielestä jalkaväkeen taidetaan pikemminkin joutua kuin päästä...
 
Minä en aikanaan tiennyt oikein yhtään mistään koulutushaarasta yhtään mitään. Olin sinällään motivoitunut ihan kaikkeen, ei ollut sen kummempaa tavoitetta. Omasta saapumiserästä aika monella kuulosti olevan sama tilanne. Toki oli hyvin päämäärätietoisia ihmisiä, joista suurin osa taisi olla päättänyt mennä RUK:uun, tietämättä sen kummemmin mille linjalle.

Nykyään tuntuu, että kaikilla pojankoltiaisilla on joku tietty juttu, jonka ne haluaa intissä tehdä. Tai sitten ne on vaan sen verran aktiivisempaa porukkaa, että saan enemmän kosketusta heihin, kuin niihin, joille kelpaa mikä vain.

Kutsunnoissa on kuulema about taistelusukeltajien ylitaktinen esittelyvideo ja olikohan ljk-porukasta myös. Enemmän voisi olla hyötyä näyttää kuva nykyisestä taistelukentästä, kaikki aselajit ja koulutushaarat edustettuna. Kaikki ei tunnu tietävän, mitä muut aselajit kentällä tekee. Edes intin jälkeen.
 
Kommentteja aamukampa.net:stä koskien CV-linjaa...

Olen joskus kahlannut tuon ketjun läpi ja muistelen, että siellä olisi kovastikin
otettu kantaa siihen miten pääsee CV-linjalle ja vaunumiehistön eri tehtäviin.
Toivottavasti en muista väärin, ketju on aika pitkä...

http://www.aamukampa.net/forum/viewtopic.php?f=32&t=2047
 
Jääkäri, tykkimies, huoltomies

Touhottaja kirjoitti:
Kutsunnoissa on kuulema about taistelusukeltajien ylitaktinen esittelyvideo ja olikohan ljk-porukasta myös. Enemmän voisi olla hyötyä näyttää kuva nykyisestä taistelukentästä, kaikki aselajit ja koulutushaarat edustettuna. Kaikki ei tunnu tietävän, mitä muut aselajit kentällä tekee. Edes intin jälkeen.

Yleisesti ottaen realistiset kuvaukset ovat harvassa, kun mainoselokuvan tarkoitus on olla vaikuttava. Missään filmissä ei kiroilla, tupakoida, hytistä vartiossa, harjoitella toimistokäyttäytymistä tai jalkamarssita kenttävarustuksessa tunteja, kun se on niin vähän kiinnostavan näköistä.

Parhaat puolustusvoimien toiminnasta kertovat filmit ovat YouTubessa esimerkiksi Rovajärven leiriltä, koska siinä "veteraanit itse" kertovat toiminnastaan, omasta toiminnastana ilman tiedotusalan ammattilaisten ja mainoshenkilöiden hypetystä.

YouTubessa uskottavuus on parempi kuin ammattilaismainostajien hypetyksissä.

Parasta multimediaa ovat esittelyt, joissa voi asianomaisilta kysyä, mitä tekevät. Hiljattain melko hyvä esittely oli Nasun lavalla olleella huoltokoulutun jääkärillä, joka selitti, miten kokkaaminen ja krh-Nasun kuljettaminen liittyvät samaan nonitaitoisuuteen ryhmän hyväksi.

Hyvä oli myös tiedustelualan naisyliluutnantti, jonka "pojat" laittoivat teltan pystyyn tosi vinhasti.

Tällainen realistinen kuvaus on jotenkin hakusessa joissain puolustusvoimien erikoisjoukkojen propagandafilmeissä.
 
Back
Top