Sähköauto - uhka vai mahdollisuus?

Status
Suljettu uusilta vastauksilta.

PSB 5500

Respected Leader
Sähköauto jakaa mielipiteitä voimakkaasti, sekä julkisessa keskustelussa että tääällä MP- netissä. Pelastaako se kaiken ja velat muuttuvat saataviksi, maito ja hunaja virtaa kaikkialla kun niihin siirrytään? Vai onko se itse Perkeleen keksintö josta on enemmän haittaa kuin hyötyä ? Ovatko sen vastustajat vihoviimeisiä kehityksen jarruja ja kannattajat epärelistisia pilvilinnojen rakentelijoita joilla on jalat tukevasti ilmassa?
 
Hunaja ja mesi virtaa sisällä kun kaikki ajaa sähköautolla! Etkö vielä tuota ole oppinut?

Huoltovarmuus paranee, jääkarhut ja pingviinit nauraa ja puuttini saapi nenilleen kun 10% suomalaisista ajaa sähköautolla ja loput kävelee tai ajaa suksella.

Puolustusvoimat kanssa ajaa suksella ja tiukka tilanne niin sähköautolla!

Maaseudun rattoria ei tarvita eikä polttoöljy säiliöitä, nekin belaa sähköllä, muuten vihulainen voittaa jos fossiilisia polttoaineita käytetään.

Koska vitun ilmasto! (Vaikka kaikki suomalaiset ammuttaisiin nyt heti, niin se vähentäisi maailman hiilidioksidi päästöjä n. 0.015%).

Eikö se sitten olisi viisasta? Koska ilmastonmuutos?

Ilmavoimat, maavoimat, ja jopa merivoimat ajaa sähköllä!

Jeesus, ja sen Äiti, auta!
 
Minua ei kiinnosta yli sata vuotta vanha autotekniikka, mutta tätä kaksisuuntaisen latauksen kehittymistä seuraan. Eli auton akut toimivat verkon varastona.

https://www.virta.global/news-fi/kaksisuuntainen-lataus-ja-v2g
KESÄKUUTA 13, 2018Termit haltuun: Kaksisuuntainen lataus ja Vehicle-to-Grid
topicIcon.png
vehicle-to-grid, kaksisuuntainen lataus, V2G, kysyntäjousto, älylataus, sähköauton lataus
Hypetetty V2G - termi johon sähköisen liikenteen kehitykseen perehtyvä ei voi olla törmäämättä. Mitä V2G oikeastaan tarkoittaa? Entä miten se liittyy kaksisuuntaiseen lataukseen?
Vapaasti suomennettuna V2G, "vehicle-to-grid", tarkoittaa energian siirtämistä ajoneuvosta sähköverkkoon. Termiä käytetään siellä ja täällä ja sinne päin: eri konteksteissa termiä käytetään kuvaamaan eri asioita. Ei siis huolta jos V2G sekoittaa pään.
V2G vs. kaksisuuntainen lataus
Termisekoilu johtaa harvoin tiedon lisääntymiseen - siksi me otamme V2G:n vakavasti. Virralla V2G tarkoittaa sähköverkon tasapainottamista esimerkiksi kysyntäjouston avulla. Tähän pyritään kommunikoimalla energiajärjestelmän kanssa.
Sähköinen liikenne tarjoaa energiajärjestelmälle kahdenlaisia verkon toimintaa tukevia palveluita. Sähköautojen lataustehoa voidaan tarpeen tullen nostaa tai laskea, ja toisaalta sähköä voidaan palauttaa auton akuista takaisin verkkoon kaksisuuntaisen latauksen avulla.
V2G:tä ja kaksisuuntaista latausta käsitellään toisinaan synonyymeinä. Kaksisuuntainen lataus on kuitenkin vain yksi V2G-teknologian mahdollistamista ratkaisuista.
bidirectional%20charging.png
Mitä on kaksisuuntainen lataus?

Kaksisuuntainen lataus mahdollistaa sähkövirran kulkemisen kahteen suuntaan. Energiaa voidaan siirtää akkuun, tai ottaa pois akusta ja siirtää takaisin sähköverkkoon.
Kaksisuuntaisen latauksen yleistyminen vaatii kuitenkin vielä kehitysaskelia monella saralla. Ensinnäkin, latauslaitteiden ja sähköautojen tulee toimia saumattomasti yhteen. Tällä hetkellä kaksisuuntaiseen lataukseen kykeneviä latauslaitteita löytyy vasta testikäytöstä. Laitteita ei siis saa kaupan hyllyltä - vielä. Toisaalta myös ajoneuvojen tulee kehittyä: tällä hetkellä Nissan on ainoa automerkki, jonka jokainen sähköauto tukee kaksisuuntaisen latauksen teknologiaa.
Lisäksi tarvitsemme enemmän sähköllä kulkevia autoja. Pelkkä sähköauton omistaminen ja kytkeminen lataukseen ei riitä - kuluttajille tulee tarjota kannustimia osallistua kysyntäjoustoon. Yksi kannustimista on esimerkiksi hinta: sähköauton lataaminen kysyntähuippujen ulkopuolella on edullisempaa. Kun uusiutuvan energian käyttö lisääntyy, sähköverkko tarvitsee tasapainottamista. Sähköinen liikenne ei ole uhka energiajärjestelmälle, sillä niitä voidaan hyödyntää ailahtelevan energiantuotannon tasapainottamisessa.
Mitä Virta tekee?
V2Glaturi.jpg

Me Virralla kehitämme ja testaamme kaksisuuntaisen latauksen teknologiaa ja mahdollistamme asiakkaillemme kaksisuuntaisen latauksen hyödyntämisen. Käytännössä lataustehoa pyritään kontrolloimaan energiajärjestelmän antamien signaalien perusteella, jotta sähköautojen tarjoama energiavarasto saadaan hyötykäyttöön.
Viime syksynä pystytimme Nissanin ja Helenin kanssa yhdessä julkisen kaksisuuntaisen latauspisteen Helsingin Suvilahteen. Latauspiste on testikäytössä ja käytettävissä sähköautoille, joista löytyy CHAdeMO-pistoke.
 
Ja tietysti infrastruktuuri on ilmainen ja helppo Suomen olosuhteissa rakentaa kattavasti.
Maksaa vain persikoita ja päärynöitä.

Puhumattakaan ettei toimivaa teknologiaa ole.
Nauran hirveästi kun taas joku selittää jotain jostain Hyundain akuista.

Mutta pikkuseikkoja unelman tiellä!
 
Varmaan kuten Norjassa mennään ensin hybrideillä, kuten Tesla. Tai voisi olla järkevää.
 
Voi äiti, ihan kaksisuuntainen lataus auttaa, kun edelleen akkuteknologia on keskiaikainen. Mitä se auttaa, jos ei ole kapasiteettia?
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top