KESÄKUUTA 13, 2018
Termit haltuun: Kaksisuuntainen lataus ja Vehicle-to-Grid
vehicle-to-grid,
kaksisuuntainen lataus,
V2G,
kysyntäjousto,
älylataus,
sähköauton lataus
Hypetetty V2G - termi johon sähköisen liikenteen kehitykseen perehtyvä ei voi olla törmäämättä. Mitä V2G oikeastaan tarkoittaa? Entä miten se liittyy kaksisuuntaiseen lataukseen?
Vapaasti suomennettuna V2G, "vehicle-to-grid", tarkoittaa energian siirtämistä ajoneuvosta sähköverkkoon. Termiä käytetään siellä ja täällä ja sinne päin: eri konteksteissa termiä käytetään kuvaamaan eri asioita. Ei siis huolta jos V2G sekoittaa pään.
V2G vs. kaksisuuntainen lataus
Termisekoilu johtaa harvoin tiedon lisääntymiseen - siksi me otamme V2G:n vakavasti. Virralla V2G tarkoittaa
sähköverkon tasapainottamista esimerkiksi kysyntäjouston avulla. Tähän pyritään kommunikoimalla energiajärjestelmän kanssa.
Sähköinen liikenne tarjoaa energiajärjestelmälle kahdenlaisia verkon toimintaa tukevia palveluita. Sähköautojen lataustehoa voidaan tarpeen tullen nostaa tai laskea, ja toisaalta sähköä voidaan palauttaa auton akuista takaisin verkkoon kaksisuuntaisen latauksen avulla.
V2G:tä ja kaksisuuntaista latausta käsitellään toisinaan synonyymeinä. Kaksisuuntainen lataus on kuitenkin vain yksi V2G-teknologian mahdollistamista ratkaisuista.
Mitä on kaksisuuntainen lataus?
Kaksisuuntainen lataus mahdollistaa sähkövirran kulkemisen kahteen suuntaan. Energiaa voidaan siirtää akkuun, tai ottaa pois akusta ja siirtää takaisin sähköverkkoon.
Kaksisuuntaisen latauksen yleistyminen vaatii kuitenkin vielä kehitysaskelia monella saralla. Ensinnäkin, latauslaitteiden ja sähköautojen tulee toimia saumattomasti yhteen. Tällä hetkellä kaksisuuntaiseen lataukseen kykeneviä latauslaitteita
löytyy vasta testikäytöstä. Laitteita ei siis saa kaupan hyllyltä - vielä. Toisaalta myös ajoneuvojen tulee kehittyä: tällä hetkellä Nissan on ainoa automerkki, jonka jokainen sähköauto tukee kaksisuuntaisen latauksen teknologiaa.
Lisäksi tarvitsemme enemmän sähköllä kulkevia autoja. Pelkkä sähköauton omistaminen ja kytkeminen lataukseen ei riitä - kuluttajille tulee tarjota kannustimia osallistua kysyntäjoustoon. Yksi kannustimista on esimerkiksi hinta:
sähköauton lataaminen kysyntähuippujen ulkopuolella on edullisempaa. Kun uusiutuvan energian käyttö lisääntyy, sähköverkko tarvitsee tasapainottamista.
Sähköinen liikenne ei ole uhka energiajärjestelmälle, sillä niitä voidaan hyödyntää ailahtelevan energiantuotannon tasapainottamisessa.
Mitä Virta tekee?
Me Virralla kehitämme ja testaamme kaksisuuntaisen latauksen teknologiaa ja mahdollistamme asiakkaillemme kaksisuuntaisen latauksen hyödyntämisen. Käytännössä lataustehoa pyritään kontrolloimaan energiajärjestelmän antamien signaalien perusteella, jotta sähköautojen tarjoama energiavarasto saadaan hyötykäyttöön.
Viime syksynä
pystytimme Nissanin ja Helenin kanssa yhdessä julkisen kaksisuuntaisen latauspisteen Helsingin Suvilahteen. Latauspiste on testikäytössä ja käytettävissä sähköautoille, joista löytyy CHAdeMO-pistoke.