Sähköautoja

Ai että eniten myyty auto Norjassa? Ei ehkä kuitenkaan.

Mielenkiintoista että Teslalle (302hv) voi saada jotain energia tukea. Eihän pelkkä sähkömoottori takaa ympäristöystävällisyyttä. Vai mikä muu voisi olla peruste tuelle?
 
Eikun joo, ihan oikeesti. Pari viikkoa sitten Trondheimin katuja käppäillessä meinas ruveta vihertymään kateudesta: Joillakin kaduilla joka toinen parkkiruutu oli Teslan tuotteen hallussa.
Verohelpotusten ja muiden tukimuotojen ansiosta Tesla on hankintahinnaltaan Suomea jopa puolet halvempi Norjassa, ihan vaan valuuttamuunnoksellakin. Kun otetaan korkeampi palkkataso vielä huomioon, niin ollaankin ihmeessä. Tätä kaikkea saa, kun ei ole niin justiinsa, koska öljy.
 
Ei ole öljyä ei. Tämän Karin piirroksen teksti olikin: "Siinä menee turvepohatta Kutiainen"

turvepohatta+001.jpg
 
Varmaan samasta syystä, miksi muutakaan autoa, moottoripyörää saatika edes mopoautoa ei tahdo saada alta kymppitonnin uutena.

Niin siis jos mopoautot olisivat sähköllä ja huippunopeus 50 km/t niin meillä alkaisi kohta olla alle 10 000 euron autoja, koska niiden rakennusosien kustannukset ovat noin 3-5 000 euroa, jos suuria eriä alettaisiin valmistamaan.

http://www.ecofriend.com/10-electric-cars-made-at-home-by-eco-individuals.html

Mun suosikki....8 lyijyakkua; http://huajiucn.com/diy-electric-car-conversion-kit/
 
Viimeksi muokattu:
Single charge to go 20 miles...eli 32 kilsaa 3 tunnin latauksella;

Todistaa samaa;

8 lyijyakkua myös;

------------------------------------------------------------------------------------------------

Huimaa menoa paremmilla akuilla;

Tämä latautuu myös 15 minuutissa;
 
Viimeksi muokattu:
Paljonkohan pizzerioiden autoilla ajetaan päivittäin? Pizzeriat monesti rajoittaa toimitusmatkansa johonkin 10 kilometriin. Nissan Leafilla ajaa kaiketi kesäkelissä joku +150 km ja talvella n. 100 km. Leafilla sähkö 100 kilometrin ajoon maksaa vähän alle 2 euroa, eli selkeästi vähemmän kuin bensa- tai dieselauton polttoaineen hinta per 100 km. Pizzerian auto voisi olla latauksessa aina sillon kun sillä ei ajeta. Luotettavuudesta en ole varmaa tietoa löytänyt. Käytettynä Leafia saa vähän yli 20 000 eurolla. Eikö kannattaisi?
 
Ameriikassa kaikki on toisin..kokonainen sähköauto armada voidaan romuttaa ennen luovutusta.
 
Sen verran monta, etteivät ne mahdu tuohon autoon ja akkunetin hinnoilla pelkät akut maksaisivat 135000€.
 
Taitaa sun laskelmat nyt heittää pahan kerran.

Loremon ilmanvastuskerroin on vain 0.2 !

http://www.popularmechanics.com/cars/alternative-fuel/auto-x-prize/4261425-3

http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation

Dadillacilla tuplat Cd 0.4 mutta koska otsapintaa tuplasti niin nelinkertaisesti samassa nopeudessa.

http://www.icarinfo.net/?model=cadillac-eldorado-1960

Loremon CdA on vain 0.25

http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=534

Ilmeisesti paras 4 paikkaisista.

Jopa 2,5 kertaa vähemmän kuin BMW i3:ssa.

http://www.teslamotors.com/forum/forums/ev-spotting-day-and-bmw-i3

i3:n range on 116 km; http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3

Eli siis 19 kWH on energiamäärä I3:ssa jolloin 2,5 kertaa pienempi vastus ja vähäisempi massa tarvii noin 1/4 sen akkumäärästä eli noin 50 kiloa lithium ion akkuja jotta pääsee 120 km...eli siis 200 km tarvinnee noin 83 kiloa akkuja.

Eli vastaan omaan kysymykseeni että tarvii tilan joka vastaa 4 kpl 420 x 340 x 190 mm lootaa täynnä akkuja ( 160 kpl pienimpiä pikkuakkuja ).

Hinnan suhteen winsu on oikeassa..ne maksaa paljon.

---

Samaan tilaan saadaan myös 80 isommalla akulla jolloin hinnaksi akuille tulee 13 300 euroa veroineen. Range on tosiaan 200 kilsaa silloin..mahdollisesti yhdellä henkilöllä 300 kilsaa...mutta 600 kilsan range vaatii jo sitten 165 kiloa akkuja jotka maksaa taas tuplasti. Ne myös alkaa syödä tilaa aika kivasti.

---

Noihin 4 x akkulaatikoihin ( 2 kpl yhteen ) mahtuu myös 8 kpl lyijyakkuja ( antaa ymmärryksen niiden koosta ) jotka taas maksaa huikeat 8 x 118 ekkua eli 944 euroa.

Range tosin lyhene 90 kilometriin ja kovalla kuormalla 50 kilsaan.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top