Sähköautoja

Moniko teistä on sähköautolla ajanut?

Vaimo ehdotti (!) hiljattain koeajoa Nissan Leafillä ja kyllähän siitä pientä autokuumetta syntyi. Taustaksi sen verran, että vaimo on ajellut jo 6 vuotta erilaisilla Tojotan hybrideillä, joita meillä on ollut jo 3 kpl.

Sopivasti ulkomailta löydettynä jonkin kolmivuotiaan 50 tkm ajetun Leafin saisi noin 15 tonnilla, joka ei ole lainkaan paha hinta kun auto maksaa Suomessa 35 tonnia. Olennaista on tehdä kaupat sellaisessa maassa, jossa sähköautoja subventoidaan reilusti ja niin, että erilaiset karenssit eivät rajoita auton viemistä pois. Täytyy tutkailla asiaa ja varautua kevättalvella Euroopan reissuun.

Itse kyllä vielä pohtisin myös plug in -hybridiä eli töpselivirran ohella myös bensakoneella kulkevaa autoa, mutta vaimon autoiluprofiili on sellainen, että 99,5 % vuoden ajoista onnistuisi Leafin toimintasäteellä.
 
Istuskelin sunnuntaina lentokentältä hotellille kuukauden vanhan taksi Teslan kyydissä ja sanoisin että aika miellyttävä kokemus. Kuski kertoi että Amsterdamissa on jo 150 taksiTeslaa, kiitos tuen. Tykkäsi kovasti työkalustaan ja kertoi povaavansa niiden läpilyöntiä kaupunkitakseina.
 
Sen verran monta, etteivät ne mahdu tuohon autoon ja akkunetin hinnoilla pelkät akut maksaisivat 135000€.


Anteeksi luulin aiemmin että olit oikeassa, mutta olitkin metsässä 900 % !

LITHIUM ION akut maksaa 13 300 kun pohjana LOREMO.
 
Anteeksi luulin aiemmin että olit oikeassa, mutta olitkin metsässä 900 % !

LITHIUM ION akut maksaa 13 300 kun pohjana LOREMO.

Myönnän, että käytin 15kW pohjana joka vastaa varmaan paremminkin normaalien ei niin aerodynaamisten henkilöautojen tehontarvetta maantieajossa.

Tasainen 80km/h nopeus ja siitä johdettu tehontarve nopeuden ylläpitämiseksi ei kerro kovinkaan hyvin keskimääräistä tehonkäyttöä normaalien automatkojen aikana. Jokainen autoileva ihminen tietää tämän varsin hyvin, etenkin paljon kaupungissa ajavat. Lisäksi tuo cdA:han pohjaava laskelma ei ota huomioon erilaisia mekaanisia häviöitä.

Pääosin maantieajolla 80km/h nopeudella loremo todennäköisesti vaatisi vain 2-3kW tehon noin 80N ilmanvastuksen voittamiseksi. Hyötysuhde huomioonottaen tehontarve olisi ilman mekaanisia vastuksia aikalailla tasan 2kW. Kahden ja puolen tunnin ajo sanotaan nyt vaikkapa 2,5kW keskiteholla vaatisi 73 kpl 86Wh prätkän lion- akkuja ja maksaisi 23725€. Halvemmaksi tulisi ostaa vaikkapa Nissan leafin akku (+10k€).

Mistä päästäänkin sitten siihen pointtiin. Nissan leafissa on 24kWh akusto. Moottoria täydellä teholla pyörittäessä pitäisi saada 300 tunnin akunkesto. Leaf tuskin vaatii koko 80kW tehoa esim. 80km/h ylläpitämiseen, vaikka ei olekaan yhtä aerodynaaminen kuin loremo. Silti esim. leafilla säde jää melko vaatimattomaksi.

Pointti on se, ettei sähköauton toimintasädettä voi saada yksinkertaisesti laskemalla pelkkä ilmanvastus ja siitä johtamalla teho vaaditussa nopeudessa. Tuolta pohjalta leafilla pystyisi ajamaan 300h auton huippunopeudella (150km/h). Näinhän asia ei tietenkään ole.
 
Viimeksi muokattu:
Pointti on se, ettei sähköauton toimintasädettä voi saada yksinkertaisesti laskemalla pelkkä ilmanvastus ja siitä johtamalla teho vaaditussa nopeudessa. Tuolta pohjalta leafilla pystyisi ajamaan 300h auton huippunopeudella (150km/h). Näinhän asia ei tietenkään ole.


No eipä tietenkään vaan tässä on materiaaliteknisiä innovaatioita ja voimansiirrollisia ratkaisuja jotka mahdollistaa entistä tehokkaamman ajoneuvon juuri sähköä silmälläpitäen.

Varsinkin talvikäyttöön tehdyt innovaatiot tekevät tästä ( putkella oleva design ) voittajan.
 
Montako moottoripyörän akkua tarvii loremoon ( yllä ) jotta 15 kW teholla voi ajaa 200 km n 80 km/t nopeudella ?

Tai itseasiassa se tarvii vain 2 kW jatkuvaa tehoa..kiihdytys ja ylämäet nostaa sitä hieman.

http://akkunetti.fi/lyijyakut/moottoripyoran-liion-akut

Onko lyijyakku parempi ?

Kaavat; http://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml16.sis

Wikissä on Loremon kulutus ilmoitettu: 3ltr/100km ja sähköllä 6kWh/100km, joista saa nyrkkisäännön, että sähköauton kulutus sadalla kilometrillä kilowattitunteina on kaksinkertainen polttomoottoriversion kulutukseen litroina.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Loremo
 
Viimeksi muokattu:
LS:n kulutus vain 2 L / 100 km ja ilmoitetun 157 MPG:n antama kulutus 1,5 L/100 km.

Eli 3 L lienee keskikulutus kaupunkiajaossa ja maantieajossa yhdistettynä...tasainen 80 km/t saattaa kuluttaa vain 1,2 L / 100 km.
 
Sen verran vielä studeerasin tuota sähköautoa, että huomasin sen liikkuvan myös 800 kilsaa yhdellä latauksella mutta akkuja pitää olla taas 14 laatikollista lisää ( 20 per loota )...eli se tarkoittaa 40 000 euron lisäkustannus Lithium Ion akuilla...markkinahintaan hankittuna. Samaan hengenvetoon voin lausua että laite kulkee myös samalla määrällä lyijyakkuja ( ei ihan samaa määrää ) 150-200 kilsaa vain 1060 euron lisäakustolla ( eli lyijyakkuja 2000 eurolla ).

Erikoisuutena tästä hieman LOREMOa isommasta laitteessa voidaan pitää 2000 mm x 900 mm x 700 mm kokoisen laatikon kuljetusmahdollisuutta. Eli jos kolme henkeä vain kyytissä mahtuu 3 hengen sukset ja kamppeet sisälle kyytiin.
 
Henry Fordin eka auto liikkui sähköllä ?

Kansikuva äänikirjan kannessa;

 
Sähköauton ongelma on aina ollut sähkön varastointi. 1800-luvulla akkutekniikka taisi olla hieman eri tasolla kuin nykyään, eikä se vieläkään ole riittävä.
 
Sähköauton ongelma on aina ollut sähkön varastointi. 1800-luvulla akkutekniikka taisi olla hieman eri tasolla kuin nykyään, eikä se vieläkään ole riittävä.

Aivan varsinkin jos 200 km ei riitä toimintasäteeksi. 800 km toimintasäde tarvii 50 000 euron edestä Lithium Ion akkuja ( markkinahintaan ) kun taas sama määrä lyijyakkuja antaa 200 km toimintasäteen mutta maksavat vain 2 000 euroa.
 
Teslalla toimintasäde on lähemmäksi 500 km, joka riittäisi normiajoihin aivan hyvin, jos Leafin toimintasäde ei riitä. Ovat vaan melko hinnakkaita vielä.
 
Teslalla on 426 km säde voisin tuplata sen kotimaiselle autolle ja hinta olisi alle 30 000 euroa...jos saisin akut samaan hintaan kuin Teslassa..vahinko vaan Li-Io akkujen markkinahinta on kolminkertainen.
 
Back
Top