Sähkökiuas

Meillä vanhempien työnä on Harvian sähköinen verkkokiuas. Tosi hyvä kiuas. Parempaa sähkökiuasta saa hakea. Siinä on n. 100 kiloa kiviä. Antaa samanlaiset kosteahkot löylyt, joita puukiukaalla tulee. Eli löylyt eivät ole sellaisia kuivia ja terävän ärhäköitä kuten sähkökiukaiden kanssa yleensä ovat. Vaan sellaiset kostean pehmeät. Ei kaipaa niin enää porukoiden kesämökin puukiuasta, kun tuollakin saa puukiukaan veroiset löylyt. Suosittelen lämpimästi verkkokiuasta kaikille.
 
Meillä vanhempien työnä on Harvian sähköinen verkkokiuas. Tosi hyvä kiuas. Parempaa sähkökiuasta saa hakea. Siinä on n. 100 kiloa kiviä. Antaa samanlaiset kosteahkot löylyt, joita puukiukaalla tulee. Eli löylyt eivät ole sellaisia kuivia ja terävän ärhäköitä kuten sähkökiukaiden kanssa yleensä ovat. Vaan sellaiset kostean pehmeät. Ei kaipaa niin enää porukoiden kesämökin puukiuasta, kun tuollakin saa puukiukaan veroiset löylyt. Suosittelen lämpimästi verkkokiuasta kaikille.
No voiko sitä laittaa pienen saunaan? Nyt taas en muista oliko minulla 6 neliömetria vai 8..
Minä laittanut kosteat löylyt heittämällä hiukan vettä seinille sanomisen yhteydessä. Sitten jälkilömpö kuivattaa ihan kuivaksi. En tiedä saanko näin tehdä, minä tehnyt :rolleyes:

Tässä ainakin Helo kiuas, joka sopi minulle saunaan jopa kytkimien takia.

Onko tämä hyvä?
 
No voiko sitä laittaa pienen saunaan? Nyt taas en muista oliko minulla 6 neliömetria vai 8..
Meillä taitaa tuo kyseenomainen sauna ollakin sellaisen 7 neliömetriä.

Joka tapauksessa neliön mallinen ja sivut piirun verran alle 2 metriä suuntaansa.
 
Onko tälläinen hyvä?

Saunani on pieni, edellinen alkuperäinen kiuas oli kuitenkin paras mitä ikinä ollut. Sitten uusin laudat ja hölmösti uusinut toimivan kiukaan :mad:
Lyöly muuttunut, ja nyt pejajas kuollut koko kiuas. En kestää enää ilman sauna, katselen uutta kiuasta. Kai remonttimiehet voi irrottaa sitä ja laittaa takaisin paikalle.

Vai onko tämä parempi:

Itse tykkän hiukan purevasta löylystä.
Onko saunominen sinulle peruja Ukrainasta vai oletko vasta täällä Suomessa tutustunut saunaan?
 
Onko saunominen sinulle peruja Ukrainasta vai oletko vasta täällä Suomessa tutustunut saunaan?
Sähkösaunaan Suomessa. Mutta kun olen kasvanut pohjoisessa, niin olen käynyt puulla lämmitetyssä banjassa, ja mummon luona hirssistä tehdyssä savusaunassa maaseudulla, inhosin molempia. se oli minulle lapsena kidutusta, vihtoja myöten.
Kylpyammet sen sijan oli nautinto.
Niitä sain kokea vasta koulun jälkeen.
Suomessa yhtäkkiä rakastuin saunaan. Ex miehen isän mökillä, kuin sain pullahtaa järveen.
 
Sähkösaunaan Suomessa. Mutta kun olen kasvanut pohjoisessa, niin olen käynyt puulla lämmitetyssä banjassa, ja mummon luona hirssistä tehdyssä savusaunassa maaseudulla, inhosin molempia. se oli minulle lapsena kidutusta, vihtoja myöten.
Kylpyammet sen sijan oli nautinto.
Niitä sain kokea vasta koulun jälkeen.
Suomessa yhtäkkiä rakastuin saunaan. Ex miehen isän mökillä, kuin sain pullahtaa järveen.
Hauska kirjoitusvirhe tai autocorrect.
Hirssi on viljaa.
Tarkoittamasi sana on hirsi.

Joko muuten olet oppinut sen kummallisen murreseikan, että lännessä on vihta ja idässä on vasta? Se, mikä tästä tekee kummallisen, on sanan "vasta" tulo ruotsin sanasta kvast (=luuta eli metla karjalaksi). Periaatteessa vihta ja vasta ovat hivenen erimuotoisia, mutta se tärkein ero on itä/länsi.
 
Hauska kirjoitusvirhe tai autocorrect.
Hirssi on viljaa.
Tarkoittamasi sana on hirsi.

Joko muuten olet oppinut sen kummallisen murreseikan, että lännessä on vihta ja idässä on vasta? Se, mikä tästä tekee kummallisen, on sanan "vasta" tulo ruotsin sanasta kvast (=luuta eli metla karjalaksi). Periaatteessa vihta ja vasta ovat hivenen erimuotoisia, mutta se tärkein ero on itä/länsi.
Niin.Hirssi. Nuo kaksoiskonsonantit ovat heikkouteni varsinkin kuten tässä hyvässä parissa: hirssi ja hirsi. Eron tunnen kyllä. Vihta sanan olen tottunut Suomessa, venäjällä käytetään sana "venik" - sillä vihdotaan.
Metla on venäjä. Mutta käytetäänkö Karjalassa metloja saunassa/ banjassa?
 
Niin.Hirssi. Nuo kaksoiskonsonantit ovat heikkouteni varsinkin kuten tässä hyvässä parissa: hirssi ja hirsi. Eron tunnen kyllä. Vihta sanan olen tottunut Suomessa, venäjällä käytetään sana "venik" - sillä vihdotaan.
Metla on venäjä. Mutta käytetäänkö Karjalassa metloja saunassa/ banjassa?
Karjalan murteessa ja kielessä luuta on Venäjästä lainattu metla.

Itäsuomalainen vasta on muodoltaan hieman enemmän luudan muotoinen jos verrataan länsisuomalaiseen vihtaan. Miten? En oikeastaan tiedä. Mutta jos haluat typerän keskustelun netissä, kysy, käytätkö vihtaa vai vastaa. Tulee kilpajuoksu, eikä se kysymys oikeasti tarkoita, kuin oletko lännestä vai idästä kotoisin
 
Sähkösaunaan Suomessa. Mutta kun olen kasvanut pohjoisessa, niin olen käynyt puulla lämmitetyssä banjassa, ja mummon luona hirssistä tehdyssä savusaunassa maaseudulla, inhosin molempia. se oli minulle lapsena kidutusta, vihtoja myöten.
Kylpyammet sen sijan oli nautinto.
Niitä sain kokea vasta koulun jälkeen.
Suomessa yhtäkkiä rakastuin saunaan. Ex miehen isän mökillä, kuin sain pullahtaa järveen.
Minullakin ensi muistot savusaunasta(ylipäätään mistään saunasta) ovat mummolasta alle kouluikäisenä.Nykyään käyn joka kesä samaisessa saunassa kylpemässä muutaman kerran;nostalginen ja mystinenkin tunnelma valtaa mielen aina...ja takkalenkki on aina lämpiämässä kiukaan yllä nauloissa.Maaseudulla kun asuin välillä niin sauna lämpesi 365 krt./vuosi.Saunafriikki ollaan.
 
Täältä myös ääni verkkokiukaalle. Meillä oli harvian vega joka hajos. Tilalle tuli cylindro. Ja nyt saunominen taas maistuu. Tosin kivien vaihto on hankalaa verkkokiukaaseen. Käsi ei uletu pohjalle asti.
 
Noihin syviin verkkokiukaisiin pitäisi aina sähkäri/kiukaan kytkijän osata jättää reilun mittainen liitoskaapeli, niin että kiukaan saa nostettua kyljelleen johonkin järkevään paikkaan, helpottaa huomattavasti viimeisten kivien vaihtoa. Varsinkin jos kiuas on lauteisiin upotettu, tai muuten lauteiden "takana".
 
Nyt en osa päättää kumpa ovea laitan saunaan...:rolleyes:
GlassHause on parempi silmälle kun Swedoor.

Tossa on GlassHause, se on pelkistetty ja siinä on messinkin väriset saranat:

1631124022222.jpeg
 
Onko joku järkevä selitys miksi saunassa "pitää" olla lasiovet? Tai miksei läpinäkymättömät ns maitolasia?
 
Niin ja sitten olin ällikkällä lyöty kun urakoitsija sanoi että saunalauteet loppuneet Suomesta. Eurooppalaista puuta meni USAn markinoille, koska kanadalaisesta löytyi joku ötökkä, ja ne eivät halunneet sitä maahan. Pitääkö paikkansa!?
 
Back
Top