Saabilta Gripenin korvaaja Grippen-Raptor

Merten sheriffi

Supreme Leader
BAN
http://robotpig.net/aerospace-news/saab-new-stealth-fighter-program-_1827

SAAB is investigating the design of the next generation fighter that will someday eventually replace the Gripen. The photo above is from a small research program that SAAB is conduction with the University of Linköping. The program entitled Generic Future Fighter Aircraft aims to develop a cost-effective and quick way to design and manufacture a demonstrator concept and also to evaluate the usage of this scaled demonstrator as a development and evaluation tool.---

The prototype is a 13% scale radio controlled model that uses a small 160N jet engine. It weighs 15kg and it has 2,4m length and 1,5m wingspan. It looks similar to the Gripen and the main difference is the V-tail instead of the conventional vertical stabilizer. This small prototype isn't representative of a future fighter, however the arrangement of its control surfaces is similar to other drawings that SAAB has released in the past:



These images are from an official SAAB presentation for a next generation fighter. It is bigger than the very compact Gripen and has two engines. It has a faceted fuselage with small internal weapon bays for air-to-air missiles. Bigger payload will be carried externally and there will be provision for tight integration with UCAVs. The general arrangement apart from the engines and stealth surfacing is similar to the flying scale demonstrator and this is a strong indication that this general design is highly considered. A V-tail has a lot of advantages for a stealth aircraft. It replaces four (twin engine fighter jets usually have two vertical stabilizers) surfaces with two and avoids the vertically intersecting planes. It also reduces drag and if combined with vector nozzles can be also very compact.



SAAB is also researching other stealth elements like air inlets that shield the compressor from the radar radiation. In the image above the sketch on the left is from a SAAB patent regarding a stealth airplane and is similar to the DSI (divertless supersonic intake) that was tested in a F-16 prototype in order to evaluate the concept for X-35/F-35. This design uses a bump to deflect the shockwave when the aircraft approaches the speed of sound and its form blocks the direct view to the compressor thus rendering a radar blocker unnecessary.

Video and details on the Linköping University project: http://www.iei.liu.se/flumes/aero/gff

(Images from SAAB / Linköping University , F-16/X-35 images from LM)
 
No, heillä on noin 15 vuotta aikaa, tai jäävät taas meidän hävittäjä kaupasta.
 
Täällä;

Kerkeääköhän Saab ennen J-20 ja PAKFA koneita ?
 
Last edited by a moderator:
Juke kirjoitti:
Täällä;

Kerkeääköhän Saab ennen J-20 ja PAKFA koneita ?
:a-grin::uzi:
F-22A:n proto lensi jo 1991 ja PAK-FA:n SU-47 proto lensi 1997. Ei taida ehtiä Suomen hornetin seuraaja kilpailuun.
 
Last edited by a moderator:
Nyt vauhtia tuotekehitykseen, Ruotsin pojjat (ja tytöt)...
 
No jos suunnittelee kunnolla ei tarvi tehdä uudestaan kuten PAK-FA nyt..J-20:stä ei ol emitään tietoa kenelläkään..meneenö uusiksi siis. F-22 tuotanto on aikaa sitten lopetettu.
 
Gripen-Raptor vaikuttaa tekstin mukaan jo melkein hävittäjältä, tosin kuin edeltäjänsä joka oli liian pieni ja heikkotehoinen.
Saas nähä pysyykö tuo uusi Gripen sitten paremmin taivaalla kuin nykyinen...niitä tais tulla tonttiin ainakin 3 kpl. koelentovaiheessa.
 
Einomies1 kirjoitti:
Gripen-Raptor vaikuttaa tekstin mukaan jo melkein hävittäjältä, tosin kuin edeltäjänsä joka oli liian pieni ja heikkotehoinen.
Saas nähä pysyykö tuo uusi Gripen sitten paremmin taivaalla kuin nykyinen...niitä tais tulla tonttiin ainakin 3 kpl. koelentovaiheessa.

Entä koelentovaiheen jälkeen?
 
SJ kirjoitti:
Einomies1 kirjoitti:
Gripen-Raptor vaikuttaa tekstin mukaan jo melkein hävittäjältä, tosin kuin edeltäjänsä joka oli liian pieni ja heikkotehoinen.
Saas nähä pysyykö tuo uusi Gripen sitten paremmin taivaalla kuin nykyinen...niitä tais tulla tonttiin ainakin 3 kpl. koelentovaiheessa.

Entä koelentovaiheen jälkeen?
Wikipediasta
Lisäksi kolmessa tapauksessa (vuosina 1999, 2005 ja 2007) kone on pudonnut palveluskäytössä. Kaikissa tapauksissa vakavilta henkilövahingoilta on kuitenkin vältytty, eikä ongelmamäärä ole sinällään saman kaltaisilla koneilla mitenkään poikkeava.
 
1 min 10 sekkaa tästä niin yhdennäköisyys Saab Stealthin kanssa on ilmeinen;

J-20 vs. Saab Slth
 
Last edited by a moderator:
Tuolle videolle en antaisi paljon arvoa. Tuossa kun näytetään kuvia raptoreista ja esitellään ne "J-XX prototyyppeinä".
 
Se on tosiaan melko arvoton video, mutta mallit lienee joitakin kaavailtuja malleja ainakin osa ? Eli tuotekehittelyn proton esiasteita ?
 
Einomies1 kirjoitti:
Gripen-Raptor vaikuttaa tekstin mukaan jo melkein hävittäjältä, tosin kuin edeltäjänsä joka oli liian pieni ja heikkotehoinen.
Saas nähä pysyykö tuo uusi Gripen sitten paremmin taivaalla kuin nykyinen...niitä tais tulla tonttiin ainakin 3 kpl. koelentovaiheessa.

Kelpasi kuitenkin Tsekeille ?

800px-Saab_JAS_39_Gripen_Czech_Air_Force.jpg


Polttoaineen kulutuskin alle 40% JSF F-35:sta.

Huonosti kävi myös F-22 protolle;
 
Last edited by a moderator:
Juke kirjoitti:
Kelpasi kuitenkin Tsekeille ?

Tshekit (ja Unkari) ovat liisanneet 14 Ruotsin ilmavoimien entistä konetta, eivät siis varsinaisesti ostaneet niitä.
 
BarrelNut kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Kelpasi kuitenkin Tsekeille ?

Tshekit (ja Unkari) ovat liisanneet 14 Ruotsin ilmavoimien entistä konetta, eivät siis varsinaisesti ostaneet niitä.

Tjoo. Tuossa on taustalla aika kieroa kauppapolitiikkaa. Valtaosa Ruotsista liisatuista Gripeneistä kun päätyvät romuttamolle siinä vaiheessa kun niiden leasing-sopimukset päättyvät, mikäli leasing-sopimuksen tehnyt valtio ei halua jatkaa sopimusta ja pidentää koneiden käyttöikää. Vaikka ne on virallisesti liisattu, niin käytännössä kuitenkin myyty eteenpäin.
 
Entäs kun toi Saabin autoteollisuus ja Volvonkin on nyt kiinalaisomistuksessa niin miten käy Volvon lekomoottoreiden ja Saabin suihkareiden salaisuuksien ?
 
Juke kirjoitti:
Entäs kun toi Saabin autoteollisuus ja Volvonkin on nyt kiinalaisomistuksessa niin miten käy Volvon lekomoottoreiden ja Saabin suihkareiden salaisuuksien ?

jukelle pari linkkiä:

http://online.wsj.com/article/SB10001424052702304141204577508311287164118.html

http://www.saabgroup.com/
 
Caveman kirjoitti:
Juke kirjoitti:
Entäs kun toi Saabin autoteollisuus ja Volvonkin on nyt kiinalaisomistuksessa niin miten käy Volvon lekomoottoreiden ja Saabin suihkareiden salaisuuksien ?

jukelle pari linkkiä:

http://online.wsj.com/article/SB10001424052702304141204577508311287164118.html

http://www.saabgroup.com/

Tuo WSJ:n linkki antaa vain otsikon, loput on vain tilaajille.

Saabin autoteollisuus on sitten käsittääkseni eri firma, kuin puolustustarvikkeet.
 
Back
Top