Saunat ja saunominen

pstsika

Haukka
Tuttu paikka varmasti kaikille. Millaisissa saunoissa tykkäätte saunoa ja miten usein? Millaisissa lämpötiloissa? Osaako moni tehdä vastan?

Minä saunon käytännössä aina kun siihen on mahdollisuus. Joskus on mahdollisuus saunoa 7 kertaa viikossa, joskus menee pidempi aika ilman saunomista, kun omaa ei ole.

Savusaunassa olen muutaman kerran päässyt kylpemään ja sieltä saa kaikkein makoisimmat löylyt. Jatkuvalämmitteisessä puusaunassa on myös hienoa saunoa ja tuolloin sessiot voivat helposti kestää tuollaisen 6-8 tuntia, kun pääsee välillä uimaan tai hankeen ja juomaan kylmää olutta. Olo on mukavan raukea tuollaisen jälkeen eikä nukkumattia paljon tarvitse odotella.
Sähkölämmitteinen sauna riittää arkiseen peseytymiseen, mutta siellä ei ole mielekästä viettää tunteja, koska ne ovat paljon kuivempia paikkoja kuin puulla lämpiävät oikeat saunat. Telttasaunaakin on tullut kokeiltua. Ei ole mun juttu, vaikka sielläkin jonkinlaisen hien saa pintaan.

Optimaalinen lämpötila on 90-100 astetta. En ymmärrä miten joku viitsii aloittaa siinä kohtaa, kun saunassa on 60-70 astetta lämmintä – eihän tuolloin saa vielä kovia löylyjä.

Vastan tai länsisuomalaisittain vihdan teon osaan jollain tavoin, koska niitä on tullut koko pieni ikä väkerrettyä kesäisin. Hyvän pannan teko on kaikkein haastavinta ja tuossa olen joutunut opettelemaan ”sitomisen”, koska samanlaista näppituntumaa ei ole kuten isoisällä, joka tekee silmämääräisesti sopivan pannan, jonka pujottaa kahvan ympärille ilman mitään kiristelyä.
Nuo isoisän tekemät ovatkin varsinaisia taideteoksia.

Olen jossain määrin ylpeä siitä, että en ole toistaiseksi hävinnyt yhtäkään löylykilpailua, vaikka joskus onkin tullut selkään rakkuloita ja korvista lähtenyt nahka kovien kilpakumppanien kanssa oteltua. Muutaman kerran on lauteille pyörtyminen ollut lähellä ja voiton jälkeen on pitänyt huilata pitkällään vähän aikaa. Päänahkojen kerääminen tuntuu kuitenkin aina hyvältä ja kilpailen mielelläni tuossa asiassa, koska voitto on aina selkeä ilman jälkiselittelyjä ja huijaaminen on käytännössä mahdotonta.
Kun kilpakumppani lähtee löylystä kiukaan vielä sihistessä, niin ei jää epäselvyyttä kummalla on enemmän sisua. :)

Jos saunon yleisessä saunassa ja saunassa on ihmisiä, joista en pidä tai jutut ovat perseestä, niin yleensä annan sellaiset löylyt, että saan olla rauhassa. Tiputan porukan siis. Tuohon ei yleensä tarvitse varsinaisia tappolöylyjä, joita tekijämiesten kanssa tarvitaan voiton ratkomiseksi vaan ihan rauhallisia, joskin kovia löylyjä.
Joskus haastan tuollaiset tapaukset kilpaan mahdollisimman provosoivasti ja vetoamalla kunniaan, jotta eivät kehtaa kieltäytyä. Minutkin on haastettu vastaavalla tavalla ja aina olen ottanut haasteen vastaan.
Kerran pikkupoikana kysyin uimahallissa vanhemmilta miehiltä, että saako heittää kovat löylyt. Vastaus tuli naureskellen, että ”heitä niin paljon kun pystyt ottamaan”.
Naureskelu loppui kohtuullisen nopeasti ja lauteille alkoi tulla tilaa. Muutaman minuutin päästä olin yksin saunassa. Seuraavissa löylyissä naureskelua ei kuulunut. Voitto oli makoisa.

Kovista löylyistä itkeville ämmille olen antanut ohjeen mennä alimmille lauteille, jos ei nahka kestä saunomista.

Sana vapaa.
 
Timo avasi sanaisen arkkunsa. Itse olen saunan suhteen eri linjoilla, mutta mitä siitä kinastelemaan. Kukin tyylillään ja asunoja varmaan riittää jokaiselle lämmitettäväksi oman maun mukkaan.
 
Isäukon sauna oli aina sellainen, että löylyjen jälkeen korvanlehdet olivat vereslihalla ja pihka kiehui paneeliseinissä ja lauteilla, kiuas oli kuin helvetin ahjo ja kynsiä pakotti pari tuntia tuon nautinnon jälkeen. Itse olen pari piirua miedomman saunottelun ystävä.

Itselläni oli ammoin sellainen sauna, jossa oli kunnolliset lavitsat lauteiden sijaan, kiukaan kivipinta oli selvästi alempana lavitsan tasoa, kiukaana oli wanha kunnon kertalämmitteinen, johon upposi pienen joen kivet melkein kokonaan. Lavitsalla oli mukava kelliä ja välillä vähän kohauttaa isoa kivipesää puolella sankolla vettä. Löyly nousi kiukaasta kuin laava tulivuoresta, seinät paukkuivat ja korvissa kohisi. Vastominen kuului kuvioon säännöllisesti. Miinuspuolena oli tuntikausien lämmittäminen, tosin kesäaikaan tuo kiuas hönkäisi leppeät pohaukset vielä seuraavana aamunakin. Joessa oli mukava porkata vilvoittelemassa. Sauna on pirullisen hyvä keksintö.
 
Kertalämmitteisten "ongelmana" on juuri tuo, että ne vaativat päivän verran lämmitysaikaa ja imaisevat lähemmäs motin verran halkoja per lämmityskerta. Jatkuvalämmitteisen osaa lämmittää kuka vain, mutta nuo ovat eri asia.

Mites infrapunasauna? Onko tästä kokemuksia?
Minulle tuo on jäänyt täysin vieraaksi.

@baikal

Teetkö vastaan pannan koivunoksasta vai pajusta? Millä tekniikalla?
 
Kummasta vaan, pyöritän sen vitakseksi ja sitten muutama kierros vastan kädensijan ympäri ja oksien välistä parista kohtaa ristiin, kestää yhden kylpyillan mainiosti ja eihän se haittaa, vaikka hajoaakin. Varastoitaviin vastoihin käytän ohutta manillanarua, sillä saa muodikkaan siteen aikaiseksi ja se kestää.

Jos olet innokas saunamies niin haudutapa joskus oikein tunteella katajavasta. Tiedän, kataja on rauhoitettu, mutta niinhän olet sinäkin. D. Älä liian kuumassa vaan semmoinen 50-asteinen vesihaude on oivallinen, pitkä haudotus. Loppusilaus kiukaan päällä löylyssä. Perhana, että tekee natkulaa. Ja se tuoksu saunassa!!!! Älä ota noita katajia suolta suopursujen seasta vaan kuivalta kankaalta, suosittelen lämpimästi. Tai saat todennäköisesti taivaallisen päänsäryn.
 
Sidot siis samantyyppisesti kuin minäkin. Toinen tapa on se, että aloittaa pistämällä varvun kahvan läpi ja jatkaa siitä.
Narua tai nippusiteitä en ole koskaan käyttänyt, mutta olen sellaisiinkin sohiin aikojen saatossa törmännyt. Joku on jopa kehdannut sellaisia myydä.

Olen kuullut kehuttavan tuota, että vastaan laitettaisiin ”sisälle” yksi katajanoksa, mutta eipä ole tullut kokeiltua. Tuoksu on kuulemma todella hyvä.
 
Jojensuussa, puolessa välissä Ilomantsiin on Kiihtelysvaaran, Hyypiän kylällä on eräs vanha siirtolaistila. Sinne rakensivat vuonna -39 kansallisten harjoitusten miehet perinteisen suomalaisen savusaunan: Sydämenä jumalaton kasa kiviä, joita kuulema lämmitettiin aina päivän verran, jotta koko pesue sai kylpeä hyvissä löylyissä. Niin, tietysti tuo oli sisäänlämpiävä, joten koko saunan sisäosasto oli kyllästetty hyvällä "nokisaasteella".

Joskus myöhemmin, perintötieto ei kerro koska, tuo kivikasa purettiin pois; tai sitten se romahti, mutta kuitekin ensimmäiset varmat muistot tuosta paikasta on joskus vuonna -65. Tuolloin tulisijan virkaa toimitti about 500 l peltitynnyriin rakennettu sisäänpäin lämpiävä kiuas.

Löylyt olivat oivat, kunhan ei ensimmäisiin löylyihin mennyt. Savusaunassa kun tuppasi olemaan lievästi katkua vielä koko ensimmäisen löysin verran.

Ajelin käymässä vanhassa mummilassa viime kesänä; vielä oli sauna pystyssä ja tuo -65 kesän tulipesä paikallaan; olivat kyllä vähän sisuskaluja joutuneet muuttamaan, nuo uudet omistajat. Lattia oli kuulema rakennettu jo toisen kerran uusiksi, samoin alimmat hirsikerrat kehikosta. Vain kiukaan pohja oli kestänyt; betonivalua kun oli vuodelta -39.

Kuulema edelleen saunan jälkeen tuoksuu puhtaalle, saunapalvatulle kinkulle :confused:.

Niin, isoisähän oli lampuri, jonka kuuluisin artikkeli oli juurikin tuo saunapalvattu lampaan viulu :a-grin:.

Ps. Vasta eli tuolla maailmassa vihta tehtiin kuten veli Baikal opetti, tosin "käsisija" rakennettiin kiertämällä sopivan pitkä koivun varpu kierteelle ja takas (useamman kerran) ja punottiin vihtan kädensijaksi kutakuinkin samalla tavalla kun perinteinen hirttoköysi :a-smiley:.

Ps2. Jos halusi vihtan joulusaunaan, niin juhannuksen aikaan se piti tehdä. Normaalilla tavalla paitsi, että vihta suolattiin; en muista minkä vuoksi, mutta oletan, ettei alkanut lahota ennen varsinaista kuivamista, tai sitten lehdistä etc ajettiin kosteus ulos. Talon vintillä nuita sitten kuivateltiin ja säilyteltiin kunnes Jouluaatto koitti.

Yksi setti kesti (jokaisella muuten oli oma) vielä Joulupäivänkin kylpemisen. Sen jälkeen oli vain oksat jäljellä.

Ps3. Tuosta katajasta vielä; isoisä ei nuita vihtoihin tärvännyt, mutta muistan että hän jauhoin huhmarilla "katajan lehtiä eli neulasia", sekoitti lämpimään veteen, siivilöi sen ja siitä sai oivallista esanssia löylyveteen. Neulaset riivittiin joulukuusen hakemisen yhteydessä kuivalta maalta.
 
noska kirjoitti:
Kukin tyylillään ja saunoja varmaan riittää jokaiselle lämmitettäväksi oman maun mukkaan.

Tästä samaa mieltä...
Makuasioista ei kannata ainakaan kiistellä.
 
pstsika kirjoitti:
Tuttu paikka varmasti kaikille. Millaisissa saunoissa tykkäätte saunoa ja miten usein? Millaisissa lämpötiloissa? Osaako moni tehdä vastan?

Minä saunon käytännössä aina kun siihen on mahdollisuus. Joskus on mahdollisuus saunoa 7 kertaa viikossa, joskus menee pidempi aika ilman saunomista, kun omaa ei ole.

Savusaunassa olen muutaman kerran päässyt kylpemään ja sieltä saa kaikkein makoisimmat löylyt. Jatkuvalämmitteisessä puusaunassa on myös hienoa saunoa ja tuolloin sessiot voivat helposti kestää tuollaisen 6-8 tuntia, kun pääsee välillä uimaan tai hankeen ja juomaan kylmää olutta. Olo on mukavan raukea tuollaisen jälkeen eikä nukkumattia paljon tarvitse odotella.
Sähkölämmitteinen sauna riittää arkiseen peseytymiseen, mutta siellä ei ole mielekästä viettää tunteja, koska ne ovat paljon kuivempia paikkoja kuin puulla lämpiävät oikeat saunat. Telttasaunaakin on tullut kokeiltua. Ei ole mun juttu, vaikka sielläkin jonkinlaisen hien saa pintaan.

Optimaalinen lämpötila on 90-100 astetta. En ymmärrä miten joku viitsii aloittaa siinä kohtaa, kun saunassa on 60-70 astetta lämmintä – eihän tuolloin saa vielä kovia löylyjä.

Vastan tai länsisuomalaisittain vihdan teon osaan jollain tavoin, koska niitä on tullut koko pieni ikä väkerrettyä kesäisin. Hyvän pannan teko on kaikkein haastavinta ja tuossa olen joutunut opettelemaan ”sitomisen”, koska samanlaista näppituntumaa ei ole kuten isoisällä, joka tekee silmämääräisesti sopivan pannan, jonka pujottaa kahvan ympärille ilman mitään kiristelyä.
Nuo isoisän tekemät ovatkin varsinaisia taideteoksia.

Olen jossain määrin ylpeä siitä, että en ole toistaiseksi hävinnyt yhtäkään löylykilpailua, vaikka joskus onkin tullut selkään rakkuloita ja korvista lähtenyt nahka kovien kilpakumppanien kanssa oteltua. Muutaman kerran on lauteille pyörtyminen ollut lähellä ja voiton jälkeen on pitänyt huilata pitkällään vähän aikaa. Päänahkojen kerääminen tuntuu kuitenkin aina hyvältä ja kilpailen mielelläni tuossa asiassa, koska voitto on aina selkeä ilman jälkiselittelyjä ja huijaaminen on käytännössä mahdotonta.
Kun kilpakumppani lähtee löylystä kiukaan vielä sihistessä, niin ei jää epäselvyyttä kummalla on enemmän sisua. :)

Jos saunon yleisessä saunassa ja saunassa on ihmisiä, joista en pidä tai jutut ovat perseestä, niin yleensä annan sellaiset löylyt, että saan olla rauhassa. Tiputan porukan siis. Tuohon ei yleensä tarvitse varsinaisia tappolöylyjä, joita tekijämiesten kanssa tarvitaan voiton ratkomiseksi vaan ihan rauhallisia, joskin kovia löylyjä.
Joskus haastan tuollaiset tapaukset kilpaan mahdollisimman provosoivasti ja vetoamalla kunniaan, jotta eivät kehtaa kieltäytyä. Minutkin on haastettu vastaavalla tavalla ja aina olen ottanut haasteen vastaan.
Kerran pikkupoikana kysyin uimahallissa vanhemmilta miehiltä, että saako heittää kovat löylyt. Vastaus tuli naureskellen, että ”heitä niin paljon kun pystyt ottamaan”.
Naureskelu loppui kohtuullisen nopeasti ja lauteille alkoi tulla tilaa. Muutaman minuutin päästä olin yksin saunassa. Seuraavissa löylyissä naureskelua ei kuulunut. Voitto oli makoisa.

Kovista löylyistä itkeville ämmille olen antanut ohjeen mennä alimmille lauteille, jos ei nahka kestä saunomista.

Sana vapaa.

Sauna on paikka, jossa rentoudutaan ja puhdistaudutaan. Mulkunmittauskisat pidetään sitten erikseen.*

Parhaasta on paha sanoa, mutta suomalainen savusauna ja venäläinen banja ovat aika tasoissa. Oma sauna on puulämmiteinen ja ihan jees. Pari kertaa viikossa on kiva hikoilla paska pois pinnasta. Vielä kun olis järvi.

*Internet tarjoaa tähän nykyään oivan mahdollisuuden blogien, keskustelupalstojen yms. somen muodossa. Itse tosin suosin enemmän projekti-muotoista mulkunmittausta, esim. "Tässä on jokaiselle rekkakuorma koivua. Katotaan, kuka ekana saa tehtyä omansa klapeiksi." tai "Tässä on lapiot, jokainen kaivaa niin syvän montun, kuin jaksaa. Voittaja haudataan sinne monttuun."
 
EK kirjoitti:
Sauna on paikka, jossa rentoudutaan ja puhdistaudutaan. Mulkunmittauskisat pidetään sitten erikseen.*

Ei kaikkien löylyjen tarvitsekaan olla kilpailuja, mutta kivaa se on silti. Minä joudun olemaan pisimpään lauteilla juuri tuollaisen mulkunmittauskilpailun takia, koska siinä häviäisin. :blush:


Niinisalon varuskunnan isot öljylämmitteiset saunat ovat jääneet erittäin positiivisena juttuna mieleen.
Yhteen saunaan mahtui helposti joukkue ja saunoja taisi olla useampia. Katonrajassa kulki naru, jota vetämällä tuli vettä kiukaalle.
Muiston arvoa ei vähennä se, että aiemmasta peseytymisestä oli reilu 1½ viikkoa ja sauna tuntui enemmän kuin hyvälle. Saunaan mennessä maastopuku ja sen alla olevat vaatteet eivät juuri tuntuneet haisevan, mutta parin tunnin saunomisen jälkeen, kun laittoi puhtaat alusvaatteet ja likaantuneen maastopuvun päälle ja likaiset maastopuvun alla olleet vaatteet muovipussissa varustepussiin oli haju varsin karmiva. Varmaankin +80% joukkueesta oli painanut tuon keikan 2-3 sukkaparilla, yhdellä alusvaatekerrastolla ja samalla maastopuvulla/vaunuhaalarilla. :gasmask:
Taisi olla yksi tai kaksi herrasmiestä, jotka eivät halunneet peseytyä ennen kasarmille pääsyä. Sällit saivat viettää "kotimatkan" omissa oloissaan. :lanssi:
Suihkujen lattialla oleva vesi oli harmaan/mustan/vihreän sekoitusta ja jatkuvalla syötöllä naamariin hierottua naamioväriä sai hangata tosissaan irti ja silti osalla tuli siitä vielä lomatarkastuksessa korjattavaa.
 
pstsika kirjoitti:
EK kirjoitti:
Sauna on paikka, jossa rentoudutaan ja puhdistaudutaan. Mulkunmittauskisat pidetään sitten erikseen.*

Ei kaikkien löylyjen tarvitsekaan olla kilpailuja, mutta kivaa se on silti. Minä joudun olemaan pisimpään lauteilla juuri tuollaisen mulkunmittauskilpailun takia, koska siinä häviäisin. :blush:


Niinisalon varuskunnan isot öljylämmitteiset saunat ovat jääneet erittäin positiivisena juttuna mieleen.
Yhteen saunaan mahtui helposti joukkue ja saunoja taisi olla useampia. Katonrajassa kulki naru, jota vetämällä tuli vettä kiukaalle.
Muiston arvoa ei vähennä se, että aiemmasta peseytymisestä oli reilu 1½ viikkoa ja sauna tuntui enemmän kuin hyvälle. Saunaan mennessä maastopuku ja sen alla olevat vaatteet eivät juuri tuntuneet haisevan, mutta parin tunnin saunomisen jälkeen, kun laittoi puhtaat alusvaatteet ja likaantuneen maastopuvun päälle ja likaiset maastopuvun alla olleet vaatteet muovipussissa varustepussiin oli haju varsin karmiva. Varmaankin +80% joukkueesta oli painanut tuon keikan 2-3 sukkaparilla, yhdellä alusvaatekerrastolla ja samalla maastopuvulla/vaunuhaalarilla. :gasmask:
Taisi olla yksi tai kaksi herrasmiestä, jotka eivät halunneet peseytyä ennen kasarmille pääsyä. Sällit saivat viettää "kotimatkan" omissa oloissaan. :lanssi:
Suihkujen lattialla oleva vesi oli harmaan/mustan/vihreän sekoitusta ja jatkuvalla syötöllä naamariin hierottua naamioväriä sai hangata tosissaan irti ja silti osalla tuli siitä vielä lomatarkastuksessa korjattavaa.

Muistanpa itsekin käyneeni jossakin nuista: Se jossa käytiin, oli vain mielestäni huomattavasti isompi kuin max joukkueelle; puhuttiin mielestäni komppaniasaunasta; Alhaalla oli kylmä ja ylhäällä vastaavasti kuuma. Sen verran oli "amfiteatterissa" korotusta. Tulloin löyly liruteltiin muistini mukaan seinää pitkin menevän kourun avulla kiukaalle.
 
pstsika kirjoitti:
EK kirjoitti:
Sauna on paikka, jossa rentoudutaan ja puhdistaudutaan. Mulkunmittauskisat pidetään sitten erikseen.*

Ei kaikkien löylyjen tarvitsekaan olla kilpailuja, mutta kivaa se on silti. Minä joudun olemaan pisimpään lauteilla juuri tuollaisen mulkunmittauskilpailun takia, koska siinä häviäisin. :blush:

Konstilla eikä suurella kyrvällä ne isotkin vitut naidaan. Tämä pätee muuhunkin elämään. Ja kuulema kokoa tärkeämpää on, miten vikkelään perseeseen se kikuli on kiinnitetty.

Kovat löylyt sinänsä ovat ihan jees, mutta löylykilpailut ja peseytystilaisuudet pidetään erillään. Kun viikon metsä-/maatöiden jälkeen istahtaa lauteille rentoutumaan ja joku vetelä paska ryhtyy uhoamaan kuuman siedollaan, niin se nostetaan sinne kiukaalle näyttämään kykyjään. Tämä ei nyt kuitenkaan ollut tarkoitettu hlökohtaisesti kellekään, vaan yleiseksi toteamukseksi. Tarkennuksessaan pstsikakin näköjään nämä kaksi asiaa erotti toisistaan.
 
Omat saunat ja saunomiset

Sähkösaunakin alkaa jo olla kunnollinen kun sieltä poistetaan se grynderin ensiasennuslämmitin johon mahtuu joku 16 kg kiviä.

Vaihdoin aiemmassa talossa tuollaisen alimitoitetun hieman ylimitoitettuun mondexin vuolukivikiukaaseen, eli siihen jossa on hieman koristekiviä ylhäällä ja sitten vuolukivilaattoja viistosti ylhäältä alas. Nykyisessä vaihdoin ensiasennusrimpulan tornimalliseen johon mainoksen mukaan menisi 95 kiloa, mutta todellisuudessa meni 80 kg. Mondexissakin oli kivien paino samaa luokkaa (laatat ja sivukivet) molemmat vetävät vettä ainakin 2x enemmän kuin rimpulat, mutta sitten suhteellinen kosteuskin on ihan eri luokkaa kuin rimpuloiden "lämmittämät" lämpöhuoneet. Niitähän ei saunoiksi voi kutsua. Kiukaanvaihtojen jälkeet kaverit kerjäävät saunaan.

Itse tykkään aika kipakasta löylystä, jota voi pitkittää käyttämällä saunamyssyä. Saa vartalolle kovat löylyt ilman että korvat ja paljas päälaki palavat.

Skabaamaan en saunassa ryhdy. Istun niin kauan kun viitsii ja tuntuu hyvältä, itseään kiusaten, mutta ei tippaakaan liikuta jonkun muun kilpailuvietin suunntautumisen tälle alalle.

Kaupalliset

Uunisaaressa en ole käynyt, mutta onko joku muu? Arvosteluja? Palacessa oli aikanaan kolme vuokrasaunaa, joista yksi puulämmitteinen. Oli kiva käydä siinä ja kun ajan oli varannut sopivasti ruotsinlaivojen lähtöä oli kiva katsella saunakalja kädessä parvekkeelta yläkerroksesta. Siellä oli kunnon vanhaa tätiä pesurinakin. Klippanista viereen pikkusaarella oli aikanaan myös vuokrasauna. Siinä oli aika vaatimaton taso ja onneton ranta, mutta siitä sai aika epätodellisen fiiliksen kun meni saunauinnille "keskellä".

Sandikasta länteen on myös eräällä yrittäjällä saari vuokralla, jota hän kutsuu Saunasaareksi. Siellä on sekä perinteinen tosi iso savusauna että joku kymmenisen muuta saunaa. Erittäin hyvä on se jota hän kutsuu moderniksi savusaunaksi. Oikeastaan se on kertalämmitteinen sauna, jossa on joku 400 kg kiviä. Savu johdetaan muualle, joten ekstrapesua ei tarvi tehdä kuten nokisessa savusaunassa. Tässä saunassa on hieno näköala selän yli Etelä-Helsinkin. Uida voi suoraan suojaisassa poukamassa. Yrittäjä järjestää oikein hyvät pöperöt. Muistaakseni juomat pitää itse järjestää, mikä sitten tekee, että kustannukset eivät karkaa. Veneellä mennään ja pari vuotta sitten ei ollut kaupungin sähköjä. Sopii hyvin paikaksi jos haluaa viedä ulkomaisia yhteistyökumppaneita hieman erikoisempaan paikkaan, mutta kuitenkin näköetäisyydelle Hellssingistä.

Sotilaalliseen toimintaan liittyvät saunat

Sandikassa olen käynyt siinä isossa varuskuntasaunassa, Jollasta vastapuolella olevassa saunassa ja radiozydeemien lähellä olevassa saunassa länsipuolella saarta, kaikki kertausharjoituksissa.

Aikanaan on saunottu Drakassa, Haminassa ja kertauksissa myös Kajaanissa ja jossain Lahden lähellä valtion leirintäalueella, jos nyt muutaman muistelee.
 
Tykkään saunomisesta, mutta melkeinpä enemmän saunan lämmittämisestä ja saunan rakentamisesta :lanssi:.
Kotisaunan rakensin puukiukaalla, tottakai, vaikka olihan siinä valtaosa epäilijöitä "hankala on - tulee roskaa - et kuitenkaan jaksa lämmittää joka lenkille". Yhtään lenkki- tai lentopallokertaa ei ole jäänyt saunomatta sen takia että puusauna olisi työläämpi kuin sähkösauna. Lämmityspuuha on oikeasti yhdenlainen rentoutumiskeino.

Löylyjen lämpötilasta en ala vetämään piiruntarkkoja rajoja; se riippuu niin paljon saunasta. Mökkisaunoissa on yleensä tilavuutta ja happea, ja kovemmatkin lämpötilat tuntuu hyvältä kun kosteutta riittää. Kotisaunani (nykyinen) on vähän pienempi, vain kaksi henkeä mahtuu lauteille pötkälleen kerrallaan, enkä yleensä lämmitä sitä yli 90-asteiseksi, löylyn, kosteuden ja hapen(?) suhde tuntuu 80-90C vielä hyvältä.
Olen saunonut monissa isoissa saunoissa, myös PV:n, ja missään en ole kylmäksi jäänyt. Harjoitusten tomuilla on osansa nautinnossa. Jossain kerran satuin isoon löylyhuoneeseen, jonka kiuas oli ylimitoitettu ja se aiheutti tilanteen, jossa termostaatti pätki öljynsyöttöä(?) koko ajan pois päältä, katonrajassa oli 95C ja varpailla 40C.
Muutamia mieleen jääneitä saunoja:
  • reserviläiskaverin lotjan päälle rakentama telttasauna; vaikka teltan helman alla oli 5 cm raot ja puuta kului mottitolkulla, niin löylyt oli aivan mahtavat. Uimaan oli 2 m matka ... alaspäin.
  • Pallas-Ounastunturin välisellä vaelluspolulla puolivälissä oleva korpisauna. Pukuhuoneessa oli pankkisiirtoja, "saa maksaa omantunnon mukaan". Maksoin ilolla. Metsähallitus sai kuulemma enemmän maksuja kuin aiemmalla "varaa etukäteen" -menetelmällä...
  • Rauman rannikolla oleva rantasauna, jossa kiuas on selän takana, koska lauteilla makoillaan rinnakkain, jalat tukipuulla ja katsellaan isoista ikkunoista merelle.

Vastan osaan tehdä, tosin turhan harvoin tulee tehtyä. Eilen vastoin viimeksi.
Saunoja olen rakentanut useita, ainakin neljä (no en yhtään niistä ihan kokonaan ihan itse). Ensi kesänä on tarkoitus tehdä kotipihaan ihan uusi KesäSauna, ja ideani on tehdä se "omin pikku kätösin". Katsotaan miten rakennusvalvonta vastailee kirjeisiini...
 
Sellaista saunomisesta, liittyen kerrostalosaunaan jollainen nykyään löytyy suurten rakennuttajien rivitaloistakin.
Se ei voi mennä niin, että lämmitetän sauna ja sitten kärventyy kaikki. Huudetaan että ai Perkele kun tekee hyvää, ja lopuksi mennään pyyhe lanteilla emännän eteen puhiseen kun käytiin saunassa palanut selkä höyryten.

Olen kysellyt asiasta ja kyllä moni tuon myöntää. Ihme kikkojakin. Hulluin on kaksi tuntia lämmitystä ja pois ja sitten saunaan. Paras on kukkasumuttimella sumuttaminen lämmityksen ajan, iso löylynhenki kippo ja tiukka asenne. Sattuu siltikin niin saatanasti, mutta kulttuuri vaatii,että kestettävä se on. Ihme että oikeassa puusaunassa vetelee 100-astetta ja nauttii vain.
Oma paras ratkaisu kerrostalosaunaan on vähintään puolenlitran löylynhenki. Kivien sekaan ja lämmitys.-
 
Back
Top