Se on autoilijan kiirastuli nyt

Starpom

Majuri
Elukat (El Äkeläiset) tukkivat tieverkon asuntoautoillaan ja ajavat 30 km/h alle voimassa olevan rajoituksen kaikilla teillä. Elukoita on paljon ja niillä kaikilla on asuntoauto, jolla voi säästää litran, kun tinkii vielä kuudesta kympistä 80-rajoituslueella. Kameratolppien eteen kannattaa hiljentää vauhdista ja rajoituksesta riippumatta. Myös kesä- ja sunnuntaiautoilijat ovat aktivoituneet. Ovat kaivaneet vanhan pienen punaisen sitroëëninsa naftaliinista ja lähteneet kuntakeskuksiin tekemään taktisia traffic breakeja. Helsingin kylältä pohjoiseen kaikki konstaapelit ovat lomalla yhtä aikaa.
 
@Starpom se on kesä nyt, mihin sulla kiire. Ota jäde ja chillaa.
Sukulaisten pakkotapaaminen kerran kesässä ja 700 km päiväsuorite kärsitty. Jälkioireita jäi jonkin verran.

Tässä viikon aikana olen havainnut että rajoituksia on mielestäni alennettu ilman näkyvää syytä. Esim hyväkuntoinen asfalttitie, metsän keskellä, ei asutusta ympärillä, ei liittymiä ja 80 rajoitus. Voi olla jopa niin että uudehko asfalttikin. Ei uusi (ja liukas) vaan uudehko. Viime viikolla ihmettelin erästäkin tällaista tieosuutta ja olihan siinä kiirettäkin. Arvasin että näitä hiljaisia ja alhaisen rajoituksen teitä ne konstaapelit kyttäävät. Ensiksi tuli vastaan sivari, jonka maksusitoumuksen sain väistettyä hyvällä onnella. Kymppiminuuttia myöhemmin tuli vastaan maija, jonka bongasin röntgenkatseella noin kilometrin etäisyydeltä ja ehdin jarrutella. Arvasin että veronkeruu-partioon kuuluu vielä MP ja odotin senkin. Sen jälkeen avasin hanaa ja ajoin kiireen pois kurvaten sovittuun tapaaamiseen minuutin etuajassa.
 
Viimeksi muokattu:
Elukat (El Äkeläiset) tukkivat tieverkon asuntoautoillaan ja ajavat 30 km/h alle voimassa olevan rajoituksen kaikilla teillä. Elukoita on paljon ja niillä kaikilla on asuntoauto, jolla voi säästää litran, kun tinkii vielä kuudesta kympistä 80-rajoituslueella. Kameratolppien eteen kannattaa hiljentää vauhdista ja rajoituksesta riippumatta. Myös kesä- ja sunnuntaiautoilijat ovat aktivoituneet. Ovat kaivaneet vanhan pienen punaisen sitroëëninsa naftaliinista ja lähteneet kuntakeskuksiin tekemään taktisia traffic breakeja. Helsingin kylältä pohjoiseen kaikki konstaapelit ovat lomalla yhtä aikaa.
Puhumattakaan niistä hönöistä, jotka motarilla asettuvat vasemmalle kaistalle kyyhöttäen siinä avuttomina kykenemättä palaamaan sinne mistä ovat tulleet (sanonko mihin?) :mad:. Huippuna rekat, jotka tukkivat kilometrikaupalla kaistoja ohittaen 1 km/h nopeuserolla kollegaansa koska rajoitin antaa hiukan enemmän periks... Ja pääsevät kolme minuuttia aikaisemmin perille, ..tana.

Ai pärkkele että sapettaa!
 
Viimeksi muokattu:
Puhumattakaan niistä hönöistä, jotka motarilla asettuvat vasemmalle kaistalle kyyhöttäen siinä avuttomina kykenemättä palaamaan sinne mistä ovat tulleet (sanonko mihin?) :mad:. Huippuna rekat, jotka tukkivat kilometrikaupalla kaistoja ohittaen 1 km/h nopeuserolla kollegaansa koska rajoitin antaa hiukan enemmän periks... Ja pääsevät kolme minuuttia aikaisemmin perille, ..tana.

Ai pärkkele että sapettaa!
Aina kesäisin kaikenlaiset perseilijät ilmaantuvat liikenteeseen. Eräs laji on se kun ajaa millä tahansa autolla 10-20 alle rajoituksen, mutta sen ainoan ohituskaistan tullen nostaa nopeutensa yli rajoituksen. Jos nuoret käyttäytymishäiriköt sivuutetaan, niin useimmiten nämä ohistuskaistataiteilijat ovat elukoita.

100-kunnassa 8-tiellä rekkakuskien monivuotinen perseily näyttäisi loppuneen. Ainakin kahden-kolmen vuoden huomattavan moni rekkakuski ajoi 8-tiellä seitsemää kymppiä vetäen perässään kilometrin pituista jonoa. Useinmiten suuntana oli pohjoisesta etelään. Perseily loppui aina Raumalle. En ikinä oivaltanut minkä vuoksi piti hidastaa koko maakunnan liikennettä ruuhkaisella tiellä. Itä- ja Pohjois-Suomessa rekkakuskit ajavat liiankin lujasti. Rajoittimia joko ei ole, tai ne magneetilla jammattu toimimattomiksi.
 
Mistä luin, että uuden lakiesityksen mukaan jos ei keskikaidetta niin aina max 80 kmh. Mitä helvettiä. Eikö ne tosiaan ymmärrä että ollaan suurien etäisyyksien maa. Kaikki ei asu Kalliossa eikä Senaatintorin ministeröissä.
Sitä oli tutkittu että hidastamalla yksityisautoilua saadaan joukkoliikenteeseen lisää matkustajia. Ihan hyvin voit mökille kulkea Onnibussilla ja loput 57km taksilla jota et saa.
 
Aina kesäisin kaikenlaiset perseilijät ilmaantuvat liikenteeseen. Eräs laji on se kun ajaa millä tahansa autolla 10-20 alle rajoituksen, mutta sen ainoan ohituskaistan tullen nostaa nopeutensa yli rajoituksen. Jos nuoret käyttäytymishäiriköt sivuutetaan, niin useimmiten nämä ohistuskaistataiteilijat ovat elukoita.
Tämä muita hiljempaa ajava ja toisen ohitukseen kiihdyttävä autoilijatyyppi on varmasti kaikille tuttu.

En tiedä, mihin viittaat elukoilla mutta oma näkemykseni on, että tähän virheeseen syyllistytään siksi että oma ajonopeus on huomaamatta pudonnut, ja sitten kun joku lähtee ohittamaan niin siihen havahdutaan ja lähdetään kiihdyttämään koska pelätään että se ohittaja sitten jää junnaamaan eteen, kun kuitenkin itse haluaisi ajaa nopeammin; nyt vain nopeus oli vahingossa tippunut. Toinen mahdollisuus on, että ei vaan ymmärretä että sillä omalla kiihdyttämisellä vaikeutetaan toisen ohittamista. Myös se on mahdollista että mutkaisemmalla eli vaarallisemmalla tieosuudella ajetaan varovasti, ja sitten kun suora aukeaa, painetaan enemmän kaasua. Ainakin itse haluaisin uskoa, että kyse ei ole tahallisesta toiminnasta vaan enemmän muiden huomioonottamattomuudesta.

Itse muistan törmänneeni vain kerran selkeästi tahalliseen ohituksen kohdalla kiihdyttämiseen ikään kuin kiusantokomielessä. Tuolloin ajoin moottoritietä, ja oikeaa kaistaa ajavassa autossa oli nuorisoa joka selvästi halusi haastaa kisaan koska kiihdyttivät, jättäytyivät hieman taakse ja kiihdyttivät taas. Ajoin vain omaa tasaista vauhtiani, ja muutaman kiihdytyksen jälkeen nuorisoauto jättäytyi taakse ilmeisesti odottamaan seuraavaa haastettavaa.

Aika usein tulee myös sellaisia, että edellä ajavan nopeus vaihtelee, ja sitten kun siitä on ajanut ohi ja ohitettava on lopettanut puhelunsa, se menee taas minusta ohi ikään kuin periaatteesta.
 
Tämä muita hiljempaa ajava ja toisen ohitukseen kiihdyttävä autoilijatyyppi on varmasti kaikille tuttu.

En tiedä, mihin viittaat elukoilla mutta oma näkemykseni on, että tähän virheeseen syyllistytään siksi että oma ajonopeus on huomaamatta pudonnut, ja sitten kun joku lähtee ohittamaan niin siihen havahdutaan ja lähdetään kiihdyttämään koska pelätään että se ohittaja sitten jää junnaamaan eteen, kun kuitenkin itse haluaisi ajaa nopeammin; nyt vain nopeus oli vahingossa tippunut. Toinen mahdollisuus on, että ei vaan ymmärretä että sillä omalla kiihdyttämisellä vaikeutetaan toisen ohittamista. Myös se on mahdollista että mutkaisemmalla eli vaarallisemmalla tieosuudella ajetaan varovasti, ja sitten kun suora aukeaa, painetaan enemmän kaasua. Ainakin itse haluaisin uskoa, että kyse ei ole tahallisesta toiminnasta vaan enemmän muiden huomioonottamattomuudesta.

Itse muistan törmänneeni vain kerran selkeästi tahalliseen ohituksen kohdalla kiihdyttämiseen ikään kuin kiusantokomielessä. Tuolloin ajoin moottoritietä, ja oikeaa kaistaa ajavassa autossa oli nuorisoa joka selvästi halusi haastaa kisaan koska kiihdyttivät, jättäytyivät hieman taakse ja kiihdyttivät taas. Ajoin vain omaa tasaista vauhtiani, ja muutaman kiihdytyksen jälkeen nuorisoauto jättäytyi taakse ilmeisesti odottamaan seuraavaa haastettavaa.

Aika usein tulee myös sellaisia, että edellä ajavan nopeus vaihtelee, ja sitten kun siitä on ajanut ohi ja ohitettava on lopettanut puhelunsa, se menee taas minusta ohi ikään kuin periaatteesta.
Elukat on El Äkeläläisiä. Ongelma elukoiden kanssa on se että prosessori hidastuu ikääntymisen myötä. Saman näkee tavan ruokakaupassakin. Eläkeläiset ajavat kärryjänsä vasten ajosuuntaa, pysäköivät kärrynsä käytäville poikittain, eivät osaa, tai halua väistää kun ihmisiä pyrkii sivuuttamaan heidät kaupan käytävillä. Sama maantiellä. Katsotaan jotain kuppaista kirkkoa ja ajetaan sodanaikaisella asuntoautolla 40@80 eikä minkäänlaista aikomusta väistää muuta liikennettä. Elukat on maanteiden johtotähtiä, joka kesä. En ymmärrä miten ne ilkeää ajaa pääteillä monta kymmentä tuntikilometria alle rajoitusten ilman aikomustakaan antaa muulle liikenteelle tilaa ohittaa. 70@100 on ihan tavallista valkoisen leukaparran omaaville Suti-klooneille.
 
Arvasin että näitä hiljaisia ja alhaisen rajoituksen teitä ne konstaapelit kyttäävät.
Täällä on tiellä toiseen suuntaa ”muuttuvat nopeuskyltit”.

Talvella sattui että taivaalta tippui pari hiutaletta luntta.
Turvallisuuden nimissä nopeus oli muutettu 80→ 60 ( toiseen suuntaan oli edelleen 80 km/h). :whistle:

Ja ihmeelliset sattumat jatkuvat. :unsure:
Poliisin tutka auto oli 60 merkin jälkeen vahdissa. :solthum::solthum::solthum:
Yleensä nopeus pudotetaan tutkaa varten 70 km/h.

Ilmeisesti nyt oli isompi potti valtiolle tähtäimessä.;)

Ps. Aina kun nopeutta on laskettu. On ”syytä epäillä”, että myös poliisi on puskassa.:giggle::giggle::giggle:
 
Täällä on tiellä toiseen suuntaa ”muuttuvat nopeuskyltit”.

Talvella sattui että taivaalta tippui pari hiutaletta luntta.
Turvallisuuden nimissä nopeus oli muutettu 80→ 60 ( toiseen suuntaan oli edelleen 80 km/h). :whistle:

Ja ihmeelliset sattumat jatkuvat. :unsure:
Poliisin tutka auto oli 60 merkin jälkeen vahdissa. :solthum::solthum::solthum:
Yleensä nopeus pudotetaan tutkaa varten 70 km/h.

Ilmeisesti nyt oli isompi potti valtiolle tähtäimessä.;)

Ps. Aina kun nopeutta on laskettu. On ”syytä epäillä”, että myös poliisi on puskassa.:giggle::giggle::giggle:
Teidän perällä tehtiin tulosta.
 
Monet sanovat etteivät tarvitse vakionopeudensäädintä. Sitten liikenteessä heidät kyllä huomaa. Itse ajan aina vakionopeudella ja aina pikkaisen ylinopeutta. Sellaista ettei poliisi viitsi lähteä perään. Ohituskaistan tullessa monet hidastelijat kiihdyttävät lujasti. Ei kaikki tietenkään. Joutuu ajamaan kovaa ylinopeutta että pääsee ohi. Lisäksi jonossa toisena ajava saattaa jättää ns.kiihdytysvälin ensimmäiseen autoon. Eli vain hän kerkiää ohi hidastelijasta. Rekoista ei ainakaan itä-Suomeen ajaessa suurempaa haittaa. Pakkohan heidän on ajaa.
 
Aina kesäisin kaikenlaiset perseilijät ilmaantuvat liikenteeseen. Eräs laji on se kun ajaa millä tahansa autolla 10-20 alle rajoituksen, mutta sen ainoan ohituskaistan tullen nostaa nopeutensa yli rajoituksen. Jos nuoret käyttäytymishäiriköt sivuutetaan, niin useimmiten nämä ohistuskaistataiteilijat ovat elukoita.

100-kunnassa 8-tiellä rekkakuskien monivuotinen perseily näyttäisi loppuneen. Ainakin kahden-kolmen vuoden huomattavan moni rekkakuski ajoi 8-tiellä seitsemää kymppiä vetäen perässään kilometrin pituista jonoa. Useinmiten suuntana oli pohjoisesta etelään. Perseily loppui aina Raumalle. En ikinä oivaltanut minkä vuoksi piti hidastaa koko maakunnan liikennettä ruuhkaisella tiellä. Itä- ja Pohjois-Suomessa rekkakuskit ajavat liiankin lujasti. Rajoittimia joko ei ole, tai ne magneetilla jammattu toimimattomiksi.

Elukoissa on myös oma alalajinsa. Se liimantuu takapuskuriin eikä mene ohi edes ohituskaistalla, vaikka itse pudottaa nopeutta kympillä...
 
Mistä luin, että uuden lakiesityksen mukaan jos ei keskikaidetta niin aina max 80 kmh. Mitä helvettiä. Eikö ne tosiaan ymmärrä että ollaan suurien etäisyyksien maa. Kaikki ei asu Kalliossa eikä Senaatintorin ministeröissä.

Turvallisuus- ja ympäristönäkökohdista rajoituksen pudottaminen kahdeksaankymppiin olisi perusteltua. Tosin ymmärrän myös näkökulman, jonka mukaan säästetty aika on arvokkaampaa kuin polttoaineen kulutuksen lisääntyminen.
 
Mutta se säästetty aikakin on aika mitätön. 80km/h vs 100km/h niin sadalla kilometrilla säästät 15min.

Taulukko on sadalle kilometrille laskettu.
nopeuserotaulukko.png
 
Mutta se säästetty aikakin on aika mitätön. 80km/h vs 100km/h niin sadalla kilometrilla säästät 15min.
Taulukko on sadalle kilometrille laskettu.
No se vähän riippuu matkan pituudesta. Alle 100 km matkalla ajan säästäminen jää vähäiseksi, mutta eipä tarvi olla kuin 200-300 km matka, niin aikaa rupeaa säästymään jos voi ajaa rajoitusten mukaisesti. Puhumattakaan jostain 500 km siirtymästä, jollaisia itsekin ajelen keskimäärin kerran kuussa. Tiedän yhden autoilevan muumion, joka pitäisi julistaa holhouksen alle jo ihan muista syistä kuin autoiluun liittyvistä. Niin hän vain läpäisee ajoterveystarkastuksen vaikka kellotaulu-testi epäonnistuu vartilla ja ketsuppipullon avaaminen tarkoitetulla tavalla ei onnistu.
 
Turvallisuus- ja ympäristönäkökohdista rajoituksen pudottaminen kahdeksaankymppiin olisi perusteltua. Tosin ymmärrän myös näkökulman, jonka mukaan säästetty aika on arvokkaampaa kuin polttoaineen kulutuksen lisääntyminen.
Jos ei puhuta pitkistä matkoista, niin tuo säästetty aika on usein pelkästään pään sisäinen juttu.
 
Sukulaisten pakkotapaaminen kerran kesässä ja 700 km päiväsuorite kärsitty. Jälkioireita jäi jonkin verran.

Tässä viikon aikana olen havainnut että rajoituksia on mielestäni alennettu ilman näkyvää syytä.
Olin jo 10v sitten Oulun suunnalla palaverissa jossa silloisen ympäristökeskuksen edustaja selitti että nopeuksia laskemalla voidaan ohjata jopa asumista niin että ihmiset eivät halua asua hitaan tienpätkän päässä :D

Silloin syy oli hiukkaset ja vihreiden häiriköinti. Nyt on syynä ilmastopsykoosi.

Keskustojen tyhjentäminen asiakkaista liittyy samaan asiaan :D
 
Back
Top