Senaatti-kiinteistöt tilille piiloleikkauksista

Tvälups

Ylipäällikkö
27.11.2013 klo 18:08
Brax: Senaatti-kiinteistöt tilille piiloleikkauksista
Valtion kiinteistöyhtiön, Senaatti-kiinteistöjen kautta on toteutettu merkittäviä valtiontalouden säästöjä julkisuudelta piilossa, uskoo eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja Tuija Brax (vihr.) Senaatti-kiinteistöihin tehdään joulun jälkee valvontakäynti.

Valtion kiinteistöjä vuokraavan Senaatti-kiinteistöjen toiminnasta tulee jatkuvasti tietoon uusia ongelmia, kertoo eduskunnan tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja Tuija Brax (vihr.) Hän pitää selvänä, että Senaatti-kiinteistöjen kautta valtionhallinnon eri virastoilta on edellytetty huomattavia säästöjä, jotka eivät välttämättä ole tulleet edes kansanedustajien tietoon. Seurauksena on ollut jopa irtisanomisia.

Tarkastusvaliokunta teki Senaatti-kiinteistöihin jo viime vuonna valvontakäynnin. Tuolloin valiokunta vaati läpinäkyvyyttä valtion liikelaitoksen toimintaan.

Kesän aikana valiokunta totesi, ettei Senaatti-kiinteistö ole muuttanut toimintaansa. Tämän johdosta Senaatti-kiinteistöihin tehdään uusi valvontakäynti joulun jälkeen. Kuulemisten avulla selvitetään myös valtiovarainministeriön vastuukysymys. Senaatti-kiinteistöt toimii valtiovarainministeriön alaisena liikelaitoksena.

- Senaatti-kiinteistöistä tulee esiin jatkuvasti uusia ongelmia, jotka vain vahvistavat käsitystä, että tässä on tarkastuksen paikka, Brax sanoo Yle Uutisten haastattelussa.

Senatti-kiinteistöt vaatii tiloissaan toimivilta valtion organisaatioilta vuokraa, joka epäilysten mukaan on kohtuuttoman korkea. Braxin mukaan Senaatti-kiinteistöillä on seitsemän prosentin tuottotavoite, mikä on erittäin korkea.

Senaatti-kiinteistöt ilmoittaa perivänsä vain markkinaehtoisia vuokria. On kuitenkin kyseenalaista, miten esimerkiksi vankilarakennusten vuokrataso määräytyy. Ensi vuonna yhtiölle siirtyy myös eräiden Suomen linnojen hallinnointi, joilta myös peritään vuokraa.

Piiloleikkauksista irtisanomisia
Suurin ongelma ovat kuitenkin vuokrankorotukset, joita eräät valtion laitokset eivät ole voineet kattaa toimintamenoissaan. Tuolloin kyseessä on käytännössä ollut valtion laitokseen kohdistuva säästöohjelma, joista useinkaan ei ole kerrottu valtion budjetista päättäville kansanedustajille.

Braxin mukaan Senaatti-kiinteistöjen vuokrankorotusten aiheuttamat säästövaatimukset ovat olleet erittäin suuria ja ne ovat johtaneet myös henkilökunnan irtisanomisiin, kun laitos ei ole voinut säästää muilla keinoin. Brax, samoin kuin koko valiokunta pitää selvänä, että "piiloleikkauksia" on tapahtunut.

Joulun jälkeen suoritettavassa valvontatapahtumassa käydään läpi myös mm. Senaatti-kiinteistöjen johdon palkitsemisjärjestelmä.

- Tarkastuksessa käydään yksittäistapausten kautta läpi tätä tosiasiallista leikkaustapaa, sen mittasuhteita, sekä yksittäisiä, todella hankalasti perusteltuja vuokratasoja ja vuokrankorotuksia, Brax kertoo.

Brax ei halua nimetä räikeimpiä tapauksia.

- Kovasti tekisi mieli kertoa hurjimpia esimerkkejä, jotka myös tiedän todeksi, mutta koska kokonaistarkastuksen tieto puuttuu, niin nyt on maltettava mielensä, Brax kertoo.

Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja tähdentää, että säästöpäätökset tehdään taloudellisesti vaikeina aikoina läpinäkyvällä tavalla.

- Kun on pakko säästää, kun Suomi elää yli varojensa, on poikkeuksellisen tärkeää, että kaikki tapahtuu läpinäkyvästi ja oikeudenmukaisesti eikä kaoottisesti tai mahdollisesti sellaisilla prosesseilla, jotka ei ole edes kansanedustajille näkyvissä.

Lähteet:
Yle Uutiset
 
Seitsemän prosentin tuottovaatimus vuokramarkkinoilta on todella kova. Äärimmäisen kovaksi se muuttuu, kun muistetaan Senaatin omistamien kiinteistöjen sijaitsevan suurelta osin ympäri maata kaikenmaailman takahikiöillä ja olevan sisällöltäänkin erityislaatuista kuten varuskuntia, vankiloita, käräjäsaleja jne. Jossakin Tohmajärvellä sijaitsevan 70-luvulla rakennetun perinteisestä punatiililaatikkoa edustavan valtionvirastotalon vuokraaminen ei ole mikään helppo rasti. Ei varsinkaan yhdistettynä homevaurioihin ja 7 %:n tuottovaatimukseen.

Etelän suurissa kaupungeissa voi yksiöistä laskea saavansa 3-4 %:n tuottoa ja niissäkin on 7 %:n tuotossa tavoiteltavaa, vaikka kysyntää vuokra-asunnoille on enemmän kuin tarjontaa.
 
Viimeksi muokattu:
Erinomainen asia, että tähänkin kiinnitetään huomiota. Toki pitää myös katsoa kuka tai ketkä ovat tuon huimaavan tuottotavoitteen asettaneet. Toivottavasti tonkivat asian kunnolla, vaikka lääppimiseksihän tämä todennäköisesti jää.
 
Seitsemän prosentin tuottovaatimus vuokramarkkinoilta on todella kova. Äärimmäisen kovaksi se muuttuu, kun muistetaan Senaatin omistamien kiinteistöjen sijaitsevan suurelta osin ympäri maata kaikenmaailman takahikiöillä ja olevan sisällöltäänkin erityislaatuista kuten varuskuntia, vankiloita, käräjäsaleja jne. Jossakin Tohmajärvellä sijaitsevan 70-luvulla rakennetun perinteisestä punatiililaatikkoa edustavan valtionvirastotalon vuokraaminen ei ole mikään helppo rasti. Ei varsinkaan yhdistettynä homevaurioihin ja 7 %:n tuottovaatimukseen.

Etelän suurissa kaupungeissa voi yksiöistä laskea saavansa 3-4 %:n tuottoa ja niissäkin on 7 %:n tuotossa tavoiteltavaa, vaikka kysyntää vuokra-asunnoille on enemmän kuin tarjontaa.

On vaan asetettu täysin markkinoiden vastainen tavoitetila. Tuo on tosiaan tuplatavoite verrattuna normimarkkinoihin. Ja totta on tuokin, että merkittävä osa kiinteistöistä on hyvin haasteellisia. Jos rakennuksia katsoo täältä mikroperspektiivistä, näistä pahamaineisista pitäjistä käsin, niin nuo muutaman kymmenen vuoden ikäiset tasakattoiset kolossit ovat nyt käytännössä siinä vedossa, että parasta olisi tilata pulverointikone kunkin kohteen nurkalle ja pistää ne tienpohjaraaka-aineeksi ja myydä yleensä hyvällä paikalla kekottavat maapohjat gryndereille tai venäläisille.
 
Seitsemän prosentin tuottovaatimus vuokramarkkinoilta on todella kova. Äärimmäisen kovaksi se muuttuu, kun muistetaan Senaatin omistamien kiinteistöjen sijaitsevan suurelta osin ympäri maata kaikenmaailman takahikiöillä ja olevan sisällöltäänkin erityislaatuista kuten varuskuntia, vankiloita, käräjäsaleja jne. Jossakin Tohmajärvellä sijaitsevan 70-luvulla rakennetun perinteisestä punatiililaatikkoa edustavan valtionvirastotalon vuokraaminen ei ole mikään helppo rasti. Ei varsinkaan yhdistettynä homevaurioihin ja 7 %:n tuottovaatimukseen.

Eihän se mitään haittaa. Joko virasto maksaa kitisemättä kelpo vuokraa ja tuottaa Senaatin johtajille hyvät boonukset, tai muuttaa jonkun yksityisen vuokralle ja Senaatti voi toteuttaa baikkalin mainitseman pulverisoinnin ja myydä tontin, tuottaen Senaatin johtajille hyvät boonukset. Kaikki voittavat! Paitsi kyseinen virasto, mutta heidän ongelmansa eivät ole Senaatin ongelma.
 
Eihän se mitään haittaa. Joko virasto maksaa kitisemättä kelpo vuokraa ja tuottaa Senaatin johtajille hyvät boonukset, tai muuttaa jonkun yksityisen vuokralle ja Senaatti voi toteuttaa baikkalin mainitseman pulverisoinnin ja myydä tontin, tuottaen Senaatin johtajille hyvät boonukset. Kaikki voittavat! Paitsi kyseinen virasto, mutta heidän ongelmansa eivät ole Senaatin ongelma.

Muistuttaisin kuitenkin, että niin virastojen kuin Senaatti-kiinteistöjen takana on omistaja eli veronmaksajat. Tyhjät virastotalot eivät ole veronmaksajien etu, eikä myöskään viranomaisten kuppaaminen yltiöpäisillä vuokrilla.

Esimerkiksi yksityisten omistamia varuskuntia on melko vähän tarjolla, joten sotavaltiolla ei ole paljon muita vaihtoehtoja kuin maksaa Senaatille tai luopua tiloista. Siinäpä muuten olisikin oiva näpäytys, jos Puolustusvoimat nyt vuokraisi Kontiorannan varuskunnan sijoittajilta ja hajasijoittaisi vaikkapa Kaenuun prikkaatin osittain halvempiin tiloihin Kontiorantaan. Tai rajavartiosto irtisanoisi Onttolan vuokrasopimuksen Senaattiin ja siirtyisi Gonabeachille. :)
 
Back
Top