Silikonisaumat kylppärissä

Maidan

Respected Leader
Minulla on tarkoitus pyydä kylppärirempan lykkäystä koronan takia. Remonttien ajankohdaksi mainittu alkuvuoden talvea. Varma aja kohta ei vielä lyöty lukkoon. En usko että koronatilanne yhtäkkiä tässä muuttuu miksikään lähikuukautena. Laitoin kirje isännöitsijälle, maininnan kanssa että kuulun riksiryhmään ja ettei asuntooni saa tulla mahdolliset koronakantajat, remppamiehet Yms. Kaksi muuta asuntoa ovat tyhjät, saavat tehdä niitä. Järkikin sanoo että riskiryhmiin kuuluvien lue ei saa tunkeutua nyt väkisin. Mutta kun hallituksessa istuu sellaista väkeä, että heidän touhut olivat kaikkea muuta kun järjellisiä viime aikana.

Minulla ei ollut sellaista kosteuttakaan mittauksissa joka vaatisi välitöntä korjaamista. Ihan kuiva kylppäri, on mitattu. Kostein paikka suihkukulmasta oli jotain 55, kosteuutta on silloin kun Rh reilusti yli 85.

Ymmärsin kerran että silikoonisaumojen uusiminen kuuluu asukkaalle. Ei ole taloyhtiön homma.
Mutta olenko ilmoitusvelvollinen? Voinko vaihtaa vaikka itse?

Toimintatavat muutostöissä ilmoitusvelvollisuudesta lukee aiheesta vain:
"ws:n, kylpyhuoneiden korjaaminen, uusminen tai poistaminen, jos työ vaikuttaa vesieristykseen, vesi- tai sähköjohtoihin tai viemäröintiin"

Netista löytyi mainita "Silikonisauma ei ole vesieriste, ei kuulu taloyhtiön piikkiin"

Osaako joku vastata?
 
Minun mielestä silikonisauma on vesieriste. Estää että veden pääsyn nurkasta laatan saumaan.
 
Minun mielestä silikonisauma on vesieriste. Estää että veden pääsyn nurkasta laatan saumaan.
Minusta taas vesieriste on laatan alla, ja saumalaastit ei ole täysin vesitiiviitä. Silikonisaumat tehdään seinien nurkkiin ja lattian/seinien väliin siksi että ne joustavat joten ne eivät halkeile kun eri seinät mahdollisesti liikkuvat hiukan rakenteiden eläessä?
 
Minulla on tarkoitus pyydä kylppärirempan lykkäystä koronan takia. Remonttien ajankohdaksi mainittu alkuvuoden talvea. Varma aja kohta ei vielä lyöty lukkoon. En usko että koronatilanne yhtäkkiä tässä muuttuu miksikään lähikuukautena. Laitoin kirje isännöitsijälle, maininnan kanssa että kuulun riksiryhmään ja ettei asuntooni saa tulla mahdolliset koronakantajat, remppamiehet Yms. Kaksi muuta asuntoa ovat tyhjät, saavat tehdä niitä. Järkikin sanoo että riskiryhmiin kuuluvien lue ei saa tunkeutua nyt väkisin. Mutta kun hallituksessa istuu sellaista väkeä, että heidän touhut olivat kaikkea muuta kun järjellisiä viime aikana.

Minulla ei ollut sellaista kosteuttakaan mittauksissa joka vaatisi välitöntä korjaamista. Ihan kuiva kylppäri, on mitattu. Kostein paikka suihkukulmasta oli jotain 55, kosteuutta on silloin kun Rh reilusti yli 85.

Ymmärsin kerran että silikoonisaumojen uusiminen kuuluu asukkaalle. Ei ole taloyhtiön homma.
Mutta olenko ilmoitusvelvollinen? Voinko vaihtaa vaikka itse?

Toimintatavat muutostöissä ilmoitusvelvollisuudesta lukee aiheesta vain:
"ws:n, kylpyhuoneiden korjaaminen, uusminen tai poistaminen, jos työ vaikuttaa vesieristykseen, vesi- tai sähköjohtoihin tai viemäröintiin"

Netista löytyi mainita "Silikonisauma ei ole vesieriste, ei kuulu taloyhtiön piikkiin"

Osaako joku vastata?
Tuollaiseen on ongelmallista vastata, jos ei tiedä tätä nimenomaista tapausta. Sinuna ottaisin yhteyttä Hkin rakennusvalvontaan, ovat velvollisia tekemään tämmösiä.
Elikkäs kertovat sinulle ainakin pykälät ja säännöt. Ei kuitenkaan kannata kysyä nyt, kun ovat laskemassa Joululahjaviinapulloja.
 
Minusta taas vesieriste on laatan alla, ja saumalaastit ei ole täysin vesitiiviitä. Silikonisaumat tehdään seinien nurkkiin ja lattian/seinien väliin siksi että ne joustavat joten ne eivät halkeile kun eri seinät mahdollisesti liikkuvat hiukan rakenteiden eläessä?
Just.
Itse laatat vuotavat kuin kukkaruukku, saumat vielä enemmn. En ole ammattilainen, mutta olen tälläistä kuullut.
Vesieriste pohjalla pitää, jos pitää.
Mutta jos kaikki tehdään sääntöjen mukaan, niin antaa lorista.
Mulle on VTT:n hyväksymä tarkastaja sanonut, että ei se olekaan oikein, mutta lainmukaista. Ole sitten näitten kanssa.
 
@Maidan Onko omistus- vai vuokra-asunto?
Omistus.
Just.
Itse laatat vuotavat kuin kukkaruukku, saumat vielä enemmn. En ole ammattilainen, mutta olen tälläistä kuullut.
Vesieriste pohjalla pitää, jos pitää.
Mutta jos kaikki tehdään sääntöjen mukaan, niin antaa lorista.
Mulle on VTT:n hyväksymä tarkastaja sanonut, että ei se olekaan oikein, mutta lainmukaista. Ole sitten näitten kanssa.
Lattiassa ei ollut mitään hälyttävä kosteutta mittauksessa, nyt on muovimatto. Ei sitä kauan kun sitä vaihdettu, oli pieni kosteusvaurio lattia kaivon vieressä. Silloin laitettu kunnon vesieriste.

Ne väittäneen koko ajan että seinäkaakeileden alla "liian ohut vesieristys". Aika epäkoogista, jos se on niin ohut, miksi ihmeessä mittaus seinissä jotain 20-30 luokkaa. Ja korkea kosteus alkaa olla reilusti yli 85-een.

Rahastetaan taloyhtiöitä vain. Hallitus ja isännöitsiä eivät ajattele enää asukkaita,ja heidän viihtyvyyttä vaan urakoitsijoita.
 
Sitten minua ärsytti K-raudan myyjä, rupesi kauppamaan isokokoista edullista laattaa , kun sanoin että tarvitsen Pukkila 15x15 valkoista eikä mitään jättikokokista trendilaatta.
Tykkän klassisesta,
Kai minun täytyy ostaa laattaa valmiiksi, ennen kun korona sekoittaa taas toimitukset.

Olisin onnellinen jos joku suosittelisi jonkun laatoittajan joka tekee hyvä jälkijä. Nimittän aikasemmin tehtiin paljon siistimmän tuloksen.
 
Kuten sanoin, kaupungin rakennusvalvonta. Ne ovat jokseenkin kelvollisempia kuin Vory v Zakone.
 
Vanhaa silikonia poistettaessa on varottava rikkomasta vesieristettä. Jos rikkoo ja syntyy myöhemmin kosteusvaurio, niin kumpi vastaa asukas vai taloyhtiö? Asia kannattaa selvittää isännöitsijältä / taloyhtiön hallitukselta ennenkuin alkaa mattapuukko heilua.
 
Vanhaa silikonia poistettaessa on varottava rikkomasta vesieristettä. Jos rikkoo ja syntyy myöhemmin kosteusvaurio, niin kumpi vastaa asukas vai taloyhtiö? Asia kannattaa selvittää isännöitsijältä / taloyhtiön hallitukselta ennenkuin alkaa mattapuukko heilua.
Taloyhtiö vastaa. Käytännössä mitenkään järjellisesti silikonia poistaessa et pysty vahingoittamaan vesieristettä joka sijaitsee fyysisesti laatoituksen alla. Eli siinä on sauma ja laatta edessä. Vesieriste vaurioituu mahdollisesti vasta laatoitusta poistaessa jonka takia vesieristys uusitaan laattoja vaihtaessa.
 
Minulla oli kanssa 10 vuotta sitten yritys vaihtaa silikonit, laitoinkin suihkunurkkaan suihkukaapin en tyytyväväisempi voisi olla vesi suoraan viemäriin.
 
Taloyhtiö vastaa. Käytännössä mitenkään järjellisesti silikonia poistaessa et pysty vahingoittamaan vesieristettä joka sijaitsee fyysisesti laatoituksen alla. Eli siinä on sauma ja laatta edessä. Vesieriste vaurioituu mahdollisesti vasta laatoitusta poistaessa jonka takia vesieristys uusitaan laattoja vaihtaessa.
Kyllähän se eristysmatto -massa nousee jonkin verran seinälle.:oops: Lattia -seinä saumassa silikonin takana kulkee kosteuseristys, minkä kyllä saa mattopuukon terällä raavittua rikki, varsinkin jos on kipsilevy takana. Tähän sitten uusi silikoni vähän heikosti kiinni ja kaadot heikot -> kastuu.
 
Käytännössä mitenkään järjellisesti silikonia poistaessa et pysty vahingoittamaan vesieristettä joka sijaitsee fyysisesti laatoituksen alla. Eli siinä on sauma ja laatta edessä.
Ei ainakaan ennen ole pistetty nurkkiin ja seinän ja lattian väliseen saumaan saumalaastia, pelkästään silikonia.
Kyllähän se eristysmatto -massa nousee jonkin verran seinälle.:oops: Lattia -seinä saumassa silikonin takana kulkee kosteuseristys, minkä kyllä saa mattopuukon terällä raavittua rikki, varsinkin jos on kipsilevy takana. Tähän sitten uusi silikoni vähän heikosti kiinni ja kaadot heikot -> kastuu.
Näin.
Kosteussulku ja vesieriste ovat eri asioita. Kannattaa olla tarkkana nimikkeissä, etteivät sekaannu.:giggle:
Muuten samaa mietä.
 
Kyllähän se eristysmatto -massa nousee jonkin verran seinälle.:oops: Lattia -seinä saumassa silikonin takana kulkee kosteuseristys, minkä kyllä saa mattopuukon terällä raavittua rikki, varsinkin jos on kipsilevy takana. Tähän sitten uusi silikoni vähän heikosti kiinni ja kaadot heikot -> kastuu.
Juu, niin nousee ylös seinään, nykyisillä määräyksillä suihkutilassa tosi korkeallekin ja saa sen veitsen kärjellä tietty (niinkuin minkä tahansa) rikki mutta ei järjen kanssa touhutessa. Sinällään sen silikonin virkahan on lähinnä esteetttinen, tilan vesitiiviyshän on täysin sen vesieristeen homma koska laattasaumahan huokoisena ei ole 100% vesitiivis.
 
Ainkin suurkeittiöissä käytetään silikonia vesieristeeksi tiskipöydän ja seinän väliin
 
Nykyään jotkut suosittelevat lattia- ja seinälaattojen väliseen saumaan pohjalle "parin millin" laastikuorrutusta silikonin alle. Tarkoituksena saada yhtenäinen laattalaastikerros seiniltä lattialle.

Laskee kosteuden hiipimään alas seinältä lattian vesieristeen päälle ja edelleen lattiakaivoon ja/tai haihtumaan lattialaattojen saumoista. Suojaa ilmeisesti enemmän seinälaattojen saumoja lattian lähellä homehtumiselta ja värimuutoksilta, kuin alla olevia rakenteita.

Tämän pitäisi myös suojata vesieristettä vahingoilta silikoneja uusittaessa.
 
@Maidan / Juuri vuosi sitten pesuhuoneremontin tehneenä, asiaan tutustuneena tiedän, että vesieristeenä silikoni on aivan turha. Itseasiassa jopa haitaksi koska estää alareunan kuivumisen laastiin imeytyneestä kosteudesta. Mutta koska kyse on vastuunjaosta niin se on syytä tehdä jotta taloyhtiö ei voi ruveta hankalaksi mahdollisen kosteusvaurion osalta. Itse asiassa se varsinainen vesieriste kun on laastin alla.

Toisekseen ajan tasalla oleva tekijä käyttää silikonivapaata eristettä koska se kestää silikonia paremmin, ei irtoile, ei kerään töhnää eikä värjäydy. https://www.casco.eu/fi/tuotteet/?pc=114&p=818
 
Back
Top