Silikonisaumat kylppärissä

Tänään sain teknisen isänöitsijän kiinni, hän antoi luvan että saa uusia itse, varovasti pitää jotta ei vesieriste vahingoituisi. Halusin sanoa, että asukkaiden pääkoppeja on manipuloitu, ettei meillä edes ole vesieristeita, tai niin vähän, siksi pitää uusia kylppäreitä. Miten voi vahingoita sellaista jota ei ole..

En vitsinyt pahoita (oma mieltä) mieltä.
Sitten yksi kaveri laittoi sauman, itse olisin tehnyt siistimmän.
 
@Maidan / Juuri vuosi sitten pesuhuoneremontin tehneenä, asiaan tutustuneena tiedän, että vesieristeenä silikoni on aivan turha. Itseasiassa jopa haitaksi koska estää alareunan kuivumisen laastiin imeytyneestä kosteudesta. Mutta koska kyse on vastuunjaosta niin se on syytä tehdä jotta taloyhtiö ei voi ruveta hankalaksi mahdollisen kosteusvaurion osalta. Itse asiassa se varsinainen vesieriste kun on laastin alla.

Toisekseen ajan tasalla oleva tekijä käyttää silikonivapaata eristettä koska se kestää silikonia paremmin, ei irtoile, ei kerään töhnää eikä värjäydy. https://www.casco.eu/fi/tuotteet/?pc=114&p=818
Harmi että ehtinyt laittaa jo. Karsea aine koko silikoni. Tuleva remonttia varten - kiitos vinkista. Onko se mattapintainen?
 
@Maidan / Juuri vuosi sitten pesuhuoneremontin tehneenä, asiaan tutustuneena tiedän, että vesieristeenä silikoni on aivan turha. Itseasiassa jopa haitaksi koska estää alareunan kuivumisen laastiin imeytyneestä kosteudesta. Mutta koska kyse on vastuunjaosta niin se on syytä tehdä jotta taloyhtiö ei voi ruveta hankalaksi mahdollisen kosteusvaurion osalta. Itse asiassa se varsinainen vesieriste kun on laastin alla.

Toisekseen ajan tasalla oleva tekijä käyttää silikonivapaata eristettä koska se kestää silikonia paremmin, ei irtoile, ei kerään töhnää eikä värjäydy. https://www.casco.eu/fi/tuotteet/?pc=114&p=818

Yleensä vedeneristyksissä vaaditaan (taloyhtiö, vakuutusyhtiö yms.) sertifioitua järjestelmää. Sertifioidut järjestelmät ovat valmistajakohtaisia. Eli, kannattaa kysyä ennen kuin tinttaa Cascoa Weberin päälle.

Vaikka mitä ongelmia ei pitäisi tulla, ei riskiä kannata ottaa ehdoin tahdoin omaan piikkiinsä.
 
Yleensä vedeneristyksissä vaaditaan (taloyhtiö, vakuutusyhtiö yms.) sertifioitua järjestelmää. Sertifioidut järjestelmät ovat valmistajakohtaisia. Eli, kannattaa kysyä ennen kuin tinttaa Cascoa Weberin päälle.

Vaikka mitä ongelmia ei pitäisi tulla, ei riskiä kannata ottaa ehdoin tahdoin omaan piikkiinsä.
Nurkan pintasauma silikoni tai kuten casco ei ole vedeneriste vaan lattian tai seinän pinnoite ja juuri siksi kuuluu osakkaan vastuulle. Vedeneriste ja sen alapuolinen tasoite, primerit sun muut on niitä vedeneristeitä joista on vastuussa taloyhtiö. Taloyhtiöltä on siis syytä saada niihin luvat ja tarkistukset jos osakas teettää ne itse tai on auktorisoitu työhön itse.

 
Viimeksi muokattu:
Nurkan pintasauma silikoni tai kuten casco ei ole vedeneriste vaan lattian tai seinän pinnoite ja juuri siksi kuuluu osakkaan vastuulle. Vedeneriste ja sen alapuolinen tasoite, primerit sun muut on niitä vedeneristeitä joista on vastuussa taloyhtiö. Taloyhtiöltä on siis syytä saada niihin luvat ja tarkistukset jos osakas teettää ne itse tai on auktorisoitu työhön itse.

Taloyhtiö itse päättää vastuunjaosta. Jokunen vuosi sitten tuli pakolliseksi kyseisen taulukon laatiminen ja suurin osa taloyhtiöistä otti käyttöön jonkun isännöintiliitossa tms. valmiiksi pureskellun taulukon. Sinällään noissa voi olla hyvinkin merkittäviä eroja taloyhtiöiden välillä.
 
Jos itse tekee/teettää kylppäriremontin, taloyhtiö normaalisti vaatii sertifioidun tekijän tekemään vesieristyksen ennen mahdollista laatoitusta ja myös käy valtuuttaman tarkastajan toimesta sen toteamassa ja antamassa luvan laatoitukseen/pinnan tekemiseen.
Lisäksi ennen pintojen tekemistä, lattiakaivon vaihto on pakollinen,.
(Ainakin Ruotsissa, jos kaivo on asennettu ennen v. - 90)
Vanhemmissa kaivoissa ( vaikka muovikaivoja)käytettiin liimoja, joissa on ilmennyt vuotoja.
 
Back
Top